Födda 2017 del 3

@carmarnic jag duttar också med spöt på bogen, ha kontroll över ytterbogen så den inte faller ut (och det blir fel galopp) och se till att vara i riktning själv med kroppen. Det ser ut som om du vrider dig lite på filmen. Hon behöver också vara liiiite mer framför dig, så att hon är ordentligt framme för skänkeln. Det ska inte gå snabbare (även om det ofta gör det för det är jobbigt att trava långsamt i balans), bara att tyngdpunkten inte får hamna bakom dig, då blir det svårt för henne att komma upp fram i fattningarna.
Tack! Superbra kritik 👌 Är bra med film när man kan sitta och granska vad man gör fel.
 
Kanske är det som är problemet att bogarna ramlar ut 🤔 Ser lite så ut på filmen när vi just kommer till spåret.
Hjälper inte att vi fattar ut sväng :(
nä om bogen trillar ut så går det inte oavsett för då trillar ju den åt andra hållet. Det är en av anledningarna till att jag är glad att jag svänger min häst med yttertygeln, för då får jag med ytterbogen på det spåret han ska gå. Det är klart att jag inte inte alltid lyckas, men det blir oftare rätt i alla fall.
 
:D nä om bogen trillar ut så går det inte oavsett för då trillar ju den åt andra hållet. Det är en av anledningarna till att jag är glad att jag svänger min häst med yttertygeln, för då får jag med ytterbogen på det spåret han ska gå. Det är klart att jag inte inte alltid lyckas, men det blir oftare rätt i alla fall.
Jag har ju jobbat hela förra året för att få in högerbog och nu har den kommit in och då trillar vänster ut istället :D
Sen blev det nog ännu mer pannkaka då vi försöker få till lite mera "vuxna" galoppfattningar på hoppträningarna.

Intressant tänk. Min gamla häst ville inte att jag försökte styra med tyglarna alls så svängde i princip bara med sitsen. Tror jag gör ganska lika på Elsa men hon förstår ju inte till 100 procent än. Ska tänka mer på det nästa gång jag rider :)
 
Jag har ju jobbat hela förra året för att få in högerbog och nu har den kommit in och då trillar vänster ut istället :D
Sen blev det nog ännu mer pannkaka då vi försöker få till lite mera "vuxna" galoppfattningar på hoppträningarna.

Intressant tänk. Min gamla häst ville inte att jag försökte styra med tyglarna alls så svängde i princip bara med sitsen. Tror jag gör ganska lika på Elsa men hon förstår ju inte till 100 procent än. Ska tänka mer på det nästa gång jag rider :)
Det är nog egentligen så att jag försöker sätta en ram med yttertygeln och placera ytterbogen på det spåret där jag vill ha den. Det innebär att jag svänger genom att trycka tygeln mot hästens hals/bog typ. Jag tränger inte, det är inget tygeltag jag behöver eller har ett nytta av, jag har bara bestämt mig att "hit men inte längre" för yttertygeln. Funkar bra för då är det dessutom lättare för mig att få en stadigare yttertygel som han kan ta stöd på.
 
Det är nog egentligen så att jag försöker sätta en ram med yttertygeln och placera ytterbogen på det spåret där jag vill ha den. Det innebär att jag svänger genom att trycka tygeln mot hästens hals/bog typ. Jag tränger inte, det är inget tygeltag jag behöver eller har ett nytta av, jag har bara bestämt mig att "hit men inte längre" för yttertygeln. Funkar bra för då är det dessutom lättare för mig att få en stadigare yttertygel som han kan ta stöd på.
Jag tänker också att jag ramar in yttersidan och så ser jag på film att vänsterarmbågen är långt ute och svävar 🙈
Screenshot_20210125-122243_Video Player.jpg
 
Vansinnigt mallig över grabbarna idag. Testade att rida Nicke o ta m Hebbe som handhäst, och det gick klockrent. Hebbe som alltid brukar nafsa på den andra hästen jag ridit, vågade inte ens peta på bossen 😂. Han bara lunkade med och Nicke bara kikade vem som följde med och sen var det inget mer med det.
 

Bifogade filer

  • 869E280C-5C66-4B1F-ADF4-B5350468921C.jpeg
    869E280C-5C66-4B1F-ADF4-B5350468921C.jpeg
    55,9 KB · Visningar: 38
Nu frös det igen för oss 🥶 Men jag hann rida skritt och lite trav idag innan det blev stenhårt, han var så snäll, behövde inte ens lina före. Övade skritt och övergångar, och halter - men halterna får jag säga att han gör väldigt snyggt, vi har tränat när jag tömkör och nu ställer han upp sig riktigt jämnt och bra. Börjar även så smått känna på att flytta för skänkeln i skritt och det tycker han är lite skumt men fattar nog relativt snart.

Snäll idag, men igår var han rätt luftburen, haha! Han är rätt rolig när jag tömkör för han är sååå lugn i början, joggar runt och ser så himla tam ut. Sen kan jag fatta galopp och det är fortfarande lugnt. Men nästa galopp :devil: Då blir han hälften så lång och dubbelt så snabb :rofl::laugh:
Sen när det värsta är passerat och han är nåbar igen så blir han super, avspänd men fortfarande kvick i steget och med lite extra knän, men det orkar han inte hålla i så länge.

Mr Lurv
Skärmklipp.JPG
 
Nu drar det ihop sig för att komma igång. I veckan har vi vaccinerat och på tisdag kommer hovslagaren. Sen ska vi komma igång. Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt inte är supersugen på att sitta upp. Han är så stor och jag misstänker att han kommer vara SVINPIGG. Plus att jag har en känsla av att jag kommer få byta ut min dressyrsadel för att han har breddat sig så mkt. Och jag måste hitta en hoppsadel som sväljer mkt manke och passar en dressyrhästkropp... Men söt är han i a f.
 
Nu drar det ihop sig för att komma igång. I veckan har vi vaccinerat och på tisdag kommer hovslagaren. Sen ska vi komma igång. Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt inte är supersugen på att sitta upp. Han är så stor och jag misstänker att han kommer vara SVINPIGG. Plus att jag har en känsla av att jag kommer få byta ut min dressyrsadel för att han har breddat sig så mkt. Och jag måste hitta en hoppsadel som sväljer mkt manke och passar en dressyrhästkropp... Men söt är han i a f.
Jag sätter alltid igång min unghäst från marken. Tömkör och longerar tills hon känns lugn och har slutat bocka ;)
Skulle aldrig hoppa upp på henne när hon känns crazy..
 
Jag sätter alltid igång min unghäst från marken. Tömkör och longerar tills hon känns lugn och har slutat bocka ;)
Skulle aldrig hoppa upp på henne när hon känns crazy..
Det kommer jag också att göra. Men jag borde prova sadeln innan jag ska åka upp till Sthlm igen, det gör jag 10/2 så jag har en dryg vecka på mig. Känns det inte så bra så får jag vänta lite. När jag åker upp passerar jag sadelmakaren som har sagt att han hinner stoppa om sadeln på två dagar, bara jag hör av mig innan. Därav min lilla ångest att jag MÅSTE sitta upp.. Hittills har ju min häst varit enormt snäll att rida på, men jag tar lite i trä nu, för mkt har hänt i kroppen under vilan.
 
Det kommer jag också att göra. Men jag borde prova sadeln innan jag ska åka upp till Sthlm igen, det gör jag 10/2 så jag har en dryg vecka på mig. Känns det inte så bra så får jag vänta lite. När jag åker upp passerar jag sadelmakaren som har sagt att han hinner stoppa om sadeln på två dagar, bara jag hör av mig innan. Därav min lilla ångest att jag MÅSTE sitta upp.. Hittills har ju min häst varit enormt snäll att rida på, men jag tar lite i trä nu, för mkt har hänt i kroppen under vilan.
Måste du rida i sadeln för att kolla då? Kanske räcker att kolla på gången och vid longering?
 
Måste du rida i sadeln för att kolla då? Kanske räcker att kolla på gången och vid longering?
Jag måste nog det. Det var så i höstas i alla fall. Den ligger bättre med en ryttare, men vi får se. Ligger den för dåligt utan ryttare så kommer jag ju inte ens försöka.
 
Nu drar det ihop sig för att komma igång. I veckan har vi vaccinerat och på tisdag kommer hovslagaren. Sen ska vi komma igång. Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt inte är supersugen på att sitta upp. Han är så stor och jag misstänker att han kommer vara SVINPIGG. Plus att jag har en känsla av att jag kommer få byta ut min dressyrsadel för att han har breddat sig så mkt. Och jag måste hitta en hoppsadel som sväljer mkt manke och passar en dressyrhästkropp... Men söt är han i a f.
Ja jösses. Jag vet faktiskt inte vad som är värst när min ska sättas igång. Hon är inte direkt nån lek på lina heller (det var ju så jag bröt mina lillfingrar...) så jag får ju boka in stuntmän utifrån när hon så småningom ska igång. Nu är det så hårt och vidrigt ändå, så vi kan inte göra så mycket så hon får fortsätta stå i hagen. Även om hon idag valde att liva upp tillvaron lite genom att gå genom stänglset och ta med kompisarna ut lite. Två av de andra valde att gå in igen, men Svea och en av kompisarna som ska stå på vila pga liten hälta ägnade en stund åt att göra sig av med överskottsenergi. Det lyste verkligen bus ur ögonen på det där skitdjuret när jag fick tag i henne. Sen vill jag ju inte gärna leda henne i snöre när hon är sådär, för mina fingrar tenderar ju att gå lite sönder, så jag "ledde" henne med foderhink istället. Alla sätt är bra :D Och in i en hel hage kom de tillslut, allihop. Tur att jag jobbar hemifrån!
 
Nu drar det ihop sig för att komma igång. I veckan har vi vaccinerat och på tisdag kommer hovslagaren. Sen ska vi komma igång. Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt inte är supersugen på att sitta upp. Han är så stor och jag misstänker att han kommer vara SVINPIGG. Plus att jag har en känsla av att jag kommer få byta ut min dressyrsadel för att han har breddat sig så mkt. Och jag måste hitta en hoppsadel som sväljer mkt manke och passar en dressyrhästkropp... Men söt är han i a f.
Nej, det är verkligen inte kul när dem är vinterpigga och om sadeln inte passar hundra.
Jag vill inte rida ut 🙈 Men i morgon måste jag. Kan inte sitta på ridbanan för ofta. Längtar tills det blir varmare så att Elsa blir lugnare.

Kan tipsa om att Albion tar mycket manke :)
 
Nej, det är verkligen inte kul när dem är vinterpigga och om sadeln inte passar hundra.
Jag vill inte rida ut 🙈 Men i morgon måste jag. Kan inte sitta på ridbanan för ofta. Längtar tills det blir varmare så att Elsa blir lugnare.

Kan tipsa om att Albion tar mycket manke :)
Ja just det ja, det hade jag på min förra. Ska kolla om det finns ngn begagnad i närheten att testa :)
 
Nej, det är verkligen inte kul när dem är vinterpigga och om sadeln inte passar hundra.
Jag vill inte rida ut 🙈 Men i morgon måste jag. Kan inte sitta på ridbanan för ofta. Längtar tills det blir varmare så att Elsa blir lugnare.

Kan tipsa om att Albion tar mycket manke :)

Uteridningen är mitt gissel... Bara för att jag har så väldigt dåliga uteridningsmöjligheter och måste ut på vältrafikerad 70-väg för att komma av gården alls. Promenerade igår (känns säkrare) och ska ut i helgen med tänkte jag. Får passa på när man är ledig och det är ljust.
Det frös ju här igen, från +5 häromdagen till närmare -10 nu så stenhårt. Men hann salta upp ett spår i "volten" som vi har i en del av paddocken och där fick han sträcka på benen idag. Haha det syns verkligen hur överbyggd han är nu, stackarn 😅 Jag försökte dela klippet här men Buke vill inte låta mig göra det (funkat förr :confused:). Sen släppte jag ut honom på det stora med men det var som sagt hårt så han tog ett varv sen gick vi in igen.
 
Uteridningen är mitt gissel... Bara för att jag har så väldigt dåliga uteridningsmöjligheter och måste ut på vältrafikerad 70-väg för att komma av gården alls. Promenerade igår (känns säkrare) och ska ut i helgen med tänkte jag. Får passa på när man är ledig och det är ljust.
Det frös ju här igen, från +5 häromdagen till närmare -10 nu så stenhårt. Men hann salta upp ett spår i "volten" som vi har i en del av paddocken och där fick han sträcka på benen idag. Haha det syns verkligen hur överbyggd han är nu, stackarn 😅 Jag försökte dela klippet här men Buke vill inte låta mig göra det (funkat förr :confused:). Sen släppte jag ut honom på det stora med men det var som sagt hårt så han tog ett varv sen gick vi in igen.
Jag får inte rida i skogen här bakom om det blir hovspår i marken så jag får oftast ta mig iväg efter en 80-väg till en grusväg som ligger 1 km bort. Som tur är går det att gå i åkerkanten för det går ofta i 100 på vägen. Men det är ändå inte jättekul med övertaggad häst.
 
Gillar inte graman egentligen men vill helst inte betsla upp så jag testade faktiskt att rida med den idag. Jag tror vi båda blev lite lugnare och hon bockade ingen gång fast vi galopperade på hemvägen med. Skönt med nödbroms.
Kallt med 13 minus men så himla fint ute!

20210130_093233.jpg
 
Inser att jag trots is och hårda vägar ändå är lyckligt lottad. Här finns hur mycket skog som helst, och inga begränsningar alls förutom sunt förnuft o allemansrätten. Nära till skogen har vi också. Finns också hur mycket backar av olika längd och branthet, bara att träna på i. Jag har faktiskt lyckats hitta några skogsvägar m snö i mitten, så lite trav o galopp har kunnat utövats i veckan. Men man måste hålla sig i mitten, då det är is i hjulspåren, vilket verkligen ställer krav på att rida rakt, supernyttigt. Idag testade vi vagnen igen, och jag satt i också. Han känns verkligen supertrygg m vagnen och nästa lördag åker vi tillbaka igen för lite kurs så att han blir helt inkörd.
 

Bifogade filer

  • BD393D78-5888-4278-B724-00D34DC12E62.jpeg
    BD393D78-5888-4278-B724-00D34DC12E62.jpeg
    184,5 KB · Visningar: 35

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 388
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 350
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp