fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

S

suame

Har världens problem.:crazy: Har en häst på foder som har en ägare som inte längre går att få tag på.Blev lovad ett avtal när jag hämtade hästen för 1,5 år sedan som hon naturligtvis glömt hemma.
Tog dumt nog hästen med hem eftersom hon lovade att komma med avtalet helgen efter eftersom hom ändå ville se hur hästen hade det. Än idag har hon inte kommit... Hon lovade vid tre tillfällen första månaderna med avbokade vid alla tillfällena samma dag som hon skulle komma. Alltid ursäkter som trasig bil, tvungen att jobba extra mm. Visste att det inte fanns något pass på hästen men hon var försäkrad och vi var överens om att hon skulle stå för självrisk. Detta fattar jag att jag inte kan begära då inga papper är skrivna.
Av olika anledningar fanns ingen utrustning till hästen och dumma jag brydde mig inte om detta för jag har gott om grejor. Detta är heller inte något problem. Jag står för att det blev så.
Till problemet: Hästen har vid tre tillfällen i vinter haft hovböld och av andra anledningar har vet behövts till henne vid två tillfällen. Jag har stått för allt detta utan att bråka (vet ju att jag inte kan begära något eftersom skriver avalinte finns!). Vid ett av tillfällena var det aktuellt att anmäla till försäkringsbolaget och fick då kontakt med ägaren (visade sig senare vara sista gången).
Hon var inte ett dugg intresserad av hur hästen mådde och hade inte möjlighet att få fram förs.nummer pga renovering. Vid detta samtal framgick det att det inte finns något ägarbevis eller kvitto på att hon köpt hästen. Ytterligare en sak som jag givetvis skulle kollat:o Går inte att få tag på henne sedan dess.
Enlig försäkringsbolaget (som egentligen inte får uppge om förs finns,) så finns ingen försäkring.
Jag kan bli stående med enorma kostnader och får dessutom inte försäkra henne som fodervärd. Har sedan tidigare insett att hon inte har intresse av att ta ansvar för hästen..
Lär av mina misstag!!!!!!!
Hur går man vidare?:confused:
Vet att jag gjort en eller flera dundertabbar men jag kanske kan få tips av någon vänlig själ?
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Vad är det för typ av häst?
Vissa raser är ju inte svåra att spåra via rasföreningen och se om ägaren verkligen äger hästen. Kan ju vara så att det finns någon annan som verkligen äger hästen och kanske sitter med alla papper också.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

men visst borde du kunna försäkra hästen ändå? Jag har vet försäkrat en häst i F---sam tidigare, fick liv 5000 som är det minsta.
En fodervärd brukar väl stå för alla kostander exkl försäkring?
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Hon är ett reultat av en tjuvbeteckning enligt ägaren. Mamman travare och pappan trol också. Ingen frysmärkning
Ser ut som och går som en travare. Inte särsikt skolad. Ägaren nämde också när jag hämtade henne att förra ägaren var en liten tjej som haft jätteproblem med henne. Ganska okomplicerad hos mig.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

jag betalar gärna allt som inte överstiger en självrisk..Hon har tidigare vägrat att ta tillbaka hästen när jag provade detta för att få fram ett avtal. Hon fick gott om tid att ordna ett avtal eller ta hem hästen men utan resultat. Bara en massa ursäkter..
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Har provat att få en försäkring hos a..ia men fick nej pga att jag inte äger hästen. Jag får kanske kolla med fler..
Förtydligar på förra svaret, hade lite bråttom.:o
Jag står gärna för foder, box, strö,avmaskning och alla andra löpande kostnader men jag vill inte behöva betala mer än vad självrisken innebär om hästen behöver veterinärvård. Är rädd att det kan bli rejäla kostnader då. attans att ägaren inte finns att få tag på.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Hon är ett reultat av en tjuvbeteckning enligt ägaren. Mamman travare och pappan trol också. Ingen frysmärkning
Ser ut som och går som en travare. Inte särsikt skolad. Ägaren nämde också när jag hämtade henne att förra ägaren var en liten tjej som haft jätteproblem med henne. Ganska okomplicerad hos mig.

Älskar henne. menar inte att det är för att hon är travare som hon är oskolad. Hoppas ni inte missuppfattade/suame
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Jag vet att i alla fall Sveland låter fodervärdar teckna veterinärvårdsförsäkringar. För det har jag på mina foderhästar. Men man få nog inte teckna livförsäkringar hos något bolag om man inte äger hästen.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Det räcker bra med veterinärvård för mig. Får nog kolla med dom om det går att ordna. Då är jag i alla fall inte i den situationen att det blir "för dyrt".
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Det räcker bra med veterinärvård för mig. Får nog kolla med dom om det går att ordna. Då är jag i alla fall inte i den situationen att det blir "för dyrt".



Jag har min valack på foder,och han har vi försäkrat själva hos agria. Veterinärvård.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Men har hon inget kvitto eller ägarbevis och lånar ut hästen ?


låter ju skunk lång väg. Speciellt som hon inte ens haft vett att få ett avtal tecknat. Du kunde ju lika gärna hävda att hästen är din tex.

Skumt, skumt.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Hmm, min kompis vart med om något liknande. Ingen kontakt med "ägaren". 2 månader efter att hon fått hem hästen så kom vi till stallet för att finna att "hennes" häst vart borta. Det visade sig då att hon som lånat utan honom endast själv vart fodervärd, den rikitga ägaren hade fått nyss om det och hämtat hästen. Så visst finns det skojare.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Det går att försäkra en häst som man inte äger, (tror det var fo...m) ring runt och kolla upp.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Har du kollat om hästen är chipsmärkt?
I så fall bör det väl gå att få fram ägare?
Det verkar lite skumt det här...
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Det stämmer, man kan som fodervärd försäkra en häst utan problem.

Låter som det är en omärkt häst, utan ägare, pass och försäkring. En oönskad hittehäst?

Vore hästen på min gård, så tog jag en vetvårdsförsäkring och betedde mig som hästen är min, då ingen ägare kommer att dyka upp och skulle skicka överlåtelse avtal till den du fick hästen av. På så vis kan du rå om hästen enl lag som din egen. Skaffa pass, chipmärk och regga, framöver kan du själv sälja hästen om du vill eller så har du ju fått en egen häst och slipper jaga en ointresserad ägare.

Lycka till. :)
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Låter precis som en som jag hade med att göra för några år sedan...

Visst kan du försäkra hästen iaf, det gjorde jag med den jag hade på foder (Ag**a)

Har du ingen adress el liknande till ägaren (kan du kanske få fram mha tel.nr) så du kan skicka rekat brev? Så gjorde iaf jag. Jag snokade även lite hos olika myndigheter (hade personnr på hästägaren pga att jag hade sålt hästen till denne 3 år tidigare), och fick bl.a veta att personen hade stora skulder hos kronofogden, och hästen hade förekommit i en utredning om utmätning :angel: (men hade inte tillräckligt värde för att vara tillräckligt intressant)

Annars kan jag rekomendera att du tar kontakt med ngn jurist specialicerad på hästjuridik. Finns flera som annonserar i Rid***** och har gratis rådgivning (jag var i kontakt med flera av dem)

Lycka till
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Usch, stackars dig! Vad mkt oärligt folk det finns!

Förr kunde i allafall annan än ägaren försäkra hästen. Vet att vi gjorde det med ett par hästar vi hade på ridskolan där jag var aktiv i många år. Vi hyrde hästarna från höst till vår, på sommaren var hästarna hos ägaren. Vi tecknade då försäkring för hästarna den tid vi hade dem.
Ring försäkringsbolagen och hör efter!

Lycka till i allafall, hoppas du får ordning på det hela!
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

du måste väl kunna ta en egen försäkring på hästen....iallafall vet, vård
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Ja, den jag pratade med på försäkringsbolaget måste ha uppfattat det som om jag ville ha liv-försäkring också. Ska ta kontakt med mitt bolag och fixa en sjukvårdsförsäkring.
Hoppas jag får tag på ägaren snart, annars får jag skicka ett rekomenderat brev till henne.
Får bara fundera på hur jag ska formulera mig. Känner att det blir risk för att jag använder för "starka" ord annars.
Är ju inte så glad på henne just nu.....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 061
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 123
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 894
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp