Födda 2019

Tack! Vet inte :o:laugh:
Mamma var typ 162 och pappa är 168. Skulle gissa på 165-168 idag, vissa påstår att han kommer bli stor men jag hoppas de har fel eftersom jag själv är storleken "rider fortfarande B-ponny". :nailbiting:

Altså det där är så j*vla typiskt! :p Små människor verkar alltid lyckas få stora hästar, medan vi med långa ben som behöver stora hästar, får små pygmèhästar oavsett vad vi betäcker med verkar det som....! Mätte min tös häromdan till 1,57.. :banghead:Mamman är 1,64 och pappan 1,73, så jag trodde ju åtminstonde hon skulle bli lika stor som sin mamma. :meh:
 
Altså det där är så j*vla typiskt! :p Små människor verkar alltid lyckas få stora hästar, medan vi med långa ben som behöver stora hästar, får små pygmèhästar oavsett vad vi betäcker med verkar det som....! Mätte min tös häromdan till 1,57.. :banghead:Mamman är 1,64 och pappan 1,73, så jag trodde ju åtminstonde hon skulle bli lika stor som sin mamma. :meh:
Vi får byta :laugh:
Vår första uppfödning trodde jag skulle landa på perfekta 166 cm med en mamma på 165 (liten räka med mycket blod) och pappa 168. Ungen var 178 redan som 6-åring :cautious:
 
Lille-A fortsätter vara ett A-barn. 🥰 Nu har vi testat både longering och tömkörning, och hon kommer ihåg allt och lite till av vad vi gjorde innan vintervilan. Himla skönt när allting bara går på räls och hästen säger "Vad vill du? Jaha okej då gör jag det."

Fick lite hjälp av min dressyrtränare i går att longera henne i ridhuset, först blev hon lite uppspelt pga två andra hästar som tränade samtidigt, men sedan var hon så duktig och fokuserad på sin uppgift när vi kom i gång. Tränaren tyckte hon var "mjukare" och mera lydhörd än både sin mamma och storebrorsa, vilket är samma uppfatning som jag har.

Prio 1 just nu är att hon ska tänka framåt, bromsarna verkar annars funka lika bra som hos resten av familjen dvs hon tvärstannar när jag säger "whoa". 😅 Har en lite lös plan på att vi kan påbörja insittning/ridning i början av mars, men vi har inte bråttom. Troligen blir det att åka iväg på miljöträning för unghästar nästa helg, försöker få med oss lite sådana grejer när det dyker upp inom lagom avstånd.
 
Altså det där är så j*vla typiskt! :p Små människor verkar alltid lyckas få stora hästar, medan vi med långa ben som behöver stora hästar, får små pygmèhästar oavsett vad vi betäcker med verkar det som....! Mätte min tös häromdan till 1,57.. :banghead:Mamman är 1,64 och pappan 1,73, så jag trodde ju åtminstonde hon skulle bli lika stor som sin mamma. :meh:
Min född 2020 är ca 155. Jag vill inte att han blir så mycket mer än 160.

Hur låg var din förra året?
 
Tjoho här går det framåt. Det är ju så roligt med unghästar när saker bara trillar ner och dom förstår saker. Min grabb har förstått skänkeln nu och han tar även smackningar lika bra från marken som när jag sitter på, så nu har vi varit lösa i ridhuset 2 gånger. Roligt nog kom också en tjej till stallet igår som ska hjälpa mig att visa honom, hon har erfarenhet av de sen tidigare så det känns super! :bump:
Hade egentligen lite film att lägga upp men förstår mig inte alls på hur, säger mobil filmer har fel format🤓
 

Bifogade filer

  • 6165798F-C847-47A5-BDEC-F860AECED4E3.png
    6165798F-C847-47A5-BDEC-F860AECED4E3.png
    337,2 KB · Visningar: 82
Tjoho här går det framåt. Det är ju så roligt med unghästar när saker bara trillar ner och dom förstår saker. Min grabb har förstått skänkeln nu och han tar även smackningar lika bra från marken som när jag sitter på, så nu har vi varit lösa i ridhuset 2 gånger. Roligt nog kom också en tjej till stallet igår som ska hjälpa mig att visa honom, hon har erfarenhet av de sen tidigare så det känns super! :bump:
Hade egentligen lite film att lägga upp men förstår mig inte alls på hur, säger mobil filmer har fel format🤓

Du måste ladda upp filmen på ex. Youtube först :)
 
Idag har vi kört iväg Helix på inridning. Med sig i transporten hade han vår eskortflicka, shettisen Felicia, som moraliskt stöd. 😄 Han gick på snällt, var lite orolig första biten men stod sen lungt och åt hö.
Spännande!

Min Lilla-A är i princip redo för uppsittning nu, vi har jobbat en hel del från marken och tömkört, så om jag hinner tänker jag hänga/sitta på henne imorgon. :)
 
Nu börjar det väl dra ihop sig för en sådan här tråd där alla får visa upp sina underverk 😍
Får jag vara med här? 😍 Köpte mig en 2,5 åring i höstas. Som dock visade sig ha rätt mycket attityd. Hon är nu Tömkörd, löshoppad en gång, longerat med sadel många gånger utan problem. Skrittat hängandes på henne flera gånger och setat på henne vid 2 tillfällen stillastående. Men så svårt att få till hjälp från backen därför går det så långsamt. Men än sålänge är hon helt okomplicerad i själva "inridningen" men sur mot okända människor.

75% halvblod.
 

Bifogade filer

  • IMG_20211115_110941.jpg
    IMG_20211115_110941.jpg
    524,5 KB · Visningar: 36
Får jag vara med här? 😍 Köpte mig en 2,5 åring i höstas. Som dock visade sig ha rätt mycket attityd. Hon är nu Tömkörd, löshoppad en gång, longerat med sadel många gånger utan problem. Skrittat hängandes på henne flera gånger och setat på henne vid 2 tillfällen stillastående. Men så svårt att få till hjälp från backen därför går det så långsamt. Men än sålänge är hon helt okomplicerad i själva "inridningen" men sur mot okända människor.

75% halvblod.

Klart du får 😃
Härligt att du kommit igång med inridning, min ska iväg nu till våren :)
 
Jag hann precis sitta på min och skritta ett halvt varv, innan jag blev sjuk i Covid.... Så nu blir det en veckas vila, det var iofs rätt bra tajmat! Vädret är fint så de får gå ute hela dygnet nu, så går ingen nöd på henne.

Bild från film, beklagar dålig kvalité. Hon tog det som det mest naturliga i världen att någon satte sig på hennes rygg. :love:

20220308_183640.jpg
 
Blev nästan två veckors vila på lillan, då jag blev rejält dålig av Covid och enormt trött, yr, osv. Men nu är vi i gång igen och har tömkört lite på stora utebanan, samt suttit upp igen i ridhuset och skrittat hem till stallet (drygt 100 meter). Hon är snäll och duktig och sköter sig bra, men jag upplever att hon blir extremt snabbt trött i huvudet, typ efter 5-10 minuters träning... Andra som haft samma erfarenhet med sina bäbisar? Har faktiskt varit mera tydligt nu efter vilopausen, så kanske hänger ihop med det, får se lite hur det går framöver.
 
Blev nästan två veckors vila på lillan, då jag blev rejält dålig av Covid och enormt trött, yr, osv. Men nu är vi i gång igen och har tömkört lite på stora utebanan, samt suttit upp igen i ridhuset och skrittat hem till stallet (drygt 100 meter). Hon är snäll och duktig och sköter sig bra, men jag upplever att hon blir extremt snabbt trött i huvudet, typ efter 5-10 minuters träning... Andra som haft samma erfarenhet med sina bäbisar? Har faktiskt varit mera tydligt nu efter vilopausen, så kanske hänger ihop med det, får se lite hur det går framöver.
Tycker min också blir trött fort. Särskilt om det är nya saker som inkluderat.
Löshoppningen tex verkar inte vara tröttsamt alls 🙃
 
Blev nästan två veckors vila på lillan, då jag blev rejält dålig av Covid och enormt trött, yr, osv. Men nu är vi i gång igen och har tömkört lite på stora utebanan, samt suttit upp igen i ridhuset och skrittat hem till stallet (drygt 100 meter). Hon är snäll och duktig och sköter sig bra, men jag upplever att hon blir extremt snabbt trött i huvudet, typ efter 5-10 minuters träning... Andra som haft samma erfarenhet med sina bäbisar? Har faktiskt varit mera tydligt nu efter vilopausen, så kanske hänger ihop med det, får se lite hur det går framöver.
Har det fortsatt? :)
Jag tycker att de märks ganska väl med låg energi = inlärning, sen när poletten trillar ner så vips får de energi och blir lite piggare. Sen kanske pälsfällningen påverkar nu också 🤗
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
406
· Visningar
51 299
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 657
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 499
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp