Födda 2017 del 3

Jag tror inte att jag hade haft sinnesnärvaro nog att hugga tag i halsrem om jag hade haft någon :p
Men jag ska helt klart ta spänningssignaler på bättre allvar framåt - jag VET ju det, han har aldrig gjort så med mig på innan men jag har liksom förklarat för andra att jag tror man måste vara lyhörd för spänning hos honom just för att han är så snäll och aldrig sprätter omkring utan han blir bara skrynklig i ansiktet, och att jag tror att han kan explodera ordentligt när det rinner över. Och sen så bommar jag själv på det 🙄🙈
Lätt hänt! Man litar ju på sin egen 🙈.
 
Vad jobbigt @villhöver (vill fortfarande skriva ditt gamla nick ibland). Hoppas inte knät blir värre eller du blir mer öm efteråt. Jag väntar på det där, att hans bror ska koka över ngn gång. Men det kommer nog.

Just nu har vi mest problem med att Mirre är svullen i benen på morgonen. ALLA 4 nu, inga sår eller sånt, så troligen någon sorts immunförvarsreaktion så vi joggar bara nu. Skulle tävlat på söndag men klockan är nog på väg att rinna ut, men så länge han blir pigg och helt fräsch så får det ta den tid det vill. De går ute i stor gräshage hela flocken fortfarande, och jag hoppas att det fortsätter så ett tag, så det inte blir för blött, för då måste vi flytta över dem till gruset :/
 
Vad jobbigt @villhöver (vill fortfarande skriva ditt gamla nick ibland). Hoppas inte knät blir värre eller du blir mer öm efteråt. Jag väntar på det där, att hans bror ska koka över ngn gång. Men det kommer nog.

Just nu har vi mest problem med att Mirre är svullen i benen på morgonen. ALLA 4 nu, inga sår eller sånt, så troligen någon sorts immunförvarsreaktion så vi joggar bara nu. Skulle tävlat på söndag men klockan är nog på väg att rinna ut, men så länge han blir pigg och helt fräsch så får det ta den tid det vill. De går ute i stor gräshage hela flocken fortfarande, och jag hoppas att det fortsätter så ett tag, så det inte blir för blött, för då måste vi flytta över dem till gruset :/
Ja det var så himla onödigt, och knät jag slog i är samma som jag landade på när jag åkte av sist, uppe hos er. Då var det svullet i 2 mån 🤪

Det låter ju som nån reaktion ja, hoppas det lägger sig snart.
vi har fått flytta till grushagarna, har regnat galet mycket hela förra veckan… men de brukar gå på gräs en sväng igen när (om) det fryser.
 
Ja det var så himla onödigt, och knät jag slog i är samma som jag landade på när jag åkte av sist, uppe hos er. Då var det svullet i 2 mån 🤪

Det låter ju som nån reaktion ja, hoppas det lägger sig snart.
vi har fått flytta till grushagarna, har regnat galet mycket hela förra veckan… men de brukar gå på gräs en sväng igen när (om) det fryser.
jag fasar för att släppa ut dem tillsammans i vinter. De andra kommer nog ha broddar bak då, så då får min inte gå med dem, det kan jag säga. De är tyvärr lite lätta i baken.
 
Vi tränade igår. Han kändes matt och lång i galoppen, men nu känns det som att rida en vuxen häst i vissa delar av passet. För utom att jag inte sitter ner. Skritten börjar ÄNTLIGEN bli ok, han börjar förstå hur han ska röra sig genom kroppen. Jag flyttar honom och böjer honom i sidan, puttar ut magen och det gör jag även när han spänner sig när vi promenerar, så just nu har vi kommit framåt när det gäller det den. Vi är ju anmälda till söndag, men jag vet inte alls om det kommer bli så bra. På lördag ska jag se hur formen är, kanske stryker vi oss...
 
Vi var på Rekasta och miljötränade lite idag. Vi ska ju starta i morgon och han är oftast som piggast dagen efter ett bra pass. Red bara 25 min men sen fanns inte hjärnan med längre. Det var kossor och spännande hundar, reklamskyltar runt hela banan och folk som kom och gick. Han är allt bättre i skritten men galoppen får han gärna växa i. Den är tråkig att rida nu, är svår att reglera tempo i och han blir lång. Men det kommer väl. Ser fram emot en lugn vecka sen!
242B9C23-F957-4DD0-BBEA-83D05C8CB25E.jpeg
 
Luvan fick vara stand in på terrängträningen idag när stora grå har klivit på en sten. Hon har vilat i veckan och tömkördes lite lätt igår.
A33D9137-A0C7-4399-9987-269710812EFE.jpeg

Det känns att hon börjar få lite bättre kondition, känns inte längre helt omöjligt att ta sig till hinderna långt bort! 😅 Hon gör det lite svårt för sig emellanåt genom att bromsa in innan hinderna och sen hoppa rakt upp och nästan landa på dem. Tränade en del upp- och nerhopp idag, sånt gör hon ju gärna på promenad, svårare med matte på!
 
Red första träningen igår. Inget jättekomplicerat men ibland är det bra att ha ögon från marken så att man vet att man är på väg åt rätt håll.

Började med att T var jättespänd. Efter 5 minuter visade det sig bero på att han var såååååå kissnödig att han var tvungen att kissa massor. Gick bättre sen.

I galoppen fick jag rida framåt. Mer framåt än jag nånsin prövat på honom tidigare. När det gick jättefort så skulle jag rida ännu fortare :crazy:. Så himla fort gick det ju inte med T var lite konfunderad och det tog nåt varv innan han kom på hur han skulle göra för att komma mer framåt utan att tappa balansen.

Nu ska jag rida på detta några veckor så får han vila hela november sen.
 
Jag var nöjd efter tävlingen, det var jättesvårt för de var hemskt sena och det är svårt med en bebishäst med kort attention span. 12 minuter fick vi rida, vilket är mycket längre än programmen brukar vara, så det kändes lite stökigt för jag märkte att hans koncentration tog slut i galoppen. Alla poängen var bättre utom traven men där var han så spänd att han inte gick det minsta genom kroppen. Mest nöjd är jag med skritten, den har verkligen utvecklats! Den är ren och energisk och han vet hur han ska göra med benförflyttningen nu. Vi konstaterade att om jag kan få skritten så mycket bättre kommer det bli kul i vår när vi hunnit med traven och galoppen också. Han ska vänja sig med att gå igenom kroppen och lyfta manken så att det blir hans vanliga sätt att gå, och sättet han rör sig på även om han är spänd eller ovan vid miljön.

Sen i måndags var tandläkaren hos oss, och vi fick beröm för att han inte hade något rid- eller utrustningsrelaterat att bry sig om. Dessutom hade hans gamla foderfickor vuxit igen. Däremot hittade hon en liiiiten knöl framför kindtänderna på vänster sida, som att det hänt ngt när de tog hans vargtänder, så det ska vi hålla koll på. Det kan vara ett litet fragment av kindbenet som är på äventyr. Är han ojämn i sidorna så ska vi nog röntga det, och när jag tänker på det har jag till och från haft problem med att han lagt huvudet på sned där, men det var ett tag sen det störde mig.
 
Här har jag försökt lära mina hästar hur den automatiska höststationen funkar. System som är byggt för kor, hästarna ska gå in i den ganska trånga spiltan, hålla huvudet så att läsaren kan läsa av transpondern de har i sitt halsband. Därefter stängs dörrarna bakom och luckan till höet öppnas. Efter den tid som är inställd för hästen stängs höluckan och då ska hästen trycka sig ut genom dörren fram.

Stallägaren sa att det brukar ta 1 vecka - 10 dagar för hästarna att bli självständiga på den. Rödluvan sa ”Hold my beer” och efter 2 dagar med träning skickade stallägaren denna bilden:
C1E75E58-AFED-4593-AE88-00FBFBC52DAF.jpeg


Därefter har hon ätit 100% av den tid hon har fått dagligen (300 minuter just nu). En dryg vecka senare står min valack fortfarande och stirrar fånigt, vågar inte gå in, vågar inte gå ut, vågar inte vara kvar och kom upp i 28% i förrgår efter att jag tvingat in honom i flera omgångar. 🙄 Så trög!! :meh:
 
Idag var jag i stallet igen efter ett par dagar hemma pga operation. Skönt att komma ut och få lite luft :)
Inte helt nöjd dock då Fille var tjock i hasen han vrickade tidigt i våras :down: Han har haft en liten galla på utsidan sedan dess som inte ändrat sig något, och den kommer han nog ha, men nu var det tjockt på insidan - snett fram, och där har det varit fint sedan i våras. Frågan är om det är för att han stått mer stilla nu, eller om han har busat i hagen och dragit till det?
Får hålla koll på det iallafall och se hur det verkar, han kommer ändå ta det lugnt ett tag nu eftersom jag själv inte är 100. Bajs hur som helst.
 
Luvan fick vara stand in på terrängträningen idag när stora grå har klivit på en sten. Hon har vilat i veckan och tömkördes lite lätt igår.
Visa bifogad fil 77966
Det känns att hon börjar få lite bättre kondition, känns inte längre helt omöjligt att ta sig till hinderna långt bort! 😅 Hon gör det lite svårt för sig emellanåt genom att bromsa in innan hinderna och sen hoppa rakt upp och nästan landa på dem. Tränade en del upp- och nerhopp idag, sånt gör hon ju gärna på promenad, svårare med matte på!
Vad fin hon är, så härlig uppsyn 😍🙌
 
Jag var nöjd efter tävlingen, det var jättesvårt för de var hemskt sena och det är svårt med en bebishäst med kort attention span. 12 minuter fick vi rida, vilket är mycket längre än programmen brukar vara, så det kändes lite stökigt för jag märkte att hans koncentration tog slut i galoppen. Alla poängen var bättre utom traven men där var han så spänd att han inte gick det minsta genom kroppen. Mest nöjd är jag med skritten, den har verkligen utvecklats! Den är ren och energisk och han vet hur han ska göra med benförflyttningen nu. Vi konstaterade att om jag kan få skritten så mycket bättre kommer det bli kul i vår när vi hunnit med traven och galoppen också. Han ska vänja sig med att gå igenom kroppen och lyfta manken så att det blir hans vanliga sätt att gå, och sättet han rör sig på även om han är spänd eller ovan vid miljön.

Sen i måndags var tandläkaren hos oss, och vi fick beröm för att han inte hade något rid- eller utrustningsrelaterat att bry sig om. Dessutom hade hans gamla foderfickor vuxit igen. Däremot hittade hon en liiiiten knöl framför kindtänderna på vänster sida, som att det hänt ngt när de tog hans vargtänder, så det ska vi hålla koll på. Det kan vara ett litet fragment av kindbenet som är på äventyr. Är han ojämn i sidorna så ska vi nog röntga det, och när jag tänker på det har jag till och från haft problem med att han lagt huvudet på sned där, men det var ett tag sen det störde mig.
Vad duktiga ni är som är ute och tävlar 🤩🙌 härligt att skritten börjar komma också, ser ju er på insta & han är ju bara så himla fin! 🥰
 
36F280FE-7F13-4098-9D69-C508D3278793.jpeg

Vi kämpar på 😅 har bytt stall & min coola häst fick en melt down av miljöombytet. Hon har varit såå spänd & ofokuserad, plus extremt flockig & kär i sina hagkompisar. Utmanande & helt nya sidor för mig som ju har känt henne sen föl & trodde jag visste allt om hennes personlighet 🙄 nu har hon dock börjat landa & är mer sitt gamla vanliga jag - lätt som en plätt med det mesta alltså. De senaste två passen har hon känts heeelt galet fin & fokuserad 😍 idag på träning galopperade hon för en 10:a typ & jag ville aldrig kliva av. Fick en enorm boost & lite motivation inför femårssäsongen. Blev inte fångat på film förstås, här finns däremot en snutt från i söndags när hon också var duktig 🙏
https://instagram.com/p/CVIcYLeq20r/
 
Vi har bokat tid för röntgen nu, på tisdag. Men eftersom han är pigg och glad och gärna tar bettet så vi rider på tills vidare. Idag lekte vi med fattningar från skritt, och förvänd galopp. Han älskar det! Är så glad av att göra nya saker! :love:
 
Idag var jag uppe i sadeln igen efter en vecka av soffliggande. Fille har varit väldigt pigg det sista, men skötte sig bra idag. Jag har köpt en halsrem att hålla mig i :D
Han var rätt slingrig och sladdrig, fattade tom fel galopp ett par gånger och jag hör att han slår ihop skydden - så han är nog i växtfas, men får säga att han kändes himla fin mot slutet trots det. En annan känsla i rörelserna liksom. Övar på med att flytta för skänkeln och han är rolig för precis när jag började med det så var det SÅ svårt att flytta för vänster och han kunde tvärstanna av ren kortslutning. Nu hade vänster släppt och han flyttade sig jättefint på riktigt liten hjälp, men kortslutning undan för höger :p svårt det där tydligen ;)

4EB44502-EDE2-46AF-A9F9-02A866A9DEAD.jpeg
 
Vi red lektion idag och fick öva på övergångarna och att han ska ta stöd längre fram. Jag ska länga tygeln så mkt att den precis glappar och låta honom söka sig till den. Först sa han att jag var en sopa och att han ville ha hjälp, till och med så att jag fick driva på! Han blev som en hängmatta helt utan magstöd. Men sen blev det jättebra! Han rörde sig bättre genom kroppen och det känns som om det kommer komma mycket gott ur den här träningen, det är mkt kroppskontroll för mig som jag ska jobba på, den inåttåade jag får jobba mot det naturliga knästöd som mina knän vill ha. Och det ska jag släppa utan att det blir spänt. Så nu sitter jag här och stretchar... Han har ju så oerhört lätt för sig och vill hela tiden göra rätt, så det blir ganska stora kliv framåt när jag får till det. Den lilla detaljen.
 
Har ju känt att vi inte har kommit så mycket framåt nu den här hösten. Men så gav min rygg upp helt ett ridpass och jag gick till en naprapat som konstaterade att den hade fastnat i en felaktig svankrygg och så blev det typ kutrygg på det.
Så skönt att kunna sträcka på ryggen igen och så mycket lättare det blev att rida!

Har blivit mycket bättre med både rakriktningen och formen nu. Men nu börjar hon bli trött i både kroppen och huvudet så nu får hon vila lite.

Dottern vågade sig upp förra helgen. Hon har tyckt att Elsa varit lite för stor. Förstår inte varför :angel:
20211016_145319(0).jpg
 
Vi red lektion idag och fick öva på övergångarna och att han ska ta stöd längre fram. Jag ska länga tygeln så mkt att den precis glappar och låta honom söka sig till den. Först sa han att jag var en sopa och att han ville ha hjälp, till och med så att jag fick driva på! Han blev som en hängmatta helt utan magstöd. Men sen blev det jättebra! Han rörde sig bättre genom kroppen och det känns som om det kommer komma mycket gott ur den här träningen, det är mkt kroppskontroll för mig som jag ska jobba på, den inåttåade jag får jobba mot det naturliga knästöd som mina knän vill ha. Och det ska jag släppa utan att det blir spänt. Så nu sitter jag här och stretchar... Han har ju så oerhört lätt för sig och vill hela tiden göra rätt, så det blir ganska stora kliv framåt när jag får till det. Den lilla detaljen.

Min Pivo har verkligen hjälpt mig med att se att min sits är kass 🙈 Mina skänklar är hemska och viftar hejvilt. Gissar att jag inte kommer ner i sadeln riktigt då mina höftböjare är för korta så jag behöver också stretcha.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
16 213
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 998
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 505
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp