Födda 2017 del 3

Red ut i söndags med sällskap igen. Travade en hel del och galopperade lite. Jag försöker få henne att fatta att hon kan galoppera på framåt, det går liksom mest uppåt. :angel: Och då hamnar hon ju efter och blir frustrerad och går ännu mer uppåt. 🙄 Och snurrar med huvudet och bockar. Däremot jätteduktig i traven, vi red en grusväg hemåt med is i hjulspåren och iom att hon bara är skodd/broddad fram fanns viss halkrisk. Men hon travade så snällt i mitten av vägen utan att vingla.:)

Hon vilade i början av veckan och skrittade ut igår kväll med ett gäng från stallet och hon var pigg som en spigg och skrittade ifrån alla med långa kliv, äntligen slutat att trippa. Pep och bockade på stället på hemvägen så vi tog en liten sväng till ridhuset när vi kom hem och där märks det att mina ansträngningar på uteritt börjar ge resultat, för hon galopperade faktiskt lite mer framåt nu. Inne viftar hon inte så mycket med huvudet heller, skönt. Knasboll. :love:
 
Lite OT, men min dressyrtränare måste ha gått en kurs eller nåt. (Eller pratat ihop sig med min hopp/terräng (och dressyr)-tränare, de brukar göra det ibland.) Plötsligt har vi börjat jobba mer med min sits och hon drog på mig en sån där tröja med linjer och konstaterade att jag satt snett som fan och vek mig i högersidan. Sitter liksom med höger höft längre fram i sadeln än vänster? Sen drog hon på mig blytyngder på hälarna, med dubbla på vänster sida. Min gråa häststackare undrade vad vi höll på med. O_o Blev bättre efter hand. Skickade med mig blytyngderna hem.

I tisdags träning igen och då sa hon helt enkelt till mig att ta bägge tyglarna i vänster hand och låta höger arm hänga neråt. Totte sa ”tack, äntligen” och sen red vi skänkelvikning längs långsidorna i skritt och trav, gjorde volter inåt. Skänkelvikning på diagonalerna, in till X och sen ut igen. Galopp och trav på volten och öka och minska volten. Hur lätt som helst! Nöjd och avspänd häst, korrekt ställd och böjd, bra övertramp. Grejer som jag har kämpat med en del. För tydligen satt jag nu plötsligt rakt och red med sätet och då lyssnade han gärna! Eye-opener!

Testade lite igår med Merida och japp, hon kan också gå skänkelvikning på bara säte och skänkel.

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska kunna sitta/rida så fast jag håller i bägge tyglarna?? 🤯
Och gräma mig lite över att inte ha fått denna insikten tidigare.
 
Lite OT, men min dressyrtränare måste ha gått en kurs eller nåt. (Eller pratat ihop sig med min hopp/terräng (och dressyr)-tränare, de brukar göra det ibland.) Plötsligt har vi börjat jobba mer med min sits och hon drog på mig en sån där tröja med linjer och konstaterade att jag satt snett som fan och vek mig i högersidan. Sitter liksom med höger höft längre fram i sadeln än vänster? Sen drog hon på mig blytyngder på hälarna, med dubbla på vänster sida. Min gråa häststackare undrade vad vi höll på med. O_o Blev bättre efter hand. Skickade med mig blytyngderna hem.

I tisdags träning igen och då sa hon helt enkelt till mig att ta bägge tyglarna i vänster hand och låta höger arm hänga neråt. Totte sa ”tack, äntligen” och sen red vi skänkelvikning längs långsidorna i skritt och trav, gjorde volter inåt. Skänkelvikning på diagonalerna, in till X och sen ut igen. Galopp och trav på volten och öka och minska volten. Hur lätt som helst! Nöjd och avspänd häst, korrekt ställd och böjd, bra övertramp. Grejer som jag har kämpat med en del. För tydligen satt jag nu plötsligt rakt och red med sätet och då lyssnade han gärna! Eye-opener!

Testade lite igår med Merida och japp, hon kan också gå skänkelvikning på bara säte och skänkel.

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska kunna sitta/rida så fast jag håller i bägge tyglarna?? 🤯
Och gräma mig lite över att inte ha fått denna insikten tidigare.
Vad härligt att få så bra hjälp, hoppas att jag hittar ngn bra tränare så småningom när det börjar bli dags. Under tiden försöker jag jobba stenhårt med mig själv och min sits, har gått på gym de sista 3 åren, bara för att stärka upp min gamla kropp så mycket som möjligt innan grabbarna skulle börja ridas. Tycker ändå att jag är stabilare och i bättre balans nu än ”förr”, men vi får väl se när man får ögon på sig igen. Men visst är det härligt med dylika ögonöppnare 😊
 
Veckan som gått har bjudit på både 👍🏻 och 👎🏼. I tisdags var Nicke så otroligt övertänd så jag faktiskt funderade på att kliva av, har inte hänt tidigare m någon av dessa två. Slutade med att jag fick överge tanken att rida på ett gärde och red tillbaka och sedan runt deras hage flera varv tills han behagade skritta normalt.
Idag hade vi en fantastisk ridtur med stallkompis, nästan 1 mil, och en rejäl galoppsträcka, otroligt glad då han fattade rätt galopp på hjälpen 😃. Satt av o gick en del för att bespara hans rygg lite. Han var inte ens svettig, så kondis verkar han ha nu iaf.
 

Bifogade filer

  • 0FC2D86A-BCA5-4FA8-9B72-D29B1D4922A3.jpeg
    0FC2D86A-BCA5-4FA8-9B72-D29B1D4922A3.jpeg
    230,4 KB · Visningar: 76
Mirre gjorde mig så himla stolt igår. Vi tömkörde för första gången på en vecka och han gick som en liten klocka för det mesta. Han kändes så mogen att när stalltjejen sa att hon inte kunde tömköra så fick hon skritta med honom runt fyrkanten ett varv. Och han var den perfekta läromästaren, han reagerade helt enligt skolboken på energi, position och tygeltag. Nästa gång ska de få jobba med trav på volt också.
4DB04F4A-8394-4ACE-8ED1-FD6A1D924A71.png
 
Elsa har äntligen slutat att vara vintervild :bump: Fyra ridturer utan bocksprång nu :)
I morgon ska vi på dressyrträning. Första gången för min vanliga tränare om man nu kan säga så när man inte tränat på typ tre år 🙈
Har dock valt att bara lina henne nu två dagar för att jobba med högergaloppen som är så svår för oss. Idag kändes det som att det släppte rätt bra och hon fattade rätt galopp två gånger på raken på slutet. Annars brukar hon försöka byta efter några språng och hamnar oftast i kors. Eller så får hon byta över en upphöjd bom.

Solfux med bajsfläckar 🙈 Jag tycker hon kan rulla sig i snön så hon blir lite renare men det är inte hennes grej :p
IMG_20210213_122559_023.jpg
 
Ny omgång på ängen. Blev lite nedslagen när jag svängde in på infarten och såg skogsmaskiner på ängen 😭 De röjer uppe i skogen och höll på att ta ner en del timmer preciiis när jag hade tänkt rida. Men de skulle bara köra en omgång så jag kunde rida ändå.
Fille-fjant var superduktig såklart och jobbade på utan att det blev alltför spännande, men tog halsrem på för säkerhets skull :grin:

kollage.jpg
 
Då har Nicke premiärridits i ridhus idag, eller ridbana öht. Behöver pröva ut en ny hoppsadel, då han växt ur den andra, och då tänkte jag att vi kanske inte ska debutera i ridhusridning när vi provar sadel. Det gick över förväntan, lite spänd första kvarten. Det gick inte att stänga porten, så det var ju spännande att kika på hästarna utanför. En bräda var borta längst ner på ena gaveln, så det blev en ljusstrimma som sken in, MYCKET farligt såklart ett tag. Men han släppte bägge störningsmomenten efter en stund och lyssnade riktigt bra. Men att galoppera och svänga, nä matte det verkar svårt 😅, men fick till några varv åt bägge håll. Jag är faktiskt jättenöjd med honom, kan inte begära mer nu. Stallkompisen var också med och red samtidigt och det var ju lite läskigt när det lät om gruset som skvätte plus att Nicke gärna försökte hänga på när hon travade förbi oss 😀. Så på torsdag ska vi se om vi kan hitta en mer passande sadel, får rida i den bomlösa så länge, som han trivs jättebra i för övrigt.
 
Hebbe har fått stå tillbaka sista veckorna och undrat och undrat när jag tänkt ägna mig åt honom. Nu har jag sportlov så då kan jag äntligen ta tag i honom också, plus att det är bäst att pass på innan vägarna är isgator igen. Ordentlig rund i skogen, mest skritt men en hel del galopp också, såå nöjd kille sen och lite bättre samvete till matten 🙈
 

Bifogade filer

  • 552C8E2F-612C-40D0-841C-FAE2E5F1868E.jpeg
    552C8E2F-612C-40D0-841C-FAE2E5F1868E.jpeg
    77,3 KB · Visningar: 42
@jarakamandan Smart ju! Idag hade vi behövt en häst som kunde dra ut kärran med vatten till hagen. Lite less på frusna slangar och kranar nu, men idag kom ett lass med snö till... 🙄

Tömkörde Rödluvan i ridhuset igår, och min pivo lyckades uppföra sig så att jag fick film! :banana: Jag har inte tömkört så mycket då jag tycker att det är svårt, brukar sluta med att både jag och hästen är intrasslade i tömmarna.:o Nu har jag longerat bägge hästarna en gång i veckan i vinter och kände att jag behövde en yttertöm, så nu har vi provat lite. Liten filmsnutt. Ljudet på så hör ni hennes varningspip!:D När man hör det ljudet när man sitter på, då vet man att det är dax att hålla i halsremmen!

 
Jag ligger ju långt efter er andra med min 4-åring men hon är mer som en 3 åring i både kropp och huvud. Men vi har i alla fall kommit igång att trava lite nu, innan har vi mest skrittat runt träd först och sen runt i all snö som kom men nu är det nog dags för lite mer riktig ridning. Jag siktar på att visa henne på unghästtestet i maj, och eventuellt på ridhästtestet i höst om hon utvecklas bra.
 
@jarakamandan Smart ju! Idag hade vi behövt en häst som kunde dra ut kärran med vatten till hagen. Lite less på frusna slangar och kranar nu, men idag kom ett lass med snö till... 🙄

Tömkörde Rödluvan i ridhuset igår, och min pivo lyckades uppföra sig så att jag fick film! :banana: Jag har inte tömkört så mycket då jag tycker att det är svårt, brukar sluta med att både jag och hästen är intrasslade i tömmarna.:o Nu har jag longerat bägge hästarna en gång i veckan i vinter och kände att jag behövde en yttertöm, så nu har vi provat lite. Liten filmsnutt. Ljudet på så hör ni hennes varningspip!:D När man hör det ljudet när man sitter på, då vet man att det är dax att hålla i halsremmen!

Vad fin hon är! 😍 Haha fuxpip 😂

Har du också haft problem med Pivon? Min vägrade snurra åt vänster men den verkar funka bättre nu efter senaste uppdateringen.
 
@jarakamandan Smart ju! Idag hade vi behövt en häst som kunde dra ut kärran med vatten till hagen. Lite less på frusna slangar och kranar nu, men idag kom ett lass med snö till... 🙄
Ja, det går lite snabbare när man kan få med fyra höpåsar samtidigt som man tar ner de första hästarna. Och så slipper man pulsa i snön i backen så många gånger. Just nu tar vi vattnet i en dunk på pulka till hagen. När arbetshästen är i lite mer färdig form kan hon förhoppningsvis hjälpa till med det också :D
 
Vad fin hon är! 😍 Haha fuxpip 😂

Har du också haft problem med Pivon? Min vägrade snurra åt vänster men den verkar funka bättre nu efter senaste uppdateringen.
Tack!

Min pivo har egentligen alltid funkat, men den har svårare att följa skimmlar och skäckar än fuxar tror jag. Blev lite irriterad på den efter en av förra veckans dressyrträningar när den filmade det här istället för oss när det äntligen gick bra och min tränare sa saker som jag verkligen ville se (”Nej, han får inte gå som ett strykjärn”). 🤔🤪
 

Bifogade filer

  • D3643CB8-F038-4BA7-9DC5-4A8E4505D826.jpeg
    D3643CB8-F038-4BA7-9DC5-4A8E4505D826.jpeg
    86,7 KB · Visningar: 48
Tack!

Min pivo har egentligen alltid funkat, men den har svårare att följa skimmlar och skäckar än fuxar tror jag. Blev lite irriterad på den efter en av förra veckans dressyrträningar när den filmade det här istället för oss när det äntligen gick bra och min tränare sa saker som jag verkligen ville se (”Nej, han får inte gå som ett strykjärn”). 🤔🤪
Jag trodde att dem var bättre på att följa skimmlar än mörka hästar jag.
Men min har följt rätt bra förutom att den inte kunnat följt med till vänster så bra. Det har blivit lite mörkt bara. Har mest mörka hoppschabrak så svårt att lägga på något ljust.
 
Jag trodde att dem var bättre på att följa skimmlar än mörka hästar jag.
Men min har följt rätt bra förutom att den inte kunnat följt med till vänster så bra. Det har blivit lite mörkt bara. Har mest mörka hoppschabrak så svårt att lägga på något ljust.

Det beror kanske på bakgrunden! Kontraster är ju alltid lättare att hitta.
 
Mirre har tappat en sko. i måndags. Eller rättare sagt natten till måndag för han klev av sig den i boxen. Och i tisdags skulle jag få hjälp men då visade det sig att det inte gick att på ett enkelt sätt ta ur sömmarna som sitter i hovväggen. Så nu sitter de där och sitter. Som Piercingar till ingen nytta. Och hovslagaren svarar knappt och jag är bara trött. Vi ska få tränare ut till gården om två veckor som jag velat träna för sååå länge och min häst kommer inte vara igång. pga en jäkla tappsko. Har jag tur kan vi lösa det innan helgen med en annan hovslagare men jag misströstar.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 366
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 349
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp