Foderkunnig se hit! Fet? häst

Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Nu är det så att jag anser att jag är rätt så påläst om foder och tror inte att proteiner orsakar fång som man ansåg förr. Jag är annars noga med kvoterna både näring och mineraler, men tänkte att folket i stallet kanske visste vad de snackade om. Jag vore TACKSAM om någon FODERKUNNING kunde ge mig något konkret råd på vad jag skall göra.

Kan lugnt säga att det verkar vara DU som kan något om hästars näringsbehov medans dina kompisar bara går på gamla myter och hörsägen! *blir så irriterad på sånt folk som TROR att de kan något*

Vad i linfrökakan skulle vara olämpligt? De verkar inte ha en aning om vad dom pratar om. De går förmodligen bara efter GAMLA råd om att man ska ge lite protein till fånghästar/hästar med risk för fång.
Dock är det ju KOLHYDRATER som orsakar fång i de flesta fall.

Mig veterligen är både lusern och linfrökaka ypperliga foder att ge till fånghästar och din häst har väl inte ens haft fång nån gång?! Du gör INGENTING (genom foderstaten) som skulle öka riskerna för fång (enligt de kunskaper jag har) - tvärtom! Du ger ingen spannmål och har en uträknad, balanserad foderstat precis som man ska ha.

Tyvärr är det så att t o m en del veterinärer (?!) tror fortfarande att fång orsakas av mycket protein - de är inte uppdaterade vilket jag tycker är skrämmande. :crazy:
Veterinärer kan man för den delen inte lita på vad gäller FODERDELEN - iaf inte bara för att de har vet.legitimation! Många av dom har tummen mitt i handen vad gäller den biten. Särskilr äldre generationen distriktveterinärer.... har jag iaf erfarenhet av...
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Det jag har hört om linfrökaka är inte att det är oläpligt, snarare att proteinerna på något sätt skulle vara svårsmälta för hästar. MEN som sagt, jag har inte sett någon studie på detta...
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Glömde ju... NEJ min häst har ALDRIG haft fång. Däremot är det några i stallet som haft hästar som fått fång (för typ 100 år sedan) och det är dem som är oroliga för min häst.

Jag uppskattar verkligen en öppen dialog med folket i stallet. Men ibland känns det som om jag bara är ute och cyklar, eftersom ALLA tycker att min häst är tjock och INGEN skulle ge en SÅ tjock häst tex lusern.

Jag håller med dem att hon har lite mage, men jag anser inte att hon är FET.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Att veterinärer inte är uppdaterade tycker jag är skrämmande :cry: Samma sak egentligen med hästägare, men det beror lite på. En hästägare kan ju av en OKUNNIG veterinär bli ordinerad att ge sin häst en viss foderstat. Alla skulle inte ifrågasätta en veterinärs ordinering, då man kanske tror att veterinären vet vad han pratar om.

Jag tycker att det är en skyldighet man har som hästägare att hålla sig uppdaterad om allt som har med hästarna att göra. Åtminstone försöka så gott man kan! Det är det MINSTA vi kan göra för våra underbara djur tycker jag :D
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Glömde ju... NEJ min häst har ALDRIG haft fång. Däremot är det några i stallet som haft hästar som fått fång (för typ 100 år sedan) och det är dem som är oroliga för min häst.

Och de har förmodligen lika uråldriga kunskaper om hur man ska fodra fånghästar? :cool:

Jag uppskattar verkligen en öppen dialog med folket i stallet. Men ibland känns det som om jag bara är ute och cyklar, eftersom ALLA tycker att min häst är tjock och INGEN skulle ge en SÅ tjock häst tex lusern.

OM de skulle kunna något om foderlära/hästens näringsbehov så skulle de inte tycka så. Man ger det som behövs efter analys på grovfodret man har och behövs det mer protein är lusern det första och bästa man tar till för att täcka proteinbehovet. Oavsett smal elelr fet häst. Dessutom har ofta protein en slimmande effekt på hästar! Har hört flera här på Buke som ger sina lättfödda kallblod ett grovfoder med hög kvot och hästarna ser jättefina ut på det (har inte blivit feta av det!).

Jag håller med dem att hon har lite mage, men jag anser inte att hon är FET.

Jag tror att du har rätt. Vet hur det är... fick också alltid kommentarer om min häst att hon JÄMT var för tjock, mer eller midre, oavsett vad... det var en bruksnordis. Jag anser att hon var i perfekt hull här (efter den träningen hon fick för tillfället, hade givetvis kunnat ha ännu mera muskler och mer vältränade magmuskler som höll upp den stora buken men det handlar ju om TRÄNING det) :
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld2.jpg
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Det är nästan precis så min häst ser ut, men lite tunnare överlinje (inte halsen dock). Vet ej om jag kommer att kunna lägga in något foto, skall verkligen försöka.

En häst i stallet har tunna sulor och är rekommenderad en proteinfattig kost av hovslagaren. Flera hästar i stallet har ett ännu sämre hö med en kvot på 3,5 om jag inte missminner mig. INGEN av dessa hästar får något lusern eller annat "proteinfoder". De flesta får bara havre.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Det är nästan precis så min häst ser ut, men lite tunnare överlinje (inte halsen dock). Vet ej om jag kommer att kunna lägga in något foto, skall verkligen försöka.

Okej, har den tunnare överlinje pga för lite protein tror du? Eller är det mer en träningssak?
Ja vore kul att se en bild på din!

En häst i stallet har tunna sulor och är rekommenderad en proteinfattig kost av hovslagaren

Hmm, undrar hur mycket sen hovisen kan om hästens näringsbehov och vad som behövs för hovens uppbyggnad? Nu ska jag inte säga att jag kan bäst i detta läget (har inte sånna djupa kunskaper om hovar) men är det inte så att protein behövs för att BYGGA UPP även hoven? Är 99,9% säker på det.
Så om sulan ska bli tjockare måste den ju åtminstone få sitt proteinbehov täckt och inte fodras med undermåligt protein som man t ex gör om man har ett proteinfattigt grovfoder eller ännu värre: ger stora delar halm som grovfoder (utan att för den skull ha ett proteinrikt annat grovfoder till).
Må hända att det kan vara viktigt att de inte får i sig FÖR MYCKET protein och att kvoten ska hållas lägre (när det gäller den tunna sulans uppbyggnad) - kring 5.5-6 kanske - men att minimera protein tycker jag inte låter logiskt. Låter tvärtom - helt OLOGISKT!

Flera hästar i stallet har ett ännu sämre hö med en kvot på 3,5 om jag inte missminner mig. INGEN av dessa hästar får något lusern eller annat "proteinfoder". De flesta får bara havre

Så vanligt, så vanligt. Beror på okunskap.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Att överlinjen är tunnare än på din häst beror snarare på proteinbrist än träningsbrist. Hästen rids som sagt 5-7 dagar i veckan. Minst 1 timme. Om jag inte marktränar, då kan det bli lite kortare pass eftersom jag använder mig av mycket olika typer av koner, stolpar, pressenningar, bildäck mm. Det är rätt så jobbigt för hästen att jobba så mycket med skallen och kan då bli trött efter 30-40 min ibland.

Det är alltså som jag tror att om jag ökar proteinerna så betyder det snarare att magen minskar än att den ökar i omfång?
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Det är alltså som jag tror att om jag ökar proteinerna så betyder det snarare att magen minskar än att den ökar i omfång?

Japp, det är vad många andra erfarit iaf! Jag tror att din häst som tränas så hårt kan må bra av en högre kvot i sin foderstat också.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Du efterlyste tips på "situps"!!

Cavallettibommar som är lite högre så hästen måste lyfta på benen ordentligt. Gärna då under tömkörning eller löslongering. Suverän träning för magmusklerna. :banana:
Men även varierad träning i skogen över stock och sten är ju både roligare och naturligare. Men i brist på skog så är cavalletti super.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Du efterlyste tips på "situps"!!

Cavallettibommar som är lite högre så hästen måste lyfta på benen ordentligt. Gärna då under tömkörning eller löslongering. Suverän träning för magmusklerna. :banana:
Men även varierad träning i skogen över stock och sten är ju både roligare och naturligare. Men i brist på skog så är cavalletti super.

Tack! Alla tips emottages :)
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Jag har en Lättfödd häst som alla i stallet tycker att jag skall banta. Kruxet är att jag inte VILL banta hästen pga att den mår dåligt psykiskt om jag ger den mindre grovfoder än vad jag gör nu.

Hästen väger 650-700 kg. Tränas rätt mycket, minst 1 timme/dag i veckorna och 2-6 timmar på helgerna. Vilar 1-2 dagar i veckan, går då i hagen ca 10 timmar.

Enligt mig så har hästen bara mage, vilken jag verkligen vill få bort, ryggen, halsen och rumpan är normalmusklad och man känner revbenen när man trycker lätt över dem.

Värdena på fodret:
Hö: MJ 8,1 och Smrp 37
Lusern: MJ 8,5 Smrp 120
Linfrökaka: 13,3 Smrp 249
Mineraler kraffts Vit för att fosforkvoten är låg

Hästen får:
10 kg hö/dag
1 kg lusern
0,5 kg Linfrökaka
0,02 kg mineral
Summa: MJ 96 Smrp 615 (kvot 6,4)
När jag går in på Hippocampus foderstatssida så har hästen ett behov på 98-112 MJ som fet och den träning hästen får.

Många i stallet varnade mig för att min häst ligger i farosonen för att få fång (hästen går även barfota). Vilket har gjort att jag blivit rädd och nu provat enligt rekommendation från andra i stallet att ta bort linfrökakan, och bara ge lite Lusern. Jag har dock valt att åtminstone ge 0,8 kg lusern fortfarande. Nu ca 2 veckor senare ser jag att hästen börjar tappa ryggmuskler, precis som jag befarade. Går det att på något sätt att jobba bort magen utan att banta bort alla muskler :confused:

Nu är det så att jag anser att jag är rätt så påläst om foder och tror inte att proteiner orsakar fång som man ansåg förr. Jag är annars noga med kvoterna både näring och mineraler, men tänkte att folket i stallet kanske visste vad de snackade om. Jag vore TACKSAM om någon FODERKUNNING kunde ge mig något konkret råd på vad jag skall göra. Eller skall jag bara acceptera att hästen är lite rund om magen :p

Jag tror kvoten du hade innan du tog bort linfrökakan var bättre. Om du köper lucernhack kan du få upp kvoten men ändå ge mkt grovfoder. Tex med 8 kg hö och 2 kg lucernhack (krafft)(stor volym mat och mkt tuggfortfarande, 2kg hack tar ett tag att tugga i sig) får du ca 81 Mj och 510 g smrp, dvs kvot på typ 6,3. Då borde musklerna behållas. Du kan byta ut ännu mer mot lucern om du behöver högre kvot. Det är ju precis lika bra pyssel som hö är. Lite mindre Mj borde ge lite viktnedgång ocså, så kan du öka fodret när han ligger lite bättre i vikt. För lite tycker jag nog att hästen kan slimmas när jag tittar på bilderna, men den är ju inte jätteöverviktig, bara aningen rund.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Till TS: Jag tycker du verkar vara rätt ute. Men linfrökakans proteinsammansättning är väl inte helt optimala för häst, jag ger själv det till min häst för att få blank päls, men jag tycker det är svårt att hitta pålitliga fakta om hur bra linfrökaka egentligen är som proteinfoder till häst, lusern ju däremot beprövat som proteinfoder.
Vad gäller magens storlek så krävs ju väldigt mycket av hästens muskler för att hålla uppe magen, och om muslerna väl har blivit uttänjda så misstänker jag att det kan ta tid att få en tajt mage igen. Sedan finns ju en viss ärftlighetsaspekt också tror jag, en del hästar har ingen snygg "underlinje" vad man än gör.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Fast du verkar ha koll, ser du skillnad i muskler men inte mer slimmad i övrigt: mer protein och mindre energi, minst kvot 6. Men Det är ju helt klart vettigt att ge i form av lucern istället för konc proteinkraftfoder om du behöver ge mkt tugg och inte så mkt energi. Annars slösar du ju bort en massa Mj utan att lyckas få mer Ts.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Att byta ut pellets till hackelse är jag oxå inne på. Tyvärr vill jag inte byta förrän jag hittat ett lusernhackelse UTAN tilsatt melass. Jag vill inte ge min häst melass pga att den har sommarexem och jag har sett skillnad i att sluta med melass. Jag har inte lyckats hitta en hackelse utan tillsatt melass ännu tyvärr :cry:
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Till TS: Jag tycker du verkar vara rätt ute. Men linfrökakans proteinsammansättning är väl inte helt optimala för häst, jag ger själv det till min häst för att få blank päls, men jag tycker det är svårt att hitta pålitliga fakta om hur bra linfrökaka egentligen är som proteinfoder till häst, lusern ju däremot beprövat som proteinfoder.
Vad gäller magens storlek så krävs ju väldigt mycket av hästens muskler för att hålla uppe magen, och om muslerna väl har blivit uttänjda så misstänker jag att det kan ta tid att få en tajt mage igen. Sedan finns ju en viss ärftlighetsaspekt också tror jag, en del hästar har ingen snygg "underlinje" vad man än gör.

Varifrån har du fått uppgiften om att proteinsammansättningen i linfrökaka inte är den optimala för häst? Jag har försökt hitta några vetenskapliga skrifter på detta men inte lyckats hitta några :confused: Har bara hört att folk säger det, men det är ingen som kan förklara??
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Jag tror kvoten du hade innan du tog bort linfrökakan var bättre. Om du köper lucernhack kan du få upp kvoten men ändå ge mkt grovfoder. Tex med 8 kg hö och 2 kg lucernhack (krafft)(stor volym mat och mkt tuggfortfarande, 2kg hack tar ett tag att tugga i sig) får du ca 81 Mj och 510 g smrp, dvs kvot på typ 6,3. Då borde musklerna behållas. Du kan byta ut ännu mer mot lucern om du behöver högre kvot. Det är ju precis lika bra pyssel som hö är. Lite mindre Mj borde ge lite viktnedgång ocså, så kan du öka fodret när han ligger lite bättre i vikt. För lite tycker jag nog att hästen kan slimmas när jag tittar på bilderna, men den är ju inte jätteöverviktig, bara aningen rund.

Nu är det ju inte min häst på bilderna, men min är lik den hästen förutom att överlinjen är tunnare (inte halsen dock)...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 420
Senast: Shixle
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 876
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 966
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp