Födda 2017 del 3

Idag har det varit en stor dag för oss, Mirre och jag har fått hjälp med tömkörningen av en A-tränare. Han fick idel beröm och jag vågar inte ens skriva ut allt för det känns inte riktigt verkligt. Han skötte sig bra och jag gillade också hur han protesterade när han inte fattade. Han är ingen knäppskalle direkt och Mirres pappa fick massa beröm för att han ger snälla avkommor och att han också är snäll.

Vi pratade mycket utrustning också, och vi fick bra tips på alternativa gjordar som har två stroppar vilket är bra när gjorden åker fram, vilket är problemet med min Tärnsjögjord. Så nu ser jag verkligen fram emot våren.
 
Idag har det varit en stor dag för oss, Mirre och jag har fått hjälp med tömkörningen av en A-tränare. Han fick idel beröm och jag vågar inte ens skriva ut allt för det känns inte riktigt verkligt. Han skötte sig bra och jag gillade också hur han protesterade när han inte fattade. Han är ingen knäppskalle direkt och Mirres pappa fick massa beröm för att han ger snälla avkommor och att han också är snäll.

Vi pratade mycket utrustning också, och vi fick bra tips på alternativa gjordar som har två stroppar vilket är bra när gjorden åker fram, vilket är problemet med min Tärnsjögjord. Så nu ser jag verkligen fram emot våren.

Vad kul! Jag har börjat tömköra min lite mer ordentligt också och igår provade vi lite skänkelvikning för första gången. Han fattade nästan direkt! :)
 
Idag har det varit en stor dag för oss, Mirre och jag har fått hjälp med tömkörningen av en A-tränare. Han fick idel beröm och jag vågar inte ens skriva ut allt för det känns inte riktigt verkligt. Han skötte sig bra och jag gillade också hur han protesterade när han inte fattade. Han är ingen knäppskalle direkt och Mirres pappa fick massa beröm för att han ger snälla avkommor och att han också är snäll.

Vi pratade mycket utrustning också, och vi fick bra tips på alternativa gjordar som har två stroppar vilket är bra när gjorden åker fram, vilket är problemet med min Tärnsjögjord. Så nu ser jag verkligen fram emot våren.
Jag undrar om Mirres mamma Monette, lever än?
Min gammelman (Lyrik), hade henne som boxgranne en antal år, här i Uppsala
 
Vad kul! Jag har börjat tömköra min lite mer ordentligt också och igår provade vi lite skänkelvikning för första gången. Han fattade nästan direkt! :)
Mirre har fattat direkt vad jag velat ha, men BJ hade lite mer problem, nog för att han tvärade mer än vad vi normalt gör. Men han protesterade bara när BJ läppsmackade. Det tycker han är att ta i, det kan jag bara göra i skritt om han är luuugn. Det är små smackningar som gäller, annars blir reaktionen "tydlig".
 

Bifogade filer

  • 018.JPG
    018.JPG
    111,8 KB · Visningar: 42
Idag har det varit en stor dag för oss, Mirre och jag har fått hjälp med tömkörningen av en A-tränare. Han fick idel beröm och jag vågar inte ens skriva ut allt för det känns inte riktigt verkligt. Han skötte sig bra och jag gillade också hur han protesterade när han inte fattade. Han är ingen knäppskalle direkt och Mirres pappa fick massa beröm för att han ger snälla avkommor och att han också är snäll.

Vi pratade mycket utrustning också, och vi fick bra tips på alternativa gjordar som har två stroppar vilket är bra när gjorden åker fram, vilket är problemet med min Tärnsjögjord. Så nu ser jag verkligen fram emot våren.

Han var så fin! Vad fanns det för tips på gjordar? Jag har en med enkelstropp just nu och den sitter där den sitter - men det är alltid intressant med tips på bra alternativ.
 
Här går det framåt! Eventuellt har vi hittat ett nytt normalläge, där hon är lite mer samarbetsvillig. Jag känner mig i alla fall försiktigt hoppfull. Jag har gått iväg till paddocken (som ligger en liten bit in i skogen, förbi ett hus) ensam flera gånger det senaste och hon knallar snällt med. Tidigare har det varit mycket stanna och vägra, kasta sig runt, bli "rädd" och vara allmänt brötig och gå på bakbenen, så jag har inte haft någon lust alls att gå utan sällskap, men nu är det inga problem. Inte heller när vi är i paddocken. I tisdags försökte jag mig på att tömköra lite och det skulle ju gå mycket bättre om jag blev bara lite bättre på att hålla ordning på tömmarna. Och befinna mig i rätt position. HON är rätt bra på det, däremot :D Idag red jag en stund på egen hand. Bara en kvart och nästan bara skritt. Men ändå. Baby steps, tänker jag! Skogen är fortfarande lite för blöt för att ge sig ut i häromkring, men i helgen blir det en grusvägssväng med en av de andra i stallet. Ska prova att spänna för rockarden någon dag snart, kanske i helgen, och så hoppas jag att vi kan vara redo för vagn under våren (som bruksnörd är jag lite noga med att det är skillnad på kärra och vagn :D).
162016907_10159127994892566_3876244324500675409_n.jpg

161943760_10159127995007566_1486293996012070255_n.jpg
 
Här går det framåt! Eventuellt har vi hittat ett nytt normalläge, där hon är lite mer samarbetsvillig. Jag känner mig i alla fall försiktigt hoppfull. Jag har gått iväg till paddocken (som ligger en liten bit in i skogen, förbi ett hus) ensam flera gånger det senaste och hon knallar snällt med. Tidigare har det varit mycket stanna och vägra, kasta sig runt, bli "rädd" och vara allmänt brötig och gå på bakbenen, så jag har inte haft någon lust alls att gå utan sällskap, men nu är det inga problem. Inte heller när vi är i paddocken. I tisdags försökte jag mig på att tömköra lite och det skulle ju gå mycket bättre om jag blev bara lite bättre på att hålla ordning på tömmarna. Och befinna mig i rätt position. HON är rätt bra på det, däremot :D Idag red jag en stund på egen hand. Bara en kvart och nästan bara skritt. Men ändå. Baby steps, tänker jag! Skogen är fortfarande lite för blöt för att ge sig ut i häromkring, men i helgen blir det en grusvägssväng med en av de andra i stallet. Ska prova att spänna för rockarden någon dag snart, kanske i helgen, och så hoppas jag att vi kan vara redo för vagn under våren (som bruksnörd är jag lite noga med att det är skillnad på kärra och vagn :D).
162016907_10159127994892566_3876244324500675409_n.jpg

161943760_10159127995007566_1486293996012070255_n.jpg
Ot; Vad är det för träns? Tror det hade passat min fyraåring ypperligt som vill kunna gäspa, men tycker det blir för ”sladdrigt” utan nosgrimma. Tack! 😊
 
Ot; Vad är det för träns? Tror det hade passat min fyraåring ypperligt som vill kunna gäspa, men tycker det blir för ”sladdrigt” utan nosgrimma. Tack! 😊
Det är Hööks Lingus. Det har ju bara halva nosgrimman egentligen, för det är inget under hakan. Nosdelen sitter fast i sidostyckena, så det blir lite inverkan där också. När jag kör har jag ingen nosgrimma alls, men vi försöker vara lite ridaktiga när vi har sadeln på 😅
 
Det är Hööks Lingus. Det har ju bara halva nosgrimman egentligen, för det är inget under hakan. Nosdelen sitter fast i sidostyckena, så det blir lite inverkan där också. När jag kör har jag ingen nosgrimma alls, men vi försöker vara lite ridaktiga när vi har sadeln på 😅
Tack!😊
 
Här är en av de filmerna som ligger på min fb från i tisdags. Han vilade så klart på onsdagen med lång tid i hagen och lite promenader när det inte regnade. Och igår red jag igen. Har haft lite problem med att han blir lång i fattningarna och inte sätter sig som han gör när han ska börja trava och som han gjorde bättre förra året. Men nu kunde jag rida skänkelvikning i hörnet (typ extremt kort hörnlinje med minitvärning) och sen fatta ur det. Like A Boss! Han tyckte också det var roligt. Men jag är bekymrad över att han inte bygger muskler som han ska så nu blir det byte av sadel tror jag. Vi får se vad jag hittar på men jag ska börja prova lite varianter. Vill gärna fortsätta med en som är som min cc, även om denna inte ligger bra på honom.
 
Måste varit vår i luften igår, strax innan insläpp blev det väldigt busigt i alla hagar och det var inte många hästar som hade mer än två fötter i marken... Fille och hans kompis körde galoppintervaller och båda två (!) kom in utan vänster framsko :meh: men hovis skrev att han kunde komma idag och slå på dem🙏
Imorgon kommer Eamon till vårt stall och ska jobba 3 hästar. Ska bli jättekul att se hur han jobbar vidare med den vi hade med på clinic innan jul, den är nu kastrerad och har lugnat sig något mentalt om än fortfarande väldigt känslig. Vi hoppas att han ska kunna rida runt lite försiktigt.
 
Måste varit vår i luften igår, strax innan insläpp blev det väldigt busigt i alla hagar och det var inte många hästar som hade mer än två fötter i marken... Fille och hans kompis körde galoppintervaller och båda två (!) kom in utan vänster framsko :meh: men hovis skrev att han kunde komma idag och slå på dem🙏
Imorgon kommer Eamon till vårt stall och ska jobba 3 hästar. Ska bli jättekul att se hur han jobbar vidare med den vi hade med på clinic innan jul, den är nu kastrerad och har lugnat sig något mentalt om än fortfarande väldigt känslig. Vi hoppas att han ska kunna rida runt lite försiktigt.
Min -16 hade också tappat en sko igår, tror det är första gången hon har tappsko... Takeo går barfota i sedan i vinter.
 
Idag tog vi en tur ihop med bästa kompisen. Över den obehagliga stora vägen till grusvägen som tyvärr är enda stället vi kan använda höst och vinter utöver paddocken... Djuret skötte sig utmärkt! Imorgon ska vi se om hon kommer ihåg hur man drar en rockard 😁
 

Bifogade filer

  • 918426E6-2AC3-470C-A08D-A166C1CF7EE9.jpeg
    918426E6-2AC3-470C-A08D-A166C1CF7EE9.jpeg
    429,5 KB · Visningar: 23
Och idag provade om vi kom ihåg det där med rockard. Det gjorde vi! Det blev inte många minuters arbete, men vi kör rätt mycket på ofta och kort stund just nu. Så skönt när saker funkar och ponnyn är glad och positiv! 🥰
 

Bifogade filer

  • 6C06C237-F476-41D4-8D20-5179DE2465E2.jpeg
    6C06C237-F476-41D4-8D20-5179DE2465E2.jpeg
    431,8 KB · Visningar: 17

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 272
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 920
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 345
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp