Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
123A85E2-643F-40E5-9EB0-D3109A1CFF2C.jpeg

idag hade min stjärna krut under hovarna efter ett par dagars vila. Lite spänt men så sjukt fin stundtals 😍 Eftersom jag har haft ryggskott har jag haft (Superb) ridhjälp, därav ansiktskapning på bilden (vet inte om hon vill vara med här) 😎

Nu kör vi lite intensivt fram till testet, hon har vilat mycket och ofta så det klarar hon + tror hon gör sig bäst om hon varit ganska igång under veckan och inte blir så spänd. Jag hoppas såklart på diplom men har realistiska förväntningar och dagsformen/poängen kommer inte förändra min känsla av att hon kommer att bli en riktigt fin ridhäst för mig i framtiden, med kvalitéer som räcker och blir över för mina behov iaf 😊
 
Vet ni om medhjälparen får stå i mitten av banan under ridprovet? Är lite rädd att Elsa kommer frysa fast annars. Medhjälparen behöver alltså inte göra något, bara finnas där.
4 veckor kvar tills 3-årstestet för oss.Tanken är att hon ska vila tom mitten av nästa v vecka. Hoppas att hon inte ska bli seg av värmen bara.
 
Här motioneras för fullt förutom torsdag-fredag och det kändes som hon svullna upp rejält just de två dygnen 🤦🏼‍♀️
Longerade över hinder och hon är lite kul för hon vägrar typ frusta 🤣 hon gör det efteråt när jag skrittar av henne. Men hon pruttade frisk! I morse gick vi promenad och hon var pigg o glad o kändes inte lika svullen. Ska ut ikväll med och prova hänga lite igen.
Beridaren o mitt schema har krockat så än så länge har vi två uppsittningar iaf!
B2ED08F2-DADF-4C9C-ADDF-627CEF195BA9.jpeg
 
Vet ni om medhjälparen får stå i mitten av banan under ridprovet? Är lite rädd att Elsa kommer frysa fast annars. Medhjälparen behöver alltså inte göra något, bara finnas där.
4 veckor kvar tills 3-årstestet för oss.Tanken är att hon ska vila tom mitten av nästa v vecka. Hoppas att hon inte ska bli seg av värmen bara.
Det är ju lite olika hur banan är utformad. Har varit på test där domarna suttit i mitten även på ridprovet. Du kan ju fråga visningsledaren hur det är hos er, tror inte att medhjälpare får inverka.
 
Det är ju lite olika hur banan är utformad. Har varit på test där domarna suttit i mitten även på ridprovet. Du kan ju fråga visningsledaren hur det är hos er, tror inte att medhjälpare får inverka.

Jag vet att domaren sitter på ena kortsidan iaf men jag får fråga avelsföreningen helt enkelt :) Behöver inte hjälp med inverkan, hon har fått världens respekt för min kompis sen hon frös fast och fick sig en snärt av pisken :angel: Så vi kanske hinner komma till att hon kan stå i ett hörn innan treårs.
 
hon har fått världens respekt för min kompis sen hon frös fast och fick sig en snärt av pisken :angel: Så vi kanske hinner komma till att hon kan stå i ett hörn innan treårs.

Jag tänker att det där kan funka på min också. :angel: Idag longerade jag och tränade på att hon ska fortsätta springa själv utan att jag påminner henne hela tiden. Hon började fatta efter ett tag, och då blev hon plötsligt väldigt känslig för pisken, så jag tänker jag får hitta nån som kan stå med den när jag rider. Det är inte så lätt när man nästan alltid är själv. Jag har ju haft en kompis som har kunnat rida ut med oss och agerat draghjälp, men de är ju kvar i hemmastallet och följde inte med till betet.
 
Jag tänker att det där kan funka på min också. :angel: Idag longerade jag och tränade på att hon ska fortsätta springa själv utan att jag påminner henne hela tiden. Hon började fatta efter ett tag, och då blev hon plötsligt väldigt känslig för pisken, så jag tänker jag får hitta nån som kan stå med den när jag rider. Det är inte så lätt när man nästan alltid är själv. Jag har ju haft en kompis som har kunnat rida ut med oss och agerat draghjälp, men de är ju kvar i hemmastallet och följde inte med till betet.
Var ska du visa? Osby efter midsommar? Mirres stall har tre som kanske visas där...
 
Jag får inte glömma att han bara är tre... idag gjorde han sitt första krumbuktande språng med mig på ryggen. Såg ngt läskigt så han hoppade framåt och sparkade bakut, från långsam skritt. Det gick bra, jag satt kvar och han blev inte rädd fast jag inte var helt i balans. Sen var han sitt vanliga drömmiga jag igen. Kolla slutet på den här filmen när vi först ökar, sen kortar upp och går in i balanserad trav, utan att jag ens sätter mig ner i sadeln.
 
Jag satt upp på min för första gången idag :love:
Andra uppsittningen för hennes del och hon var så cool!
Jag var där mental idag, fuskade inte utan tog på mig stövlar, handskar och hjälm såklart. Hängde en gång o sen satt jag upp!
Hon är så trevlig att ha ensam i stallet med, stressar inte även fast de andra oftast är långt bort. Står ensam i boxen, tittar vad jag gör och slickar lite på saltstenen 🥰
Det är hon och jag ❤️
 
Jag tänker att det där kan funka på min också. :angel: Idag longerade jag och tränade på att hon ska fortsätta springa själv utan att jag påminner henne hela tiden. Hon började fatta efter ett tag, och då blev hon plötsligt väldigt känslig för pisken, så jag tänker jag får hitta nån som kan stå med den när jag rider. Det är inte så lätt när man nästan alltid är själv. Jag har ju haft en kompis som har kunnat rida ut med oss och agerat draghjälp, men de är ju kvar i hemmastallet och följde inte med till betet.

Asså dessa rödhåriga ston :angel: :D
Min går inte i skogen utan draghjälp alls. Men sköter sig alltid bra när någon är på marken.
 
Jag får inte glömma att han bara är tre... idag gjorde han sitt första krumbuktande språng med mig på ryggen. Såg ngt läskigt så han hoppade framåt och sparkade bakut, från långsam skritt. Det gick bra, jag satt kvar och han blev inte rädd fast jag inte var helt i balans. Sen var han sitt vanliga drömmiga jag igen. Kolla slutet på den här filmen när vi först ökar, sen kortar upp och går in i balanserad trav, utan att jag ens sätter mig ner i sadeln.

Han är superfin!:love:
 
I fredags var det unghästtest för min Korazon. Han var så otroligt cool och duktig. Han gjorde verkligen sitt bästa hela testet igenom. Jag kunde verkligen inte förvänta mig mer av honom.

Tyvärr är han väldigt överbyggd just nu vilket lös igenom på gångarterna då han hamnar lite i framvikt. För en månad sedan var han jämnare, men nu har rumpan dragit iväg igen. Sen hade jag nog hoppats på lite bättre betyg på ben och huvud/hals/bål. Han fick åtminstone jämna poäng med 7 och 7,5 på allt, förutom hoppningen där han hoppade 7,5 och 8 😊. Så lilla dressyrhästen fick högst poäng på hoppningen. Tyvärr ett halvt poäng från klass 1 i hoppning. Men som sagt är jag supernöjd med honom! Han gick som en klocka. Det betyder mer för mig än höga betyg.

Vi genomförde även ridprovet där vi fick lovord för att han verkade så trygg och otittig. Han blev lite pigg men annars fanns inget att klaga på där heller. Jag har inte velat bromsa så mycket än för jag varit rädd för att ta bort hans framåtbjudning. Bromsen får vi jobba på i höst 😊. Nu har han ett långt och välförtjänt sommarlov!

https://galleries.page.link/DuLWF Fotografbild från hoppningen 😍

received_2649138911999426.jpeg
 
Bestämde mig för att börja sätta i gång Elsa idag då det passade bra då hon var hemma (håller på och betar in dem så kör dem fram och tillbaka till betet).
Linade henne först och hon blev visst en rodeohäst :laugh: Så det tog en stund innan jag kände för att sitta upp.
Sen tog jag bara och skrittade runt lite. Får rida lite mer i morgon då hon förhoppningsvis håller sig lite mer på backen.
 
I fredags var det unghästtest för min Korazon. Han var så otroligt cool och duktig. Han gjorde verkligen sitt bästa hela testet igenom. Jag kunde verkligen inte förvänta mig mer av honom.

Tyvärr är han väldigt överbyggd just nu vilket lös igenom på gångarterna då han hamnar lite i framvikt. För en månad sedan var han jämnare, men nu har rumpan dragit iväg igen. Sen hade jag nog hoppats på lite bättre betyg på ben och huvud/hals/bål. Han fick åtminstone jämna poäng med 7 och 7,5 på allt, förutom hoppningen där han hoppade 7,5 och 8 😊. Så lilla dressyrhästen fick högst poäng på hoppningen. Tyvärr ett halvt poäng från klass 1 i hoppning. Men som sagt är jag supernöjd med honom! Han gick som en klocka. Det betyder mer för mig än höga betyg.

Vi genomförde även ridprovet där vi fick lovord för att han verkade så trygg och otittig. Han blev lite pigg men annars fanns inget att klaga på där heller. Jag har inte velat bromsa så mycket än för jag varit rädd för att ta bort hans framåtbjudning. Bromsen får vi jobba på i höst 😊. Nu har han ett långt och välförtjänt sommarlov!

https://galleries.page.link/DuLWF Fotografbild från hoppningen 😍

Visa bifogad fil 51846

Jag är nyfiken på vad domaren sa om benen (jag såg poängen på resultatlistan), men kritiken. Min har liknande bakben (ngt kortare kotor iofs)
 
Jag är nyfiken på vad domaren sa om benen (jag såg poängen på resultatlistan), men kritiken. Min har liknande bakben (ngt kortare kotor iofs)
Något rakhasig och marktrång. De tyckte att han var lite parallellförskjuten vilket jag inte håller med om. Har alltid tyckt han har väldigt fina ben, vilket den domaren vi var på Unghästkurs hos för ett tag sedan också tyckte. Men domaren i helgen såg något annat :)
 
Något rakhasig och marktrång. De tyckte att han var lite parallellförskjuten vilket jag inte håller med om. Har alltid tyckt han har väldigt fina ben, vilket den domaren vi var på Unghästkurs hos för ett tag sedan också tyckte. Men domaren i helgen såg något annat :)

Tack det var just bakbenen jag undrade om hur de bedömde, eftersom min också har raka haser har jag nån sorts konstant rakhasighetsradar numera.
 
Min fortsätter att vara helt slut. Han är liksom "kudd-skrynklig" i pälsen och man ser tillplattade sovfläckar i hagen. När jag kom från jobbet idag låg han platt på sidan och sov. Tog in honom för att äta lite kraftfoder (och vila) medan jag fortsatte mitt projekt att mocka hagen - och det dröjde inte länge innan han låg och sov igen. Först lite sådär fint ihopvikt, men sen helt skamlöst utslagen på sidan, snarkande...
Rätt avspänd semesterfirare :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 646
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 904
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp