Födda 2019

Vilken rolig tråd jag hittade här! :D Jag har läst flera sidor med era inlägg och vill gärna vara med...

Jag har en valack f19 jag med :) Incendio heter han och är insutten nu i höstas men inte mycket mer än så, vintervila nu men jag kan knappt bärga mig till våren kommer!
 

Bifogade filer

  • 269930229_453948869734086_6325809943549999236_n.jpg
    269930229_453948869734086_6325809943549999236_n.jpg
    181,6 KB · Visningar: 50
Hamnar vi inte där så är det inte hela världen men har siktet och målet på att starta. ☺️
Vad kul! Jag har lite samma taktik, det är målet och vad vi vill sikta på men blir det inte av eller att vi inte känner oss redo så är det så :) men jag tycker det är enklare att träna då med någon form av mål framför.
 
Min ska gå treårs, men det blir nog i augusti/september i vårat förbund. Tar hem henne nu i nästa vecka för att påbörja inridningen så smått. :)
 
Ja, har visat hennes storebror som är 4 år äldre. :) Det gick inte jättebra då jag gjorde en del nybörjarfel pluss att de ändrade bedömningen det året så ingen visste helt hur det skulle fungera. Så hoppast att jag ska göra ett bättre jobb med lillasyster.
åh berätta mer! haha, jag ska visa för första gången. Har nördat ner mig totalt på youtube och alla sidor som finns men känner att det är så mkt att tänka på.

Hur upplever du bedömningen generellt, snål/generös/ rättvis osv? Går de säga något om det? :)
 
åh berätta mer! haha, jag ska visa för första gången. Har nördat ner mig totalt på youtube och alla sidor som finns men känner att det är så mkt att tänka på.

Hur upplever du bedömningen generellt, snål/generös/ rättvis osv? Går de säga något om det? :)

Jag upplevde den rättvis och att domarna var duktiga på att se "småsaker", som vanliga dödliga kanske inte skulle uppmärksamma.

Mitt största "misstag" var att jag inte var tillräckligt snabb med att fånga in hästen mellan varven i löshoppningen och leda fram den till nästa runda, så vi hann inte med att hoppa så högt - jag tänkte inte över att man endast hade en begränsad tid per häst. Och så hade jag missat att de gav poäng för gångarter även under ryttare (det var vad som ändrades det året, så tror många missat det), om jag vetat så skulle vi fokuserat ännu mer på ridningen innan testen.

Det brukar väl finnas träningstilfällen i många regioner som man kan åka på, säkert lurt om man inte visat innan.
 
Hos oss fångas aldrig hästen mellan löshoppningen utan en får stå på varje kortsida så den stannar och väntar på andra långsidan medan hinderpersonalen fixar hinder.

Trodde det var lika överallt? Har för mej det står i reglementet?

Jag var funktionär på ridprovet 2021 och det var inga poäng där. Kanske kommer för äldre hästar (?) men inte för treåringarna iallafall.
Man skulle visa hästen i två varv åt vardera håll i alla gångarter. Typ. Inget avancerat öht, några hade ganska stora problem, ofta av att hästen inte gick framåt, stannade och blev istadig eller bara var mycket stökig, upplevde att man hade mycket tålamod med de här unga hästarna och ingen blev underkänd.
 
Hos oss fångas aldrig hästen mellan löshoppningen utan en får stå på varje kortsida så den stannar och väntar på andra långsidan medan hinderpersonalen fixar hinder.

Trodde det var lika överallt? Har för mej det står i reglementet?

Jag var funktionär på ridprovet 2021 och det var inga poäng där. Kanske kommer för äldre hästar (?) men inte för treåringarna iallafall.
Man skulle visa hästen i två varv åt vardera håll i alla gångarter. Typ. Inget avancerat öht, några hade ganska stora problem, ofta av att hästen inte gick framåt, stannade och blev istadig eller bara var mycket stökig, upplevde att man hade mycket tålamod med de här unga hästarna och ingen blev underkänd.
Om jag inte minns fel bor väl @sorbifolia i ett av våra grannländer? :)
 
Min kompis säger skämtsamt att Julius ska visas, han får visas utom tävlan i Swb om det finns plats över. Nu lär han knappt få en enda poäng, då han dels är jätteliten och dels inte är någon hoppstjärna, så jag struntar i det 😅
 
Jag upplevde den rättvis och att domarna var duktiga på att se "småsaker", som vanliga dödliga kanske inte skulle uppmärksamma.

Mitt största "misstag" var att jag inte var tillräckligt snabb med att fånga in hästen mellan varven i löshoppningen och leda fram den till nästa runda, så vi hann inte med att hoppa så högt - jag tänkte inte över att man endast hade en begränsad tid per häst. Och så hade jag missat att de gav poäng för gångarter även under ryttare (det var vad som ändrades det året, så tror många missat det), om jag vetat så skulle vi fokuserat ännu mer på ridningen innan testen.

Det brukar väl finnas träningstilfällen i många regioner som man kan åka på, säkert lurt om man inte visat innan.
Exakt därför jag faktiskt vill visa min! Inte för någon framtida försäljning eller liknande utan det känns mest intressant att faktiskt få en bedömning på honom. Tycker det är lätt att bara se klipp på vääääääldigt dyra och fina unghästar som man redan innan förstår kmr få topp betyg. Nästan roligare att se vanliga amatörhästar, i mitt tycke ;)

träningstillfällen låter toppen. Vi finns i östergötland och har ju ganska många större anläggningar härikring, kanske ska hålla ögonen öppna!
 
Hos oss fångas aldrig hästen mellan löshoppningen utan en får stå på varje kortsida så den stannar och väntar på andra långsidan medan hinderpersonalen fixar hinder.

Trodde det var lika överallt? Har för mej det står i reglementet?

Jag var funktionär på ridprovet 2021 och det var inga poäng där. Kanske kommer för äldre hästar (?) men inte för treåringarna iallafall.
Man skulle visa hästen i två varv åt vardera håll i alla gångarter. Typ. Inget avancerat öht, några hade ganska stora problem, ofta av att hästen inte gick framåt, stannade och blev istadig eller bara var mycket stökig, upplevde att man hade mycket tålamod med de här unga hästarna och ingen blev underkänd.
Jag har sett de på de flesta videos iallafall, att man fångar den en stund.

gällande ridprovet så verkar man bli godkänd mest om man kan genomföra gångarterna åt vardera håll?
 
Jag har sett de på de flesta videos iallafall, att man fångar den en stund.

gällande ridprovet så verkar man bli godkänd mest om man kan genomföra gångarterna åt vardera håll?
Jag har sett tvärtom 🙃
Man kanske får kolla med det stället man vill visa på helt enkelt.

Ja precis, det verkar väldigt okomplicerat med ridprovet. Jag känner mej betydligt mindre nervös för det nu än innan jag fick vara med och se.
Nu är jag nog mest orolig för hur jag ska fixa att springa ikapp med hästens långa ben när han ska visa sin trav för hand 😅
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 745
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 643
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 180
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp