Födda 2019

Vi fick en hel del snö i helgen som nu smält bort på två dagar… behöver jag säga att ja hellre haft kvar den? :laugh:
 

Bifogade filer

  • 6B8E3A1E-DF0A-4758-90E7-09FC66291320.jpeg
    6B8E3A1E-DF0A-4758-90E7-09FC66291320.jpeg
    271 KB · Visningar: 84
Jag har ju velat länge hur jag ska göra med Julius, han är ju jätteliten (för mina 184 cm och skitlånga ben), men hade till slut bestämt att spara honom till augusti och se då. Hade tänkt att är han under 158 cm då (vilket han troligen är då han är 151-152 cm idag) så säljer jag. Men i fredags fick jag lite ”hjälp på traven” i beslutet. Är gravid i vecka 15. So far so good. Fick dock se på fredagens ultraljud att det är två barn i magen och har ju ett barn sedan tidigare. Så från att vara en liten familj kommer vi bli en stor, vilket gör att jag redan nu känner att jag inte kommer att mäkta med en inackorderad häst också med allt vad det innebär. Än har vi inte hittat drömgården…

Så nu slutar troligen vår ”saga” 😰 Inte än, men snart! Min drömhäst på alla plan utom på höjden!
 
Jag har ju velat länge hur jag ska göra med Julius, han är ju jätteliten (för mina 184 cm och skitlånga ben), men hade till slut bestämt att spara honom till augusti och se då. Hade tänkt att är han under 158 cm då (vilket han troligen är då han är 151-152 cm idag) så säljer jag. Men i fredags fick jag lite ”hjälp på traven” i beslutet. Är gravid i vecka 15. So far so good. Fick dock se på fredagens ultraljud att det är två barn i magen och har ju ett barn sedan tidigare. Så från att vara en liten familj kommer vi bli en stor, vilket gör att jag redan nu känner att jag inte kommer att mäkta med en inackorderad häst också med allt vad det innebär. Än har vi inte hittat drömgården…

Så nu slutar troligen vår ”saga” 😰 Inte än, men snart! Min drömhäst på alla plan utom på höjden!
Hur det än är kommer han göra någon glad, han verkar helt fantastisk! Hoppas det kommer lösa sej till det nästa för er❤️
 
Vi var på löshoppning igår och han är fortfarande rätt valpig och 'mest ben' men lite börjar han komma i sin kropp ändå.
Jämfört med tidigare 🙄🙈

Hoppar gör han trevlig och även om mycket annat också är spännande och ska utforskas så när han väl går in på hindren suger han tag i uppgiften och blir så nöjd efteråt.

De andra i samma ålder ser dock bra mycket maffigare och kralligare ut. Å andra sidan är det nog mer massa från början tror jag.

Ni som vill visa på unghästtest, hur tänker ni konditionsmässigt inför det?
Hur tränar ni?
Lösgalopp? Annat? Visa bifogad fil 83725
Jag som har varit funktionär på många unghästtester tycker att det är väldigt bra att du tänker på hästens kondition. Jag har sett för många hästar slängtrava bort all sin ork vid löshoppningen som lett till att den inte orkat visa upp sig från sin bästa sida.

Lösgalopp är jättebra, och öva då hästen att galoppera i båda varven, många har bara gått i vänstervarv och springer bort orken när man försöker få den visa galopp även åt andra hållet.

Löshoppning ska man däremot bara träna i vänstervarv så att hästen inte blir förvirrad.
 
Jag som har varit funktionär på många unghästtester tycker att det är väldigt bra att du tänker på hästens kondition. Jag har sett för många hästar slängtrava bort all sin ork vid löshoppningen som lett till att den inte orkat visa upp sig från sin bästa sida.

Lösgalopp är jättebra, och öva då hästen att galoppera i båda varven, många har bara gått i vänstervarv och springer bort orken när man försöker få den visa galopp även åt andra hållet.

Löshoppning ska man däremot bara träna i vänstervarv så att hästen inte blir förvirrad.

Varför skulle dom bli förvirrad om man hoppar åt båda hållen? Jag har alltid låtat mina unghästar hoppa i båda varv, då jag är upptagen av liksidighet och vill att de ska hoppa ungefär 50/50 i höger- och vänstergalopp. Men vid "seriösare" löshoppning så brukar vi köra samma varv hela passet, dvs. inget byte eller ombyggnad av banan undervägs - annars kan man nog riskera att de blir lite osäkra på vart de ska.

Har aldrig varit problem med mina i alla fall, de hoppar glatt åt det håll man skickar dom. :)
 
Varför skulle dom bli förvirrad om man hoppar åt båda hållen? Jag har alltid låtat mina unghästar hoppa i båda varv, då jag är upptagen av liksidighet och vill att de ska hoppa ungefär 50/50 i höger- och vänstergalopp. Men vid "seriösare" löshoppning så brukar vi köra samma varv hela passet, dvs. inget byte eller ombyggnad av banan undervägs - annars kan man nog riskera att de blir lite osäkra på vart de ska.

Har aldrig varit problem med mina i alla fall, de hoppar glatt åt det håll man skickar dom. :)
Jag har sett flera uppvisningar där hästar vänt och hoppat tillbaka över hindret, och talat med visare som sagt att de övat åt båda hållen.
Att hoppa tillbaka medför dels risker för banpersonalen som kan skadas, dels kan hästen slösa bort sin energi och inte orka eller hinna hoppa så högt och bra som den har förmåga till.
 
Jag har sett flera uppvisningar där hästar vänt och hoppat tillbaka över hindret, och talat med visare som sagt att de övat åt båda hållen.
Att hoppa tillbaka medför dels risker för banpersonalen som kan skadas, dels kan hästen slösa bort sin energi och inte orka eller hinna hoppa så högt och bra som den har förmåga till.

Ja, det är klart, man ska inte låta dom vända och hoppa tillbaks. Kan dock vara svårt ibland med hoppglada hästar... :angel: Så man får lära dom att fortsätta tänka framåt även i landingen efter hindret.

Just därför är det som jag säger att jag hoppar åt samma håll hela passet, men att alltid, varje gång, hoppa åt vänster låter som det kan bli en alldeles för ensidig belastning för en unghäst under uppbygnad.
 
Nu har jag hämtat hem Lille-A, hon kom i måndags kväll och på tisdag var det iväg för tandkoll och vaccin. Vi hittade en pytteliten vargtand som var på väg att bildas i underkäken, som kunde plockas bort bara med en pincett, annars hade hon precis börjat fälla de framre tandkapparna/mjölktänderna.

Tänkte låta henne få några dar att bara komma in i flocken innan vi börjar träna, då ledarstoet absolut inte tyckte hon var välkommen tillbaka, nu som de inte gått tillsammans på över ett år. Så vill inte ställa några krav innan det lugnat sig lite så hon får äta och vila ordentligt. (Tar in dom på natten nu i början iom hon inte får använda ligghallen)

Ska nog börja med att kolla av om hon kommer ihåg longeringen och tömkörningen som vi gjorde i höstas, sedan blir det insitting så snart hon är redo. Planen är att hon får vara hemma nu fram tills sommarbetet i maj/juni, så vi har gott om tid på oss att förbereda inför treårstestet som blir i augusti/september.
 
Sven som vilar nu sedan november fick träns och sadel på sig idag för några varv i ridhuset. Tränsa var inga problem och med sadeln var han något spänd några minuter innan han slappnade av och blev sig själv!
Ser fram emot våren nu och förhoppningsvis åker vi iväg på löshoppning på söndag! :love:
 

Bifogade filer

  • 6229D73A-5518-413C-B87C-D8E1AA6A4C92.jpeg
    6229D73A-5518-413C-B87C-D8E1AA6A4C92.jpeg
    294 KB · Visningar: 34
Det är mycket bus i vår lille grabb just nu, han och kompisarna är nog lika trött på denna isiga vinter som vi tvåbenta. Vi löshoppade ett par gånger under senhösten och jag hann sitta på honom en gång men fick av andra orsaker ta en paus. Som vanligt tar han allt med ro även om han är en liten slyngel ibland. Tyckte t.ex. att ha mig på ryggen var en baggis och verkade mest fundera på när vi skulle hitta på något riktigt skoj. Hoppat bättre och bättre, så kan bara våren komma så kan jag kanske förbereda honom klart för test...

qE1GCPS.jpg

G4yoH6u.jpg
 
Det är mycket bus i vår lille grabb just nu, han och kompisarna är nog lika trött på denna isiga vinter som vi tvåbenta. Vi löshoppade ett par gånger under senhösten och jag hann sitta på honom en gång men fick av andra orsaker ta en paus. Som vanligt tar han allt med ro även om han är en liten slyngel ibland. Tyckte t.ex. att ha mig på ryggen var en baggis och verkade mest fundera på när vi skulle hitta på något riktigt skoj. Hoppat bättre och bättre, så kan bara våren komma så kan jag kanske förbereda honom klart för test...

qE1GCPS.jpg

G4yoH6u.jpg
Riktigt fin! Hur stor är han?
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
407
· Visningar
51 440
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 665
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 078
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 569
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp