Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde ett nytt försök att rida ut med Rödluvan som handhäst. Gah! :banghead:

När vi promenerar har hon några platser där hon alltid stannar och inte vill gå. Blir rejält istadig där, och går jag på henne så reser hon sig eller hoppar framåt och vänder runt. När jag väl fått henne förbi dessa platser så är det aldrig några problem, då ifrågasätter hon inte, följer med på hängande grimskaft och känns väldigt nöjd och glad.
Hade nu med henne som handhäst och kom till backen vid kraftverksdammen där hon brukar krångla, men nu hade hon ju en annan häst före så jag trodde inte det skulle bli några problem. Eller hur. Vid botten av backen planterar hon alla fyra hovarna i marken och vägrar att röra sig. Min andra häst är väldigt väldigt snäll, men känslig, och när jag manar på Rödluvan så blir hon stressad och försöker springa därifrån. Dålig kombo. :mad:

Jag fick faktiskt vända och rida hem, Rut blev helt förtvivlad och blev dessutom prejad av den ouppfostrade unghästen. Så, red hem och lämnade av Rut, och tog med mig Rödluvan i longerlina tillbaka.:rage:

Nu har vi gått upp och ner i den där backen 6 gånger, de 3 sista utan tjafs.:angel: Efter första vändan gick vi dessutom rundan jag hade planerat och som sagt där är det inga problem alls. Hon går snällt bredvid, stannar, backar, travar. Står still och gosar. Hoppade över en bäck, det tyckte hon var roligt och det gör hon helt själv, jag bara kliver över och så hoppar hon efter. Tillbaka provade jag låta henne hoppa först och det gjorde hon.

På väg tillbaka så gick jag förbi gården och fortsatte åt andra hållet mot den andra av hennes triggerpunkter, och hon gjorde ett halvhjärtat försök att stanna, men följde med direkt jag tog i grimskaftet.

Antar att jag ska gå samma runda i morgon.
Kolla så oskyldig hon ser ut.
F9F159CF-1A81-4BFF-8220-C236A267BF72.jpeg
 
Jag tänkte löshoppa Elsa igår men det var blåsigt och plastbandet fladdrade jättemycket så vi fick ha miljöträning istället :p Hoppas att det blåser mindre idag så att hon kan få hoppa lite.

Blir typ helt galen på hennes mage annars :( Hon fick ju problem i slutet av hösten efter en metacamkur och sen dess tål hon typ inga kraftfoder. Mår bra så länge hon står på havre och betfor men så fort jag försöker lägga till något med protein (vilket hon verkligen behöver) så får hon ont i magen.
Nu står hon på en GastroGard kur så får vi se om det hjälper.
 
Jag tänkte löshoppa Elsa igår men det var blåsigt och plastbandet fladdrade jättemycket så vi fick ha miljöträning istället :p Hoppas att det blåser mindre idag så att hon kan få hoppa lite.

Blir typ helt galen på hennes mage annars :( Hon fick ju problem i slutet av hösten efter en metacamkur och sen dess tål hon typ inga kraftfoder. Mår bra så länge hon står på havre och betfor men så fort jag försöker lägga till något med protein (vilket hon verkligen behöver) så får hon ont i magen.
Nu står hon på en GastroGard kur så får vi se om det hjälper.
Min stora häst blev Glutenintolerant så han tålde inte heller kraftfoder som många andra fick, lite stökigt men blev bra så fort han gick på hö och havre i stället. Han tålde inte heller pelleterade mineraler så det var ett väldigt pysslande, men det är ofta massa strunt i dem som de inte behöver men som företagen använder för att pelletarna ska hålla ihop.
 
Min stora häst blev Glutenintolerant så han tålde inte heller kraftfoder som många andra fick, lite stökigt men blev bra så fort han gick på hö och havre i stället. Han tålde inte heller pelleterade mineraler så det var ett väldigt pysslande, men det är ofta massa strunt i dem som de inte behöver men som företagen använder för att pelletarna ska hålla ihop.

Jag har också funderat på om det kan vara något i mineralerna som hon inte tål. Hon blir ju i princip bra mellan gångerna jag försöker få i henne kraft men jag får inte röra juvret då heller vilket jag fick utan problem innan hon blev sjuk.
Hon är superkräsen också vilket gör att det inte är så lätt att få i henne bra saker heller. Bakjäst äter hon dock och det verkar hon må bättre av. Just nu testar vi lucern hack, det är gott så länge jag inte försöker blanda det med något så nu hoppas jag att hon ska tåla det också..
 
Jag har också funderat på om det kan vara något i mineralerna som hon inte tål. Hon blir ju i princip bra mellan gångerna jag försöker få i henne kraft men jag får inte röra juvret då heller vilket jag fick utan problem innan hon blev sjuk.
Hon är superkräsen också vilket gör att det inte är så lätt att få i henne bra saker heller. Bakjäst äter hon dock och det verkar hon må bättre av. Just nu testar vi lucern hack, det är gott så länge jag inte försöker blanda det med något så nu hoppas jag att hon ska tåla det också..
Min klarade inte foderjäst, för det späder de ut med sånt som innehåller gluten. Men bakjäst kanske är bra? Vi jobbade med bara granulat uppblandat i uppblött lucern. Det gick ju ner men det var lite pyssligt. Lärde mig mycket på den fantastiska hästen.
 
Jag har också funderat på om det kan vara något i mineralerna som hon inte tål. Hon blir ju i princip bra mellan gångerna jag försöker få i henne kraft men jag får inte röra juvret då heller vilket jag fick utan problem innan hon blev sjuk.
Hon är superkräsen också vilket gör att det inte är så lätt att få i henne bra saker heller. Bakjäst äter hon dock och det verkar hon må bättre av. Just nu testar vi lucern hack, det är gott så länge jag inte försöker blanda det med något så nu hoppas jag att hon ska tåla det också..
Yea-sacc kanske kan vara något? det hjälpte vår gamling som hade magproblem. Funkade bättre än bakjäst iaf för han.
 
Min klarade inte foderjäst, för det späder de ut med sånt som innehåller gluten. Men bakjäst kanske är bra? Vi jobbade med bara granulat uppblandat i uppblött lucern. Det gick ju ner men det var lite pyssligt. Lärde mig mycket på den fantastiska hästen.

Jag upplever att hon mår bättre när hon får det för när jag gjort uppehåll har hon blivit sur igen. Så jag kör på ett tag till.
Jag får fundera lite på om jag ska testa granulat istället. Risken finns att hon inte äter bara :wtf: Får försöka hitta någon som har smakprover tror jag!
 
Vad kul att se hur det går för er alla, vilka fina pållar ni har 😍

min blev ju insutten i höstas utan problem, men sen har hon fått vila på lösdrift hela vintern pga att hon har vuxit & jag har prioriterat annat. Har dock tagit ett par promenader i skogen nu i år & suttit upp utan problem. Nu har hon flyttat till ett annat stall där jag har bättre förutsättningar att rida in henne, så om några dagar när hon har landat sätter vi igång igen 😊 hon är fortfarande sjukt enkel med allt och finner sig i alla nya rutiner så som att stå ensam i stallet eller få benen spolade efter hagen.
86CDDDD0-19EF-4E11-8CAB-052A82709E81.png
 
Jag har ju krälat upp på min inne i stallet ett par gånger utan någon som helst reaktion. Så igår fick hon gå ett par varv runt på gårdsplanen med mig på. Kompisen ledde oss. Svea kunde inte brytt sig mindre :D Hon verkade mest förvånad över det rikliga berömmet. Nu blir det några dagars arbete till (eftersom det ska vara sol och ingen blåst samtidigt i helgen!) och sedan ska hon få vila några veckor.
 
Red den lille igår igen, han var PIGG. Busade av sig ordentligt på linan - och vi enades om att ägaren kunde dra ner lite på havren :D Vi körde lite bommar med, både travbommar och galoppbommar - och han fattade hur man tog sig an galoppbommarna direkt trots att det var första gången :up:
Satt bara en kort stund (kortare än vanligt då :p) på honom då han fick lite mer tid på linan igår, lika duktig under ryttare som vanligt. Bättre i formen igår med, han blir lätt kort och krullar ihop sig men för varje gång så är det lite bättre.
Imorgon ska vi filma salufilm är det tänkt och på söndag kommer det eventuellt spekulanter - de skulle kika på alla unghästarna men där ingår ju även F och det är ju bara han som är riden (de andra är 2 år) så han blir nog provriden kan jag tänka mig. Var någon annan som ville ha film på honom med. Han skulle nog behöva få framskor nu med, och får eventuellt det nästa vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 961
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 743
Senast: Ketrawzc
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 936
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp