Födda 2019

DSC_0490.JPG

Jag var och hälsade på den här tjejen igår på vägen ner från julfirande. Vilken liten dam det har blivit! Det är så att det är svårt att tro att det är samma lilla skygga fölis som jag skickade upp för några månader sen, hon var så lugn och trygg och gosig. Hon har haft lite bekymmer med ett öga sista veckan men förhoppningsvis är det på bättringsvägen. Jättekul att se vilken utveckling hon har gjort, det ska bli mycket roligt att följa henne här framöver.
 
Här har Mammahästen åkt hem. Oerhört okomplicerat verkligen. 'Jaha?'
Var väl typ reaktionen.
Hon åkte på kvällen och på morronen var hon ju bara inte där. Inget gnäggande eller letande. Mest kul bus med 'nya' hagkpmpisen.

Utsläpp i hagen har därtill blivit betydligt mindre sprattligt när mamma är borta och att det inte finns di verkar inte riktigt bekomma honom öht.
Han är cool!
Cool och väldigt väldigt trevlig!
 

Bifogade filer

  • 6EEE9385-2762-4A1E-85F2-7B647601D439.jpeg
    6EEE9385-2762-4A1E-85F2-7B647601D439.jpeg
    515,6 KB · Visningar: 92
Har börjat ta min lilla tjej med ut på promenader, då stora delar av hagen är så lerig nu efter allt regn att den knappt används, så de rör sig inte lika mycket för tiden som de brukar. Hej och hå vad pigg hon är! Fullkomligt springer iväg mot skogen så det är jobbigt att hålla i henne... I dag knatade hon före de andra hästarna hela rundan, verkligen en tuff och självsäker liten donna. :love: Funderar fortfarande lite på att kanske kunna behålla henne själv, tror hon skulle kunna bli en super ft-häst... går i vatten och hoppar stockar självmant när hon får springa lös. :D
 
Hur gör ni eller andra när ni reser med föl första gångerna själv?
Min har åkt ganska mycket med sin mamma men nu är hon inte kvar.
Han kan stå bunden i gången men där är man ju med och kan parera och så.

Kör man löst utan mellanvägg?
Binder som 'en vanlig häst'?
Kör med kompis eller ensam?
 
Hur gör ni eller andra när ni reser med föl första gångerna själv?
Min har åkt ganska mycket med sin mamma men nu är hon inte kvar.
Han kan stå bunden i gången men där är man ju med och kan parera och så.

Kör man löst utan mellanvägg?
Binder som 'en vanlig häst'?
Kör med kompis eller ensam?
Köra med kompis är nog det bästa. De gånger jag kört föl har jag gjort som en "spilta" alltså inte tagit bort all inredning och kört dem lösa som jag vet att många andra gör. Jag har haft en platta framvid frambommen och en vid bakbommen och så står de där, bredvid sin mamma då. Åring har jag kört själv någon gång och det har gått bra men har man möjlighet att ha en äldre häst som sällskap är det nog bra.
 
Jag har inte kört Julius något än, men han ska flytta om typ en månad. Kommer låna kompisens bojsläp med fast vägg i mitten och dörr bak. Kommer antingen köpa en plywoodskiva att ha fram under bommen så det blir en vägg där med eller små halmbalar under bommen. Och köra honom löst.
 
Hur gör ni eller andra när ni reser med föl första gångerna själv?
Min har åkt ganska mycket med sin mamma men nu är hon inte kvar.
Han kan stå bunden i gången men där är man ju med och kan parera och så.

Kör man löst utan mellanvägg?
Binder som 'en vanlig häst'?
Kör med kompis eller ensam?
Brukar köra dem löst och utan inredning tills de är bekväma. Har varit med om att skära loss och lasta om en unghäst utmed starkt trafikerad väg som hängde upp och ner från bommen efter att den fick panik så anser att risken med att köra dem löst är mindre än att binda upp dem, även om det inte är optimalt. Sen kör jag _alltid _ med kamera, det underlättar nåt enormt.
 
Passade på att fota lite idag när det var så fint väder och de här två alltså :love:
Ponnyn som blivit 1,5år och lillskiten är som ler och lång halm, jag kommer behöver lägga mer jobb på att vänja av de där två än mamsmen 🙈
Eftersom jag är sämst på att välja ut bilder får det blir två collage igen:
2.jpg
 
Helix har stått uppbunden för första gången idag. Det var helt ok tyckte han, som det lilla A-barn han är. 😍 Han gillar att bli borstad precis som sin mamma och sina två bröder. ❤ Bild på den lilla sötnosen bifogas
 

Bifogade filer

  • 20200110_091813.jpg
    20200110_091813.jpg
    417,5 KB · Visningar: 38
Donnis lämnar tråden. Jag nämnde nog i sista inlägget att hon har haft lite bekymmer med ett öga. Det visade sig vara betydligt mer komplicerat och ovanligt än vad vi någonsin kunnat ana, med dålig prognos och livslång behandling trots operation. Vi som hästägare har fattat beslutet att hon ska få somna in idag, vi tycker inte att det är rätt att utsätta en 7 månaders för allt det jobb och det lidande som det hade inneburit att fortsätta behandla henne.
Fruktansvärt tråkigt givetvis, och det känns alltid extra i mattehjärtat när de är så unga. Jag kommer inte lämna några ytterligare detaljer här eller diskutera det mer ingående. Hoppas det går bra för alla er andra med era småttingar!
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 740
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 640
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 039
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 162
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp