Födda 2017 del 3

Jag är faktiskt lite stolt över både mig själv och Takeo nu. För ett år sedan trodde jag aldrig att jag skulle kunna hoppa in honom själv, men nu har vi hoppat för tredje gången (om man räknar allt som inte går att skritta över som "hoppning") och det kändes bara så enkelt! Har öppnat upp för att kaaanske hänga med på hoppträningarna i ridhuset snart 🙂.

https://www.instagram.com/p/CVTfcfwrW1c/?utm_medium=copy_link
 
Hur tänker ni med vila i vinter?
Vi avvaktar veckans röntgen innan jag planerar vilan. Det kan ju bli redan nu om någon vecka, om det blir operation. Vi har ju skrittband så han ska lära sig gå på det, så han kan jobba med det och sen i längden även vattenträning inte så långt härifrån. Han hatar ju vatten men jag tror det kommer funka bättre på band än bara vattenpölar för han ser det nog inte på samma sätt.
 
Jag har ett importsto förr 1 nov 2017, så hon blir precis 4 nu. Hon var inriden när jag köpte henne (typ riden i 4 månader i våras) och hon kom till mig sista juli och fick då gå direkt i karantänhage i 3 veckor. Hon var väldigt nervös och skärrad efter transporten. Det första hon gjorde var att slita sig från transportören vid urlastningen. Han lyckades dock fånga henne efter en stund (mig ville hon inte gå nära alls). Han fick leda henne till hagen. Dagen efter hade hon gått igenom tråden och stod och betade utanför. Jag fick inte komma i närheten, trots morötter. Fick hjälp av andra i stallet som kom med en havrehink och lyckades fånga henne och jag kunde leda henne till en annan hage medans vi reparerade den första. Sedan följde tre veckor av fånga, klappa leda i hagen, borsta, prova lite utrustning (allt i hagen, förutom en gång när jag gick till ridbanan för att försöka longera lite eftersom hon blev halt dagen innan transport; detta slutade med att hon slet sig och ställde sig att äta gräs istället, men det var i allafall inga problem att hämta henne och leda tillbaka till hagen). Till sist fick hon flyttas in i stallet och jag kunde börja jobba lite mer med henne. Longering fungerade några gånger, men sedan kom hon på att alltid slita sig, så det har jag lagt ned. För övrigt markerar hon fortfarande ibland, men svårt att se. Jag försökte sitta upp en gång (när hon inte verkade visa någon hälta längre) och det gick bra. Det gick också att skritta ett litet varv och sedan tänkte jag att det fick räcka och skulle sitta av. Men då blev hon tokrädd för något, vet ej om det var att jag gjorde en för plötslig rörelse, eller om jag nuddade hennes bak, eller om hon hörde något utanför ridhuset, men hon flög i taket och jag flög all världens väg och landade på ryggen och gjorde illa mig (ont i bäcken och revben). Så jag lade ned ridningen med. Nu har det gått ett bra tag och jaghar läkt och allt är ok. Men vi gör ju inget annat än går promenader ute, på ridbanorna och i ridhuset. Hon skrittar, stannar, backar och vänder om jag ber om det. Vi kliver över bommar och tränar att stå still vid pallen. Och jag har börjat klickerträna lite. Hon har också fått tänderna kollade och blivit verkad två gånger (går barfota). Och hon får springa lös en stund i ridhuset 1-2 ggr/vecka. Först helt fritt, men nu har jag börjat kräva lite mer och driver på henne, men då kom plötsligt markeringen tillbaka, ibland och bara om hon springer lite fort och obalanserat.

Jag har som plan att skicka iväg henne på lite mer systematisk igångsättning, omstart, eller tillridning, beroende på hur det går. Men jag har ju ingen erfarenhet av lastning eller transport och det tror jag inte hon heller har. Så hur gör man då?? Och först måste jag ju vara säker på att hon inte är halt. så det blir nog att fortsätta likadnat i ett par månader till.
 
Jag har ett importsto förr 1 nov 2017, så hon blir precis 4 nu. Hon var inriden när jag köpte henne (typ riden i 4 månader i våras) och hon kom till mig sista juli och fick då gå direkt i karantänhage i 3 veckor. Hon var väldigt nervös och skärrad efter transporten. Det första hon gjorde var att slita sig från transportören vid urlastningen. Han lyckades dock fånga henne efter en stund (mig ville hon inte gå nära alls). Han fick leda henne till hagen. Dagen efter hade hon gått igenom tråden och stod och betade utanför. Jag fick inte komma i närheten, trots morötter. Fick hjälp av andra i stallet som kom med en havrehink och lyckades fånga henne och jag kunde leda henne till en annan hage medans vi reparerade den första. Sedan följde tre veckor av fånga, klappa leda i hagen, borsta, prova lite utrustning (allt i hagen, förutom en gång när jag gick till ridbanan för att försöka longera lite eftersom hon blev halt dagen innan transport; detta slutade med att hon slet sig och ställde sig att äta gräs istället, men det var i allafall inga problem att hämta henne och leda tillbaka till hagen). Till sist fick hon flyttas in i stallet och jag kunde börja jobba lite mer med henne. Longering fungerade några gånger, men sedan kom hon på att alltid slita sig, så det har jag lagt ned. För övrigt markerar hon fortfarande ibland, men svårt att se. Jag försökte sitta upp en gång (när hon inte verkade visa någon hälta längre) och det gick bra. Det gick också att skritta ett litet varv och sedan tänkte jag att det fick räcka och skulle sitta av. Men då blev hon tokrädd för något, vet ej om det var att jag gjorde en för plötslig rörelse, eller om jag nuddade hennes bak, eller om hon hörde något utanför ridhuset, men hon flög i taket och jag flög all världens väg och landade på ryggen och gjorde illa mig (ont i bäcken och revben). Så jag lade ned ridningen med. Nu har det gått ett bra tag och jaghar läkt och allt är ok. Men vi gör ju inget annat än går promenader ute, på ridbanorna och i ridhuset. Hon skrittar, stannar, backar och vänder om jag ber om det. Vi kliver över bommar och tränar att stå still vid pallen. Och jag har börjat klickerträna lite. Hon har också fått tänderna kollade och blivit verkad två gånger (går barfota). Och hon får springa lös en stund i ridhuset 1-2 ggr/vecka. Först helt fritt, men nu har jag börjat kräva lite mer och driver på henne, men då kom plötsligt markeringen tillbaka, ibland och bara om hon springer lite fort och obalanserat.

Jag har som plan att skicka iväg henne på lite mer systematisk igångsättning, omstart, eller tillridning, beroende på hur det går. Men jag har ju ingen erfarenhet av lastning eller transport och det tror jag inte hon heller har. Så hur gör man då?? Och först måste jag ju vara säker på att hon inte är halt. så det blir nog att fortsätta likadnat i ett par månader till.
Först o främst borde du väl ta ut veterinär som kan titta på hästen eftersom hon haltar?
Bäst är att åka till klinik och iaf häromkring finns det hästtaxi att anlita.
Om du inte kan be någon du känner om hjälp med transport?
 
Jag har ett importsto förr 1 nov 2017, så hon blir precis 4 nu. Hon var inriden när jag köpte henne (typ riden i 4 månader i våras) och hon kom till mig sista juli och fick då gå direkt i karantänhage i 3 veckor. Hon var väldigt nervös och skärrad efter transporten. Det första hon gjorde var att slita sig från transportören vid urlastningen. Han lyckades dock fånga henne efter en stund (mig ville hon inte gå nära alls). Han fick leda henne till hagen. Dagen efter hade hon gått igenom tråden och stod och betade utanför. Jag fick inte komma i närheten, trots morötter. Fick hjälp av andra i stallet som kom med en havrehink och lyckades fånga henne och jag kunde leda henne till en annan hage medans vi reparerade den första. Sedan följde tre veckor av fånga, klappa leda i hagen, borsta, prova lite utrustning (allt i hagen, förutom en gång när jag gick till ridbanan för att försöka longera lite eftersom hon blev halt dagen innan transport; detta slutade med att hon slet sig och ställde sig att äta gräs istället, men det var i allafall inga problem att hämta henne och leda tillbaka till hagen). Till sist fick hon flyttas in i stallet och jag kunde börja jobba lite mer med henne. Longering fungerade några gånger, men sedan kom hon på att alltid slita sig, så det har jag lagt ned. För övrigt markerar hon fortfarande ibland, men svårt att se. Jag försökte sitta upp en gång (när hon inte verkade visa någon hälta längre) och det gick bra. Det gick också att skritta ett litet varv och sedan tänkte jag att det fick räcka och skulle sitta av. Men då blev hon tokrädd för något, vet ej om det var att jag gjorde en för plötslig rörelse, eller om jag nuddade hennes bak, eller om hon hörde något utanför ridhuset, men hon flög i taket och jag flög all världens väg och landade på ryggen och gjorde illa mig (ont i bäcken och revben). Så jag lade ned ridningen med. Nu har det gått ett bra tag och jaghar läkt och allt är ok. Men vi gör ju inget annat än går promenader ute, på ridbanorna och i ridhuset. Hon skrittar, stannar, backar och vänder om jag ber om det. Vi kliver över bommar och tränar att stå still vid pallen. Och jag har börjat klickerträna lite. Hon har också fått tänderna kollade och blivit verkad två gånger (går barfota). Och hon får springa lös en stund i ridhuset 1-2 ggr/vecka. Först helt fritt, men nu har jag börjat kräva lite mer och driver på henne, men då kom plötsligt markeringen tillbaka, ibland och bara om hon springer lite fort och obalanserat.

Jag har som plan att skicka iväg henne på lite mer systematisk igångsättning, omstart, eller tillridning, beroende på hur det går. Men jag har ju ingen erfarenhet av lastning eller transport och det tror jag inte hon heller har. Så hur gör man då?? Och först måste jag ju vara säker på att hon inte är halt. så det blir nog att fortsätta likadnat i ett par månader t
Steg 1 lär ju vara att låta veterinärundersöka hästen. Och varken arbeta den eller låta den springa lös i ridhuset innan du vet vad som är fel. Känns rätt lönlöst att planera resten innan dess, skulle jag tycka.
 
Jag har ett importsto förr 1 nov 2017, så hon blir precis 4 nu. Hon var inriden när jag köpte henne (typ riden i 4 månader i våras) och hon kom till mig sista juli och fick då gå direkt i karantänhage i 3 veckor. Hon var väldigt nervös och skärrad efter transporten. Det första hon gjorde var att slita sig från transportören vid urlastningen. Han lyckades dock fånga henne efter en stund (mig ville hon inte gå nära alls). Han fick leda henne till hagen. Dagen efter hade hon gått igenom tråden och stod och betade utanför. Jag fick inte komma i närheten, trots morötter. Fick hjälp av andra i stallet som kom med en havrehink och lyckades fånga henne och jag kunde leda henne till en annan hage medans vi reparerade den första. Sedan följde tre veckor av fånga, klappa leda i hagen, borsta, prova lite utrustning (allt i hagen, förutom en gång när jag gick till ridbanan för att försöka longera lite eftersom hon blev halt dagen innan transport; detta slutade med att hon slet sig och ställde sig att äta gräs istället, men det var i allafall inga problem att hämta henne och leda tillbaka till hagen). Till sist fick hon flyttas in i stallet och jag kunde börja jobba lite mer med henne. Longering fungerade några gånger, men sedan kom hon på att alltid slita sig, så det har jag lagt ned. För övrigt markerar hon fortfarande ibland, men svårt att se. Jag försökte sitta upp en gång (när hon inte verkade visa någon hälta längre) och det gick bra. Det gick också att skritta ett litet varv och sedan tänkte jag att det fick räcka och skulle sitta av. Men då blev hon tokrädd för något, vet ej om det var att jag gjorde en för plötslig rörelse, eller om jag nuddade hennes bak, eller om hon hörde något utanför ridhuset, men hon flög i taket och jag flög all världens väg och landade på ryggen och gjorde illa mig (ont i bäcken och revben). Så jag lade ned ridningen med. Nu har det gått ett bra tag och jaghar läkt och allt är ok. Men vi gör ju inget annat än går promenader ute, på ridbanorna och i ridhuset. Hon skrittar, stannar, backar och vänder om jag ber om det. Vi kliver över bommar och tränar att stå still vid pallen. Och jag har börjat klickerträna lite. Hon har också fått tänderna kollade och blivit verkad två gånger (går barfota). Och hon får springa lös en stund i ridhuset 1-2 ggr/vecka. Först helt fritt, men nu har jag börjat kräva lite mer och driver på henne, men då kom plötsligt markeringen tillbaka, ibland och bara om hon springer lite fort och obalanserat.

Jag har som plan att skicka iväg henne på lite mer systematisk igångsättning, omstart, eller tillridning, beroende på hur det går. Men jag har ju ingen erfarenhet av lastning eller transport och det tror jag inte hon heller har. Så hur gör man då?? Och först måste jag ju vara säker på att hon inte är halt. så det blir nog att fortsätta likadnat i ett par månader till.
Vad trist att hon är halt. Bäst att du kollar upp det. Där jag bor (Mälardalen) finns det duktiga veterinärer som åker ut.
 
Hur tänker ni med vila i vinter?
Min vilar nu. Hade egentligen velat vila henne i december men nu när hon ändå behövde vila så får hon 3 veckor nu.
Så då får jag kanske rida i december istället (min sämsta hästmånad) och vila henne i januari istället. Så kanske jag slipper vintervild häst :idea:
 
Vad trist att hon är halt. Bäst att du kollar upp det. Där jag bor (Mälardalen) finns det duktiga veterinärer som åker ut.
Jag har ju svårt att visa henne då jag varken kan få henne att trava rakt fram i lina eller kan visa henne longerad. Och om hon får springa lös i ridhuset är det ju bara ibland som hon ev markerar.

Hon var ohalt efter ca 6 v vila ( det var då jag först lyckades longera så man kunde se), men sedan fick hon strålröta och började ömma av det, men den är nästan utfläkt nu. Och hon verkade ohalt i ett par veckor. Men sedan halkade hon omkull på gräset när hon slet sig och stack iväg och ömmade lite på ena benet (ytligt alltså) och sprang lite ojämnt någon dag. Men sedan såg det bra ut igen, och nu är jag något osäker på om hon går rent eller inte. Det är inte lätt att se när hon springer lite för fort och inte på ett jämnt spår.
 
Vi ska jobba på och bygga muskler nu. Han var helt ren på röntgen och den lilla knölen som han hade för två veckor sen finns inte mer (vi jämförde med fotona). Så nu ska vi sätta igång och stärka den där lilla rumpan. Har jag tur kan jag lura upp tränaren på honom också, hennes fyraåring vilar nu så hon har tid för min! :D

Första anhalten blir att klippa honom och lära honom gå på skrittbandet. Det ska bli kul för mig men jag tror han kommer tycka det är onödigt.
 
Har varit på lite äventyr med grabbarna. För ca 4 veckors sen åkte vi till en öppen bana för att bekanta oss med lite färggranna hinder. MKT spännande och själva hindren var som vanligt inte i fokus 😅 men de tog sig över några stycken i allafall. Skulle åkt en vecka senare på samma ställe men lyckade tyvärr bli sjuk, så trist.
Igår så blev det en ny tur, men bara med Nicke till ett nytt ställe m öppen bana. Jättespännande igen, och det gick minsann en VIT häst intill, ett spöke trodde Nicke 😂. Nåja, de först två sprången var ofokuserade men sen kom han igång, så nu har vi faktiskt hoppat fyra!! hinder efter varandra. Sååå duktig och jag fattar knappt hur stolt man kan bli över sina djur 💚.
Här kommer en liten film, ha överseende med ringrostig pilot 🙈
 
Har varit på lite äventyr med grabbarna. För ca 4 veckors sen åkte vi till en öppen bana för att bekanta oss med lite färggranna hinder. MKT spännande och själva hindren var som vanligt inte i fokus 😅 men de tog sig över några stycken i allafall. Skulle åkt en vecka senare på samma ställe men lyckade tyvärr bli sjuk, så trist.
Igår så blev det en ny tur, men bara med Nicke till ett nytt ställe m öppen bana. Jättespännande igen, och det gick minsann en VIT häst intill, ett spöke trodde Nicke 😂. Nåja, de först två sprången var ofokuserade men sen kom han igång, så nu har vi faktiskt hoppat fyra!! hinder efter varandra. Sååå duktig och jag fattar knappt hur stolt man kan bli över sina djur 💚.
Här kommer en liten film, ha överseende med ringrostig pilot 🙈
 
Senast ändrad:
Herregud, har försökt i en kvart att få in filmen och nu har tidsgränsen passerats för ändringar, tydligen har det blivit två inlägg också 😳😳 fattar inget…
 
Har varit på lite äventyr med grabbarna. För ca 4 veckors sen åkte vi till en öppen bana för att bekanta oss med lite färggranna hinder. MKT spännande och själva hindren var som vanligt inte i fokus 😅 men de tog sig över några stycken i allafall. Skulle åkt en vecka senare på samma ställe men lyckade tyvärr bli sjuk, så trist.
Igår så blev det en ny tur, men bara med Nicke till ett nytt ställe m öppen bana. Jättespännande igen, och det gick minsann en VIT häst intill, ett spöke trodde Nicke 😂. Nåja, de först två sprången var ofokuserade men sen kom han igång, så nu har vi faktiskt hoppat fyra!! hinder efter varandra. Sååå duktig och jag fattar knappt hur stolt man kan bli över sina djur 💚.
Här kommer en liten film, ha överseende med ringrostig pilot 🙈
Du får öppna så den filen går att se för alla, det verkar som att den bara är öppen för dina vänner..
 
Red Korre idag för första gången på en månad. Han har fått lite vila och hann även med en förkylning så han fick några dagar extra vila. Han kändes fin men var lite ofokuserad idag. Det var väldigt kul att få jobba så första två varven i trav och första galoppvarvet kändes det som han gärna ville bocka. Väldigt mycket frambensaktivitet 😅.

Nästa helg är det invigning av vårt nya ridhus och "hopptävling". Korre är ju inte jätteigång då och är inte direkt inhoppad än, men vi satsar nog ändå på att trava runt en låg runda 😊. Det brukar vara svårt att pricka två hinder i rad för oss 🙈
 
Det går långsamt framåt här. Nu har vi börjat leka med övergångar skritt till galopp. Galopp till skritt kan han ganska bra, men eftersom han inte gillar att skritta är det svårare åt andra hållet. Men vi ska nog bli klara till april, då jag tror att första femårsklassen brukar vara.

Han lutar inte lika mkt längre, men det är inte heller lika "enkelt" att rida. Han vill gärna göra rätt men när det tar i provar han många sätt som är enklare för honom än vad det "rätta" är. Så det kommer ta rätt lång tid att sätta det i våra kroppar. Och jag jobbar vidare med min innerhand. Den är ju ljusår bättre än förr, men jag vill gärna svänga med den och det behövs faktiskt inte så länge jag sitter korrekt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 530
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 959
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 406
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp