Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har honom hemma här på gården och han går både på lösdrift och står på box. Lite olika hur det blir just nu av olika anledningar. Ja tanken är att köra igång honom i April ordentligt och sen släppa på bete i Maj. Förhoppningsvis så hinner jag med det innan betessläppet :D men han kommer gå på bete här hemma så kan ju fortsätta även efter släppet.

Va skönt :)
Ja de kanske är lite lugnare att rida in under sommaren annars :D
 
Min är varken hängd på eller har haft bett i munnen. Hon har haft sadel på 3 gånger och är tömkörd lika många gånger. Hon är inte alls blank i pälsen och svävar fram i traven så vi kommer aldrig se ut som alla fina halvblod här! Men hon är finast i mina ögon :love:
Man ska inte jämföra sig för mycket!
Igår fick jag frisera lite iaf så vi kan se ut som wannabes :D
Visa bifogad fil 47488
Wow! Den där manen är jag avundsjuk på! :heart
 
IMG_20191111_092841_938.jpg

Här är mitt welsh cob sto född-17.
Bild från en av de få vita dagarna i vinter.
Hon har haft sadel på sig en gång och träns några få gånger. Jag har ingen brådska utan kommer nog rida in henne i sommar eller till hösten.
Vårat största mål i år är att få henne godkänd för kvalitetsboken
 
Jag hoppas verkligen ingen känner ngn stress att ha hunnit si och så långt. Var och en måste ju göra det som är bäst för sin häst och sin egna situation och förutsättningar. Jag själv följer inga direkta mallar, utan försöker läsa av mina hästar och utifrån deras mående och beteende göra det som är rätt just då. Nu har de visat att de varit redo, så då tänker jag att jag rider in dem nu under kanske 4-6 veckor. De får bestämma när vi avslutar, sen blir det megalång vila och sen rider vi ett par månader i höst innan nästa långvila. Jag rider in dem i skogen, och fokuserar på framåtbjudning och att de ska hitta sin balans. Bara därför kommer här de absolut första öronbilderna, men troligen inte de sista 😊. Jag och Nicke promenerade till skogen, jag hittade lämplig sten, satt upp, red ca 150 m och satt av. Sen gick vi en bit, där det var en hel del backar, och när vi var på hemväg hittade jag en lämplig stubbe, satt upp, red ca 400 m och satt av igen. Sen gick vi hem 😀.
8145217C-DC47-4E7B-8854-293461B49921.jpeg
 
Jag hoppas verkligen ingen känner ngn stress att ha hunnit si och så långt. Var och en måste ju göra det som är bäst för sin häst och sin egna situation och förutsättningar. Jag själv följer inga direkta mallar, utan försöker läsa av mina hästar och utifrån deras mående och beteende göra det som är rätt just då. Nu har de visat att de varit redo, så då tänker jag att jag rider in dem nu under kanske 4-6 veckor. De får bestämma när vi avslutar, sen blir det megalång vila och sen rider vi ett par månader i höst innan nästa långvila. Jag rider in dem i skogen, och fokuserar på framåtbjudning och att de ska hitta sin balans. Bara därför kommer här de absolut första öronbilderna, men troligen inte de sista 😊. Jag och Nicke promenerade till skogen, jag hittade lämplig sten, satt upp, red ca 150 m och satt av. Sen gick vi en bit, där det var en hel del backar, och när vi var på hemväg hittade jag en lämplig stubbe, satt upp red ca 400 m och satt av igen. Sen gick vi hem 😀. Visa bifogad fil 47525
13602ABF-6085-40A8-AD8D-62E4F4BE9B43.jpeg
 
Håller med @NOC14, alla har ju olika förutsättningar så man bör ju (och egentligen kan man inte heller) inte jämföra sig, även om det är lätt att trilla dit.
F som jag håller på med är tex bara sjukt enkel, han har varit trygg i situationen och bara haft det väldigt lätt för sig både kroppsligt och mentalt redan från start = räkmacka för mig
Vi har två treåringar till i stallet som är jättefina, men de kommer behöva mycket mer tid för att bli trygga i basic-grejerna och är därmed inte på långa vägar i närheten av honom. Men - de kommer ju ta sig de med, när de är redo.
 
Jag ville egentligen provköra med min rockard innan hon får vila, men tyvärr funkar inte riktigt utrustningen ihop, så det måste fixas lite först. Bestämde mig för att testa att rida lite mer "på riktigt" istället, så idag blev det några varv i paddocken. Filmen på när jag krälar upp på henne är rätt underhållande :D Och det är ju uppenbart att hon inte bryr sig särskilt mycket om utrustning och människor lite var som helst och så. Det hela gick mycket lugnt och städat till!
90592546_10158128654887566_1434210380384567296_n.jpg
 
Äventyrspromenad idag med rödhåriga fröken. Hon gjorde en knappt märkbar check när vi lämnade stallplanen (hon testar alltid på samma ställe, förutsägbar), sen gick vi längs med ån på andra hållet där det har varit omöjligt att gå hela vintern pga lera. Gick igenom smal tunnel under motorvägen, utforskade skogen på andra sidan och hittade en smal träbro över forsande vatten. Bad henne kliva upp på den, och det gjorde hon efter en stund, sen backade jag henne, ville inte riskera kaos mitt på bron. Tillbaks under motorvägen, klättrade upp för en brant stig uppför berget (här sprang hon i förväg, backar är tydligen till för att springa uppför (och nerför. :eek:)). Kasade nerför berget på andra sidan och sen hem. Skötte sig super hela vägen!:love:
Nu är planen att rida några dagar i följd i helgen.
A958F082-E072-4BA8-BDDD-1D50F8D09EB3.jpeg
 
Ridit idag, longerade några varv åt varje håll först, inga explosioner idag. Kravlade upp och red runt i paddocken. Stallägaren var där och ställde sig med långpisken i mitten och det räckte rätt bra för att få lite mer fart i i henne. Så nu har vi travat flera varv, gjort volt och snett igenom i trav, hurra! Det kom dessutom en bil med transport och började lasta ut hästar precis utanför, det var väldigt spännande tyckte hon, men kunde ändå trava vidare med mig på. Ska se om vi kan hitta en trygg hästrumpa att följa efter i skogen i morgon.
 
Får väl lägga in öronbild nummer 2 nu då 😊 Hebbes tur att genomgå samma procedur som Nicke. Man blir faktiskt alldeles matt av lycka 😍. Hebbe förstod lite snabbare och tog skänkeln + smackning direkt, han skrittade på ordentligt framåt oxå. Nicke var lite mer svårstartad, fick smacka som en galning men sen när han väl kom igång så skrittade han på framåt och var väldigt avspänd 😀.
IMG_20200326_162625.jpg
 
3773B956-A9E8-4835-85D0-DC1D1C16AB97.jpeg

tredje passet sen vi körde igång & idag släppte vi livlinan 😅 hon är otroligt lättlärd & snäll, hon har dock svårt att få plats på volt så kändes enklast att bara släppa lös & låta henne få utrymme att tänka framåt. Kunde vända snett igenom på vikthjälper & skritta av på ”långa” tyglar. Imorgon ska vi rida ut ☺️

vad tror ni, blir unghästtesten inställda & vad kan det i så fall få för konsekvenser? Tänker med allt från kval till avelsindex, statistik m.m
 
Hej hej. Här är min -17 idag.
DSC_0143.JPG

Köpte honom i september tillsammans med en kompis.
Han var inget gjord med när han kom och Vi har haft en vidrig vinter med bara ishalka så det har inte blivit mycket gjort sen heller. Han är tömkörd nån gång, dragit en spark en gång, haft sadel tre gånger exempelvis.
Men å andra sidan behöver han även växa ett tag till så det är ingen brådska, vi hinner träna mer när snön smält bort.
Idag gick det iallafall att ta ut honom ur hagen och träna lite på att kliva över skaklar.
 
Hej hej. Här är min -17 idag.
Visa bifogad fil 47738
Köpte honom i september tillsammans med en kompis.
Han var inget gjord med när han kom och Vi har haft en vidrig vinter med bara ishalka så det har inte blivit mycket gjort sen heller. Han är tömkörd nån gång, dragit en spark en gång, haft sadel tre gånger exempelvis.
Men å andra sidan behöver han även växa ett tag till så det är ingen brådska, vi hinner träna mer när snön smält bort.
Idag gick det iallafall att ta ut honom ur hagen och träna lite på att kliva över skaklar.
Vem är han?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 623
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
853
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 900
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp