Födda 2017 del 3

Idag spände vi för Nicke på riktigt för första gången. Vi var hemma på gården och han knallade runt som om det var det enda han gjort . Vi åker till kursen på lördag o söndag igen, och sen får vi vara nöjda så länge. Tänker att han behöver en liten vila nu, trots att han fortfarande är pigg o alert, men han har varit igång i snart 3 månader, så tycker det är dags. Sen att vädret ser rätt pissigt ut ett tag framöver, kan ju ha bidragit till det beslutet också. 🙄

Jag brukar självfallet alltid ha hjälm, men det blåste isvindar idag så det fick bli tjockmössa istället. 🙈
 

Bifogade filer

  • CB9888D2-0017-4A3D-8EB0-586A9E2A49AE.jpeg
    CB9888D2-0017-4A3D-8EB0-586A9E2A49AE.jpeg
    155,8 KB · Visningar: 79
Merida har blivit kollad av naprapaten, inte hittade någonting på henne. Sadelmakaren dömde som väntat ut sadeln, men hon borde kunna gå med andra hästens sadel, om jag byter till XW koppjärn. :angel:

Hon är väldigt duktig på att äta även med sin munkorg på, men vill ju helst vara utan. Nu när jag bara tar in henne för att sätta henne i skrittmaskinen eller ta på munkorgen så har hon börjat gå iväg från mig i hagen, hon som alltid varit så social innan. :(

Hon har vilat snart 3 veckor, tog henne på en kort promenad i skogen igår och idag fick hon vara med och löshoppa. Hon hoppar väldigt lätt, men vill helst rymma. Väl inne i hoppserien behöver hon inte särskilt mycket drivning, men sen vill hon stanna i hörnen. Funderade på att hoppa staketet, men ångrade sig i sista stund och brakade rakt in i det istället. 🙄

Tror hon får ha någon veckas vila till, kanske lite fler promenader och så fortsätta i skrittmaskinen.

2D207F26-DA17-4487-85B2-62682B89372A.jpeg
 
Merida har blivit kollad av naprapaten, inte hittade någonting på henne. Sadelmakaren dömde som väntat ut sadeln, men hon borde kunna gå med andra hästens sadel, om jag byter till XW koppjärn. :angel:

Hon är väldigt duktig på att äta även med sin munkorg på, men vill ju helst vara utan. Nu när jag bara tar in henne för att sätta henne i skrittmaskinen eller ta på munkorgen så har hon börjat gå iväg från mig i hagen, hon som alltid varit så social innan. :(

Hon har vilat snart 3 veckor, tog henne på en kort promenad i skogen igår och idag fick hon vara med och löshoppa. Hon hoppar väldigt lätt, men vill helst rymma. Väl inne i hoppserien behöver hon inte särskilt mycket drivning, men sen vill hon stanna i hörnen. Funderade på att hoppa staketet, men ångrade sig i sista stund och brakade rakt in i det istället. 🙄

Tror hon får ha någon veckas vila till, kanske lite fler promenader och så fortsätta i skrittmaskinen.

Visa bifogad fil 65830
Wow, vad hon hoppar din tjej 😃 men förstår att du föredrar att hon håller sig till hindren. Hon var e: Mr Vain, eller? En av instruktörernas, på körkursen, häst har samma pappa. Ett sto med mkt åsikter, orädd men vill testa gränserna varje gång, dock ej rödhårig 🙄. Befinner sig tydligen på Flyinge nu med hans dotter som går ngn utbildning där, och de hade nog fått veta att de levde 😅. Sen lider jag med dig att ha en häst som man måste begränsa maten för, det blir så tråkigt men ack så nödvändigt för dem. Det är skitjobbigt ju 🙁. Hoppas att hon med stigande ålder och ökad träningsdos kan hålla sig mer inom normalspannet ❤️
 
Jag har ju missat den här tråden sedan vi flyttade från avel!

Men Takeo har haft vila hela vintern, sedan november kom med lera, regn och mörker... Nu har han varit drygt en vecka på anläggningen där jag jobbar så har börjat sätta igång med longering och tömkörning. Har inte varit uppe och ridit än men hoppas någon kan hjälpa mig hålla i onsdag eller torsdag.

Annars var vi på en liten promenad idag, vi träffade på en hel flock hjortar, klättrade i klätterbacken och badade fötterna i en bäck.

Får se om jag ska lägga ut en ny annons på honom när jag kommit upp och känt på honom lite mer eller om jag ska försöka få honom inhoppad först.
 
"Alla andra hästar" brukar ju växa lite under vila och mogna och låta saker landa och så. Svea har aldrig fungerat så. Hon är alltid en gigantisk ohanterlig jävla rövhatt när hon har haft paus. Men nu helt plötsligt verkar det ha hänt för första gången! Hade min bekant ute förra helgen (eftersom jag inte själv har varit så sugen på att hantera henne efter vila, vis av erfarenhet) och hon jobbade henne lite på ridbanan. Sen tog jag tjuren vid hornen i tisdags och gick en sväng själv. Bara skritt. Men lina och kapson. Men allt gick bra. Igår gick vi runt lite i skogen och sedan "löslongerade" jag henne (hon sprang runt och jag försökte bestämma i vilket varv. Och eventuellt i vilken gångart. Blandad framgång) och idag satt jag upp och skrittade runt lite i paddocken. Försökte oss även på trav, men hon är oerhört tveksam till om det är en bra idé när jag sitter på :D Hon är inte rövhattig alls, utan uppför sig precis som man skulle kunna förvänta sig av en rimlig häst. Hoppas det håller i sig!
158387955_10159102339872566_4317930029102877675_n.jpg
 
Fille tar det lite lugnt, han har klantat sig. Det var en dag som alla hästarna var jättebusiga ute och i Filles hage var det galopprejs som gällde - och han kom in med en galla i hasen. Gallan är mjuk och han är inte halt, men vi tar det lugnt och promenerar ett tag i väntan på att den går tillbaka. Segt, men men.. kändes mindre igår iallafall.
 
Det är lite tyst från oss för det går inte bara spikrakt uppåt så jag är lite fundersam. Ibland känns det som om det är ngt med honom, att han kanske växer och känner att kroppen eller huvudet inte är med honom. Men passet efter är han magisk. Jag märker att jag ställer lite för stora krav på att han ska vara fantastisk hela tiden men han måste ju också få vara barn ibland. Igår kom jag på mig själv med att göra otydliga galoppfattningar och dagar då han inte är som ett popcorn så kommer han inte förstå. Vissa dagar är alla hjälper galopp och då blir ju det fattningar även om jag slarvar.

Den som hjälpt mig att filma när jag ridit lektion har flyttat så jag har lite svårare att få hjälp men vi får väl se hur jag löser det här. Hon som har stallet kan ju hjälpa mig lite så jag tänker att jag nog ska boka in en lektion mot slutet av veckan. Jag är också VÄLDIGT trött för tillfället med en kropp som inte lyder så det är inte konstigt att han blir osäker på vad jag vill. Men men, han är inte halt och igår hade han fortfarande båda skorna på sig så det kunde varit värre.
 
Det är lite tyst från oss för det går inte bara spikrakt uppåt så jag är lite fundersam. Ibland känns det som om det är ngt med honom, att han kanske växer och känner att kroppen eller huvudet inte är med honom. Men passet efter är han magisk. Jag märker att jag ställer lite för stora krav på att han ska vara fantastisk hela tiden men han måste ju också få vara barn ibland. Igår kom jag på mig själv med att göra otydliga galoppfattningar och dagar då han inte är som ett popcorn så kommer han inte förstå. Vissa dagar är alla hjälper galopp och då blir ju det fattningar även om jag slarvar.

Den som hjälpt mig att filma när jag ridit lektion har flyttat så jag har lite svårare att få hjälp men vi får väl se hur jag löser det här. Hon som har stallet kan ju hjälpa mig lite så jag tänker att jag nog ska boka in en lektion mot slutet av veckan. Jag är också VÄLDIGT trött för tillfället med en kropp som inte lyder så det är inte konstigt att han blir osäker på vad jag vill. Men men, han är inte halt och igår hade han fortfarande båda skorna på sig så det kunde varit värre.
Ni kommer komma igenom det där. Det kan ju aldrig vara helt friktionsfritt med våra unga hästar, det vore en omöjlighet. Du har ju haft glädjen att ha ett A-barn, men även ett A-barn måste få ha sämre perioder. Kanske mycket som händer i hans kropp som du inte märker, och att du börjar slappna av lite och ta saker för givet?

Stallägaren där jag har mina är ju helt säker på att Korre kommer slänga av när han blir 5 😅. Han är ju så gudasnäll och vill så väl hela tiden, så hon tror att trotset kommer när han blir tillräckligt stark :). Återstår att se.
 
Jag har jobbat Korre lite vid hand nu efter hans långa vila. Han är otroligt positiv och gör hela tiden sitt bästa. I helgen fick han jogga över lite cavaletti vilket han gjorde jättefint fram tills han blev lite trött och då började blanda ihop benen. Idag tömkörde vi lite istället för att testa om han kom ihåg gas och broms (och sväng). Blev mest på volt då jag inte klarar av högre hastighet än skritt på fyrkanten just nu. Han hade lite svårt med bromsen från trav men efter en stund kom han in i det. I ena varvet tappade han ut ytterbogen lite mycket ibland så jag fick försöka parera upp med yttertömmen. Även där föll polletten ned efter lite kortslutning en gång. Sagt det tidigare, men så sugen på att rida min lilla grabb! Ska bli så kul att hoppa upp på honom igen senare i vår.
 
Det är ett litet steg för mänskligheten men ett hyfsat stort på väg till självständighet för oss. Jag har suttit upp utan att någon höll i. Han tyckte det var lite konstigt men nu är det avklarat... Det är så lätt att fastna när det alltid finns hjälp till hands.
 
Det är ett litet steg för mänskligheten men ett hyfsat stort på väg till självständighet för oss. Jag har suttit upp utan att någon höll i. Han tyckte det var lite konstigt men nu är det avklarat... Det är så lätt att fastna när det alltid finns hjälp till hands.

Härligt! Alltid skönt att slippa vara beroende av andra!
 
Det är ett litet steg för mänskligheten men ett hyfsat stort på väg till självständighet för oss. Jag har suttit upp utan att någon höll i. Han tyckte det var lite konstigt men nu är det avklarat... Det är så lätt att fastna när det alltid finns hjälp till hands.
Heja 🙂👏 Ja det är så himla lätt att fastna i saker när man har unghäst har jag märkt. Speciellt i ridningen har jag varit duktig på att tänka att Elsa är bebis fortfarande. Men hon är ju faktiskt inte riktigt bebis längre :p
 
Har funderat på när jag skulle lägga in en kortare vila för Elsa men det blev ju liksom klart den här veckan när det började blåsa och sen snöa. Har inte varit sugen att gå ut direkt. Elsa däremot står med spetsade öron vid grinden varje gång jag kommer ut :love:
Känns som att hon mår bra nu och hullet är bra också så det är skönt. Sen behöver hon fortfarande lägga på sig mycket muskler men det tar sin tid.

Bild från när det började snöa häromdagen. Har henne mest utan täcke nu för det fodrade jag har är med fleecefoder och det gillas inte :angel: Nyper ju i pälsen 🙈 Får köpa ett med blankt foder till nästa vinter.
20210311_121935.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 985
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 987
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 473
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp