Födda 2017 del 3

Mitt fuxgäng 😍

20210807_105017.jpg
 
Igår tog jag med Luvan till min dressyrtränare för första gången. Blev väldigt kort träning, där vi flyttade lite för skänkeln på en lång hörnlinje, och sen omväxlande stora volter och därefter framåtridning på långsidorna i galopp och sen använda den energin till traven. Bjudningen blir allt bättre på henne och jag älskar hur mjuk och stilla hon är i munnen. På många sätt enklare att rida än min andra häst.
3C076577-4B5F-401A-91DE-449DB9814DE1.jpeg
 
jag har börjat rida igång Mirre igen och känner mig som världens sämsta ryttare. Jag har inget tålamod och mest är jag ledsen för att jag gjort så många fel redan. Han lyssnar inte riktigt på varken gas eller broms. När han var tre kunde jag rida det vi skulle göra då, med bara vikt och energi. Nu går det inte och nu är det svårt. På riktigt. Han är vinglig och svårmanövrerad och jag rider som en påse nötter. Har bestämt mig för att inte vara själv på banan, utan att hela tiden ha ögon på mig. Han är mest i sin egen värld och bryr sig inte så mkt om mig... Men det blir nog bättre med åldern. Det är bara inte så kul :(
 
Har haft två riktiga skitpass.

Igår fick han plötsligt tuppjuck på skänkeln och varje gång jag la till skänkeln så stannande han och "bockade" dock bockar han ju som en stelopererad shetlandsponny så ingen risk för avramling. Tog dock smackning eller pet med spöet hur trevligt som helst så tror inte att det var nån protest mot "framåt", utan att skänkel tydligen inte passade herrn.

Idag kom det världens åskskur medans vi var i ridhuset. Han blev spänd och springig och rädd för sig själv. Men kunde avsluta med att han lyssnade på mig och vi kunde skritta ett varv avslappnat.
 
jag har börjat rida igång Mirre igen och känner mig som världens sämsta ryttare. Jag har inget tålamod och mest är jag ledsen för att jag gjort så många fel redan. Han lyssnar inte riktigt på varken gas eller broms. När han var tre kunde jag rida det vi skulle göra då, med bara vikt och energi. Nu går det inte och nu är det svårt. På riktigt. Han är vinglig och svårmanövrerad och jag rider som en påse nötter. Har bestämt mig för att inte vara själv på banan, utan att hela tiden ha ögon på mig. Han är mest i sin egen värld och bryr sig inte så mkt om mig... Men det blir nog bättre med åldern. Det är bara inte så kul :(
Döm dig inte för hårt bara, vet hur det känns när allt man trodde funkade, inte gör det längre. Det är väl bra att du ändå är medveten om svårigheterna, alla är inte det utan skyller på hästen och tar till mindre trevliga metoder. Låt det ta den tid det tar och bra att du har lite hjälp under tiden. Ni kommer säkert hitta varandra igen ❤️
 
Idag åkte vi och löshoppade igen, kommer åka två gånger till i augusti. Det är så himla kul när man ser att det trillat ner en o annan pollett, åtminstone för Nicke 😉. Han bara kom in o ägde hindren, hoppade som värsta hoppkanonen. Har tyvärr inget bildbevis, då jag åkte själv med dem. Hebbe, däremot behöver nog några turer till innan han kan slappna av lite mer, väldigt tittigt och spänt, många krokodilhopp blev det innan han avslutade med en hyfsat avspänd runda.
 
jag har börjat rida igång Mirre igen och känner mig som världens sämsta ryttare. Jag har inget tålamod och mest är jag ledsen för att jag gjort så många fel redan. Han lyssnar inte riktigt på varken gas eller broms. När han var tre kunde jag rida det vi skulle göra då, med bara vikt och energi. Nu går det inte och nu är det svårt. På riktigt. Han är vinglig och svårmanövrerad och jag rider som en påse nötter. Har bestämt mig för att inte vara själv på banan, utan att hela tiden ha ögon på mig. Han är mest i sin egen värld och bryr sig inte så mkt om mig... Men det blir nog bättre med åldern. Det är bara inte så kul :(
Jag försöker tänka att när man väl kommer ut på ”andra sidan” och har kämpat i de svåra perioderna så har man förmodligen höjt nivån rejält från tidigare, även om det inte känns så när inte ens det mest basala funkar.. Jag hoppas det iaf, är det som håller igång mig när det strular 🤪
 
jag har börjat rida igång Mirre igen och känner mig som världens sämsta ryttare. Jag har inget tålamod och mest är jag ledsen för att jag gjort så många fel redan. Han lyssnar inte riktigt på varken gas eller broms. När han var tre kunde jag rida det vi skulle göra då, med bara vikt och energi. Nu går det inte och nu är det svårt. På riktigt. Han är vinglig och svårmanövrerad och jag rider som en påse nötter. Har bestämt mig för att inte vara själv på banan, utan att hela tiden ha ögon på mig. Han är mest i sin egen värld och bryr sig inte så mkt om mig... Men det blir nog bättre med åldern. Det är bara inte så kul :(
Låter som Platina i den åldern. Det blir bättre. Rätt som det känns de vuxna, påverkbara och enkla på ett självklart sätt. Platina är åtta nu och det går knappt att jämföra med hur hon var som fyra-femåring. ( Reds ju in som fyraåring)
Sen hamnade hon ju efter pga sin skada som gjorde att jag bara kunde rida rakt fram.
Men hon blev frisk och vuxen hon med.
 
Jag har haft en liten dipp med Albin, orkar inte riktigt med honom pga behandlingen jag är mitt uppe i och han går i hagen och blir tjockare.
Varför har jag en fin unghäst som mest går och skrotar.
Tjat från vän om att han måste köras in och att han ska ridas, helst jättemycket. Suck.
Funderar samtidigt på om jag egentligen hade velat ha en häst som är mer framåt och mindre Ferdinand. Blir lite trött på att han inte har något eget driv ibland.
Ångest över att inte kunna göra det jag hade velat och tvivel över hela hästlivet.
Men jag landade i att det mesta tvivlet och suckandet handlar om att min andra häst blev lite dålig. Hon som är mitt allt och ingen häst kan jämföra sig med henne. Och när tanken på att kanske förlora henne kommer då vill jag inte ha med hästar att göra alls.
Hon är för evigt mitt hjärtas häst och vi har spenderat 15 år tillsammans
Men Albin är precis den häst som jag behöver, en lugn och mild häst som hellre står och funderar än springer och vi kommer kanske vara lika samspelt som jag och min andra häst om några år.
När jag jobbar med honom är han otroligt följsam och lättsam och det är så lätt att glömma att han är en bäbis.


Sorry för osammanhängande bla bla bla.
_20210816_005820.JPG
 
Jag har haft en liten dipp med Albin, orkar inte riktigt med honom pga behandlingen jag är mitt uppe i och han går i hagen och blir tjockare.
Varför har jag en fin unghäst som mest går och skrotar.
Tjat från vän om att han måste köras in och att han ska ridas, helst jättemycket. Suck.
Funderar samtidigt på om jag egentligen hade velat ha en häst som är mer framåt och mindre Ferdinand. Blir lite trött på att han inte har något eget driv ibland.
Ångest över att inte kunna göra det jag hade velat och tvivel över hela hästlivet.
Men jag landade i att det mesta tvivlet och suckandet handlar om att min andra häst blev lite dålig. Hon som är mitt allt och ingen häst kan jämföra sig med henne. Och när tanken på att kanske förlora henne kommer då vill jag inte ha med hästar att göra alls.
Hon är för evigt mitt hjärtas häst och vi har spenderat 15 år tillsammans
Men Albin är precis den häst som jag behöver, en lugn och mild häst som hellre står och funderar än springer och vi kommer kanske vara lika samspelt som jag och min andra häst om några år.
När jag jobbar med honom är han otroligt följsam och lättsam och det är så lätt att glömma att han är en bäbis.


Sorry för osammanhängande bla bla bla.
Visa bifogad fil 75417

Jag brukar läsa de här trådarna i smyg då jag saknar min egen unghäst och tycker det är så roligt att följa småhästarnas utbildning.
Men vill faktiskt säga något här nu…

Ingen häst dör eller far illa av att ”bara” få vara häst. Se till att Albin har en bra hage, kompisar och mat, så har du täckt hans behov som häst. Köra in, rida, greja osv kan du göra precis när som orken faller på.
Och med tanke på hur följsam och lättsam du beskriver honom så behöver han verkligen inte nötas med.
Hoppas pållan blir bra också! ♥️
 
Jag har haft en liten dipp med Albin, orkar inte riktigt med honom pga behandlingen jag är mitt uppe i och han går i hagen och blir tjockare.
Varför har jag en fin unghäst som mest går och skrotar.
Tjat från vän om att han måste köras in och att han ska ridas, helst jättemycket. Suck.
Funderar samtidigt på om jag egentligen hade velat ha en häst som är mer framåt och mindre Ferdinand. Blir lite trött på att han inte har något eget driv ibland.
Ångest över att inte kunna göra det jag hade velat och tvivel över hela hästlivet.
Men jag landade i att det mesta tvivlet och suckandet handlar om att min andra häst blev lite dålig. Hon som är mitt allt och ingen häst kan jämföra sig med henne. Och när tanken på att kanske förlora henne kommer då vill jag inte ha med hästar att göra alls.
Hon är för evigt mitt hjärtas häst och vi har spenderat 15 år tillsammans
Men Albin är precis den häst som jag behöver, en lugn och mild häst som hellre står och funderar än springer och vi kommer kanske vara lika samspelt som jag och min andra häst om några år.
När jag jobbar med honom är han otroligt följsam och lättsam och det är så lätt att glömma att han är en bäbis.


Sorry för osammanhängande bla bla bla.
Visa bifogad fil 75417
Man får ta det i den takt man hinner och orkar!
Och ang bjudningen så kommer det säkert med tid. Många unghästar kan ju vara stilla och långsamma i början men när de växer upp och mognar så kommer de igång lite lagom 😊
 
Jag brukar läsa de här trådarna i smyg då jag saknar min egen unghäst och tycker det är så roligt att följa småhästarnas utbildning.
Men vill faktiskt säga något här nu…

Ingen häst dör eller far illa av att ”bara” få vara häst. Se till att Albin har en bra hage, kompisar och mat, så har du täckt hans behov som häst. Köra in, rida, greja osv kan du göra precis när som orken faller på.
Och med tanke på hur följsam och lättsam du beskriver honom så behöver han verkligen inte nötas med.
Hoppas pållan blir bra också! ♥️
Tack.
Ja det är så sant det känns i hjärtat som att en dag i veckan är gott nog för honom, jag tror egentligen innerst inne att han snarare skulle bli uttråkad och negativ av att nöta men det är så mycket förväntningar och förhoppningar som inte blev den här sommaren.
Molnen skingras lite när stoets mående går åt det bättre men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna släppa den känslan av att "ingen kommer någonsin bli som henne", för det är ju självklart att ingen kommer.

Man får ta det i den takt man hinner och orkar!
Och ang bjudningen så kommer det säkert med tid. Många unghästar kan ju vara stilla och långsamma i början men när de växer upp och mognar så kommer de igång lite lagom 😊
Iom min sjukdom och att man inte blir yngre med åren så är en sävlig häst bra för mig.
Men jag kanske också är i den positionen just nu att jag inte orkar peppa honom till att " kom igen det här är roligt!" Och så blir vi lite Ferdinand tillsammans.
 
Tack.
Ja det är så sant det känns i hjärtat som att en dag i veckan är gott nog för honom, jag tror egentligen innerst inne att han snarare skulle bli uttråkad och negativ av att nöta men det är så mycket förväntningar och förhoppningar som inte blev den här sommaren.
Molnen skingras lite när stoets mående går åt det bättre men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna släppa den känslan av att "ingen kommer någonsin bli som henne", för det är ju självklart att ingen kommer.


Iom min sjukdom och att man inte blir yngre med åren så är en sävlig häst bra för mig.
Men jag kanske också är i den positionen just nu att jag inte orkar peppa honom till att " kom igen det här är roligt!" Och så blir vi lite Ferdinand tillsammans.

Jag vet precis vad du menar, när jag kunde börja rida min uppfödning efter min graviditet förra sommaren så brast alla förväntningar och förhoppningar då en medfödd skada visade sig. Jag som tänkt ha långa dagar i stallet som föräldraledig, gå och småpyssla mest hela dagarna och äntligen få börja träna igen..
Han var på alla sätt min drömhäst, men fick tyvärr vandra vidare och någon annan häst kommer inte kunna ersätta hans plats i mitt hjärta. Men nog kommer det finnas en som kan få ta en fin plats bredvid ♥️
 
Tar det lugnt denna veckan pga mycket jobb. Merida går i en ny hage, tänkte snart släppa ihop henne med hästarna istället för ponnysarna hon går med nu, för nu ser hon ut att behöva mer mat. Gav henne kraftfoder utanför hagen idag o h när hon såg mig komma med hinken kom hon farandes och tog en genväg genom att hoppa över ett vattenfyllt dike. Perfekt att hon terrängtränar sig själv! :D
 
Vi tränade för en ny tränare igår. Han charmade henne verkligen. Både med sin kontaktsökande personlighet och att han var riktigt fin på slutet av passet. Då började hans kvaliteter synas. Det blir nog tyvärr bara 2-3 träningar för henne innan vi ska flytta, mer om det när det börjar bli tydligt men det är en lösning som jag väljer för att jag och Mirre ska komma framåt, snarare än för mig själv bara.

Så till träningen då, det är dags att jag snäppar upp nu, och börjar rida honom som att han inte är gjord av äggskal. Och ha mer koll på min egen kropp. Tror egentligen jag skulle behöva en häst till att rida, men det finns inte tillgång till det tyvärr. Kanske blir det större chans under hösten. Han fick flytta framdel för att balansera upp sig bättre och att jag skulle få kontroll över bogarna. Det var kul och han är ju smart så det var ju lätt när jag gjorde rätt. Sen var det tydligt att han växt massor över sommaren för detta var första passet i dressyrsadeln sedan juni och nu var den i bakvikt, förr var den för stor fram. Så nu är jag lite rädd för att jag måste byta helt, för denna är breddad så långt det går. Jag har haft problem med galoppen men när jag stöttade honom så blev det helt ok. Kommer också börja rida honom med små sporrar för att jag ska få bättre effekt av skänkeln. Det kan vara så att jag sitter emot och att han därför inte tar skänkeln, men det är förtvivlat svår för mig och då spänner jag mig, så nu ska jag prova i a f.

På söndag ska vi träna tömkörning, det finns en tjej i närområdet som är duktig på körning och utbildad körtränare om jag fattat det rätt. Vi har haft lite kontakt för hon hjälpte till med tappskor där han stod förr, så vi ska bli lite uppstyrda. Han är rätt duktig men lite svår att få kontakt med även här, så det blir bra med ögon från marken.
 
Tar det lugnt denna veckan pga mycket jobb. Merida går i en ny hage, tänkte snart släppa ihop henne med hästarna istället för ponnysarna hon går med nu, för nu ser hon ut att behöva mer mat. Gav henne kraftfoder utanför hagen idag o h när hon såg mig komma med hinken kom hon farandes och tog en genväg genom att hoppa över ett vattenfyllt dike. Perfekt att hon terrängtränar sig själv! :D

Hon gjorde det idag igen! :laugh:
 
Idag fick Albin gå en sväng i skogen, i riktiga skogen. Vi har en liten bit dit hemifrån så han har mest gått i byn eller efter traktorvägar, men i riktiga skogen där hittade han sin bjudning. Det var ROLIGT!
Sen när vi kom ut ur skogen och skulle gå hem då ringde matochsov klockan igen.
Gå hem är inte intressant.
DSC_7331.JPG

Äntligen hittat ett bett som han inte hatar och får ångest av också. 👌
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 085
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 384
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp