Födda 2017 del 3

Jag tycker att det är så häftigt hur snabbt de små hästarna lär sig saker! :love: Plötsligt kan de grejer som iaf jag inte ens fattar hur jag lärt dem! Vilket å andra sidan gör det ännu störigare att vissa saker verkar glömmas bort efter 0,1 sekunder!? :mad::laugh:

Red Merida ensam i ridhuset ikväll efter att ha skrittat fram ute. Hon har fattat att det är halt, så hon vågar inte ställa till med någon scen även om hon funderar på det ibland. :angel:
Ikväll kunde hon plötsligt trava på med mjuk kontakt i bägge tyglarna och jag kunde rida serpentiner och svänga nästan helt för sitsen. Innan har jag fått använda ledande tygeltag och ofta även förstärka med spöt på ytterbogen, speciellt om jag velat svänga åt ett håll som Merida inte varit så sugen på. 🙄 Hon röjde dessutom inte runt i stallet varken före eller efter ridturen, utan stod stilla (!!) och väntade. Omg... Kan det bli häst av henne också?? :nailbiting:
 
Jag tycker att det är så häftigt hur snabbt de små hästarna lär sig saker! :love: Plötsligt kan de grejer som iaf jag inte ens fattar hur jag lärt dem! Vilket å andra sidan gör det ännu störigare att vissa saker verkar glömmas bort efter 0,1 sekunder!? :mad::laugh:

Red Merida ensam i ridhuset ikväll efter att ha skrittat fram ute. Hon har fattat att det är halt, så hon vågar inte ställa till med någon scen även om hon funderar på det ibland. :angel:
Ikväll kunde hon plötsligt trava på med mjuk kontakt i bägge tyglarna och jag kunde rida serpentiner och svänga nästan helt för sitsen. Innan har jag fått använda ledande tygeltag och ofta även förstärka med spöt på ytterbogen, speciellt om jag velat svänga åt ett håll som Merida inte varit så sugen på. 🙄 Hon röjde dessutom inte runt i stallet varken före eller efter ridturen, utan stod stilla (!!) och väntade. Omg... Kan det bli häst av henne också?? :nailbiting:
Härligt! Men visst är det så? Plötsligt så bara saker fastnar - och det kan ha varit kaos med samma sak dagen innan 😅 Men man får hopp om livet :p
 
Jag tycker att det är så häftigt hur snabbt de små hästarna lär sig saker! :love: Plötsligt kan de grejer som iaf jag inte ens fattar hur jag lärt dem! Vilket å andra sidan gör det ännu störigare att vissa saker verkar glömmas bort efter 0,1 sekunder!? :mad::laugh:

Red Merida ensam i ridhuset ikväll efter att ha skrittat fram ute. Hon har fattat att det är halt, så hon vågar inte ställa till med någon scen även om hon funderar på det ibland. :angel:
Ikväll kunde hon plötsligt trava på med mjuk kontakt i bägge tyglarna och jag kunde rida serpentiner och svänga nästan helt för sitsen. Innan har jag fått använda ledande tygeltag och ofta även förstärka med spöt på ytterbogen, speciellt om jag velat svänga åt ett håll som Merida inte varit så sugen på. 🙄 Hon röjde dessutom inte runt i stallet varken före eller efter ridturen, utan stod stilla (!!) och väntade. Omg... Kan det bli häst av henne också?? :nailbiting:
Det är just det där jag älskar med unghästar. Helt plötsligt så har de bara fattat poängen och då är det som att de alltid kunnat det. :heart

Jag är så sugen på att fortsätta med min lillkille. Men jag kan nog tyvärr glömma att rida honom innan bebisen kommer i april för jag känner mig på tok för otymplig nu. Jag hoppas att jag kan orka tömköra honom lite och träna lite från marken, men kan ska få vila några veckor till så får vi se sen :)
 
Idag plockade vi in från vilan och han fick skor med snösulor för första gången i sitt liv. Lite brötig men inget försök att lägga sig ner på hovslagaren idag i alla fall. Jag ville ha sulor för jag vill satsa på att rida ute lite mer, får se om det blir så.

Mirre har säkert gått upp 50 kilo under vintern, täckesgjordarna satt tight och jag känner mig rätt liten bredvid honom nu, inte alls samma känsla som i höstas. Tror att han bär upp mig bättre nu, men jag ska vara ärlig så hade han gärna fått fortsätta vara lite mindre och sportig i typen. I morgon ska han få springa lite på töm så tänker jag att jag kanske sitter upp i helgen eller i början av nästa vecka, beroende på hur han beter sig. Märker att han ligger högt i energi som han brukar göra efter vila...
 
Flexade på lunchen idag och åkte och red i solen. Underbart och så mycket lättare att sätta sig och jobba ett par timmar till efter...
fick jobba lite på fokuset idag med för vi hade två sällskap på banan och den ena var vad man skulle kunna beskriva som ”laddad”, sprang runt och drakblåste och bockade som en tok 🙈 men det gick bra 😅
5F181504-0929-4FF3-8551-3B387F8621FA.jpeg
 
Gah, de lär sig ju inte bara bra grejer! :banghead:
Red ut igår med tillsammans med min tränare för att cantra på fältet. Det var mörkt och hennes häst flippade ur för det låg fällda träd/grenar på marken och for omkring, Merida blev upprörd, stegrade sig och for runt en del hon också, sen var hon fortfarande upprörd när vi började galoppera och då körde hon sin huvudpropeller även i galopp. Det är störigt nog när hon gör det i skritt, men ännu värre i galopp för hon har ju inte koll på vart hon går och svänga kan hon absolut inte samtidigt. Obehagligt!

Lugnade sig något efter en stund och då kunde hon galoppera på lite mer framåt, men lite stök fortfarande. På hemvägen korrigerade jag med skänkeln när hon kastade med huvudet, och efter en stund blev hon SUR stannade och pep högt åt mig och sparkade bakut. :meh: Korrigerade givetvis igen, och sen gick hon ganska snällt. Jäklars vilket humör hon har!:eek:
 
Gillar inte graman egentligen men vill helst inte betsla upp så jag testade faktiskt att rida med den idag. Jag tror vi båda blev lite lugnare och hon bockade ingen gång fast vi galopperade på hemvägen med. Skönt med nödbroms.
Kallt med 13 minus men så himla fint ute!

Visa bifogad fil 64032
Hade graman i skogen på Platina ca ett år. Inte nu längre men det gjorde uteritten mer avspänd.
 
Gah, de lär sig ju inte bara bra grejer! :banghead:
Red ut igår med tillsammans med min tränare för att cantra på fältet. Det var mörkt och hennes häst flippade ur för det låg fällda träd/grenar på marken och for omkring, Merida blev upprörd, stegrade sig och for runt en del hon också, sen var hon fortfarande upprörd när vi började galoppera och då körde hon sin huvudpropeller även i galopp. Det är störigt nog när hon gör det i skritt, men ännu värre i galopp för hon har ju inte koll på vart hon går och svänga kan hon absolut inte samtidigt. Obehagligt!

Lugnade sig något efter en stund och då kunde hon galoppera på lite mer framåt, men lite stök fortfarande. På hemvägen korrigerade jag med skänkeln när hon kastade med huvudet, och efter en stund blev hon SUR stannade och pep högt åt mig och sparkade bakut. :meh: Korrigerade givetvis igen, och sen gick hon ganska snällt. Jäklars vilket humör hon har!:eek:
Fuxmärrar 🙈
 
Märks att Nicke börjar få mer styrka och ork, då kan man lägga sig till med lite mer attityd tydligen 😜. Testade några gånger när vi red iväg att vända, och studsade m alla fyra benen i luften några gånger, dock inte så svår att övertala som tur är. Såna här grejer känns liksom inte på allvar med en ponny 😅, blir mest full i skratt åt honom. Vi red en lagom lång runda idag och i början går han som en orm, slingrar sig o har sig. Blev bättre o bättre, och efter en galoppsträcka så kändes han riktigt fin, mkt rakare och tog jämnt o fint stöd på bettet. Testade lite sidförande hjälper på slutet och han förstod direkt 🤩. Blir nog häst av honom också så småningom 😍
 
Tömkörde i snön i paddocken idag, hon stressade upp sig över en fågel som skrek vid ån, och människor och hästar som rörde sig långt borta, men däremellan ganska fin. Stod så fint uppställd här, men när jag tog upp telefonen så passade hon på att snegla på nåt långt borta. -9 grader var där i kväll, brr!
B8248824-B112-4A7D-9C6C-E642CFA95F5B.jpeg
 
Senast ändrad:
Då har vi varit iväg på inkörningskursen igen och när vi kom fram och han såg var vi var så blev han alldeles till sig. Han kunde absolut inte skritta i början utan vi startade i trav på stället och små skutt framåt. Idag var det repetition på att dra stockar av olika storlek i skogen, och när han fått ta i lite grann några gånger så kunde han tagga ner lite mer. Sen var han ju tvungen att visa att han minsann har skaffat sig lite attityd, då vi nästan var klara och han inte fick bestämma var vi skulle gå så la han öronen bak och smålyfte lite. Nåja, gick över med lite övertalning och han avslutade galant med öronen framåt 😊 körning tycks allt vara hans melodi iallafall 👌
 
Vi har börjat sätta igång lite långsamt. Han har gått på töm vid tre tillfällen och planen är att jag ska sitta upp i morgon om han är lugn. Det har varit lite ojämnt med humöret men i stort känns han väldigt vuxen helt plötsligt. Han tycker bäst om att trava längs med långsidan med mig joggande snett innanför. I höstas tyckte han att det var lite läskigt, men nu tycker han inte det tack och lov.

Idag kunde jag tyvärr inte åka dit för det är snöstorm på Österlen. Han går fortfarande i sin stora hage och vill aldrig gå in på eftermiddagen, men hellre det än en häst som vill gå in först och inte vill vara ute alls. Så i morgon blir det broddar för första gången, för det ser ut att fortsätta vara snö i några veckor i alla fall.
 
Idag firar jag 12 år på Buke, och det gör jag med en icke-rapport. Det är sån snöstorm på Österlen att jag inte ens kommer till stallet. Nu är det tre dagar i rad utan min lillprins och jag känner just nu en sån tacksamhet för att jag kan lita på att de tar hand om honom minst lika väl som mig.
 
Idag firar jag 12 år på Buke, och det gör jag med en icke-rapport. Det är sån snöstorm på Österlen att jag inte ens kommer till stallet. Nu är det tre dagar i rad utan min lillprins och jag känner just nu en sån tacksamhet för att jag kan lita på att de tar hand om honom minst lika väl som mig.
Trist med snöstorm❄️
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 366
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 349
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp