Foderjäst

Molin

Trådstartare
Hej!

Jag tänkte bara fråga en sak, är det många som använder sig utav Mustangs foderjäst?

Jag har funderat på om man ska köpa hem det till min tös, just nu går hon på linfröpellets för att hon fick kolik på nyårsafton. Jag vill ge henne något för tarmarna och det så det minimerar risken för att hon ska få det igen.

Men vad tycker ni, foderjäst eller ska jag fortsätta med linfröpellets?
Man ger ju i princip lika mycket av dessa saker, 1dl av foderjästen och 1-2dl av linfröpellets.

Läste oxå att foderjästen innehåller c och e vitamin samt kalk osv. Jag har betäckt mitt sto oxå så det kanske är bättre med foderjästen nu eller vad tror ni?

//Malin

Sv: Foderjäst

Du kan faktiskt ge bakjäst också. Det fungerar på fång och det fungerar även förebyggande på kolik. Ca 1/4 paket per dag ger de jag känner sina. Själv använder jag mig av foderjäst. Dock ej Mustangs som jag inte vet något om utan Protect. Det fungerar jättebra och märker jag att någon av herrarna börjar bli kladdig i magen så ökar jag bara lite tillfälligt och borta är det.

Okey, jo alltså jag vet att man kan ge 1/4 vanlig jäst, men jag tyckte foderjästen lät väldigt bra för då slipper jag köpa extra vitaminer, så som c och e och att kalken var ingånde där oxå.

Kanske ska kolla upp vad som finns i linfröpelletsen först oxå, har inte kollat det :o Blev bara tipsad om den.

Varför inte ge BÅDE linfrö och foderjäst?
De har ju inte samma effekt - linfrö är milt laxerande och bildar en lenande gelé i hästens tarmar (det allra bästa för DEN effekten är att ge ren linfrö som man kokar upp/stöper i god tid före utfodring) och foderjäst hjälper magens tarmflora att bli normal. Två olika saker.

Är det en stor häst? Viktklass?
Tycker det låter lite lite med 1-2dl linfröpellets och 1dl foderjäst. Jag skulle åtminstone ge det dubbla.

Förresten behöver du inte kolla vad pelletsen innehåller för de innhåller rakt av LINFRÖ! ;) Men däremot så är linfrö rikt på en massa mineraler, vitaminer, järn, protein, goda fetter osv. Dock ger det ju inte mycket med de där små mängderna du pratar om... Inte helelr 1dl foderjäst kan du räkna med räcker långt för att täcka vitaminer/mineralbehov bara för att det innehåller vissa ämnen.

Ja jag vet inte alls :p

Kanske ska köra båda då? Jag har bara gett linfrö och det har ju funkat bra satt säga. Men kanske ska göra bägge då, men ska jag köpa vanlig jäst då lr foderjästen??

Ang, dessa mått... På mustangs sida så står det att man ska ge 1dl om dagen gärna uppdelat på 2ggr/dag.

Linfröpellets får min tös 1-2dl för hon blir lös vid mer mängd. Men nu under sommaren har hon inte fått något så kanske därför? Ska testa och öka med tiden.

Foderjäst innehåller b-vitaminer. C-vitaminer tillverkar hästen själv och e kan du få exvis genom olja. Foderjästen innehåller även selen som lär ska vara väldigt lätt för hästen att uppta. Jag håller med Milly i vad hon skriver. Även jag tycker att 1 dl av linfröpellets och foderjäst låter lite. Mina gubbar äter 3 dl (fångisen) och 2 dl den andre med enbart lite kolikproblem ibland.

Hmm, ja då kanske jag ska köpa bägge då, får ju pngar i slutet av månaden är då dax att handla in nytt till na. Jobbigt bara att jag fr åka till 3 olika ställen för att handla alla saker :p

Men men, det är alltid kul att åka bil, hihii..

Finns foderjästen på granngården tro? Vet någon ett ungefärligt pris där? Tror inte dom har det vid stället där jah köper linfröpellets. Kan alltid kolla det iof.

Granngården har foderjäst, ja. I alla fall där jag bor. En sjukiloshink tar man 167 på ena stället. Själv brukar jag numera köpa 25-kilossäckar (det går åt en del, även andra i stallet har börjat). För en sådan ger jag 409 kr i Ängelholm. Känner tyvärr inte alls till Örebro. Men har de inte tar de säkert hem ifall du ber dem.

Ok, då ska jag kolla upp det där när jag ska handla hem foder.

Men hur mycket brukar du av foderjästen då?
Jag har ett litet vbl, vet inte alls vad hon väger faktiskt.
Och om några månader så lär hon väga mer eftersom hon är dräktig.

Jag använder fem dl om dagen till mina två gubbar. Foderjäst kan man ge mycket av. Det är inte skadligt. Det som skulle kunna vara farligt är selenet men det får du nog ge väldigt mycket för att få en selenförgiftning. Min new forrest (150 cm och ca 500 kr skulle jag tro) äter tre dl om dagen. Den andre gubben får som sagt två. De mår utmärkt av det. Magarna sköter sig bra.

Obs inte 500 kr utan kg skulle det vara. Börjar visst bli trött!

Hehe lugnt, förstod det :)

Okey, ja jag ska kolla upp det där genast.
Ska köpa hem hestekraft, lusernhack och rapsolja den 27de så då kan jag kolla det där med. Kommer nog köra med linfröpellets oxå istället för att hålla på och blöta frön osv som fodervärden gjorde.

Kör du med 2dl linfröpellets om dagen då, om din häst blir lös av mer. 2dl låter ju bättre än bara 1.
Och köp foderjäst också du, det skulle jag gjort och gett minst 2dl om dagen, gärna 3-4.

I övrigt är det ju viktigt att du vet vad du stoppar i din häst nu när den är dräktig o allt. I synnerhet då, men annars också. I början har hon ett behov som en normal häst men senare börjar hennes behov av framförallt protein öka samt kalcium.
Vet du vad du har för värden i ditt grovfoder som du ger?

Okey, ja jag vet att det är viktigt ch veta vad jag ger :p

Tyvärr så vet jag inga värden för stallägaren köper ju in hö och hösilage och just nu är det frn samma bonde om jag fatta rätt. Men dom ska nog byta nu till en billigare.

Så jag vet inte, och ska man byta hit och dit med höet och hösilaget så känns det dumt. Men ska se efter med dom igen och se om dom behåller samma fram till sommaren isåfall tänker jag göra analys på det.

En sak, räcker det om jag gör analys på enbart hösilaget? (Dom har fri tillgång på det i hagen under dagen - 07.00-20.00 tiden) sedan får dom 3kg hö inne oxå, men Pillan kommer få mer ju mer tiden går.

Varför jag köper både lusernhack och hestekraft är för att jag vill ge henne något extra tugg vid kvällen vid hö tiden (22.00) så hon kan tugga det med.
Och hestekraften för att få henne fint i hull samt att det är bra för drätiga samt föl och unghästar.
Men man ser ju om allt verkligen behövs, jag menar lusenhack är ju som hö oc hon kommer ju gå på fri tillgång hela dagarna, vill inte ge henne fööör mycket mat. :p

Senast ändrad:

En sak, räcker det om jag gör analys på enbart hösilaget? (Dom har fri tillgång på det i hagen under dagen - 07.00-20.00 tiden) sedan får dom 3kg hö inne oxå, men Pillan kommer få mer ju mer tiden går

Ja det skulel räcka om du analyserade hösilaget för det är det dom äter allra mest av. MEN om du har svårt med det, om ni t ex byter silage ofta (från olika leverantörer t ex), så skulle jag göra så att jag ger lusernhack inne istället för höet. (alltså 3kg lusern istället för 3kg hö - eller mer) Då ger du ju din dräktiga häst bra förutsättningar för att den får i sig en del riktigt bra grovfoder iaf! Dessutom är ju lusern kalciumrikt vilket ju också passar bra vis dräktighet. ;)

Granngården har foderjäst, ja. I alla fall där jag bor. En sjukiloshink tar man 167 på ena stället. Själv brukar jag numera köpa 25-kilossäckar (det går åt en del, även andra i stallet har börjat). För en sådan ger jag 409 kr i Ängelholm. Känner tyvärr inte alls till Örebro. Men har de inte tar de säkert hem ifall du ber dem.

Innan du köper storpack typ 25 kilo så kolla att hästen äter det, foderjäst har inte varit jättepoppis hos de få hästar jag har gett det till. Att blanda det i betfor eller fibergi har funkat, men bara mindre mängder runt någon deciliter. Och olika fabrikat har varit olika poppis. Men om hästen bara äter det så tycker jag foderjäst är både bra och billigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 423
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 452
Senast: isafore
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 074
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 096
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka