Bukefalos 28 år!

Foderhäst och kostnader

Alva999

Trådstartare
Jag funderar på att hyra häst i 1 år från och med i höst. Men måste såklart hitta en också, vilken inte blir så lätt men först och främst vill jag ta reda på vilka kostnader det innebär?
Stallet jag kommer ha den uppstallad på kostar 6200 kr i månaden inklusive foder, boxunderlag, flera ridhus, utebanor osv.
Men när man hyr, är det samma kostander som med en egen, alltså står man som fodervärd för alla kostander? Vet ett ställe som hyr ut hästar där de har med i avtalet att man inte ska behöva få betala mer än 2500 kr i veterinärkostander på en månad samt att om hästen är oridbar i 3 månader har man rätt till att få lämna tillbaka den, och när det är ett sånt stort ställe som hyr ut massor med hästar så får man en ny. Men min tanke är att försöka hitta en privathäst som någon hyr ut, då det känns mycket trevligare samt att det oftast finns finare hästar... Någon som har några erfarenheter av detta? Hur mycket kommer det kosta?
Vet av de som har egen häst på stallet där jag vill stalla upp säger att "jag räknar med att det kostar 10 000 kr i månaden." men är det skillnad på egen häst och hyra vad gällande summan för månaden. Försäkring osv, står man för det? Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig!
 
Hyra en privatägd häst tror jag blir svårt. Då blir man nog fodervärd. Och med det står man för alla kostnader vanligtvis. D v s försäkringspremie, självrisker, veterinärvård, eventuella vaccinationer under fodertiden samt löpande kostnader som skor etc.

Därtill har man ansvar för eventuella skador som uppstår medan man har hästen, och den ska återlämnas i samma skick (eller bättre) efter avtalstidens slut. Viktigt alltså att dokumentera hästens skick när man tar emot den (veterinärbesiktning).
 
Jag funderar på att hyra häst i 1 år från och med i höst. Men måste såklart hitta en också, vilken inte blir så lätt men först och främst vill jag ta reda på vilka kostnader det innebär?
Stallet jag kommer ha den uppstallad på kostar 6200 kr i månaden inklusive foder, boxunderlag, flera ridhus, utebanor osv.
Men när man hyr, är det samma kostander som med en egen, alltså står man som fodervärd för alla kostander? Vet ett ställe som hyr ut hästar där de har med i avtalet att man inte ska behöva få betala mer än 2500 kr i veterinärkostander på en månad samt att om hästen är oridbar i 3 månader har man rätt till att få lämna tillbaka den, och när det är ett sånt stort ställe som hyr ut massor med hästar så får man en ny. Men min tanke är att försöka hitta en privathäst som någon hyr ut, då det känns mycket trevligare samt att det oftast finns finare hästar... Någon som har några erfarenheter av detta? Hur mycket kommer det kosta?
Vet av de som har egen häst på stallet där jag vill stalla upp säger att "jag räknar med att det kostar 10 000 kr i månaden." men är det skillnad på egen häst och hyra vad gällande summan för månaden. Försäkring osv, står man för det? Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig!
Hyra och fodervärde är två olika saker.
När du hyr så går det under lagstiftning för att hyra och ägaren till den man hyr har då mycket större ansvar för att det fungerar och helt krasst om följer lagstiftningen så det stället du beskriver följer inte lagstiftningen riktigt. För om du hyr ska det fungera hela tiden och går varan/hästen sönder/blir sjuk så faller avtalet direkt alltså inte efter tre månader.

Att vara fodervärd innebär att man tar över allt ansvar och alla kostnader för hästen, precis som om man köpt den. Ibland gör man olika avtal mellan ägare och fodervärd om saker som försäkring, veterinärvård och uppsägning. Men rent generellt så är fodervärden ansvarig för allt som rör hästen under fordervärdstiden. Plus att i de flesta avtal också ingår att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den var när avtalet började. Vilket kan innebära att om hästen skadar sig under avtalstiden kan det kosta fodervärden en hel del att ersätta ägaren. Samma om fodervärden t ex inte kan ha hästen kvar hela avtalstiden då kan ägaren ta betalt av fodervärden för alla kostnader som ägaren får för att ta tillbaka och hålla hästen fram tills tiden i avtalet går ut.
Som exempel: Ägaren har lämnat ut hästen på foder för att ägaren ska flytta och inte kommer att någon stallplats under ett år, så avtelet skrivs på ett år utan annan uppsägningstid. Fodervärden tröttnar på hästen efter tre månader när det börjar bli kallt och mörkt på vintern och vill inte hästen längre.
Ägaren kan då ta tillbaka hästen och stalla upp den på helinackordering med full skötsel fram tills dess avtalet går ut och ägaren åter har möjlighet att ha hästen. Kostnaden för den uppstallningen är då fodervärden skyldig att stå för enligt avtalet. Så det är ett stort ansvar att ta en häst på foder mycket större än att hyra en. Vad kostnaden kan bli per månad beror helt på vad som händer. Har man tur och allt flyter så blir det bara för stall, foder och hovslagare har man otur kan det bli hur mycket som helst i veterinärvård och specialutrustning.
 
Jag funderar på att hyra häst i 1 år från och med i höst. Men måste såklart hitta en också, vilken inte blir så lätt men först och främst vill jag ta reda på vilka kostnader det innebär?
Stallet jag kommer ha den uppstallad på kostar 6200 kr i månaden inklusive foder, boxunderlag, flera ridhus, utebanor osv.
Men när man hyr, är det samma kostander som med en egen, alltså står man som fodervärd för alla kostander? Vet ett ställe som hyr ut hästar där de har med i avtalet att man inte ska behöva få betala mer än 2500 kr i veterinärkostander på en månad samt att om hästen är oridbar i 3 månader har man rätt till att få lämna tillbaka den, och när det är ett sånt stort ställe som hyr ut massor med hästar så får man en ny. Men min tanke är att försöka hitta en privathäst som någon hyr ut, då det känns mycket trevligare samt att det oftast finns finare hästar... Någon som har några erfarenheter av detta? Hur mycket kommer det kosta?
Vet av de som har egen häst på stallet där jag vill stalla upp säger att "jag räknar med att det kostar 10 000 kr i månaden." men är det skillnad på egen häst och hyra vad gällande summan för månaden. Försäkring osv, står man för det? Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig!

Jag vet inte vad du har för ekonomi osv men jag tycker 6200 kronor är mycket pengar. Varje månad. Ska du dessutom hyra hästen och betala en hyressumma för den varje månad så blir det ju ännu mer pengar.
Min erfarenhet av folk som hyr ut hästar är att de inte alltid är särskilt seriösa. De tar bra betalt och lovordar hästen som en riktig stjärna men ju mer man rider den, ju fler "märkligheter" uppenbarar sig. De behöver inte vara halta och lytta, men de är allt som oftast inga stjärnor heller. Om det varit en stjärna kan du lita på att uthyraren snarare sålt hästen till en köpare med rätt plånbok snarare än låta hyra ut den och riskera dess hållbarhet osv.
Hade jag varit du hade jag försökt hitta en foderhäst som verkar trevlig, stallat upp i ett mindre stall utan lyxfaciliteter och bara provat på det hela ett år. Tycker man det är superkul och vill avancera så antingen förlänger man fodervärdskontraktet eller köper en egen häst. :)
Lycka till hur du än gör!
 
Att vara fodervärd innebär att man tar över allt ansvar och alla kostnader för hästen, precis som om man köpt den. Ibland gör man olika avtal mellan ägare och fodervärd om saker som försäkring, veterinärvård och uppsägning.
Det blir dock inte som om man köpt den - om hästen t.ex. skadar sig och prognosen är dålig eller vården ohemult dyr kan du som fodervärd inte välja att ta bort hästen. Har man då kommit överens om att betala vet.vård/lämna igen i samma skick kan du bli stående med höga kostnader under en mycket lång tid. Jag skulle mycket hellre köpa än att vara fodervärd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 036
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: Piaff
·
Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 290
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp