Fodervärd som inte riktigt sköter sig

Men det är väl bara att prata ur skägget? Säg att du inte tycker att det är bra att vattnet fryser och att det är viktigt för dig att hästen inte står utan vatten för länge. Och skriv ut en instruktion på hur man bygger en isolerad balja och ge personen.
 
Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad man kan se till hull och hovar. ( fodervärd ej hemma) Fri tillgång på hösilage ute i hagen. Det jag dessvärre fick se var att hon inte hade vatten i hagen.

Jag är medveten om att det inte är lag på fri tillgång. Jag såg dock att det med stor sannolikhet inte funnits vatten där igår eller i förrgår heller då baljan var såpass djupfrusen.

Jag funderar på olika scenarion av vilket svar jag skulle kunna tänka mig att godta vid min konfrontation. Det jag skulle kunna se som ett okej alternativ skulle kunna vara att fodervärden svarar att dom ger vatten ur hink utspritt över dygnet.

Problemet är dock att hon svarar att det är en tillfällighet och att hon alltid brukar ha tillgång till vatten. Då får jag en misstanke om att hon inte talar sanning vilket krånglar till det hela.

Jag är ingen person som letar fel, eller på något sätt är krånglig att ha att göra med. Jag hade kunnat godta om hon sagt att det blivit miss i kommunikationen med övriga familj etc. Men detta gör mig fundersam.

Mitt sto är en häst som dricker ganska mycket. Jag har stor respekt för kolik och nu i dessa tider så ökar ju risken avsevärt.

Min spontana tanke just nu är ha is i magen men att eventuellt säga upp kontraktet snart. Uppsägningstiden är dock 2 månader. Så jag kommer ju gå att va lite orolig under den tiden. Jag vill ju dock hålla god ton och inte gå till angrepp med risk för att mitt sto kanske inte kommer att få den vård hon behöver dom sista 2 månaderna om osämja uppstår.

Då vi själva tar emot hästar för utbildning etc så vill vi sköta det här snyggt utan större uppståndelse då vi inte tror att det skulle leda till något gott helt enkelt.

Hur hade ni gjort om ni var i samma situation?

Tack för alla svar och ert engagemang. Jag tycks vara relativt ensam om min oro 🙂 Jag får fundera vidare. Men tack för att ni alla gett er syn på det hela. Det var ju det som var syftet med denna fråga 🙂
 
Men det är väl bara att prata ur skägget? Säg att du inte tycker att det är bra att vattnet fryser och att det är viktigt för dig att hästen inte står utan vatten för länge. Och skriv ut en instruktion på hur man bygger en isolerad balja och ge personen.

Jag förstår vad du menar. Men jag vill ha en god relation med personen i fråga. Vill inte kränka någon. Därför som jag är lite mer försiktig. För mig vore det bästa om jag har fel och slipper ta hem hästen eftersom det fanns en anledning att jag lånade ut den från början.

Är det så att mina misstankar är obefogade så tror jag det kan upplevas kränkande att gå på för hårt. Framförallt att skicka instruktioner på en isolerad balja som vem som helst kan komma över på nätet om man hade vart intresserad av att ha en sådan.
 
Vad händer om du helt enkelt säger som det är? Att du är bekymrad för att du inte riktigt förstår hur det går ihop? Och förklarar att det är på grund av kolikrisken som du lägger extra vikt vid det?
Det är det jag inte riktigt vet. Jag vill som sagt inte kränka henne heller. Jag hade själv dragit öronen åt mig om någon misstrodde att mina hästar fick en så självklar sak som vatten.
 
Ja men så är det ju. Vi ger själva vatten ur baljor. Det blir fort ishinna. Men om en stor balja blir bottenfrusen så tycker jag det indikerar på att vatten inte funnits på ett tag. Vi bor bara en timma ifrån varann och sådana temperaturskillnader har vi inte.
En reflektion bara; jag har haft hästar i olika stall i ett område som generellt är flera grader kallare än vad det är runt omkring. Jag bodde tidigare en kvarts körning därifrån och skillnaden kunde vara fem grader. Nu bor jag lite längre bort, 25 km och i fredags skillde det drygt tio minus.
 
Jag tycker din reaktion baserat på ett enda besök känns ganska kraftig.
Det var 20 minus här häromdagen, och nu har jag tempererat vatten, men när jag stod inackorderade frös vattnet på några timmar då så det var inte alla dagar det fanns vatten ute.
De hade vatten inne och så erbjöds de såklart alltid vatten om de togs in av någon anledning. Gavs även rejält uppblött mat vid intag de kallaste dagarna.
Under mina 7 år i det stallet som hade upp till 15 hästar hade vi vad jag minns ingen kolik alls när det var så pass kallt.

Sedan vet jag inte hur jag reagerat om någon gick runt på min gård när jag inte var hemma utan att överhuvudtaget höra av sig innan (ens samma dag). Jag vill att man ska fråga om det är okej att gå in till hästarna när jag inte är hemma. Om ni inte har någon deal om att det är okej.

Om en granne berättat att någon varit där i efterhand men att de inte vet vem hade jag kanske dessutom blivit lite orolig över vad de gjort i hagen och om de gett min häst något olämpligt.

Du litar uppenbart inte på fodervärden och då borde man kanske inte ha sin häst ute på foder?
 
Senast ändrad:
Jag förstår vad du menar. Men jag vill ha en god relation med personen i fråga. Vill inte kränka någon. Därför som jag är lite mer försiktig. För mig vore det bästa om jag har fel och slipper ta hem hästen eftersom det fanns en anledning att jag lånade ut den från början.

Är det så att mina misstankar är obefogade så tror jag det kan upplevas kränkande att gå på för hårt. Framförallt att skicka instruktioner på en isolerad balja som vem som helst kan komma över på nätet om man hade vart intresserad av att ha en sådan.
Om det är så att hon slarvat med vattnet kanske hon tänker till nu bara eftersom du ställde frågan.
 
Jag tycker din reaktion baserat på ett enda besök känns ganska kraftig.
Det var 20 minus här häromdagen, och nu har jag tempererat vatten, men när jag stod inackorderade frös vattnet på några timmar då så det var inte alla dagar det fanns vatten ute.
De hade vatten inne och så erbjöds de såklart alltid vatten om de togs in av någon anledning. Gavs även rejält uppblött mat vid intag de kallaste dagarna.
Under mina 7 år i det stallet som hade upp till 15 hästar hade vi vad jag minns ingen kolik alls när det var så pass kallt.

Sedan vet jag inte hur jag reagerat om någon gick runt på min gård när jag inte var hemma utan att överhuvudtaget höra av sig innan (ens samma dag). Jag vill att man ska fråga om det är okej att gå in till hästarna när jag inte är hemma. Om ni inte har någon deal om att det är okej.

Om en granne berättat att någon varit där i efterhand men att de inte vet vem hade jag kanske dessutom blivit lite orolig över vad de gjort i hagen och om de gett min häst något olämpligt.

Du litar uppenbart inte på fodervärden och då borde man kanske inte ha sin häst ute på foder?
Håller med om att man meddelar innan man kommer på besök. Vilket vi också gjorde, dagen innan. Vi visste att hon inte skulle vara hemma och vi hade ett ärende i hennes område.

Precis. Efter vårt besök så blev vi fundersamma och det är också därför jag startade denna tråden. Det framgår ju även att vi funderar på att ta hem hästen på grund av vad vi just uppmärksammat 🙂
 
Ja men så är det ju. Vi ger själva vatten ur baljor. Det blir fort ishinna. Men om en stor balja blir bottenfrusen så tycker jag det indikerar på att vatten inte funnits på ett tag. Vi bor bara en timma ifrån varann och sådana temperaturskillnader har vi inte.
Mina går på lösdrift och det hinner frysa på ordentligt i baljorna, i synnerhet när det varit så kallt. Jag körde 150 liter varmt vatten och kunde fylla på 100 pga att det var så mycket is så nog kan det gå fort att det är slut på vatten och är is. Mina vattnas varje dag, igår fick jag hugga upp isen i en balja med yxa.
 
Håller med om att man meddelar innan man kommer på besök. Vilket vi också gjorde, dagen innan. Vi visste att hon inte skulle vara hemma och vi hade ett ärende i hennes område.

Precis. Efter vårt besök så blev vi fundersamma och det är också därför jag startade denna tråden. Det framgår ju även att vi funderar på att ta hem hästen på grund av vad vi just uppmärksammat 🙂
Ah, då missförstod jag. Tur att ni meddelade.

Prova ha en dialog med fodervörden. De kanske tänker till nu när du påpekat. Samt att om det var lika kallt som här är fryst vatten mer förståeligt, men då är det ju mycket viktigt att de får mycket vatten inne, gärna två hinkar i boxen.

Men känner du dig så osäker och inte är nöjd med svar i er dialog kanske du får din sinnesfrid ska säga upp kontraktet.
Vid framtida foderutlåningar kan det vara läge att fråga om de kommer att ha tempererat vatten ute, eller till och med sätta det i kontraktet.
Eventuellt också kortare uppsägningstid så det slipper vara så länge innan du kan få hem om du känner att det är fel.
 
Det hade jag inte tyckt var ok för min häst, om hon har hästen hemma på egna gården är det bara att koka upp vatten på morgonen och hälla i efter man tagit bort isen på ytan, så sätt har jag hållit vatten isfritt när det var -10 hela dagen, en full balja bottenfryser inte om man håller efter vattnet varje morgon…
 
Det hade jag inte tyckt var ok för min häst, om hon har hästen hemma på egna gården är det bara att koka upp vatten på morgonen och hälla i efter man tagit bort isen på ytan, så sätt har jag hållit vatten isfritt när det var -10 hela dagen, en full balja bottenfryser inte om man håller efter vattnet varje morgon…
Med de minusgrader vi haft nu, minus 20 dygnet runt här i Mälardalen, bottenfryser det utan problem på rätt kort tid.
Mina hästar har uppvärmt vatten i sin lösdrift, men de har stått inne de kallaste nätterna och även där har vattnet fryst.
 
Med de minusgrader vi haft nu, minus 20 dygnet runt här i Mälardalen, bottenfryser det utan problem på rätt kort tid.
Mina hästar har uppvärmt vatten i sin lösdrift, men de har stått inne de kallaste nätterna och även där har vattnet fryst.
Hon sa att det var -10 🤷‍♀️ eller så läste jag på fel inlägg 😊 Såklart ju kallare desto svårare utan uppvärmt kar
 
Det är det jag inte riktigt vet. Jag vill som sagt inte kränka henne heller. Jag hade själv dragit öronen åt mig om någon misstrodde att mina hästar fick en så självklar sak som vatten.
För att garanterat undvika en negativ reaktion från hennes sida är det enda du kan göra att inte säga något alls. Frågan är om det är ett hållbart alternativ? Kanske kan du lägga ribban nånstans vid att skapa goda förutsättningar för en konstruktiv dialog istället, där du är respektfull och saklig och fokuserar på hästens behov utan att anklaga. För där ungefär tror jag gränsen kanske går för hur mycket du kan ta ansvar för hennes eventuella känslor. Som jag ser det är det nödvändigt att kunna diskutera såna här saker som ju ändå utgör stommen för er relation som hästägare och fodervärd. Jag tycker inte det är att bete sig illa att lyfta något man är bekymrad för.
 
Om baljan var bottenfrusen så kan de ju haft en annan som de gett tanken ur och tagit in på natten. Den kan de ju ha glömt att ställa ut. Du har ingen aning om vad som hänt. Om det finns snö kan hästen äta det för att släcka törst också.
 
Med tanke på allt som kommit fram under trådens gång tycker jag nog att TS är något överdrivet nevroniskt gällande sin häst. De flesta hästar tillgodoser sig sitt vattenbehov under vintern utan att ty sig till vattenbaljor, vilket brukar visa sig genom att vattenbaljan är i det mesta orörd och frusen. De hästar som som ändå är "bekväma" brukar slurpa i sig redan vid utsläpp och på det sätt klara sig till de kommer in på kvällen till en något sådär tempererad vattenho.
 
Alla år jag har haft häst inackorderad har det aldrig funnit vatten i hagarna vintertid och de gånger det funnits kopp i boxen har mina alltid fått en hink ändå eftersom hästar generellt dricker bättre ur hinkar. Inte en enda häst har fått kolik i de stallen och jag har aldrig haft en kolikhäst, det känns faktiskt lite lätt hysteriskt att noja om det inte finns vatten i hagen under vintern när de är installade och får vatten inne.
 
Med tanke på allt som kommit fram under trådens gång tycker jag nog att TS är något överdrivet nevroniskt gällande sin häst. De flesta hästar tillgodoser sig sitt vattenbehov under vintern utan att ty sig till vattenbaljor, vilket brukar visa sig genom att vattenbaljan är i det mesta orörd och frusen. De hästar som som ändå är "bekväma" brukar slurpa i sig redan vid utsläpp och på det sätt klara sig till de kommer in på kvällen till en något sådär tempererad vattenho.
Oj, jag har en helt annan uppfattning. Jag tycker det har varit mycket information i mitt flöde om veterinärer som går ut och varnar för att det är högsäsong för kolik just nu. Jag hade aldrig accepterat en uppstallning utan isfritt vatten i hagen, men helst tempererat.

Jag tycker att det är förvånansvärt att så många i tråden verkar undgått uppdaterad forskning om hur viktigt det är med vätska vintertid. Konsekvensen kan ju bli förödande, speciellt nu när det är ganska stor brist på veterinärer.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 143
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 545
Senast: Masse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 807
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
58 449
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp