Födda 2017 del 3

Idag fick jag en mycket bättre känsla när jag red. Korre tryckte inte alls lika mycket inåt och bromsen hade vi lättare att hitta också. Började han småtrycka inåt försökte jag inte göra så stor grej av det utan fortsätta rida enligt plan och få med yttersidan. Det gick över förväntan. Även bromsen gick bättre idag och vi kunde öva på lite tempoväxlingar i trav och galopp. Några gånger samlade han ihop sig så himla fint i galoppen! I traven blev det några galoppinslag när vi ökade, men han var ändå följsam. :)
 
Min lilla rövhäst har varit på rymmen idag, två gånger. Och han går ut ur hagen där det är värsta snårskogen, roligt tydligen.
Han var nästan gratis idag.
Igår var han dyr dock när han gjorde ett jättefint pass.


Han har blivit TJOCK. Skulle nog behöva motionera mer.
Ibland blir jag lite osäker på hur mycket man kan köra på, hur långa pass gör ni med era?

Jag tänker ibland att jag kanske är lite sjåpig med honom, speciellt när jag ser vad vissa gör med sina två, tre - åringar.
Men han blir så trött. En promenadrunda på byn, till exempel som handhäst efter vagnen, mest skritt med lite trav, 40 minuter och man får släpa honom hem sista biten.

DSC_6766.JPG

Samtidigt tror jag att han växer fortfarande för han blir toppig om korset trots att han är fläskig, och högre bak.
 
Tredje passet efter vilan, kör numera alltid med tömkörning först och sen ridning när jag ska rida ”dressyr”. Hon har redan blivit starkare och mer balanserad. Första passet fick jag jaga henne för att få galopp, andra passet sprang hon fortfarande in i galoppen. Nu fattade hon galopp direkt på muntligt kommando. Det börjar kännas som att hon är tillräckligt inriden för att åka på träning nu.
C124030D-EB63-47EE-87BE-C757C00C693B.jpeg
 
Min lilla rövhäst har varit på rymmen idag, två gånger. Och han går ut ur hagen där det är värsta snårskogen, roligt tydligen.
Han var nästan gratis idag.
Igår var han dyr dock när han gjorde ett jättefint pass.


Han har blivit TJOCK. Skulle nog behöva motionera mer.
Ibland blir jag lite osäker på hur mycket man kan köra på, hur långa pass gör ni med era?

Jag tänker ibland att jag kanske är lite sjåpig med honom, speciellt när jag ser vad vissa gör med sina två, tre - åringar.
Men han blir så trött. En promenadrunda på byn, till exempel som handhäst efter vagnen, mest skritt med lite trav, 40 minuter och man får släpa honom hem sista biten.

Visa bifogad fil 74005
Samtidigt tror jag att han växer fortfarande för han blir toppig om korset trots att han är fläskig, och högre bak.
Jag rider min ca 3 gånger i veckan. Rider jag på banan eller ridhuset blir passen max 30-35 min. Rider jag ut orkar han lite längre. Jag tror man ska lyssna på dem om de blir trötta. Det är när de är trötta som slitaget kommer.
 
Jag rider min ca 3 gånger i veckan. Rider jag på banan eller ridhuset blir passen max 30-35 min. Rider jag ut orkar han lite längre. Jag tror man ska lyssna på dem om de blir trötta. Det är när de är trötta som slitaget kommer.

@SkorpSmulan jag tror också att det är viktigt att lyssna när de blir trötta. Unga hästar ska inte känna att det tar emot att jobba. Det ska vara roligt! Det tänker jag att jag har tillbaka senare i livet.
Tack, då är kanske min magkänsla rätt, han är allmänt inte en häst med mycket fart men det syns på ansiktsuttryck och hörs på stegen när det vanliga loja lugna övergår till trötthet.
Men så blir jag just så fundersam om jag är fjantig när jag ser tvååringar som är ute och galopperar efter vagn långa sträckor.
Albin skulle svimma liksom 😁
 
Tack, då är kanske min magkänsla rätt, han är allmänt inte en häst med mycket fart men det syns på ansiktsuttryck och hörs på stegen när det vanliga loja lugna övergår till trötthet.
Men så blir jag just så fundersam om jag är fjantig när jag ser tvååringar som är ute och galopperar efter vagn långa sträckor.
Albin skulle svimma liksom 😁
Jo, men du vill ju att Albin ska vara en glad häst under en lång tid. De tvååriga hästar som du ser har nog inte ägarna ett långsiktigt perspektiv på. Gissar jag.
 
"Hoppade" med Takeo för första gången häromdagen! Är glad att han inte gör så stor grej av det, fortsätter det såhär vågar jag nog fortsätta inhoppningen själv :).

Överlag är han mer sansad nu än i våras, jag har slutat longera innan uppsittning nu också. Kan ju vara att han går ute dygnet runt och inte får något kraftfoder alls nu, får se om det håller i sig i höst också 😅.

https://www.instagram.com/p/CRjtlXZnw8A/?utm_medium=copy_link
 
Jo, men du vill ju att Albin ska vara en glad häst under en lång tid. De tvååriga hästar som du ser har nog inte ägarna ett långsiktigt perspektiv på. Gissar jag.
Ja det vill jag verkligen.

Det lades fram så att det var viktigt att träna, speciellt tunga hästar, för en hållbar framtid.
Men jag har alltid tänkt tvärtom, att tunga raser ska ta det extra lungt. Kanske både fysiskt och psykiskt.
Jag upplever att kallblod ofta är valpiga och barnsliga länge och att det kan vara lätt att förväxla deras lugna godmodiga sinne med mognad.

Jag blir lite stressad för att jag inte orkar med det jag hade velat, och blir mer påverkad av andra än jag hade önskat
Jag har en vän också som tjatar om att det är så synd att han inte är inkörd än och jag kan inte bara låta honom stå, vilket jag inte gör, han aktiveras i någon form 2 till 4 gånger i veckan.
Och han är iallafall nästan inkörd 😊
 
Ja det vill jag verkligen.

Det lades fram så att det var viktigt att träna, speciellt tunga hästar, för en hållbar framtid.
Men jag har alltid tänkt tvärtom, att tunga raser ska ta det extra lungt. Kanske både fysiskt och psykiskt.
Jag upplever att kallblod ofta är valpiga och barnsliga länge och att det kan vara lätt att förväxla deras lugna godmodiga sinne med mognad.

Jag blir lite stressad för att jag inte orkar med det jag hade velat, och blir mer påverkad av andra än jag hade önskat
Jag har en vän också som tjatar om att det är så synd att han inte är inkörd än och jag kan inte bara låta honom stå, vilket jag inte gör, han aktiveras i någon form 2 till 4 gånger i veckan.
Och han är iallafall nästan inkörd 😊
När jag jobbade med kallblod så red vi in dem tidigast på hösten när de var tre, jobbade tre veckor, vilade två månader och vid fem år var de redo att gå 45 min typ. De kördes in på våren/sommaren när de var fyra men då hette det att de växte långsamt och skulle jobba med sin egen vikt främst… Att lära sig balansera upp sig själv innan vi la på vikter och vår tyngd.
 
När jag jobbade med kallblod så red vi in dem tidigast på hösten när de var tre, jobbade tre veckor, vilade två månader och vid fem år var de redo att gå 45 min typ. De kördes in på våren/sommaren när de var fyra men då hette det att de växte långsamt och skulle jobba med sin egen vikt främst… Att lära sig balansera upp sig själv innan vi la på vikter och vår tyngd.
Tack.
Det låter ju superklokt. Då får han fortsätta polimasa 😊
 
Polimasa blev det verkligen. Vi tog en kort promenad igår som mest bestod av tittande, grannarna spelade kubb, korna hade bytt hage, byggmaterial hade ställts på gräsmatta.

DSC_6904.JPG

Men trots tittande och funderade var han väldigt lyhörd och följsam och gjorde precis det jag bad om när jag bad om det.
Dessutom kan han nu stå stilla vid uppsittningspallen medan jag går runt och klättrar upp och ner på pallen, pallen som nog är mer en bänk, kanske 110 cm.
Han har tyckt att det har varit lite obehagligt att stå med hela sidan mot den så jag är supernöjd att han nu står nära med hela sidan mot och dessutom kan stå stilla medan jag stökar på.
Duktig pojke!
 
Igår red vi ut helt själva för första gången sen vi flyttade hit. Innan har vi haft med sambon på cykel eller en av stallägarens hästar. Inga problem, gick modigt förbi tjurarna (fasen vad stora de är!), mötte bilar, traktor och motorcyklar. Klättrade lite, travade och galopperade.
FEE5D7EF-6A05-42D6-97F8-13A9556CA4DA.jpeg
 
Jag tror att det snart är dags att sätta igång min 4åring också, hon har vilat sedan 22 maj när hon gick unghästtestet, visserligen ett kort besök på seminstationen men annars bete sen dess. Planen var att börja på den här veckan men då jag dragit på mig en fraktur på armen så har jag skjutit lite på det. Men ser att hon hänger vid grinden när de andra rids och är ganska kontaktsökande så det är nog dags, får börja med lite longering och pyssel först.
 
Jag har börjat rulla igång min stjärna efter två månaders sommarlov! Mest utmanade för mig själv då jag har rehabbat min rygg med blandat resultat hela våren & känner mig som en delvis kokt sladdrig spaghetti & delvis som en stel pinne i sadeln 😅

Höstens plan är att fokusera på att ha roligt & hitta mer bjudning genom uteritter, stärka henne genom tömkörning parallellt med att jag blir mer fit igen & ta hjälp med att fortsätta hoppa in henne av en duktig fälttävlansryttare. Igår var andra uppsuttna passet efter sommaren & hon kändes helt super 🤩 hon kan vara både lite nervig och istadig pga spänning när vi är ute själva (utan hästsällskap) men igår var hon bara peppad!

filmbevis:
https://www.instagram.com/p/CRn2x_aH73q/?utm_medium=copy_link
 
Nu har jag anmält till fyraårskval i slutet av augusti😱 Tror inte på några kvalprocent (skulle gissa att han kommer få span på domarbordet, dö skräckdöden och glömma allt han lärt sig 😅) men det blir en kul avstämning och utflykt.
 
Rakt spår på kortsidan i ridhuset med helt ok hörnpassering i galopp. De ni, på flaxtrollet som gick nästan på tvären på kortsidorna för han fick inte riktigt plats alldeles nyligen. Det är ju så kul med dessa ryckvisa steg i utvecklingen. Så mkt bättre balans och styrka.

Dutti pålle ❤
 

Bifogade filer

  • received_2973117463016196.jpeg
    received_2973117463016196.jpeg
    132,7 KB · Visningar: 28
Igår red vi ut helt själva för första gången sen vi flyttade hit. Innan har vi haft med sambon på cykel eller en av stallägarens hästar. Inga problem, gick modigt förbi tjurarna (fasen vad stora de är!), mötte bilar, traktor och motorcyklar. Klättrade lite, travade och galopperade.
Visa bifogad fil 74132
Jag har svårt att få sällskap och min häst är inte van skog eller trafik. Så jag försöker ta små turer med honom som blir längre å längre. Skrittar alltid av i skogen så det blir kanske naturligt för honom. (Från Holland)
Önskar mer utesällskap!! 👀
 
Jahapp ja, nu har Albin fått ett överben på vänster fram. Så det var väl för väl att jag inte började tvinga honom ut på länge turer.
Kanske till och med borde gett honom mer vila.

Det är helt kallt och oömt iallafall och ingen hälta.
Överansträngd borde han verkligen inte vara kan jag tycka men kanske ändå.
 
Jag har svårt att få sällskap och min häst är inte van skog eller trafik. Så jag försöker ta små turer med honom som blir längre å längre. Skrittar alltid av i skogen så det blir kanske naturligt för honom. (Från Holland)
Önskar mer utesällskap!! 👀

Det är så vi började. Blir hästen osäker kan man hoppa av och leda en bit. Red samma runda igen idag, och hon visste precis vart vi skulle. Bjöd själv på galopp där vi galopperade förra gången.
Sist blev hon osäker på ett ställe där det inte riktigt finns någon stig (min andra häst har hittat igenom) så då satt jag av och visade henne. Idag plöjde hon själv igenom buskarna och tog sig ut på andra sidan.
95BCB968-7F69-4A06-9816-34B6676A2DEB.png
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 366
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 349
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp