Födda 2017 del 3

Det går långsamt framåt här. Nu har vi börjat leka med övergångar skritt till galopp. Galopp till skritt kan han ganska bra, men eftersom han inte gillar att skritta är det svårare åt andra hållet. Men vi ska nog bli klara till april, då jag tror att första femårsklassen brukar vara.

Han lutar inte lika mkt längre, men det är inte heller lika "enkelt" att rida. Han vill gärna göra rätt men när det tar i provar han många sätt som är enklare för honom än vad det "rätta" är. Så det kommer ta rätt lång tid att sätta det i våra kroppar. Och jag jobbar vidare med min innerhand. Den är ju ljusår bättre än förr, men jag vill gärna svänga med den och det behövs faktiskt inte så länge jag sitter korrekt.
jag är ju alldeles för trött idag. Det är skritt till galopp han kan, inte tvärtom. Men ni fattade kanske det?
 
Jag som kände ”wow, hade också velat ha lätt från galopp till skritt!” :p
Vi rider lite skänkelvikning in i skritten men han vill ju inte lyssna på min "skrittkropp" direkt. Det är en hjälp han inte riktigt vill höra. Framåtspringande är lättare nu. Vår tränare pratar om att han inte har skritten naturligt och så känns det tyvärr.
 
Idag har Korre och jag "hopptävlat". Det var invigning av ridhuset i stallet vi står. Det var fullt av publik och franhoppning utomhus precis som "på riktigt" 😊. Trodde Korre skulle reagera på allt folk. Han är ju trots allt lite coronauppfödd och inte stött på sånt när han varit ute och luftat sig.

Vi skuttade runt hela 30 cm, och han gjorde det med bravur ❤️. Han blev lite blyg men inte rädd eller tittig. Han blir dock lite lugnare än vanligt när han vänder sig lite inåt, men det gör inte så mycket. Han var felfri och fick rosett 🎉. Han börjar förstå att han ska mellan hinderstöden, även om det blir lite vingligt ibland.

Film för den som vill 😊
https://www.instagram.com/tv/CV8l4whjAJw/?utm_medium=copy_link
 
Senast ändrad:
Vi åkte till en gammal grusgrop igår för lite klättring och vattenträning. Elsa har inte gillat att gå i vatten tidigare men igår klev hon i nästan direkt. Jag kanske slipper gå i före varje gång i framtiden :D
Nu är hennes vila snart slut så snart får jag rida igen :bump:
20211106_122052.jpg
 
Här blev det också lite oplanerad vattenträning 😊. Red bort till en grannes paddock igår m Nicke, fokus låg på att svara direkt på hjälperna och göra ”korrekta” galoppfattningar 🙄. Jobbigt tyckte Nicke, men kämpade på som vanligt. På vägen hem tog vi en annan väg som bestod av idel vattenpölar, till Nickes stora förtret. Nåja, trägen vinner och till slut så stod han och slog och lekte i en stooor vattensamlin, så det finns hopp 👍.
 

Bifogade filer

  • B3F15424-854C-419C-9894-AAEF1F616B08.jpeg
    B3F15424-854C-419C-9894-AAEF1F616B08.jpeg
    335 KB · Visningar: 55
Här blev det också lite oplanerad vattenträning 😊. Red bort till en grannes paddock igår m Nicke, fokus låg på att svara direkt på hjälperna och göra ”korrekta” galoppfattningar 🙄. Jobbigt tyckte Nicke, men kämpade på som vanligt. På vägen hem tog vi en annan väg som bestod av idel vattenpölar, till Nickes stora förtret. Nåja, trägen vinner och till slut så stod han och slog och lekte i en stooor vattensamlin, så det finns hopp 👍.
Tänk att det ska vara så farligt med lite vatten 🙄😂
 
Idag kom bakslaget! Efter två lyckade longeringar i ridhuset (med avspärrningar för att förhindra att hon sliter sig), då hon gått bra i både trav och galopp i båda varven testade jag att spärra av en del av utrbanan (ridhuset upptaget). Jag hann inte ens till att koppla på longeringslinan innan hon slet sig och drog iväg i full galopp. Till råga på allt gick repgrimskaftet sönder. Vi fick gå tillbaka till stallet och byta grimskaft och ta en promenad ute i stället och så fick hon springa lös i ridhuset (som hade hunnit bli tomt) när vi kom tillbaka. Vila i morgon och nytt försök att longera på tisdag.
 
Vi har travat bommar och övat på att taxera på galoppbom idag. Min häst är en dressyrhäst, han fattar lixom inte varför man ska lyfta på benen eller kliva över bommarna. Det går bra att putta på dem eller prova att kliva på dem. Påminner mig om när min (då) sjuårige systerson inte ville lära sig att slå bredsidor på fotbollsplanen, han ville bara slå tåpajar för: Det går också bra.. Och det gjorde det väl? Så känns det med Mirre: det här går också bra? Över kommer vi ju...
 
Stallägaren ställde skottkärran för ingången till hömaskinen för att mocka där häromdagen. Merida kommer glatt travande och förbereder sig på att hoppa över kärran in i den ju lediga hömaskinen! 🤷‍♀️ Förstod inte alls varför det skreks NEJ, galna häst! :confused:
Anar att smalhinder inte borde bli nåt problem framöver. :angel:

Annars har hon varit en liten pestråtta sista tiden. Vägrat att lastas, stod själv med henne i 40 minuter på en mörk parkering efter en hoppträning, hon stod på bakbenen, sprang över mig, försökte dra iväg med mig, gick omkull på rampen, you name it. Vid 22.20 (en vardag, jag skulle jobba på morgonen och det tar 45 minuter att köra hem från den anläggningen) var jag gråtfärdig och redo att lämna hästfan där och åka utan henne. Då tittar hon på mig under lugg, och så går hon rakt in och ställer sig i transporten och bara: Jag är klar, vi kan åka nu. :banghead:

Fortsatte med att bråka med hovslagaren, hade ingen lust att hålla uppe bakbenen, så då gjorde hon inte det. 🤷‍♀️

Lärde sig hur hon ska ta loss uppbindningarna i stallet, där sitter nån slags säkerhetsbindning som grimskaften löper igenom och hon kom på att om hon ställer sig så långt hon kan åt ena sidan och sedan viker in huvudet och halsen helt åt andra hållet och sen rätar ut halsen med ett ryck så lossnar grimskaftet på ena sidan, schyssta bananer, kan man gå iväg lite grann iaf!
Då slog jag en knut på grimskaften så att det inte fungerade längre och hon blev väldigt kränkt över att jag vågade sätta fast henne! Hon testade då istället att backa så långt bak hon kunde (grimskaften hängde alltså lösa så hon hade inte panik på något sätt) och sen vräkte hon sig framåt och ställde sig på bakbenen och försökte dra loss linorna framåt. Tyvärr för henne så höll dem för det också och hon var skitsur men stod sen lugnt. Testade några gånger till nästa dag, men nu verkar hon ha gett upp (för den här gången). Hon har fått vila i 3 veckor nu och vi har lasttränat, tränat på att lyfta hovar utan att sparkas eller lägga sig ner. 🙄 Vi har också löshoppat 2 gånger och det var tydligen roligt för nu behövde hon ingen drivning över hindren.

Nu verkar hon kunna uppföra sig igen, och har börjat undra om inte hon ska får göra nåt snart? Men hon får vila en vecka till.
 
Anar att smalhinder inte borde bli nåt problem framöver. :angel:

Annars har hon varit en liten pestråtta sista tiden. Vägrat att lastas, stod själv med henne i 40 minuter på en mörk parkering efter en hoppträning, hon stod på bakbenen, sprang över mig, försökte dra iväg med mig, gick omkull på rampen, you name it. Vid 22.20 (en vardag, jag skulle jobba på morgonen och det tar 45 minuter att köra hem från den anläggningen) var jag gråtfärdig och redo att lämna hästfan där och åka utan henne. Då tittar hon på mig under lugg, och så går hon rakt in och ställer sig i transporten och bara: Jag är klar, vi kan åka nu. :banghead:

Fortsatte med att bråka med hovslagaren, hade ingen lust att hålla uppe bakbenen, så då gjorde hon inte det. 🤷‍♀️

Lärde sig hur hon ska ta loss uppbindningarna i stallet, där sitter nån slags säkerhetsbindning som grimskaften löper igenom och hon kom på att om hon ställer sig så långt hon kan åt ena sidan och sedan viker in huvudet och halsen helt åt andra hållet och sen rätar ut halsen med ett ryck så lossnar grimskaftet på ena sidan, schyssta bananer, kan man gå iväg lite grann iaf!
Då slog jag en knut på grimskaften så att det inte fungerade längre och hon blev väldigt kränkt över att jag vågade sätta fast henne! Hon testade då istället att backa så långt bak hon kunde (grimskaften hängde alltså lösa så hon hade inte panik på något sätt) och sen vräkte hon sig framåt och ställde sig på bakbenen och försökte dra loss linorna framåt. Tyvärr för henne så höll dem för det också och hon var skitsur men stod sen lugnt. Testade några gånger till nästa dag, men nu verkar hon ha gett upp (för den här gången). Hon har fått vila i 3 veckor nu och vi har lasttränat, tränat på att lyfta hovar utan att sparkas eller lägga sig ner. 🙄 Vi har också löshoppat 2 gånger och det var tydligen roligt för nu behövde hon ingen drivning över hindren.

Nu verkar hon kunna uppföra sig igen, och har börjat undra om inte hon ska får göra nåt snart? Men hon får vila en vecka till.
Hon låter som en handfull :grin: påhittig om inte annat.

Min vilar. Han vrickade sig för ett tag sedan så jag la in vila nu. Han är inte halt, men svullen på samma sätt och samma ställe som när han vrickade sig i våras så jag kör på samma recept som då… sedan passade vila ganska bra nu ändå eftersom han inte vilade i somras, han kändes som att det var dags att vila och jag själv är inte helt fräsch heller. Kör lite skogspromenader de dagar som vi hinner ut innan det blir mörkt och det verkar han gilla. Går väldigt bra att promenera med själv, nästan bättre själv än med sällskap för jag upplevde att han nästa blev lite bakskygg när vi var ute med sällskap. Nästa gång vi är ute med sällskap ska jag testa att gå först hela tiden och se om det hjälper.
 
Anar att smalhinder inte borde bli nåt problem framöver. :angel:

Annars har hon varit en liten pestråtta sista tiden. Vägrat att lastas, stod själv med henne i 40 minuter på en mörk parkering efter en hoppträning, hon stod på bakbenen, sprang över mig, försökte dra iväg med mig, gick omkull på rampen, you name it. Vid 22.20 (en vardag, jag skulle jobba på morgonen och det tar 45 minuter att köra hem från den anläggningen) var jag gråtfärdig och redo att lämna hästfan där och åka utan henne. Då tittar hon på mig under lugg, och så går hon rakt in och ställer sig i transporten och bara: Jag är klar, vi kan åka nu. :banghead:

Fortsatte med att bråka med hovslagaren, hade ingen lust att hålla uppe bakbenen, så då gjorde hon inte det. 🤷‍♀️

Lärde sig hur hon ska ta loss uppbindningarna i stallet, där sitter nån slags säkerhetsbindning som grimskaften löper igenom och hon kom på att om hon ställer sig så långt hon kan åt ena sidan och sedan viker in huvudet och halsen helt åt andra hållet och sen rätar ut halsen med ett ryck så lossnar grimskaftet på ena sidan, schyssta bananer, kan man gå iväg lite grann iaf!
Då slog jag en knut på grimskaften så att det inte fungerade längre och hon blev väldigt kränkt över att jag vågade sätta fast henne! Hon testade då istället att backa så långt bak hon kunde (grimskaften hängde alltså lösa så hon hade inte panik på något sätt) och sen vräkte hon sig framåt och ställde sig på bakbenen och försökte dra loss linorna framåt. Tyvärr för henne så höll dem för det också och hon var skitsur men stod sen lugnt. Testade några gånger till nästa dag, men nu verkar hon ha gett upp (för den här gången). Hon har fått vila i 3 veckor nu och vi har lasttränat, tränat på att lyfta hovar utan att sparkas eller lägga sig ner. 🙄 Vi har också löshoppat 2 gånger och det var tydligen roligt för nu behövde hon ingen drivning över hindren.

Nu verkar hon kunna uppföra sig igen, och har börjat undra om inte hon ska får göra nåt snart? Men hon får vila en vecka till.
Hon är verkligen speciell din rödtott 🙈😂 Värsta ponnyn 😅 Det är kul att läsa om hennes påhitt!
 
Har bokat tid på kliniken nu för Filles has. Har dragit lite på det eftersom det varit mycket annat (och han inte varit halt) men det behövs nog en behandling för att det ska gå tillbaka. Fick en kvällstid 22/11 (supersmidigt! behöver inte ens ta ledigt från jobbet) och då hinner jag förhoppningsvis bli av med den galna hostan jag har nu :meh:
Tills dess fortsätta på samma sätt som nu med skrittpromenader...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 357
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 349
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp