Fodring av fölungar

Antiqua

Trådstartare
Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite senare framöver. Det är min första fölunge och jag vill ju att han får rätt förutsättningar för att bli en frisk, stor och stark kille;)
Det är ju inte bra med vare sig underskott eller överskott...

Nu diar han ju mycket änsålänge, plus att de går på BRA bete, så ännu ingen fara på taket, finns väl ingen risk att han behöver extra foder+ mineraler än på ett tag.
Lite bakgrund: Vi har som sagt raketbete.Hans mamma som är svårfött fullblod låg på 180 mj,kvot 9 första 2 digivningsmånaderna och då stod de inne på nätterna, ute på dagarna.Gott hull. Nu går de på bete sedan 1 månad och hon har klarat sig finfint på bara gräs+mineraler. Kommer dock att börja stödfodra henne snart då jag vet att hon kommer börja falla ur annars.
Dom kommer att gå på betet till slutet av sep. om vädret tillåter, och ungefär from mitten av augusti när betet börjar bli glesare så får de fri tillgång på hö i beteshagen (vi brukar tyvärr bara ha halvtaskiga värden på höt, ca 30-40 smrp, dock ingen aning ännu om årets värden, men det brukar ligga runt där alltid.)

Efter betet kommer lillkillen och hans mor gå tillsammans på lösdrift. Det blir "vänja av sig själva" för deras del, kan tänka mig att de kommer att gå ihop till årsskiftet ungefär. På lösdriften har de fritt med hösilage och då får jag ju försöka räkna foderstat utefter hur värdena ser ut då.

Svammel svammel:D

Nu till mina frågor:D

Kan jag räkna med att han får i sig det han behöver genom mjölk och gräs under betestiden (tom slutet av sep.), sålänge han har fint hull? Eller är det mer komplicerat än så när det gäller småttingar? För framåt senare i sommar så har ju gräset tappat en del plus att de får ju jobba mer för att få i sig volymer.
Han kommer dock oavsett få fortsätta snatta kraftfoder av mamma när jag nu börjar stödfodra henne så han lär sig att fortsätta tycka det är gott:d (för det tycker han)


Mineraler? Samma där? När vet man att han inte får i sig tillräckligt genom mammas mjölk? Selen tex? Kan man utgå från någon viss ålder?

När det är dags för lösdriften så är han ca 6 månader gammal. Ska jag räkna hans foderstat med utgångspunkt att få hela hans behov uppfyllt genom grovfoder+kraftfoder? Han lär ju fortfarande snutta på mamma, men ger det nån större näring att räkna med?

Hjälp gärna en förstagångsmorsa här:bow:, jag har bra pejl på foder i övrigt, men har aldrig fött upp en unge!
Kan tillägga att grabben är 50% engelskt fullblod, 50% halvblod.

//Petra
 
Senast ändrad:
Sv: Fodring av fölungar

Föl bör inte äta kraftfoder, om man skulle behöva tillskottsfodra vilket är ovanligt medan fölet är kvar med stoet så skulle det väl vara med fölpellets. Dessa är också användbara efter avvänjning, om det skulle komma att krävas. Men deras magar är inte riktigt anpassade ännu för kraftfoder, och egentligen är ingen hästmage skapt sådan från början. Det är bättre att satsa på kvalitativt grovfoder, ev förstärka med lucern i de fall man behöver det.

Fölet brukar behålla sitt hull, så länge de går bredvid stoet.
 
Sv: Fodring av fölungar

Tack så mkt för svaret:bow:

Givetvis är ett bra grovfoder grunden, jag kompletterar alltid upp med lusern i första hand till mamma häst när det behövs (dock vägrar hon lusern som tillskott under betet:crazy:). Men jag har läst nånstans att småttingar inte kan tillgodgöra sig tillräckligt mycket aminosyror från enbart grovfoder? Att det därför är bra att ge en viss del av givan som kraftfoder? Men jag kan ha snurrat till det;)

Men ok, sålänge han håller hullet och går med mamma så kan jag räkna med att han får i sig det han behöver genom mjölk och gräs även när det blir "sämre" gräs i slutet av sommaren (och senare hösilage då efter betet).
Och mineraler , behövs det alltså inte heller extra av sålänge han går med mamma?
Det är väl iofs logiskt eftersom mamma har ett ökat behov även där ända fram till avvänjning = hon ger en del till honom:idea:


Frågvisa jag, men jag vill bara vara säker på att göra rätt:)
 
Senast ändrad:
Sv: Fodring av fölungar

Men jag har läst nånstans att småttingar inte kan tillgodgöra sig tillräckligt mycket aminosyror från enbart grovfoder? Att det därför är bra att ge en viss del av givan som kraftfoder? Men jag kan ha snurrat till det;)

Jag tänkte på lysin där ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Fodring av fölungar

Jag är också intresserad av att få veta mer om fodring av fölen.
Vi har också bra bete och än så länge stödfodras inte stoet (fölis snart 2 mån) och båda är i utmärkt hull.
Jag vill ju gärna möta upp med stödfodring innan stoet visar tendenser på att falla ur men är inte säker på exakt när jag ska börja. Hur har ni andra gjort? Vid vilken ålder på fölet börjar ni tillskottsfodra stoet när ni har bra bete?
 
Sv: Fodring av fölungar

Jag vill ju gärna möta upp med stödfodring innan stoet visar tendenser på att falla ur men är inte säker på exakt när jag ska börja. Hur har ni andra gjort? Vid vilken ålder på fölet börjar ni tillskottsfodra stoet när ni har bra bete?

Jag kan bara berätta hur jag tänker lite. I normala fall behöver mitt sto börja stödfodras i slutet av juli ungefär. Nu när hon ger di börjar jag tidigare (om en vecka ungefär) därför att om hon väl börjar falla ur, ja, då är det lögn i h-vete att få till hullet igen på henne under betessäsongen - så är det UTAN att hon ger di. Och jag vill inte ens tänka tanken på hur det kan bli nu när hon är digivande. Hellre att hon har för gott hull än att hon blir sticka. För det blir hon raketsnabbt.
 
Sv: Fodring av fölungar

Knapplån

Konsten att fodra föl är att fodra deras mammor. Mammorna ska vara välmusklade och i lätt överhull vid fölning. Då sköter det sig liksom själv sen och man ser på mamman om man behöver öka fodringen innan hon gått ner sig. Sällan har jag behövt fodra digivande mammor med annat än bra bete och fri tillgång på grovfoder med högt proteinvärde. Skulle mamman börja tappa blir det direkt kgvis med lusern och solrosfrö.

Jag har aldrig stödfodrat föl som haft friska mammor men jag låter dem å andra sidan gå med mamma i minst 7 mån. Vid 7 månader kan de sannolikt tillgodogöra sig aminosyrorna i processad lusern (typ lusernpellets) men inte i oprocessat grovfoder. HH
 
Sv: Fodring av fölungar

Tack tack!

Det verkar ju inte vara så knepigt som jag har föreställt mig det här:D. Bara se till att hans mamma bibehåller sitt goda hull;)
Dom kommer ju gå ihop 9-10 månader ungefär.
 
Sv: Fodring av fölungar

Är det först vid avvänjningen du börjat fodra fölen med kraftfodet eller enbart uppblötta lusernpellets? Eller hur långt före?
 
Sv: Fodring av fölungar

*kl*
Fölen brukar utan problem börja att smaka/äta av mammans kraftfoder, så jag brukar ge fölen samma sorts foder som dom ätit med mamman även efter avskiljning, det brukar aldrig vara något problem.
 
Sv: Fodring av fölungar

Nej. Då blir det bara geggamoja i badkaret där den fodras. Vi häller ut en säck = 30 kg i taget. HH
 
Sv: Fodring av fölungar

Finns inte risken att de föräter sig på lucern och struntar i betet? Ingen fara med fri tillgång?
 
Sv: Fodring av fölungar

Det finns inget bete på vintern när de skiljs av! Efter avskiljningen får de ren lusern som enda foder fram till betessäsongen. Då har deras tarmar mognat och kan tillgodogöra sig det oprocessade grovfodret=betet som i sin tur har goda värden och lusernet sätts ut i sasmband med betessläppet. HH
 
Sv: Fodring av fölungar

Våra föl delar krubba med mamman från början och får vid 3 mån ålder egen liten giva att äta medan mamman äter. När de sedan avvänjs vid 6 mån så äter de pellets, kanske lite havre och betfor + vetekli, lucern och vanligt hö utan bekymmer. Hade inga som helst problem med hull eller tarmflora på förra uppfödningen som nu är 5 år så jag tror visst de kan tillgodogöra sig vanligt foder fast de är små. Räknar ut foderstat enligt tabell för växande hästar och ökar med tillväxten.
 
Sv: Fodring av fölungar

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Vid 7 månader kan de sannolikt tillgodogöra sig aminosyrorna i processad lusern (typ lusernpellets) men inte i oprocessat grovfoder. HH

Varför kan de inte göra det? Vad är det som de inte kan sönderdela?
(Dum fråga antagligen men jag undrar.)

Efter avskiljningen får de ren lusern som enda foder fram till betessäsongen. Då har deras tarmar mognat och kan tillgodogöra sig det oprocessade grovfodret=betet . HH

Det var länge sedan jag höll på med ston som hade föl. Men jag har alltid trott att föl gärna äter samma mat som stoet. Det behöver ju inte betyda att de kan tillgodogöra sig allt i det de äter förstås.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodring av fölungar

Vid 7 månader kan man inte räkna med att fölungens tunntarm kan hinna digerera aminosyrorna ur obehandlat grovfoder eller att deras grovtarmsmikrober ska vara så tränade att de kan utvinna energi ur höstråna. Bla Gibbs har undersökt detta.

Det finns dock inte ngt publicerat vad jag vet om att hur fölen kan tillgodogöra sig mald lusern. Här kan jag bara gå på egna erfarenheter som dock börjar bli ganska många. Föl som efter digivningen äter enbart rena lusernpellets eller snarare smulor kan alldeles uppenbart växa och muskla sig normalt. Föl som istället ätit lusernensilage som enda foder har inte utvecklats lika bra. Trots likartade värden.

Utan att ha mätt ngt i fölens tarm törs jag ändå dra slutsatsen att malningen och/eller upphettningen av lusernet gör aminosyrorna mer lättillgängliga för upptag i fölens tunntarm.

Före avskiljningen går visst fölen och plockar med mammornas ensilage men det betyder ju inte att de tillgodogör sig allt. jag kör i allmänhet med bara grovfoder till mammaflocken under förutsättningen att jag får tag på sånt med höga proteinvärden.
Det blir mest praktiskt så. HH
 
Sv: Fodring av fölungar

Det finns inget bete på vintern när de skiljs av! Efter avskiljningen får de ren lusern som enda foder fram till betessäsongen. Då har deras tarmar mognat och kan tillgodogöra sig det oprocessade grovfodret=betet som i sin tur har goda värden och lusernet sätts ut i sasmband med betessläppet. HH

Roligt att du är tillbaka på forumet HH, har saknat dig!

Ger du fölen någon form av mineralfoder efter avskiljningen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: Roheryn
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 542
Senast: Masse
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp