Födda 2019

Veterinären var ute igår för att vaccinera! Bad henne kolla kulorna på Julius, båda var nere så blir kastrering nån gång efter nyår och innan det blir insekter!
Vad skönt!
Ska också vaccinera i veckan, dos två. Sist stod han snällt utan att reagera så jag hoppas han fortsätter på det spåret. 😇

De flesta jag pratat med vill kastrera typ så sent som möjligt. Jag har ingen direkt erfarenhet men tanken var väl till hösten i så fall, efter hingstbetet.
Men egentligen vet jag inte hur man 'brukar' göra, det spelar ju ingen roll för mej som ska ha en valack tänker jag. (?)
Men först ska ju kulorna ner då 😁
 
Vad skönt!
Ska också vaccinera i veckan, dos två. Sist stod han snällt utan att reagera så jag hoppas han fortsätter på det spåret. 😇

De flesta jag pratat med vill kastrera typ så sent som möjligt. Jag har ingen direkt erfarenhet men tanken var väl till hösten i så fall, efter hingstbetet.
Men egentligen vet jag inte hur man 'brukar' göra, det spelar ju ingen roll för mej som ska ha en valack tänker jag. (?)
Men först ska ju kulorna ner då 😁

Det verkar finnas olika tankar om kastrering. Först tänkte jag kastrera senare, fick för mig att de växte lite mer som hingst. Men sen har jag också hört att de växer mer ju tidigare man kastrerar. Vad som är sant vet jag inte och ”biologin” kanske redan bestämt den färdiga höjden, att den inte går att påverka. Kände till slut att jag vill kastrera så tidigt som möjligt då han troligen kommer gå i blandflock till hösten och vill att han ska ha så lite hingstbeteende som möjligt. Pratade med vet och hon rekomenderade att kastrera på vinterhalvåret när det är snö eller fruset samt minimalt med insekter.
 
Min förra uppfödning lät jag kastrera redan som 10-månaders (i mars). Där var planen att ta honom efter sommarbetet, att han skulle få gå på hingstbete först, men det blev ohållbart eftersom han fick så stark könsdrift redan vid 9 månader. Till slut hoppade han över stängslen (han var e: Don Schufro, så ingen hopptalang...) så det blev akut.
F ö fick han ändå gå på hingstbete, gick hur bra som helst (han blev t o m flockledare). Jag var annars ängslig för att han skulle bli hackkyckling.
 
Jag vill gärna kastrera mina till våren. Veterinären lät inte jättesugen på det han tyckte det var lagom till hösten. Men jag hoppas det funkar att göra i vår. Blir ett lugnare hingstbete då tänker jag.
 
Kartering
Åker ni till klinik eller gör hemma?
Vad föredrar man?

Har ett litet stall, ingen bred stallgång att hålla till på så att säga..
 
Hade veterinären någon anledning till det?
Nej egentligen inte. Han kanske funderade på om kulorna kommit ner, men det gjorde de för länge sedan, i somras. Nu är de så långhåriga så svårt att se men det kan inte vara något problem tänker jag.

De kommer kastreras hemma, det har jag gjort med tidigare hingstar.
 
@Fille De växer mer på höjden ju tidigare man kastrerar, och i bredden om man väntar (men då ska man nog vänta tills de är iaf 3 år om man vill ha en "maffigare" häst).

Utomlands är det flera ställen vanligt att kastrera medan hingstfölet fortfarande går med mamman, det ska jag överväga om jag får ett föl som blir "valackämne"någon gång. Känns snällare att låta de få trösta sig hos mamma när det gör ont efteråt, och ingrepet blir ju mindre och gror snabbare dess tidigare man gör det.
 
@Fille De växer mer på höjden ju tidigare man kastrerar, och i bredden om man väntar (men då ska man nog vänta tills de är iaf 3 år om man vill ha en "maffigare" häst).

Utomlands är det flera ställen vanligt att kastrera medan hingstfölet fortfarande går med mamman, det ska jag överväga om jag får ett föl som blir "valackämne"någon gång. Känns snällare att låta de få trösta sig hos mamma när det gör ont efteråt, och ingrepet blir ju mindre och gror snabbare dess tidigare man gör det.

Aha! Ja han är väldigt söt men med tanke på att han är korsning så är han inget hingstämne! Tror inte jag har möjlighet att kastrera medan han går med sin mamma tyvärr annars hade det varit bra!
 
Fortsätter fundera på kastrering, ska de stå i tex sjukhage efter? Måste de stå ensamma? Eller hur brukar man göra? Aldrig haft varken föl eller hingst innan 🙈
 
Fortsätter fundera på kastrering, ska de stå i tex sjukhage efter? Måste de stå ensamma? Eller hur brukar man göra? Aldrig haft varken föl eller hingst innan 🙈
De ska hålla sig stilla precis efter har jag för mig så att det slutar blöda alltför mycket i alla fall. Sen måste de röra sig! När de rör på sig så minskar svullnaden. Det får nog droppa lite grann ur såret de första dagarna. Absolut inte sjukhage utan vanlig hage och ibland kan man behöva hjälpa dem med motion, om de har väldigt ont och blir stillastående. Men hör med veterinären- det kommer jag att göra- man vet aldrig om det är något nytt på fronten. Men rörelse är bra i alla fall :)
Tempa dagligen i början.
 
Fortsätter fundera på kastrering, ska de stå i tex sjukhage efter? Måste de stå ensamma? Eller hur brukar man göra? Aldrig haft varken föl eller hingst innan 🙈

Om man kastrerar dem som föl/åringar så brukar det vara box tills nästa dag och sedan ut i flocken som vanligt. Då har vi kastrerat hemma, stående.
 
Fortsätter fundera på kastrering, ska de stå i tex sjukhage efter? Måste de stå ensamma? Eller hur brukar man göra? Aldrig haft varken föl eller hingst innan 🙈
Box första timmarna, sen MYCKET motion. Jag har fått asa runt på mina då de efter några dagar varit ovilliga att röra sig tillräckligt när det börjar strama och göra ont. De har gått i egen hage tills de läkt för att undvika bråklekar med jämnåriga. Promenad 30x2 första veckan typ så brukar de vara OK sen.
 
Mat är gott hälsar Helix som jobbar på sin julkula. 😄
 

Bifogade filer

  • 20191219_104316.jpg
    20191219_104316.jpg
    366,5 KB · Visningar: 47
Vår lilla har övergått till en visserligen vänlig men ändock liten gangster som kommer farandes så fort jag visar mig. Jag är fö fascinerad över hur extremt jämnt han växer hela tiden, tror knappt han varit högre bak alls hittills men växer gör han ju.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 738
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 640
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 039
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 152
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp