Bukefalos 28 år!

fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Vilken jäkla situation...

men som andra sagt behöver du inte äga hästen för att ha en veterinärvårdsförsäkring. Min tvååring tecknade jag försäkring på samma dag som jag lade handpenning trots att hon levererades och betalades ett halvår senare.
Inga problem.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Har provat att få en försäkring hos a..ia men fick nej pga att jag inte äger hästen. Jag får kanske kolla med fler..
Förtydligar på förra svaret, hade lite bråttom.:o
Jag står gärna för foder, box, strö,avmaskning och alla andra löpande kostnader men jag vill inte behöva betala mer än vad självrisken innebär om hästen behöver veterinärvård. Är rädd att det kan bli rejäla kostnader då. attans att ägaren inte finns att få tag på.

Men om du har haft hästen i 1.5 år så är ju hovbölderna ett resultat av din hästhållning (hagar, skoning), och jag anser att du då ska betrakta det som en löpande avgift som du bör stå för. Kostnaden för att skära upp en hovböld blir ju knappast i jämförelse med självrisken, och definitivt inte i jämförelse med premien för ett år. Jag kan förstå att det känns tryggast att ha någon annans häst försäkrad, men det är ju inte särskilt ekonomiskt egentligen. (Det år jag utnyttjade försäkringen som mest var när min förra häst var på hältutredning och det tog 4 klinikbesök och flera behandlingar innan rätt led hittades. Då ersatte försäkringsbolaget ungefär lika mycket som jag betalt in i premie det året. Nu har jag halvblodet försäkrat ifall hon skulle säljas, ingen annan anledning. Ponnyn har vi tagit ur. Ingen av dessa försäkringar är någonsin utnyttjad.)
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Innan jag köpte min häst hade jag henne på foder 1 år. I fodervärdsavtalet stod att vi skulle ha en veterinärvårdsförsäkring + en livförsäkring på 20 000. Vi stod för försäkringen även livförsäkringen dvs hade hon dött hade försäkringsbolaget betalat ut pengar till oss som vi i vår tur skulle betala till ägaren. Vet inte om det blev missförstånd med försäkringsbolaget om vem somägde hästen.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Skicka faktura på uppstallning och veterinärkostnader till tjejen om hon inte skickar dig ett avtal omgående. Hör hon inte av sig och protesterar kvittar du fakturakostnaden mot hästen. Skriv brev och dokumentera allt du kommer över. Hon överlåter hästen på dig - jag lovar...
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Ja hagarna spelar helt klart in. Här har det varit en ovanligt blöt vinter som det säkert har varit på andra håll med. Hagen har trots detta hållit sig hyfsad.
Vi har fem hästar i stallet (varav tre mina, dvs samma omvårdnad) och det är bara denna häst som haft problem. Hovis har sagt att den här hästen har mjuka sulor och därför får hon lättare problem.
Håller med om att detta inte medför så stora kostnader.
Är tacksam att det inte varit värre/större problem nu när det visat sig att hon inte varit försäkrad!
Tack alla som engagerar sig . Det ska bli skönt när allt löst sig.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Ja det hade varit skönt att slippa tänka mer på ägaren i alla fall, (även om jag inte räknat med att skaffa fler egna hästar).
Har alla kostnader på kvitton så den biten är inga problem i så fall.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Jag hade inga problem att ta en fullständig liv- och veterinärvårdsförsäkring på hästen jag hade på foder, sa bara precis som det var till mitt försäkringsombud, och hon fixade det direkt.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Har du kollat så att den inte är stulen eller nåt? Reagerade på att det varken fanns kvitton eller papper på hästen. Det behöver ju inte vara människan som du har haft kontakt med som har stulit den utan någon innan dess eller vad som helst?

Hur som helst är det ju toppen om du kan få veterinärvårdsförsäkring. Jag önskar dig lycka till!
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Behöver man ta reda på en persons person numer kan man göra det här:
http://www.upplysning.se/signup.aspx
Man kan även få veta lite mer om en person mot betalning, men person numer kostar inget.

Man kan också ringa Skatteverket, som är den myndighet som har hand om folkbokföringen. Där har man rätt att få ut uppgifterna utan att förklara varför, och man behöver inte ens uppge sitt namn.

Immer
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Kolla upp vem som äger hästen.
Skicka faktura på uppstallningskostnad i ett rekommenderat brev till ägaren. Detta kommer troligen att sätta fart på honom/henne.

Immer
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Veterinären kommer i nästa vecka. Ska be henne att kolla om hästen är chippad.
Kan ju tyvärr vara så som någon skrev att hästen inte ens är hennes eller att hon köpt den i god tro. :confused:
Gud vad jag känner mig blåst som gick på detta.:o
Efter att veterinären varit ute blir det ett rekomenderat brev till ägaren....
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Men om du har haft hästen i 1.5 år så är ju hovbölderna ett resultat av din hästhållning (hagar, skoning), och jag anser att du då ska betrakta det som en löpande avgift som du bör stå för. Kostnaden för att skära upp en hovböld blir ju knappast i jämförelse med självrisken, och definitivt inte i jämförelse med premien för ett år. Jag kan förstå att det känns tryggast att ha någon annans häst försäkrad, men det är ju inte särskilt ekonomiskt egentligen. (Det år jag utnyttjade försäkringen som mest var när min förra häst var på hältutredning och det tog 4 klinikbesök och flera behandlingar innan rätt led hittades. Då ersatte försäkringsbolaget ungefär lika mycket som jag betalt in i premie det året. Nu har jag halvblodet försäkrat ifall hon skulle säljas, ingen annan anledning. Ponnyn har vi tagit ur. Ingen av dessa försäkringar är någonsin utnyttjad.)

Hovbölderna behöver ju inte va pga TS hästhållning!
Min häst har jättetunna sulor, så innan jag skodde henne hade hon ofta hovbölder.
 
Sv: fodervärd utan avtal.. konsekvenser (långt)

Du kan ta en vetvårdförsäkring på hästen. Det gjorde russin8 på sin foderhäst då hon fick veta att hästen var oförsäkrad. Ska be henne pm dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 000
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 079
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 123
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp