Födda 2017 del 3

@Amanda_F Hur går det?

Jag har bestämt att Merida ska få vila lite nu. Hon har gjort rätt mycket och utvecklats bra! Hon har slutat upp med att stanna och försöka bita mig i foten! :D

Tog en ordentlig titt på sadeln och den ligger inte bra, för smal och glider fram. Tog en bild efter ridning och skickade till sadelmakaren och fick skäll för att den låg för långt fram. O_o Hon svarade inte på om hon tror det går att få den användbar genom att vidga den mer, eller om det är dax att ge upp den och leta nytt. Vad nu det ska vara för nåt som passar en dörr typ. 🙄

Hon har haft munkorg på sig på dagarna nu när jag har varit där, och hon är väldigt bra på att suga i sig hö även med den på. :angel:Tänker att jag ska utöka tiden med den på när det kommer praktikanter som kan ta av/på den när jag inte är där. Hoppas även att skrittmaskinen töar fram och förhoppningsvis torkar upp så den går att använda.
 

Bifogade filer

  • 808FBF07-A7E6-4B62-8176-DAA934FF359D.jpeg
    808FBF07-A7E6-4B62-8176-DAA934FF359D.jpeg
    249,1 KB · Visningar: 46
@Marvin Den sitter äntligen där, sent igår kom skon på. 400 kr kostade det men jag skulle kunna betalt mer, jag måste byta bort den här hovslagaren, så är det. Skorna har blivit övervuxna redan efter två veckor. Jag hade visserligen sagt att han inte skulle lägga ut dem för mycket, för vi har haft en tappsko, men det här är inte ok.

Idag var det fullt ös medvetslös på töm. Min lilla lydiga grabb var inte på plats mentalt och han sparkade bakut i galoppen och balanstravade så fort han hittade en ursäkt för det. Förstod ganska snabbt att han inte gillade tömsättningen, den har varit ok tidigare men idag hade jag tagit bort däckelunderlägget så ny kände han sig trängd då jag hade innertömmen satt från hand, genom bett till däckel. Tror att han tyckte att det pressade på innerbogen, för det blev lugnare när jag satte tömsättningen rakt.

Vi kommer troligen få träna tömkörningen här om några veckor. Stallägaren har fixat en duktig instruktör som ska hjälpa hennes hästar med piaffen, så då hakar jag på. Han kommer säkert ha en finurlig tömsättning som Mirre kommer säga NEJ tack till, men det blir spännande. Det är rätt sällan jag får tag i någon tömkörningsinstruktör så jag blev väldigt glad. Jag pratade dessutom med honom på Breeders om att träna vanlig dressyr för honom nu i vår så det passar så enormt bra att han kommer till stallet där Mirre står, så slipper vi åka. Även om jag är beredd att göra det också, för att vi ska se lite olika miljöer.. Idag får jag nämligen min nya bil!!! Så trailern ska in på service och sen kör vi. Ska bli så skönt att ha den möjligheten, misstänker att jag kommer bli tvungen att köra honom till hovslagarna i framtiden...
 
Idag var det minsann vårkänsla, +8 och sol! Paddocken som var snötäckt igår var bar, lite blött men ingen snö. Tömkörde och hade Equiband på en stund mot slutet, han var så fiiin! Häftigt med att kunna se att han faktiskt spände magmusklerna lite mer med bandet på, och han kunde trava och stretcha ut halsen samtidigt på ett sätt som han tycker är lite svårt/jobbigt annars.
28A5E9CB-7CC7-4807-ABE2-338C892C0902.jpeg
 
Jag tog med mig min grabb ut en liten tur som handhäst igår. Han har vilat sedan mitten av december och jag märker att han börjar bli lite rastlös. Han kommer springande så fort han ser min bil 😊. Jag är dock för stor och gravid för att rida honom nu, men då tänker jag att jag kan passa på att öva på att ha honom som handhäst och kanske tömköra lite (men funkar nog bara på volt för min del just nu).

Han tyckte att det var väldigt kul att komma ut. Han var dock lite styrig. Det var väldigt längesen jag hade honom som handhäst. Det är tur att han och min andra häst är coola för vi trasslade runt lite. Tyvärr blev det en kort runda då de fällde träd i skogen och jag ville inte utmana ödet. Provade att trava fram och tillbaka på en grusväg och för första gången så gick det bra att trava med honom bredvid. Han brukar antingen stanna eller försöka springa framför annars. Fick hålla honom rätt kort dock och han blev lite stark. Tror jag behöver köpa en repgrimma eller dylikt för att få lite bättre styr på honom.

Nästa gång ska jag nog se till att min andra häst inte brunstar också. Var lite väl spännande vid ett ögonblick och det blev lite sura miner. 🙄
 
För att bryta min negativa rapportering kan jag glatt berätta att han nu vågar gå i vattenpölar. Så det finns hopp att för en fälttävlanskarriär. :angel: Han lyckades bryta ett finger på mig som fölunge när han fick panik av att det var vatten vid ingången till hagen. Men ibland får ju saker enorma proportioner i hans huvud... Nu var det ok och det var väldigt skönt!
 
Visa bifogad fil 65353
Idag fick Lejon prova på terränghinder för första gången. Avslutade med en liten minibana. Det var första träningen på nytt ställe med andra hästar och han skötte sig utmärkt ❤️

https://www.instagram.com/p/CLy28ESH4RJ/?igshid=18iekyb77iuy5
Så himla kul det ser ut och vad avis jag blir! Han ser väldigt positiv ut 😊

Själv fick jag nöja mig med att longera Korre i förrgår. Första gången ha får göra lite jobb sedan början av december. En liten stund med inspänning efter att ha fått jogga av sig och göra lite övergångar. Han tyckte att det var väldigt skoj och var sitt vanliga arbetssamma jag! Det kändes dessutom som han hittat en hel del egen balans under sin vila. Galopp på lina var inte alls lika svårt längre.

Jag längtar så tills jag kan rida honom igen. Bebis får gärna komma ut snart (6,5 veckor kvar till BF dock) 😊. Kommer nog be en tjej i stallet att rida honom lite innan dess. Det märks så väl att han vill jobba ❤️
 
Här är skrittmaskinen äntligen användbar igen, så nu blir det 60-90 minuter där för Rödluvan dagligen. Idag tyckte hon det var lite varmt!
Hon gör det onödigt jobbigt för sig och slöskrittar och sen får hon trava när grinden kommer ifatt henne. Varför kan hon inte bara skritta på? Vi har ju sett nu att hon kan skritta, med typ 15 cm övertramp.
 
Idag gav jag mig ut på utflykt. Första gången jag åkte iväg med Fille helt själv. Var rätt nervös för hur det skulle gå innan, men det gick super 🤩 åkte till en kompis och red ut där. Uteritten gick också skitbra, han hängde på en ny kompis utan att blinka och tittade mindre på saker i omgivningen än vårt sällskap gjorde ;) lite dålig fart i galoppen på den andra hästen så han fick inte riktigt plats att galoppera bakom men försökte bitvis iallafall.

så himla trevligt och är så nöjd att det gick bra, det är ju kanske att föredra att inte vara helt själv -men nu vet jag att vi löser det.

2FEDCF23-E10F-4C49-8ED5-326C7B2FE0AE.jpeg
 
Efter ett efterlängtat kort ridpass i måndags (mest studs och avrastning) så var det dags för tappsko igen i onsdags. Höll på att bryta ihop helt. Tisdagen var tandläkaren på plats och han såg bra ut så när som på lite hakar pga ett överbett.. Var så sugen på att rida och samtidigt jättetrött efter en intensiv jobbvecka att jag började gråta och sms:ade runt till folk som inte svarade. Men så på torsdagen fick jag ett nummer till en person som kunde hjälpa mig så på fredagen skoddes han om. Sulor och broddar togs bort. Sömmarna som gått av i hoven fick sitta där de sitter så de får vara där till nästa skoning då vi tar dem utan att ta upp för mkt av hovväggen.

Fredag em var det äntligen dags för ridning igen. Och då var han SÅÅÅÅÅ fin! Flyttar för skänkeln och fattar i balans för innerskänkeln. Han gör precis som jag tänker, helt enkelt en otrolig ridbarhet. Det är så lätt att glömma att han bara är 3,5 och har ridits tre pass efter vilan. Det blir ju korta pass för han har massa päls och ingen kondition, men allt är lätt med honom just nu. Jag tänker öka och han ökar, och samla, så gör han det. Märker att han inte är lika stark som innan vilan, travökningarna är plattare och lite svajigare, men han är lite smartare på ngt sätt. Ser på filmen att jag ska vara noggrannare med rakriktning och att han ska vara bättre på yttertygeln, men det kommer!

Han har tappat rätt mycket muskler i överlinjen, så det blir ju lite att jobba på. Men jag hoppas att det kommer gå hyfsat fort för han har bra balans och det känns när jag rider att han jobbar bra över ryggen. Så vi är i alla fall äntligen på g, så jag hoppas att jag kan ta med min trailer ner från sthlm om några veckor och börja åka iväg på bebishoppträningar.

C9D95E08-2C42-4003-B5BE-4400D36D5971.png
 
Idag gav jag mig ut på utflykt. Första gången jag åkte iväg med Fille helt själv. Var rätt nervös för hur det skulle gå innan, men det gick super 🤩 åkte till en kompis och red ut där. Uteritten gick också skitbra, han hängde på en ny kompis utan att blinka och tittade mindre på saker i omgivningen än vårt sällskap gjorde ;) lite dålig fart i galoppen på den andra hästen så han fick inte riktigt plats att galoppera bakom men försökte bitvis iallafall.

så himla trevligt och är så nöjd att det gick bra, det är ju kanske att föredra att inte vara helt själv -men nu vet jag att vi löser det.

Visa bifogad fil 65401
Jag åker alltid själv :angel: Elsa är rätt långsam att lasta och vill helst ha en människa inne i transporten och en som knuffar på därbak men jag brukar lägga longerlinan ett varv runt bommen och sen går jag ut och går bakom henne med linan så knallar hon på lite långsamt.
 
Jag åker alltid själv :angel: Elsa är rätt långsam att lasta och vill helst ha en människa inne i transporten och en som knuffar på därbak men jag brukar lägga longerlinan ett varv runt bommen och sen går jag ut och går bakom henne med linan så knallar hon på lite långsamt.
Ja jag är ju mycket själv nu så får ju liksom ta tag i det istället för att engagera medhjälpare varje gång. Tycker mest att urlastningen är värst... Han har stoppat huvudet under bommen någon gång när jag lasttränat - när jag inte har någon som tar emot honom och ser till att huvudet är på rätt sida :p
Sen har han inte åkt så mycket heller: till och från besiktning, kastrering, två utflykter innan jul och nu idag. Så dagens utfall känns lovande för mitt mål att lätt kunna åka själv utan att bli nervös i framtiden:p
 
Efter ett efterlängtat kort ridpass i måndags (mest studs och avrastning) så var det dags för tappsko igen i onsdags. Höll på att bryta ihop helt. Tisdagen var tandläkaren på plats och han såg bra ut så när som på lite hakar pga ett överbett.. Var så sugen på att rida och samtidigt jättetrött efter en intensiv jobbvecka att jag började gråta och sms:ade runt till folk som inte svarade. Men så på torsdagen fick jag ett nummer till en person som kunde hjälpa mig så på fredagen skoddes han om. Sulor och broddar togs bort. Sömmarna som gått av i hoven fick sitta där de sitter så de får vara där till nästa skoning då vi tar dem utan att ta upp för mkt av hovväggen.

Fredag em var det äntligen dags för ridning igen. Och då var han SÅÅÅÅÅ fin! Flyttar för skänkeln och fattar i balans för innerskänkeln. Han gör precis som jag tänker, helt enkelt en otrolig ridbarhet. Det är så lätt att glömma att han bara är 3,5 och har ridits tre pass efter vilan. Det blir ju korta pass för han har massa päls och ingen kondition, men allt är lätt med honom just nu. Jag tänker öka och han ökar, och samla, så gör han det. Märker att han inte är lika stark som innan vilan, travökningarna är plattare och lite svajigare, men han är lite smartare på ngt sätt. Ser på filmen att jag ska vara noggrannare med rakriktning och att han ska vara bättre på yttertygeln, men det kommer!

Han har tappat rätt mycket muskler i överlinjen, så det blir ju lite att jobba på. Men jag hoppas att det kommer gå hyfsat fort för han har bra balans och det känns när jag rider att han jobbar bra över ryggen. Så vi är i alla fall äntligen på g, så jag hoppas att jag kan ta med min trailer ner från sthlm om några veckor och börja åka iväg på bebishoppträningar.

Visa bifogad fil 65403
Vad drygt med tappskor! Hoppas skorna sitter nu!
 
Jag har varit iväg på två dressyrträningar nu (idag och för 14 dagar sen) och vilken skillnad det blir direkt. På första träningen kom vi på hur man fattade höger galopp och idag lyckades vi galoppera lite i "riktig" galopp. Brukar bli gunghäst i vanliga fall. Traven blev också riktigt fin :)
Börjar önska mig en dressyrsadel nu.

Film från häromdagen, orkade inte filma idag.
 
Jag ska få rida idag! Är så glad, tänker ta fram lite bommar. Och i morgon ska jag rida uuuuuute (om han inte blivit Rodeo-häst över helgen). Vill hinna med det innan det blir kallt igen.

Har kompletterat årets mål:
1. Sitta upp själv utan hjälp
2. Lasta själv och åka iväg (inspirerat av er i tråden)
3. Rida på stranden någon gång. Bor jag i Skåne ska jag nyttja det. Var och gick med hunden igår på stranden och jag kan inte tänka mig något drömmigare. Jag kanske är världens sämsta dressyrryttare på det sättet. Nog en bättre hästägare än dressyrryttare när allt kommer omkring.
4. Ridmässigt är det bara hoppning vi saknar. Annars kan han nu allt han ska det här året. Vi provade trav – halt – trav förra passet och det var inga problem. Älskar att han är van vid att ha halten som sin "safe-spot" så han står där han står till jag ber om annat.

Apropå hovslagare så kollade jag upp den här killen och han är inte med på hovslagarföreningens lista men han finns ju med Gesällbrev på Jordbruksverket. Min gamla hovslagare som var HELT fantastisk fanns inte med på någon av listorna. Detta kanske borde vara en egen tråd, men hur tänker ni där?
 
Jag ska få rida idag! Är så glad, tänker ta fram lite bommar. Och i morgon ska jag rida uuuuuute (om han inte blivit Rodeo-häst över helgen). Vill hinna med det innan det blir kallt igen.

Har kompletterat årets mål:
1. Sitta upp själv utan hjälp
2. Lasta själv och åka iväg (inspirerat av er i tråden)
3. Rida på stranden någon gång. Bor jag i Skåne ska jag nyttja det. Var och gick med hunden igår på stranden och jag kan inte tänka mig något drömmigare. Jag kanske är världens sämsta dressyrryttare på det sättet. Nog en bättre hästägare än dressyrryttare när allt kommer omkring.
4. Ridmässigt är det bara hoppning vi saknar. Annars kan han nu allt han ska det här året. Vi provade trav – halt – trav förra passet och det var inga problem. Älskar att han är van vid att ha halten som sin "safe-spot" så han står där han står till jag ber om annat.

Apropå hovslagare så kollade jag upp den här killen och han är inte med på hovslagarföreningens lista men han finns ju med Gesällbrev på Jordbruksverket. Min gamla hovslagare som var HELT fantastisk fanns inte med på någon av listorna. Detta kanske borde vara en egen tråd, men hur tänker ni där?

Kul med mål :)
Jag har inte så många mål i år fast jag har ju lite jobb på vägen för att nå dem.

1. Pay and jump på ca 20 cm i maj.
2. Starta LB dressyr i oktober-november.

Sen får hon gärna sluta med sina bocksprång också :angel:

Angående hovslagare så har inte min gesällbrev men hon har ansvarsförsäkring och lång erfarenhet så det räcker för mig. Har skott åt mig i fyra år nu och det funkar jättebra 👌
 
Igår var vi och hopptränade efter ett uppehåll på några veckor. Elsa blev jätteglad att komma dit (tokpigg). Blev väldigt imponerad av henne att vi kunde rida fram i galoppen samtidigt som dem andra tre ekipagen.
Sen började hon strejka när vi skulle hoppa. Bommar har blivit livsfarligt igen på några veckor. Men efter lite diskussioner så kom vi över. Hoppade mini banor på 3 hinder åt gången. Nya diskussion för varje nytt hinder men så kan det vara med ett fuxsto 🙈 Är väldigt nöjd ändå och det kändes inte som jag skulle dö någon gång 😂
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 272
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 920
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 345
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp