Födda 2017 del 3

Mätte Fille igår och nu har han minsann kämpat sig över 164-strecket 🥳😁 Det går sakta men säkert. I helgen träffade vi en tjej som inte sett honom sen i somras och det första hon sa var att han måste ju ha växt? Japp, en halv centimeter! Han växer mer på bredden och längden just nu - och lite baktill.
 
Red efter ån idag där jag inte vågat rida sen hon var så vintertokig 🙈 Och det gick superbra! Visst bromsade hon lite för jord- och rishögar och hoppade åt sidan ibland men inga tendenser till att bocka utan riktigt bra galopp emellanåt :)

20210323_112928.jpg
 
Igår red jag i stövlar igen, har joggat runt i skor och short chaps så tänkte att dags att steppa upp. Det blev lite väl spännande för att det pågick vårsådd av hage med plöjning av en maskin som lät som satan. Mirre trodde att han skulle DÖ. Men till min glädje tyckte jag inte att det var såååå farligt. Det var ju inte kul att han var så rädd men han försökte inte göra sig av med mig. Han visste bara inte vart han skulle ta vägen. Så det blev till att trava i full fart längs med spåret och "livea prisutdelning till dån av applåder" och sen när maskinen var som närmast ägna oss åt någon sorts passage på övre volten, så lååååångt bort från maskinen som det gick. Efter 20 minuter var det fortfarande lika spänt och maskinen var långt ifrån klar så då satt jag av. Sen försökte jag rykta och massera och få honom att komma ner i varv och det tog en timme sen kunde han äta lite. När jag åkte från stallet höll arbetet fortfarande på, och med hans energi vill jag inte rida till han blir trött som jag funderade på först. För det händer inte. Benen går fast huvudet har gått hem.

Det var bara att klappa och hålla lugnet i min kropp så jag inte blev någon fiende eller ytterligare faktor som gjorde att han spände till. Och lite intressant var det, för det kommer säkert komma sånna här tillfällen igen, och att han blev så här och inte helt introvert som på Flyinge i höstas beror nog mycket på att jag ägnat mig åt att rida fram fram fram så fort han spänt till. Det kändes fortfarande som att jag hade kontrollen... Det var lite synd att det inte fastnade på film, men nu vet jag hur det är att rida full spätta framåt på en häst med 9,5 på traven...

Vi har fått sadeltips också, så nu ska jag ev leta efter en annan sadel. En med rakare bom. Det är inte helt lätt att få tag i en sån med Close Contact, men det kanske går att lösa, antingen genom att vi stoppar om min, för där är stoppningen ändå lite för centrerad, eller att jag köper en annan helt enkelt.
 
Hej på er. Här är min blivande 4-åring som jag köpte i december i fjol.

Jag har aldrig varit speciellt imponerad av frieser tills jag ramlade över min förra häst, en äldre frieserherre som jag tyvärr fick ha kvar på tok för kort tid pga sjukdom men han gjorde mig helt frälst så det var självklart med en till frieser ♡

Efter en bunt filmer och otal telefonsamtal med beridaren så kom han några dagar före lucia till mig. Lillpluppen ♡
 

Bifogade filer

  • IMG_20210319_131600_118.jpg
    IMG_20210319_131600_118.jpg
    124,5 KB · Visningar: 126
Hej på er. Här är min blivande 4-åring som jag köpte i december i fjol.

Jag har aldrig varit speciellt imponerad av frieser tills jag ramlade över min förra häst, en äldre frieserherre som jag tyvärr fick ha kvar på tok för kort tid pga sjukdom men han gjorde mig helt frälst så det var självklart med en till frieser ♡

Efter en bunt filmer och otal telefonsamtal med beridaren så kom han några dagar före lucia till mig. Lillpluppen ♡

Välkommen till tråden! Fin häst! Och vilken sits du har!
 
Igår stod jag inte ut med mitt gips längre, och eftersom jag skulle ha det 2-3 veckor och det gått 2 veckor och några timmar åkte det av! Freedom!!
Har startat igång Rödluvan med promenader, tömkörning och longering så igår red jag igen efter drygt 5 veckors vila.

En del utmaningar där vi såklart mötte en häst i hennes flock på väg hem precis när vi skulle svänga ut i skogen. Blev lite pip och bock och vägra gå, men när hon inte fick vända så gav hon med sig. Lite spänd uteritt för det dök upp en orienterare som sprang runt utanför stigarna och uppförde sig konstigt enligt Luvan.

Under vilan har vi kämpat på med skrittmaskinen och munkorg på nätterna och när jag jämförde bilder idag så har det faktiskt blivit bättre med den lilla tjockisen.

4021D00C-73F9-4EB8-A702-748074D3D1BE.jpeg
 
Jag har ju knappt rapporterat om min andra född 2017.
Han är i allafall inriden av en superduper duktig ponnytjej som jag rekommenderar alla dagar i veckan. Idag var de i ridhus för första gången och hoppade uppsuttet för första gången. Jag tycker dom är bäst
 
@NOC14 Åh jag skulle också vilja köra, men tyvärr är inte liten riktigt lämpad för det, men det kanske kommer funka med åren..

Mirre har varit lite låg i några dagar med lite ledsen mage pga foderbyte men idag red jag en kort stund igen. Det har varit fantastiskt väder så vi passade på att vara ute på banan. Så snäll häst! Och glad att få jobba. Har också hittat en gräsplätt där vi kan öva kondition och det behöver vi för om mindre än två veckor blir det träning för BJ. Den gången har jag tänkt att jag ska rida och jag är redan lite nervös.
 
Nästa vecka blir service-vecka för oss. Tandläkare på onsdag och på torsdag har jag bokat in ett klinikbesök.
För en tid sedan så drog Fille världens galopprejs i hagen och kom in med en galla i hasleden. Han har inte varit halt alls under hela tiden men gallan vill inte försvinna, den har minskat men som sagt -försvinner inte. Så jag vill in och kolla vad det är; om han skadat något, om jag ska röra på honom eller inte, om det behövs tömmas eller om jag bara ska fortsätta vänta... Pust och suck.. Men som sagt, inte varit halt överhuvudtaget så jag är inte galet orolig - mer bara "störd" av det.
 
Igår red jag till paddocken (första gången jag ridit dit utan sällskap på marken) och red runt lite där borta. Det gick bra och hon skötte sig utmärkt. Kan trava runt utan att välta i svängarna och allt :D Idag tänkte jag testa att "rida ut" barbacka första gången, för man måste ju träna på det man ska göra. Hade sällskap i form av syster med hund som gick före, men Svea tänkte minsann inte lämna gårdsplanen idag. Så jag gjorde snabbt om min plan så vi red runt lite på gårdsplanen istället, för hon ville ju först helst bara gå in i stallet igen. Slutade när hon gjorde på ett ungefär som jag tyckte. Var nöjd med det. När jag sedan tog in på kvällen var hon osedvanligt brötig och jobbig och skulle bara gå över mig och hålla på så till slut tappade jag tålamodet lite. Nu har jag dåligt samvete och tror att hon eventuellt kommer hata mig resten av livet... Hoppas att vi kan ha lite trevligt igen imorgon.

Mitt stora problem nu är att jag inte har någon som kan hjälpa mig så jag måste göra allt ensam. Det innebär att allt jag gör måste ske i paddocken. Det tycker jag själv inte är jätteroligt och jag misstänker att hon snart kommer tröttna och vägra gå dit också... Hoppas att det snart torkar upp såpass i skogen att vi kan gå dit. Och att jag kan få med mig lite sällskap ibland.
 
Merida fortsätter att ge mig gråa hår! :meh:

Förra helgen red vi ut och husse följde med på cykel, eller ja, försökte iaf. Vi galopperade lite i en backe och sen såg vi inte honom på 20 minuter. :D Hon har äntligen börjat galoppera lite mer framåt istället för uppåt, och kändes pigg och glad!


Häromdagen red vi i paddocken med 2 andra hästar och hon var så sjukt seg! Som att rida i sirap och det gör mig ganska stressad. Hon vilade igår och idag var vi ensamma och eftersom hon var så trög i paddocken tänkte jag att det var bättre att rida ut. Eftersom jag inte litar på henne så tänkte jag att jag rider så att vi inte rider över någon väg, så behöver hon inte springa över den på väg hem om hon skulle råka tappa mig, och så finns där ett fält att rida på, tänkte att hon skulle vara piggare där. :angel:

Så, red en sväng längs ån och vände, hon var pigg och pep och bockade lite. Sen vidare åt andra hållet förbi vattenkraftverket. Travade över den lilla stocken och hon hoppade snällt och galopperade efter. Kom ut på fältet och travade runt lite, sen från ingenstans exploderade hon, hoppar rakt upp i luften, slänger upp bakbenen, kröker rygg och viker in huvudet och hoppar åt sidan så hon är liksom inte kvar under mig när jag landar efter min flygtur. Skrället sätter av i full galopp över fältet med glada bocksprång, springer in i en trädgård till huset bredvid fältet och gömmer sig bakom deras studsmatta, med drakblås och svansen på ryggen. 😳

Ägarna till trädgården går ut och tittar på henne, jag kommer joggande och blir full i skratt för hon ser för rolig ut. När jag är nästan framme travar hon ut ur trädgården mot mig. Kommer hon fram till mig? Nix! Springer hon hemåt? Nej! Vänder hon åt andra hållet och sprintar uppför backen och upp på stora vägen? Oh yes!! :crazy: Jag sprintar upp för backen jag med och ser en glad röd hästrumpa som galopperar mitt i vägen (man kommer hem det hållet också, men det är längre). Bilar har stannat och de i den som står längst fram frågar om jag vill ha skjuts, och det vill jag ju. Hoppar in i bilen som kör efter min glada häst, den lilla flickan i baksätet bredvid mig säger ”Jag älskar hästar!!”
Det gör jag med, sa jag, men just den där, inte så mycket just nu! Och pekar på Merida, som nu står stilla mitt på vägen och tittar nyfiket på de 10 bilarna som stannat från andra hållet. Föraren i bilen främst går ut och Merida går glatt fram till henne, typ ”Tjena, har du godis? 😋

Jag kastar mig ur bilen, tackar för skjutsen går och räddar den stackars tjejen som står med en främmande häst mitt på vägen. Ge mig den lilla häxan... Drar med mig skrället upp på cykelbanan så att bilarna kan köra igen. Leder tillbaka henne till huset på hörnet och ber om ursäkt för hålen i gräsmattan. Inser att jag måste färdigställa det jag höll på med, så ner med hästen i diket och kravlar mig upp och sen tillbaks ut på fältet. Nu har hon ju sprungit av sig och travar snällt runt. Rider tillbaka, hoppar lilla stocken på stigen och sen ner till paddocken och rider en stund där, galopperar lite i bägge varven. Hon bockar igen, fast lite mindre så jag sitter kvar och säger till henne ordentligt. Skrittar hem. Gör jättefin skänkelvikning åt bägge hållen på gårdsplanen hemma, klart.

Jag letade efter omeprazol i bilen, men hittade tyvärr ingen, måste lägga ut det i morgon, verkar behövas. :nailbiting:

Den 11:e ska vi på vår första terrängträning. Jag tror jag ska ta henne på lina första stunden där. :angel:

Gah! 🤯
 
Merida fortsätter att ge mig gråa hår! :meh:

Förra helgen red vi ut och husse följde med på cykel, eller ja, försökte iaf. Vi galopperade lite i en backe och sen såg vi inte honom på 20 minuter. :D Hon har äntligen börjat galoppera lite mer framåt istället för uppåt, och kändes pigg och glad!


Häromdagen red vi i paddocken med 2 andra hästar och hon var så sjukt seg! Som att rida i sirap och det gör mig ganska stressad. Hon vilade igår och idag var vi ensamma och eftersom hon var så trög i paddocken tänkte jag att det var bättre att rida ut. Eftersom jag inte litar på henne så tänkte jag att jag rider så att vi inte rider över någon väg, så behöver hon inte springa över den på väg hem om hon skulle råka tappa mig, och så finns där ett fält att rida på, tänkte att hon skulle vara piggare där. :angel:

Så, red en sväng längs ån och vände, hon var pigg och pep och bockade lite. Sen vidare åt andra hållet förbi vattenkraftverket. Travade över den lilla stocken och hon hoppade snällt och galopperade efter. Kom ut på fältet och travade runt lite, sen från ingenstans exploderade hon, hoppar rakt upp i luften, slänger upp bakbenen, kröker rygg och viker in huvudet och hoppar åt sidan så hon är liksom inte kvar under mig när jag landar efter min flygtur. Skrället sätter av i full galopp över fältet med glada bocksprång, springer in i en trädgård till huset bredvid fältet och gömmer sig bakom deras studsmatta, med drakblås och svansen på ryggen. 😳

Ägarna till trädgården går ut och tittar på henne, jag kommer joggande och blir full i skratt för hon ser för rolig ut. När jag är nästan framme travar hon ut ur trädgården mot mig. Kommer hon fram till mig? Nix! Springer hon hemåt? Nej! Vänder hon åt andra hållet och sprintar uppför backen och upp på stora vägen? Oh yes!! :crazy: Jag sprintar upp för backen jag med och ser en glad röd hästrumpa som galopperar mitt i vägen (man kommer hem det hållet också, men det är längre). Bilar har stannat och de i den som står längst fram frågar om jag vill ha skjuts, och det vill jag ju. Hoppar in i bilen som kör efter min glada häst, den lilla flickan i baksätet bredvid mig säger ”Jag älskar hästar!!”
Det gör jag med, sa jag, men just den där, inte så mycket just nu! Och pekar på Merida, som nu står stilla mitt på vägen och tittar nyfiket på de 10 bilarna som stannat från andra hållet. Föraren i bilen främst går ut och Merida går glatt fram till henne, typ ”Tjena, har du godis? 😋

Jag kastar mig ur bilen, tackar för skjutsen går och räddar den stackars tjejen som står med en främmande häst mitt på vägen. Ge mig den lilla häxan... Drar med mig skrället upp på cykelbanan så att bilarna kan köra igen. Leder tillbaka henne till huset på hörnet och ber om ursäkt för hålen i gräsmattan. Inser att jag måste färdigställa det jag höll på med, så ner med hästen i diket och kravlar mig upp och sen tillbaks ut på fältet. Nu har hon ju sprungit av sig och travar snällt runt. Rider tillbaka, hoppar lilla stocken på stigen och sen ner till paddocken och rider en stund där, galopperar lite i bägge varven. Hon bockar igen, fast lite mindre så jag sitter kvar och säger till henne ordentligt. Skrittar hem. Gör jättefin skänkelvikning åt bägge hållen på gårdsplanen hemma, klart.

Jag letade efter omeprazol i bilen, men hittade tyvärr ingen, måste lägga ut det i morgon, verkar behövas. :nailbiting:

Den 11:e ska vi på vår första terrängträning. Jag tror jag ska ta henne på lina första stunden där. :angel:

Gah! 🤯
🤣🤣🤣

När Nelly var yngre kunde hon bli sådär totalseg när hon egentligen var superpigg. Lite som att hon försökte lägga band på sig och då blev det ingenting istället? Hon fick gå på lina innan uppsuttning i paddocken och då släppte det 😉
 
Merida fortsätter att ge mig gråa hår! :meh:

Förra helgen red vi ut och husse följde med på cykel, eller ja, försökte iaf. Vi galopperade lite i en backe och sen såg vi inte honom på 20 minuter. :D Hon har äntligen börjat galoppera lite mer framåt istället för uppåt, och kändes pigg och glad!


Häromdagen red vi i paddocken med 2 andra hästar och hon var så sjukt seg! Som att rida i sirap och det gör mig ganska stressad. Hon vilade igår och idag var vi ensamma och eftersom hon var så trög i paddocken tänkte jag att det var bättre att rida ut. Eftersom jag inte litar på henne så tänkte jag att jag rider så att vi inte rider över någon väg, så behöver hon inte springa över den på väg hem om hon skulle råka tappa mig, och så finns där ett fält att rida på, tänkte att hon skulle vara piggare där. :angel:

Så, red en sväng längs ån och vände, hon var pigg och pep och bockade lite. Sen vidare åt andra hållet förbi vattenkraftverket. Travade över den lilla stocken och hon hoppade snällt och galopperade efter. Kom ut på fältet och travade runt lite, sen från ingenstans exploderade hon, hoppar rakt upp i luften, slänger upp bakbenen, kröker rygg och viker in huvudet och hoppar åt sidan så hon är liksom inte kvar under mig när jag landar efter min flygtur. Skrället sätter av i full galopp över fältet med glada bocksprång, springer in i en trädgård till huset bredvid fältet och gömmer sig bakom deras studsmatta, med drakblås och svansen på ryggen. 😳

Ägarna till trädgården går ut och tittar på henne, jag kommer joggande och blir full i skratt för hon ser för rolig ut. När jag är nästan framme travar hon ut ur trädgården mot mig. Kommer hon fram till mig? Nix! Springer hon hemåt? Nej! Vänder hon åt andra hållet och sprintar uppför backen och upp på stora vägen? Oh yes!! :crazy: Jag sprintar upp för backen jag med och ser en glad röd hästrumpa som galopperar mitt i vägen (man kommer hem det hållet också, men det är längre). Bilar har stannat och de i den som står längst fram frågar om jag vill ha skjuts, och det vill jag ju. Hoppar in i bilen som kör efter min glada häst, den lilla flickan i baksätet bredvid mig säger ”Jag älskar hästar!!”
Det gör jag med, sa jag, men just den där, inte så mycket just nu! Och pekar på Merida, som nu står stilla mitt på vägen och tittar nyfiket på de 10 bilarna som stannat från andra hållet. Föraren i bilen främst går ut och Merida går glatt fram till henne, typ ”Tjena, har du godis? 😋

Jag kastar mig ur bilen, tackar för skjutsen går och räddar den stackars tjejen som står med en främmande häst mitt på vägen. Ge mig den lilla häxan... Drar med mig skrället upp på cykelbanan så att bilarna kan köra igen. Leder tillbaka henne till huset på hörnet och ber om ursäkt för hålen i gräsmattan. Inser att jag måste färdigställa det jag höll på med, så ner med hästen i diket och kravlar mig upp och sen tillbaks ut på fältet. Nu har hon ju sprungit av sig och travar snällt runt. Rider tillbaka, hoppar lilla stocken på stigen och sen ner till paddocken och rider en stund där, galopperar lite i bägge varven. Hon bockar igen, fast lite mindre så jag sitter kvar och säger till henne ordentligt. Skrittar hem. Gör jättefin skänkelvikning åt bägge hållen på gårdsplanen hemma, klart.

Jag letade efter omeprazol i bilen, men hittade tyvärr ingen, måste lägga ut det i morgon, verkar behövas. :nailbiting:

Den 11:e ska vi på vår första terrängträning. Jag tror jag ska ta henne på lina första stunden där. :angel:

Gah! 🤯
Vilken tur att det gick väl för både dig och henne! Hon verkar vara en riktig karaktär. Har inte så många tips till dig, mer än var rädd om dig, och det är inte ett nederlag att be om hjälp ❤️

Hoppas terrängträningen går bra. Blir så avis och längtar ut dit jag med 😊
 
@MiniLi Merida är inte den som döljer sina känslor och åsikter annars... :angel: :crazy:

Igår var hon världen snällaste och skulle såklart aldrig bocka! Idag fick hon gå i skrittmaskinen och jag fixade manen, hoppas sambon kan följa med ut i skogen igen i morgon.
 
Hur ser det ut för era 4-åringar framöver? Min vilade några veckor i december i samband med kastrering och har gått sen dess ca 3 ggr/v. Ibland 4, ibland 2. Nu ska han få vila igen men oklart hur länge.
Jag tror han kommer att bli rätt jobbig när han inte får utlopp för sin energi på samma sätt men det må så vara. Tänkte faktiskt passa på att ta promenader i skogen under perioden då han inte har sett nån skog innan han kom t Sverige i dec -20
Hur ser ert upplägg kring vila/träning ut?
 
Hur ser det ut för era 4-åringar framöver? Min vilade några veckor i december i samband med kastrering och har gått sen dess ca 3 ggr/v. Ibland 4, ibland 2. Nu ska han få vila igen men oklart hur länge.
Jag tror han kommer att bli rätt jobbig när han inte får utlopp för sin energi på samma sätt men det må så vara. Tänkte faktiskt passa på att ta promenader i skogen under perioden då han inte har sett nån skog innan han kom t Sverige i dec -20
Hur ser ert upplägg kring vila/träning ut?

min har tagit det lugnt nu en tid pga sin galla han fick i hasen. Kliniktid på torsdag och det avgör ju lite hur det ser ut med aktivitet framåt. Är det ingen fara kommer jag jobba på en period fram till sommaren innan det blir vila igen, ska han vila pga hasen blir det vila först och jobb sen. Hade tänkt unghästtest i maj när vi ändå ska dit med ett par treåringar men nu är det Filles uppfödare som dömer så går inte.
mitt mål är dressyrkval i slutet av augusti :)
 
@malinsky min har gått sen i mitten av februari och får en microvila i nästa vecka på 5 dagar. Sen får vi se för jag hade tänkt rida fram till mitten av juni och sen ha honom på bete i två månader men där han bor just nu kan vi inte stå kvar för platsen behövs till saluhästar och dräktiga ston så jag funderar antingen på att försöka slänga ut honom någonstans på bete redan i maj om det finns, eller så flyttar vi till något stall och det beror det på vad det finns för möjligheter där. Det är viktigare för mig med trevligt folk än att det är ridhus t.ex. Men det är lite klurigt att vara i en landsände där jag inte känner så många, och där många har hästarna hemma på sin egen gård och sköter dem efter eget huvud. Efter att ha varit i rätt många stall litar jag helt enkelt inte på att folk gör som de har sagt när det gäller stallplatser...

Just nu går han 4 dagar i veckan, varav en på töm, en ut och två pass lite mer dressyrartat. De passen beror på väder och sällskap i manegen. Försöker lägga fram bommar en gång i veckan och är ute så mkt vi kan men utebanan är tyvärr lite väl djup för honom, märker att han tycker att det är rätt jobbigt. Vi har inte kommit ut på tur så mkt som jag hade velat för det har varit struligt med sällskap men nu har vi en hage att rida i som är stor så det blir bättre variation i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 269
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 919
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 345
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp