Fodervärd som inte riktigt sköter sig

Oj, jag har en helt annan uppfattning. Jag tycker det har varit mycket information i mitt flöde om veterinärer som går ut och varnar för att det är högsäsong för kolik just nu. Jag hade aldrig accepterat en uppstallning utan isfritt vatten i hagen, men helst tempererat.

Jag tycker att det är förvånansvärt att så många i tråden verkar undgått uppdaterad forskning om hur viktigt det är med vätska vintertid. Konsekvensen kan ju bli förödande, speciellt nu när det är ganska stor brist på veterinärer.
Men ibland är det ju inte möjligt? Vi har isolerat kar men är vi där på morgonen och tar bort is så är det ju fruset igen på eftermiddagen. Vi har ingen möjlighet till eluppvärmning.
 
Oj, jag har en helt annan uppfattning. Jag tycker det har varit mycket information i mitt flöde om veterinärer som går ut och varnar för att det är högsäsong för kolik just nu. Jag hade aldrig accepterat en uppstallning utan isfritt vatten i hagen, men helst tempererat.

Jag tycker att det är förvånansvärt att så många i tråden verkar undgått uppdaterad forskning om hur viktigt det är med vätska vintertid. Konsekvensen kan ju bli förödande, speciellt nu när det är ganska stor brist på veterinärer.
Jag är helt inne på din linje
 
Oj, jag har en helt annan uppfattning. Jag tycker det har varit mycket information i mitt flöde om veterinärer som går ut och varnar för att det är högsäsong för kolik just nu. Jag hade aldrig accepterat en uppstallning utan isfritt vatten i hagen, men helst tempererat.

Jag tycker att det är förvånansvärt att så många i tråden verkar undgått uppdaterad forskning om hur viktigt det är med vätska vintertid. Konsekvensen kan ju bli förödande, speciellt nu när det är ganska stor brist på veterinärer.
Du tror inte att det har ett samband med att allt för många vattnar enbart i kopp, inomhus?
 
Om det är viktigt för dig att din häst har tillgång till vatten ute så kan du väl fixa en isolerad vattenbalja som medföljer hästen. Som många redan har sagt är det ju svårt att hålla vatten ute i den här kylan som varit. Jag skulle inte vara orolig så länge hästen får vatten inne.
 
Varför ta risken?
Jag har haft häst sedan 1985, aldrig en kolikhäst och aldrig stått i ett stall där någon fått kolik pga varit utan vatten i hagen vintertid. Att hästar får kolik tror jag hänger mer ihop att de dricker ur kopp. Det är bevisat att hästar dricker bättre ur hink än kopp, oavsett flöde. Häng in vattenhink i boxen även om det finns kopp, 1-2 hinkar så kan de dricka det de behöver. Jag har murarhinkar a 20 liter.
 
Jag har haft häst sedan 1985, aldrig en kolikhäst och aldrig stått i ett stall där någon fått kolik pga varit utan vatten i hagen vintertid. Att hästar får kolik tror jag hänger mer ihop att de dricker ur kopp. Det är bevisat att hästar dricker bättre ur hink än kopp, oavsett flöde. Häng in vattenhink i boxen även om det finns kopp, 1-2 hinkar så kan de dricka det de behöver. Jag har murarhinkar a 20 liter.
Jag skulle aldrig låta min häst gå utan vatten, oavsett årstid och absolut inte på vintern, det är inte värt risken, även om just du haft tur.
 
Jag har haft häst sedan 1985, aldrig en kolikhäst och aldrig stått i ett stall där någon fått kolik pga varit utan vatten i hagen vintertid. Att hästar får kolik tror jag hänger mer ihop att de dricker ur kopp. Det är bevisat att hästar dricker bättre ur hink än kopp, oavsett flöde. Häng in vattenhink i boxen även om det finns kopp, 1-2 hinkar så kan de dricka det de behöver. Jag har murarhinkar a 20 liter.
Skönt att du sluppit kolik, och jag håller absolut med dig i att hink är att föredra. Men hästhållning har förändrats ganska mycket sen 1985, fler hästar utfodras idag med fri tillgång, fler står själva i en mindre hage vilket gör att de rör på sig mindre. Kanske är hästar överlag känsligare idag, jag vet inte.

Kolik är väldigt smärtsamt och kan leda till att hästen måste avlivas, det är också svårt att avgöra hur allvarligt varje enskilt fall och hästen kan försämras mycket snabbt. Men det kan ganska enkelt förebyggas och här vill jag ändå påstå att mer vätska är helt avgörande. Att låta en häst stå utan vatten hela dagen och sen hoppas att hästen ”dricker ikapp” vid insläpp är inte tillräckligt enligt mig.
 
Jag skulle aldrig låta min häst gå utan vatten, oavsett årstid och absolut inte på vintern, det är inte värt risken, även om just du haft tur.
Nej, det handlar inte om tur. De behöver inte vatten 24/7, de behöver få dricka sig otröstliga. Sen om det är som mina som numera går på lösdrift och får i hagen, eller om de är installade större delen av dygnet som de flesta gör och dricker i stallet.

Hästar är stäpp- och bytesdjur och är sårbara när de dricker, därför dricker de mycket istället för länge, så en kopp ger inte den mängden vatten de behöver på samma tid som en hink.

Att folk tror att hästar får kolik på vintern för att de saknar vatten i hagen, beror antagligen på att de hästarna inte har fri tillgång på vatten inne, de dricker ur kopp som begränsar tillgången!
 
Skönt att du sluppit kolik, och jag håller absolut med dig i att hink är att föredra. Men hästhållning har förändrats ganska mycket sen 1985, fler hästar utfodras idag med fri tillgång, fler står själva i en mindre hage vilket gör att de rör på sig mindre. Kanske är hästar överlag känsligare idag, jag vet inte.

Kolik är väldigt smärtsamt och kan leda till att hästen måste avlivas, det är också svårt att avgöra hur allvarligt varje enskilt fall och hästen kan försämras mycket snabbt. Men det kan ganska enkelt förebyggas och här vill jag ändå påstå att mer vätska är helt avgörande. Att låta en häst stå utan vatten hela dagen och sen hoppas att hästen ”dricker ikapp” vid insläpp är inte tillräckligt enligt mig.
Ja, hästhållningen har förändras till både det bättre och det sämre. Förhoppningsvis står inte hästar inne lika mycket idag som en del förr, jag hoppas mycket få hästar står inne dygnet runt eller bara har frimärkshagar där de får stå fyra timmar innan de kommer in, eller inte gå ut alls om inte ägare/skötare kan passa dem en timme eller två på större anläggningar. Ja, Ryttarstadion, jag tittar på dig. 👀

Tyvärr får nu flera mer kraftfoder och annat ur massor med burkar istället för ett bra grovfoder. Visst, analyser är vanligare men när folk köper grovfoder med en kvot på 1 och sen försöker fodra upp det som fattas?

Köpa en häst är enkelt, kunskap att ta hand om den är en helt annan. Kunskap om vad det är för djur och vilka behov de har saknas tyvärr hos allt fler som det verkar, oavsett hur många timmar de rider lektioner eller för instruktör.
 
Nej, det handlar inte om tur. De behöver inte vatten 24/7, de behöver få dricka sig otröstliga. Sen om det är som mina som numera går på lösdrift och får i hagen, eller om de är installade större delen av dygnet som de flesta gör och dricker i stallet.

Hästar är stäpp- och bytesdjur och är sårbara när de dricker, därför dricker de mycket istället för länge, så en kopp ger inte den mängden vatten de behöver på samma tid som en hink.

Att folk tror att hästar får kolik på vintern för att de saknar vatten i hagen, beror antagligen på att de hästarna inte har fri tillgång på vatten inne, de dricker ur kopp som begränsar tillgången!
Jag chansar inte.
 
Min häst har inte heller vatten i hagen nu när det varit -20 grader. Ligger det på nån enstaka minus har det gått att fylla på morgonen. Helt ärligt dricker de nästan inget alls i hagen nu ändå, de verkar föredra att dricka inne, men jag har sett att de äter en hel del snö ute också. Snö är tydligen kul när man är tre-fyra år :angel: Jag vågar inte uttala mig om huruvida brist på vatten i hagen är en mindre eller större risk än för lågt vattenflöde, men jag håller ändå med @Mia_R till ganska stor del. Jag har resonerat som så att om min häst går ute 8 h och inte har något vatten de timmarna, så är det inte katastrof eftersom han har fri tillgång till vatten i hink inne. Det hade nog varit skillnad om han haft fri tillgång på grovfoder ute, då hade jag nog velat ha vatten i hagen också, för han verkar dricka mest i samband med att han äter hösilaget. Nu får han bara en tuss ute till lunch så det borde vara lugnt tänker jag. Och han dricker minst 30 L inne under en natt.

Jag tror helt ärligt att det är ett problem att folk inte har vattenhinkar utan bara vattenkoppar med för lågt flöde i. Läser man på om hästars naturliga drickbeteende inser man snabbt hur dåligt det är. Men visst, det är bekvämt för människorna med vattenkoppar. Saltbrist är nog en annan bidragande faktor, många vet inte hur stort hästens saltbehov faktiskt är utan pytsar lite hit och dit med nån matsked. Om hästen inte får tillräckligt med salt kommer den också dricka mindre.
 
Min häst har inte heller vatten i hagen nu när det varit -20 grader. Ligger det på nån enstaka minus har det gått att fylla på morgonen. Helt ärligt dricker de nästan inget alls i hagen nu ändå, de verkar föredra att dricka inne, men jag har sett att de äter en hel del snö ute också. Snö är tydligen kul när man är tre-fyra år :angel: Jag vågar inte uttala mig om huruvida brist på vatten i hagen är en mindre eller större risk än för lågt vattenflöde, men jag håller ändå med @Mia_R till ganska stor del. Jag har resonerat som så att om min häst går ute 8 h och inte har något vatten de timmarna, så är det inte katastrof eftersom han har fri tillgång till vatten i hink inne. Det hade nog varit skillnad om han haft fri tillgång på grovfoder ute, då hade jag nog velat ha vatten i hagen också, för han verkar dricka mest i samband med att han äter hösilaget. Nu får han bara en tuss ute till lunch så det borde vara lugnt tänker jag. Och han dricker minst 30 L inne under en natt.

Jag tror helt ärligt att det är ett problem att folk inte har vattenhinkar utan bara vattenkoppar med för lågt flöde i. Läser man på om hästars naturliga drickbeteende inser man snabbt hur dåligt det är. Men visst, det är bekvämt för människorna med vattenkoppar. Saltbrist är nog en annan bidragande faktor, många vet inte hur stort hästens saltbehov faktiskt är utan pytsar lite hit och dit med nån matsked. Om hästen inte får tillräckligt med salt kommer den också dricka mindre.
Ja, självklart spelar både hagtid och hur mycket som fodras i hagen roll. Hästen utvecklar säkert även rutiner men jag tänker att ju fler timmar hästen går utan att dricka desto sämre. Att ge extra salt är ju också en billig och enkel åtgärd.

Tyvärr blir många hästägare varse hur fort det kan gå med kolik, när det redan är försent. Att försöka lasta en häst som vinglar och bara vill lägga sig ner, är inte lätt.
 
Jag är normalt väldigt noga med att hästen ska ha rent vatten (i ren balja) ute, men just nu på vintern när det blir jättekallt så har jag faktiskt släppt lite på mina vanliga rutiner. Har insett att hästen dricker väldigt lite ute vintertid och att det mest blir väldigt mkt jobb för mig till ingen nytta.

Jag har dock en (hemmagjord) isolerad balja som aldrig bottenfryser men det blir ytis i den. Försöker hålla isen borta men jag är bara i stallet på kvällarna så när det är som kallast funkar det inte riktigt.
Min häst går dock inte ute så länge och hon har inte heller mat i hagen. Inne har hon två vattenhinkar + kopp.

(Om jag är i stallet på morgon/dag häller jag alltid i varmvatten + tar bort is men det har aldrig hänt att hon dricker då ändå..)
 
Jag som haft kolikhäst som dessutom alltid fick det vintertid (andra tider också men vintern var garanterat överrepresenterad) kommer aldrig kompromissa med vatten i hagen. Tempererat vatten!
Här byts vattnet 3-4 gånger per dag när det är kallt som det var i veckan (-26 grader som kallast). Det byts till ca 37 gradigt vatten.

Med det sagt har det inte varit en lek. Vattnet börjar få isyta redan efter 15 minuter och bottenfryst och isklump är det redan efter 2 timmar. De ställer i fötterna i baljorna för att ta sönder skorpan och häller ut vattnet samtidigt. Baljan står upp som om inget hänt.
Detta sker dagligen när det är kallt. Så det betyder inte att de inte får vatten om detta hänt.

Så, det behöver alltså inte betyda att hästen inte fått vatten den dagen eller att de väntar till eftermiddagen. Men, givetvis skulle jag på något sätt nämna detta.
 
En måste ju tänka utifrån sin hästs vanor och preferenser också. Min häst som är van att gå på lösdrift dricker helst ute och knappt något alls inne (trots hink) vilket ju medför att jag måste se till att det finns vatten ute som hon kan dricka. Hon hade kanske druckit inne om hon inte hade vatten i hagen men det skulle jag aldrig chansa med.
 
Ja men så är det ju. Vi ger själva vatten ur baljor. Det blir fort ishinna. Men om en stor balja blir bottenfrusen så tycker jag det indikerar på att vatten inte funnits på ett tag. Vi bor bara en timma ifrån varann och sådana temperaturskillnader har vi inte.
Vi maxar våran balja i hagen kl 20 och lägger på ett frigolitlock (hästarna är installade och går ute mellan 06.30-17.30) . På morgonen har vattnet haft en tunn ishinna när man släpper ut, den knackar vi bort. Jag brukar vara där runt 14 och greja med min häst. Då är vattnet rejält fruset. Vi har haft -16 dagtid.
Så det behöver verkligen inte vara slarv :)
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 140
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 545
Senast: Masse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 807
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
58 447
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp