Födda 2017 del 3

Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D

(Hur raderar man en skapad tråd?)
Min ena har vilat ca 3 veckor och får iaf 3 veckor till, han behöver tid att komma ikapp sig lite. Den andre hade ju 4 v vila april/maj, och har fått hålla igång tom denna veckan. Har känt att han de sista veckorna behövt vila från ridningen så har bara kört honom nu. Han har ju oxå lätt att lägga ut 🙄 så får hålla shettisen sällskap i den magra hagen, de klarar sig bra ändå 🙈. Han ska få vila 4-5 veckor nu iaf. Skönt m lite hästvila för en annan också ett tag 😊
 
Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D

(Hur raderar man en skapad tråd?)
Min har vilat i 6 veckor. Red första gången efter vilan igår 🙂 Hon har inte gjort något annat än gått på bete under tiden och är äntligen lite rund för första gången i hennes liv.
 
Min ponny född 2017 var på hoppträning i veckan och skötte sig perfekt. Lite mötesskygg eftersom han nog aldrig ridits med andra samtidigt så han fick vänja sig vet det och det gick fort. Hoppade bana och sökte hinder. Bästa, bästa ponnyn som vi hoppas ska gå ett par kval till ungponnySM i dressyr enbart för miljöträningens skull, han är ju en hopphäst och ska visas på kvalitetstävlan i september
 
Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D

(Hur raderar man en skapad tråd?)
Min har vilat från oktober till maj så han får röra på sig i sommar, dessutom rund som en köttbulle på bete så det behövs lite motion.
Och på grund av att jag själv är skruttig så blir det naturlig vila lite då och då under sommaren också.
 
Igår var Albin mentalt stöd till sin beteskompis som tycker att korna vi behöver passera på väg till bästa ridvägen är otroligt läskiga.
Kompisen hoppade groda, drakblåste, taktade och härjade på så det dröp svett om honom, Albin undrande vad allt ståhej handlade om.
Lite då och då gick han fram till sin kompis och la mulen på honom.
Raring.

Idag försökte jag duscha honom då han var väldigt svettig efter en tur och han höll på att få en hjärtinfarkt 😅
Så otroligt fräckt att försöka ta livet av honom med en vattenslang.
DSC_6572.JPG

Det gick till slut men det var ganska mycket drama innan han insåg att det inte var frätande syra som kom ur slangen.
 
Saker ändras ändå rätt snabbt när man har med hästar att göra. Det gick ju hur bra som helst för Svea på kollot. Tills de testade att rida ut ensam på henne, hon blev skrämd och flydde. För livet. Hon som red har ju suttit på skenande hästar förut men säger att hon inte varit med om en häst som flytt och varit okontaktbar på det sättet. Det hela slutade med att de gick omkull när de kom ut på asfalt och det blev ambulansfärd och (som tur var bara) hjärnskakning för ryttaren.

Alltså, det är ju lite det här som har varit mitt problem. Flykten ligger så nära och hon vänder sig inte till sin människa när hon inte har med sällskap. På banan eller med sällskap ute är hon fullkomligt briljant, men ensam väldigt osäker och när hon drar går det oerhört snabbt. Det är såklart inte något som inte går att arbeta med. Och inget som gör henne värdelös som häst heller. När hon har varit på inkörning har det inte hänt något, så det handlar ju mycket om omständigheter också, såklart. Men jag känner inte att det är min grej med den typen av häst. Jag älskar den där hästen och jag hade ju tänkt ha henne hela hennes liv, men ibland måste man ju bara inse att det inte riktigt är rätt. Jag har inte förutsättningarna för att jobba med det hon behöver och jag är för harig och osäker själv för att det ska bli bra. Så nu har jag varit knäckt i en vecka och försökt hitta någon bra människa via kontakter, men snart är det väl dags för en annons. Jag har ingen som helst aning om hur man säljer en häst och jag är så orolig för att hon inte ska få det bra. Samtidigt vill jag bara att det går snabbt nu när jag äntligen har bestämt mig. Tanken har ju funnits där länge, för ärligt talat har perioderna när det på riktigt varit roligt att ha häst inte varit så långa åt gången. Fina fina häst!
 
Jobbiga dagar för Korre. Han brukar alltid vara världens coolaste men sista dagarna har han blivit utsatt för:

1. Porten till nya ridhuset. De har valt att ha en elektrisk port till ridhuset och det är otroligt läskigt. En gång hittills har han slitit sig för han reste sig och drog när porten började röra sig. Detta kräver en hel del terapi.
2. Kor! För den med bra minne så slet han sig och gick omkull förra våren när han såg kor för första gången. Under hösten red jag ut en del med sällskap och då var korna inget problem. Idag tog vi en promenad för att kolla status för i år och jag kan konstatera att han fortfarande är hejdlöst rädd för korna. Vi ände hemåt innan han hann slita sig, men det var inte långt bort. Blev passage på vägen hem. Detta kräver också troligen ännu mer terapi. Jobbigt nog, då vi inte tar oss någonstans såhär års utan att stöta på kossor.

Han ska i alla fall ha en guldstjärna för han var en ängel att sko i veckan. Trots att han inte haft skor på ett år ❤️.

IMG_20210704_160935.jpg
 
Merida har såklart tappat sin framsko igen, men med tanke på hur lite det fanns att fästa den i är jag glad för de veckor den satt. Men nu vill jag börja jobba henne igen, och jag tror hon vill jobba.

Provade cavallo-bootsen jag köpt till andra hästen för såna här tillfällen, och den passade, så jag släppte henne på ridbanan. Men hon ville bara följa efter mig, så jag gick och sprang över och runt bommar som låg utlagda på marken, runt hinderstöd över den lilla träbron och hon följde efter precis bakom. Kunde stanna och backa mellan två bommar och sen trava framåt igen. Supersöt var hon! :love: Det här är ju inte nåt vi direkt har tränat på.
FC556670-A175-4D46-9336-C227BB1DC8A5.jpeg
 
Så glad för min lilla frieserkille. Vi kämpar på (jag med mig och han med mig) och lyckan över att han hittar mer å mer kontakt med nosen framme och släpper ned halsen när jag rider. Annars blir det ju lätt att de går som en.. tja, frieser? ;-)
❤❤❤
Ibland funderar jag på att skicka iväg för vidareutbildning men å andra sidan. Vi ska ingenstans, jag har inte bråttom å vi kommer aldrig att rida OS :D
20210620_150555.jpg
 
Här har vi inte hängt med för 5 öre :O . Doris har vilat från sep-feb pga att jag varit gravid. så hon började sättas igång i slutet av februari lite smått. Vi har inte visat varken 3-års eller 4-års. Däremot har vi testat vingarna på tävling istället. Hon har gått en LC på 75% och en LB på 67% . Hur cool som helst. Ridmässigt lite het men på ett positivt sätt. Hon är så himla rolig att rida och så lätt. Hon är rena drömmen jämnfört med den äldre svårdressyr valacken vi har :rofl: Så det känns skönt att kunna ha en "lätt häst" ridmässigt. :angel1:
211508203_10158440853693753_6538755666205319121_n.jpg
 
Inte illa!! :bow: Grattis till fina ritter på en sån ung häst.
Kul när det är enkelt, det brukar ju tids nog bli svårt ändå.
 
Här har vi inte hängt med för 5 öre :O . Doris har vilat från sep-feb pga att jag varit gravid. så hon började sättas igång i slutet av februari lite smått. Vi har inte visat varken 3-års eller 4-års. Däremot har vi testat vingarna på tävling istället. Hon har gått en LC på 75% och en LB på 67% . Hur cool som helst. Ridmässigt lite het men på ett positivt sätt. Hon är så himla rolig att rida och så lätt. Hon är rena drömmen jämnfört med den äldre svårdressyr valacken vi har :rofl: Så det känns skönt att kunna ha en "lätt häst" ridmässigt. :angel1:
211508203_10158440853693753_6538755666205319121_n.jpg
Grattis! Kul att det går så bra trots vila :).
 
Här har vi inte hängt med för 5 öre :O . Doris har vilat från sep-feb pga att jag varit gravid. så hon började sättas igång i slutet av februari lite smått. Vi har inte visat varken 3-års eller 4-års. Däremot har vi testat vingarna på tävling istället. Hon har gått en LC på 75% och en LB på 67% . Hur cool som helst. Ridmässigt lite het men på ett positivt sätt. Hon är så himla rolig att rida och så lätt. Hon är rena drömmen jämnfört med den äldre svårdressyr valacken vi har :rofl: Så det känns skönt att kunna ha en "lätt häst" ridmässigt. :angel1:
211508203_10158440853693753_6538755666205319121_n.jpg
Grattis! Vilka procent på en 4-åring :bow:

Jag börjar också känna mig sugen på att tävla, vi ska bara lära oss att inte fatta galopp med en bang först 😅 Kan gå jättebra vissa galoppfattningar men sen bara pang så blir det ett luftsprång eller bakutspark 🙈
Men vi jobbar på med att stärka galoppen speciellt just nu och det blir bättre.
 
Grattis! Vilka procent på en 4-åring :bow:

Jag börjar också känna mig sugen på att tävla, vi ska bara lära oss att inte fatta galopp med en bang först 😅 Kan gå jättebra vissa galoppfattningar men sen bara pang så blir det ett luftsprång eller bakutspark 🙈
Men vi jobbar på med att stärka galoppen speciellt just nu och det blir bättre.

Alltså inga bang men vi kan bara trava och galoppera om någon står i mitten och låtsas longera....
 
Jag har anmält oss till Ridhästtest i september. Det blev domarbyte till hon som dömde honom förra året och platserna började ta slut så jag valde att anmäla. Har dock inte börjat rida ännu och han ska vila tre veckor till innan det är dags för det. Känns också som om han börjat växa igen. Han är hög i manken och lite toppigare än vanligt i överlinjen så det är mycket möjligt att jag får stryka oss. Vi får se…
 
Red Merida första gången efter vilan igår. Sambon hängde med på cykel som sällskap. Red en lagom runda som hon aldrig gått innan, men hon bara går ju som vanligt.

Jag har köpt en ny hopp/terrängsadel till andra hästen och provade den på Luvan nu, och den låg inte allt för dumt, och den glider heller inte fram vilket är underbart!

Idag tömkörde jag igen i paddocken och la sedan på sadeln och red lite. Bantningen och vilan har gjort henne gott, hon är mycket piggare. Tömkörde över upphöjda bommar på volt i både trav och galopp, och testade även de i trav uppsuttet. Så duktig tjej! ❤️
 
Igår var Albin mentalt stöd till sin beteskompis som tycker att korna vi behöver passera på väg till bästa ridvägen är otroligt läskiga.
Kompisen hoppade groda, drakblåste, taktade och härjade på så det dröp svett om honom, Albin undrande vad allt ståhej handlade om.
Lite då och då gick han fram till sin kompis och la mulen på honom.
Raring.

Idag försökte jag duscha honom då han var väldigt svettig efter en tur och han höll på att få en hjärtinfarkt 😅
Så otroligt fräckt att försöka ta livet av honom med en vattenslang.
Visa bifogad fil 72935
Det gick till slut men det var ganska mycket drama innan han insåg att det inte var frätande syra som kom ur slangen.
Jag är så förtjust i din Albin! Han är väldigt söt men vad jag älskar mest är vad cool han verkar vara med det mesta! :love::love::love:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 434
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 953
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 390
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp