Fodervärd som inte riktigt sköter sig

Djupfryst vatten i hagen är ju inte något större problem så länge det är fri tillgång när hon kommer in.
Det beror väl alldeles på hur länge hästarna är ute, tycker jag. På förra stället jag stog så var hästarna ute 06-18, och åt morgonhö och lunchhö ute i hagen. Då tycker iaf jag att det är ett problem om de inte har tillgång till vatten. Särskilt om de är känsliga för kolik.
 
Men ibland är det ju inte möjligt? Vi har isolerat kar men är vi där på morgonen och tar bort is så är det ju fruset igen på eftermiddagen. Vi har ingen möjlighet till eluppvärmning.
Om det inte är väldigt kallt så blir inte isen, på en dag, tjockare än att hästarna lätt har sönder den. Antingen med mulen eller med en hov. Så om vattnet är isfritt på morgonen så har de tillgång till vatten i alla fall under större delen av dagen.
 
Jag bor i södra sverige o här bottenfrös baljorna över natten nu senaste köldknäppen. Så kan vara så att fodervärden talar sanning. Jag förstår absolut din oro, är också livrädd för kolik. Men jag skulle nog försöka ge henne en chans till och göra ett till besök. I det stora hela låter det ju som att hästen är väl omhändertagen och bra fodervärdar växer inte på träd (alla kan ju göra ett misstag med ) :)
 
Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad man kan se till hull och hovar. ( fodervärd ej hemma) Fri tillgång på hösilage ute i hagen. Det jag dessvärre fick se var att hon inte hade vatten i hagen.

Jag är medveten om att det inte är lag på fri tillgång. Jag såg dock att det med stor sannolikhet inte funnits vatten där igår eller i förrgår heller då baljan var såpass djupfrusen.

Jag funderar på olika scenarion av vilket svar jag skulle kunna tänka mig att godta vid min konfrontation. Det jag skulle kunna se som ett okej alternativ skulle kunna vara att fodervärden svarar att dom ger vatten ur hink utspritt över dygnet.

Problemet är dock att hon svarar att det är en tillfällighet och att hon alltid brukar ha tillgång till vatten. Då får jag en misstanke om att hon inte talar sanning vilket krånglar till det hela.

Jag är ingen person som letar fel, eller på något sätt är krånglig att ha att göra med. Jag hade kunnat godta om hon sagt att det blivit miss i kommunikationen med övriga familj etc. Men detta gör mig fundersam.

Mitt sto är en häst som dricker ganska mycket. Jag har stor respekt för kolik och nu i dessa tider så ökar ju risken avsevärt.

Min spontana tanke just nu är ha is i magen men att eventuellt säga upp kontraktet snart. Uppsägningstiden är dock 2 månader. Så jag kommer ju gå att va lite orolig under den tiden. Jag vill ju dock hålla god ton och inte gå till angrepp med risk för att mitt sto kanske inte kommer att få den vård hon behöver dom sista 2 månaderna om osämja uppstår.

Då vi själva tar emot hästar för utbildning etc så vill vi sköta det här snyggt utan större uppståndelse då vi inte tror att det skulle leda till något gott helt enkelt.

Hur hade ni gjort om ni var i samma situation?
Kom på i efterhand..
Var hsten törstig vid tillfället?
Förstår om du inte tänkte på det/hade möjlighet men ett bra sätt att kontrollera hade ju varit att erbjuda vatten ur hink och se om hästen ivrigt drack ur en stor del av hinken.
Tar de bara en munfull eller så har de ju vanligen fått vatten nyligen.
 
Om det inte är väldigt kallt så blir inte isen, på en dag, tjockare än att hästarna lätt har sönder den. Antingen med mulen eller med en hov. Så om vattnet är isfritt på morgonen så har de tillgång till vatten i alla fall under större delen av dagen.
I - 10 vilket det pratades om vid tillfället så vill jag mimmas att några timmar räcker?
 
Jag hade absolut köpt det resonemanget. Men nu krånglar det till situationen eftersom jag misstänker att hon inte talar sanning. Hon säger att dom har alltid vatten och att dom missat det denna dagen.

Hur missar man att ge hästen vatten?
Läs vad du skriver, "jag misstänker". Du har alltså ingen aning, men du misstänker.

Om du inte tror att fodervärden sköter hästen är det ju faktiskt bara att hämta hem pållen oavsett uppsägningstid. Sedan kanske man får stå sitt kast gällande det eventuella kontraktsbrottet man själv gjort genom att göra så. Att däremot göra ovälkomna spontanbesök hemma hos folk känns ganska luddigt i lagens mening. Det är lätt stalker och varning om hemfridsbrott på den.
 
Läs vad du skriver, "jag misstänker". Du har alltså ingen aning, men du misstänker.

Om du inte tror att fodervärden sköter hästen är det ju faktiskt bara att hämta hem pållen oavsett uppsägningstid. Sedan kanske man får stå sitt kast gällande det eventuella kontraktsbrottet man själv gjort genom att göra så. Att däremot göra ovälkomna spontanbesök hemma hos folk känns ganska luddigt i lagens mening. Det är lätt stalker och varning om hemfridsbrott på den.

Har inte gjort något ovälkommet besök 🙂
 
Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad man kan se till hull och hovar. ( fodervärd ej hemma) Fri tillgång på hösilage ute i hagen. Det jag dessvärre fick se var att hon inte hade vatten i hagen.

Jag är medveten om att det inte är lag på fri tillgång. Jag såg dock att det med stor sannolikhet inte funnits vatten där igår eller i förrgår heller då baljan var såpass djupfrusen.

Jag funderar på olika scenarion av vilket svar jag skulle kunna tänka mig att godta vid min konfrontation. Det jag skulle kunna se som ett okej alternativ skulle kunna vara att fodervärden svarar att dom ger vatten ur hink utspritt över dygnet.

Problemet är dock att hon svarar att det är en tillfällighet och att hon alltid brukar ha tillgång till vatten. Då får jag en misstanke om att hon inte talar sanning vilket krånglar till det hela.

Jag är ingen person som letar fel, eller på något sätt är krånglig att ha att göra med. Jag hade kunnat godta om hon sagt att det blivit miss i kommunikationen med övriga familj etc. Men detta gör mig fundersam.

Mitt sto är en häst som dricker ganska mycket. Jag har stor respekt för kolik och nu i dessa tider så ökar ju risken avsevärt.

Min spontana tanke just nu är ha is i magen men att eventuellt säga upp kontraktet snart. Uppsägningstiden är dock 2 månader. Så jag kommer ju gå att va lite orolig under den tiden. Jag vill ju dock hålla god ton och inte gå till angrepp med risk för att mitt sto kanske inte kommer att få den vård hon behöver dom sista 2 månaderna om osämja uppstår.

Då vi själva tar emot hästar för utbildning etc så vill vi sköta det här snyggt utan större uppståndelse då vi inte tror att det skulle leda till något gott helt enkelt.

Hur hade ni gjort om ni var i samma situation?
Det låter som att du är ganska noga med att dina hästar sköts exakt i detalj så som du vill. Och då tror jag det är viktig att man är tydlig med det när man lånar ut hästen och att det gärna t.o.m står i kontraktet.
Är det superviktigt för dig med fri tillgång på vatten i hagen, även vintertid, skulle du pratat om detta innan du lånad ut hästen på foder. Det är extremt många som inte har fri tillgång under vintern, och det går oftast bra om man inte har en känslig häst.
Finns det kanske möjlighet för dig att köpa en termobar och låta dem ha den till din häst, så får din häst fri tillgång på vatten dygnet runt i hagen så som du vill att den ska ha?

Ja veterinärerna varnar för en ökad risk för kolik pga brist på vatten i hagen, men man får inga siffror, är det 1 på 1000 mer som får kolik pga brist på vatten, eller är det 1 på 100?

Jag tycker personligen vatten i hagen är viktigt, så för mig är termobar den bästa uppfinningen någonsin, och jag förstår inte hur vi överlevde förr utan den.
 
Mina går på lösdrift och det hinner frysa på ordentligt i baljorna, i synnerhet när det varit så kallt. Jag körde 150 liter varmt vatten och kunde fylla på 100 pga att det var så mycket is så nog kan det gå fort att det är slut på vatten och är is. Mina vattnas varje dag, igår fick jag hugga upp isen i en balja med yxa.
Varmvatten fryser snabbare än kallvatten.
Och på lösdrift vore väl termobar eller liknande en bättre ide?
 
Du tror inte att det har ett samband med att allt för många vattnar enbart i kopp, inomhus?
Eller att hästarna går i små hagar som är 15x20 meter där de inte kan röra på sig utan mest står i ett hörn och glor.
Eller att de får 2 kg hö och 1 kg kraftfoder till frukost som de äter upp på 1 timme och går sedan utan mat i hagen emellan kl 08,00-15,00. kl 15,00 tas de in och får 2 kg hö och 1 kg kraftfoder.
Sedan står de i boxen på 3x3 meter, på kvällen kommer ägaren och tränar 45min-1 timme, och sedan står dem igen i den där boxen, får 4 kg hö och 1 kg kraftfoder till kvällen.

Mycket tid där hästarna inte rör på sig pga små hagar och mycket tid i boxen, lite grovfoder och mycket kraftfoder, sånt tror jag är en större risk för problem/sjukdomar än vad inge vatten några timmar i hagen är.
 
Jag gick på en föreläsning om just kolik på vintrarna och det enda de kunde relatera till var stora mängder mat få gånger, till skillnad mot sommaren när de flesta går på bete och äter lite hela tiden och att hästar dricker betydligt mindre under vintertid.

De flesta har inte tempererat vatten på vintern, och då menar jag varmare än fisljummet, inte thermobar. På sommaren är det varmt eller svalt vatten.

En annan undersökning visade på att hästar hellre dricker kallt vatten men dricker nästan 10-30 procent mer om det är varmt vatten. Så, visst kan man dra den slutsatsen att vatten är en stor faktor i sammanhanget, om man lägger ihop detta?
 
Varmvatten fryser snabbare än kallvatten.
Och på lösdrift vore väl termobar eller liknande en bättre ide?
Visst hade det varit det, men när jag står inhyrd så är det både enklare och billigare med vattentunnor som fylls dagligen istället för att köpa en thermobar för 8000 kr och någon annans elförbrukning när jag ändå måste fylla på vattnet med 100 - 150 liter. Det är varmt, inte kokt vatten jag fyller med.
 
Kom på i efterhand..
Var hsten törstig vid tillfället?
Förstår om du inte tänkte på det/hade möjlighet men ett bra sätt att kontrollera hade ju varit att erbjuda vatten ur hink och se om hästen ivrigt drack ur en stor del av hinken.
Tar de bara en munfull eller så har de ju vanligen fått vatten nyligen.

Jag kontrollerade aldrig det. Men jag antar att han fick vatten när hon sedan kom hem senare på eftermiddagen. Hoppas det. Nu påminde jag ju dessutom.
 
Läs vad du skriver, "jag misstänker". Du har alltså ingen aning, men du misstänker.

Om du inte tror att fodervärden sköter hästen är det ju faktiskt bara att hämta hem pållen oavsett uppsägningstid. Sedan kanske man får stå sitt kast gällande det eventuella kontraktsbrottet man själv gjort genom att göra så. Att däremot göra ovälkomna spontanbesök hemma hos folk känns ganska luddigt i lagens mening. Det är lätt stalker och varning om hemfridsbrott på den.

Ordet misstänker var nog ett ganska förmildrat ordval såhär i efterhand. Baljan var bottenfrusen. Fick en stark känsla av att hon inte talade sanning när hon menade att det var en miss för dagen och att dom alltid har vatten. Då hade baljan sett annorlunda ut.

Jag är uppmärksam eftersom jag är rädd om min häst.
 
Det låter som att du är ganska noga med att dina hästar sköts exakt i detalj så som du vill. Och då tror jag det är viktig att man är tydlig med det när man lånar ut hästen och att det gärna t.o.m står i kontraktet.
Är det superviktigt för dig med fri tillgång på vatten i hagen, även vintertid, skulle du pratat om detta innan du lånad ut hästen på foder. Det är extremt många som inte har fri tillgång under vintern, och det går oftast bra om man inte har en känslig häst.
Finns det kanske möjlighet för dig att köpa en termobar och låta dem ha den till din häst, så får din häst fri tillgång på vatten dygnet runt i hagen så som du vill att den ska ha?

Ja veterinärerna varnar för en ökad risk för kolik pga brist på vatten i hagen, men man får inga siffror, är det 1 på 1000 mer som får kolik pga brist på vatten, eller är det 1 på 100?

Jag tycker personligen vatten i hagen är viktigt, så för mig är termobar den bästa uppfinningen någonsin, och jag förstår inte hur vi överlevde förr utan den.


Nej. Tvärtom så är jag en väldigt enkel person som inte lägger mig i vanligtvis. Men detta med vatten trodde jag i dagens hästsverige var väldigt medvetet. Av denna tråd att döma så har ju det visat sig vara tvärtom. Med andra ord så har jag fått lära mig att det inte är en självklarhet.

För mig är vatten och även uppmuntrande av att dricka vatten en självklarhet för att undvika onödigt lidande och tråkiga veterinärkostnader.
 
Jag kontrollerade aldrig det. Men jag antar att han fick vatten när hon sedan kom hem senare på eftermiddagen. Hoppas det. Nu påminde jag ju dessutom.
Lustigt att du vågar anta det, eftersom du inte litar på fodervärden och hela tiden hänger fast vid det.

Ta ett beslut, det är många som gett råd och tänkbara förklaringar här.
Om du nu är så orolig får du faktiskt sluta vara feg och ta tag i saken.

Tala ut med fodervärden, släpp, sluta älta eller säg upp.
Frågar du mig säger jag säg upp med tanke på att det verkar vara en dealbreaker att det (bevisligen) blivit fel EN gång. Bäddar för fler framtida problem.

Helst ska du också försöka få bryta kontraktet tidigare än om 2 mån.
För om du inte litar på skötseln nu, hur orolig ska du inte vara under 2 mån med uppsagt kontrakt.
 
Jag kontrollerade aldrig det. Men jag antar att han fick vatten när hon sedan kom hem senare på eftermiddagen. Hoppas det. Nu påminde jag ju dessutom.

Så du åkte dit för att titta till din häst, konstaterade att den inte hade nåt vatten, blev orolig men gav den inget vatten? Ursäkta mig, men det låter jättekonstigt! Om det varit jag hade jag gett min häst vatten då och meddelat fodervärden att jag gjort det. Jag hade inte bara konstaterat faktum, blivit orolig men inte gett den nåt vatten.
 
Så du åkte dit för att titta till din häst, konstaterade att den inte hade nåt vatten, blev orolig men gav den inget vatten? Ursäkta mig, men det låter jättekonstigt! Om det varit jag hade jag gett min häst vatten då och meddelat fodervärden att jag gjort det. Jag hade inte bara konstaterat faktum, blivit orolig men inte gett den nåt vatten.
Det är inget konstigt med att reagera först efter en stund, vissa av oss människor fungerar så.
 
Så du åkte dit för att titta till din häst, konstaterade att den inte hade nåt vatten, blev orolig men gav den inget vatten? Ursäkta mig, men det låter jättekonstigt! Om det varit jag hade jag gett min häst vatten då och meddelat fodervärden att jag gjort det. Jag hade inte bara konstaterat faktum, blivit orolig men inte gett den nåt vatten.
Väldigt udda, jag håller med.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 143
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 545
Senast: Masse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 807
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
58 450
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp