”Föder vi upp fel hästar?”

Köper du en billig häst är det oftast på hästens bekostnad. Någon har kapat i kostnaderna för uppfödning, utbildning och djurvälfärd för att gå ihop när köparen ska gör ett ”klipp”. Ridsports gästkrönikör Anna Ozén funderar över bristen på "vanliga" ridhästar till rimliga priser - vad är egentligen ett rimligt pris utan att uppfödaren ska bryta mot djurskydds- eller arbetsmiljölagen?
 
Snälla, det blir så konstigt, det som i tråden kallas Hästar, är ju egentligen SWB, och möjligen svensk ridponny, det finns en hel mängd andra raser, där man kan fråga sig om det också finns ett motsvarande problem.

Hur är det, de som föder upp Gotlandsruss t.ex. upplever de att det är samma problem, med väldigt höga produktionskostnader, och köpare som inte vill betala vad det kosta att ta fram hästarna?

Araber?

Varmblodig travare?

Islandshäst?

New Forest?

Welsh (av olika typer)?

För att ta några exempel på hästraser...

Det blir lite konstigt, när man generaliserar till "häst/hästar", och egentligen endast avser en typ av häst, om det nu gör det.

Det blir liksom att alla de andra raserna och inriktningarna inte finns, eller inte har något värde...
 
Min häst kostade nog ganska mycket mer än 100 000kr exklusive hovslagare, hö med mera fram tills att hon såldes som treåring. Då var hon inkörd men knappast körbar pga tempramentet. Hade hon hanterats mer regelbundet hade uppfödaren kunnat sälja mycket dyrare, för hästen var lovande inom trav. Hon såldes för under 20 000kr, och jag tror att uppfödaren mest var glad över att få sålt henne även om hen nog var besviken över att inte få starta henne själv.
 
Fast problemet är inte att de svenska hästarna är svåra att sälja. Problemet är att de svenska köparna inte har råd med dem.
Men om folk inte har råd - då finns inte marknaden och man har fyra val:
*Sluta föda upp
*Fortsätta att sälja hästarna till vad den svenska marknaden vill/kan betala och ta en ekonomisk smäll
*Exportera (hur stor marknad finns? Vad gör man med de föl/unghästar som inte är värda tillverkningskostnad + transporter + ev tullavgifter edyl?)
*Behålla sina uppfödningar själv

Det finns inga köpare som är skyldiga att köpa eller att ta hänsyn till tillverkningskostnader etc. Och är hästarna inte svårsålda - då finns inte problemet utan hästarna exporteras och uppfödarna tjänar pengar och alla är glada utom kanske de svenska köparna som istället köper hästar från Irland etc. Vad gnälls det då om?
 
Senast ändrad:
Men om folk inte har råd - då finns inte marknaden och man har fyra val:
*Sluta föda upp
*Fortsätta att sälja hästarna till vad den svenska marknaden vill/kan betala och ta en ekonomisk smäll
*Exportera (hur stor marknad finns? Vad gör man med de föl/unghästar som inte är värda tillverkningskostnad + transporter + ev tullavgifter edyl?)
*Behålla sina uppfödningar själv

Det finns inga köpare som är skyldiga att köpa eller att ta hänsyn till tillverkningskostnader etc.

Läste du alls vad jag skrev?
 
Läste du alls vad jag skrev?
Jo - Du skrev att de svenska hästarna inte var svårsålda, men att de svenska köparna inte hade råd

Det torde betyda = hästarna säljs till någon annan än de svenska köparna. Hästarna är ju inte svårsålda = de blir sålda. De svenska köparna köper dem inte = någon annan gör det = uppfödarna får betalt = detta är ett icke-problem
 
Jo - Du skrev att de svenska hästarna inte var svårsålda, men att de svenska köparna inte hade råd

Det torde betyda = hästarna säljs till någon annan än de svenska köparna. Hästarna är ju inte svårsålda = de blir sålda. De svenska köparna köper dem inte = någon annan gör det = uppfödarna får betalt = detta är ett icke-problem

Ja. Och det var vad jag skrev. Det ör inte uppfödarnas problem (åtminstone inte i den tid vi lever nu) utan köparnas. Varför ska vi sluta föda upp då?
 
Jo - Du skrev att de svenska hästarna inte var svårsålda, men att de svenska köparna inte hade råd

Det torde betyda = hästarna säljs till någon annan än de svenska köparna. Hästarna är ju inte svårsålda = de blir sålda. De svenska köparna köper dem inte = någon annan gör det = uppfödarna får betalt = detta är ett icke-problem

Det blir också lite svårt att föra en diskussion när du ändrade ditt inlägg efter att jag svarat.
 
Ja. Och det var vad jag skrev. Det ör inte uppfödarnas problem (åtminstone inte i den tid vi lever nu) utan köparnas. Varför ska vi sluta föda upp då?
Jag skrev inte att man skulle sluta föda upp, utan att det var ett alternativ om man inte fick betalt. Men nu får ni betalt av köpare i andra länder och kan fortsätta att föda upp vilket innebär att den här diskussionen är helt irrelevant. Det är väl inget problem att tjäna pengar på att föda upp hästar som exporteras. Det finns ju inget egenvärde i att de stannar i landet
 
Jag skrev inte att man skulle sluta föda upp, utan att det var ett alternativ om man inte fick betalt. Men nu får ni betalt av köpare i andra länder och kan fortsätta att föda upp vilket innebär att den här diskussionen är helt irrelevant. Det är väl inget problem att tjäna pengar på att föda upp hästar som exporteras. Det finns ju inget egenvärde i att de stannar i landet

Nej det tycker inte jag heller.

Sen tror jag inte de svenska hästarna räcker till alla som vill ha. Då ökar priset. Någon frågade i tråden varför andra raser är så mycket billigare, det beror såklart till viss del på produktionskostnader men troligen mer på att efterfrågan är lägre.

Marknadsekonomi helt enkelt. Volvo igen 🤷🏻‍♀️
 
Förutsättningarna då är att i sverige har man endast råd att föda upp toppklasshästar och inga skogsmullar, i med att förutsättningarna för billigare uppfödningar inte finns, skogsmullehästarna får komma från andra länder.

Jag kan inte tänka mig att någon surar över att ens bättre förmågor säljs till bra pris utomlands. Det blir värre med de hästarna som inte blev bättre förmågor, men har samma produktionskostnad och är olämpliga för hobbyryttare.
 
Jag tror du missar min poäng, vilken kunskap menar du man måste ha/besitta själv? Köper en en billigare grön häst så tänker jag att då får man lägga pengar på instruktörer, ridlärare, kurser etc det jag tänker då är att fastän man köper en billigare yngre häst så kommer det oavsett komma kostnader för att utbilda den till den nivån en önskar. Om det man lägger ned på hästen är kostnad i form av tid, pengar, kontakter etc vet inte jag men det är något som jag tror många missar/inte vet om/inte bryr sig om etc när dom letar häst. Frågan är även var stoppar denna nivån på ambitioner?

Ok, du menar att det är lätt att bedöma vem som kan hjälpa mig rida in min gröna nyköpta häst? Det är bara att gå till telefonkatalogen och rycka ett namn ur det blå? Kontakter som sagt.

Om man inte tror att man kan göra detta, utbilda en häst själv och eller välja personer som utbildar ens häst, eller välja en person att skicka sin häst till för utbildning (forumet har en del trådar om misslyckat sådant) utan letar efter en inriden häst, styrbar i alla gångarter, så är man bortskämd. Ok.

En del ryttare kanske borde se på andra raser/en annan typ av häst, alla behöver kanske inte ha en ridhäst med högt dressyrblod. Kanske många också hade kunnat varit nöjda långt innan dom är det tänker jag. Hedinn förklarade en del av det bra med sitt inlägg #50. Men jag tänker också på att utbudet på hästar vs utbudet av köpare, det är något som inte stämmer där. Vad det beror på är det definitivt många som har bättre mer kvalificerade gissningar än mig, men jag vill gärna ändå vara med på att gissa/vara en del av diskussionen för det är intressant.

För tredje gången. Hur ska jag förklara så det går fram. Artikeln säger att billigare hästar får lida för sin billighet. Varför tycker du att ett random 155-170 500+ kg djur med fyra ben ska vara billigare än ett annat random 155-170 500+ kg djur med fyra ben? Uppfödarna säger ju att det kostar lika mycket att föda upp en Tinker som en Swb och att om du köper ett engelskt fullblod istället (vilket definitivt är den ras jag skulle föredra), en arabhäst, eller en PRE från ett annat land och det kostar mindre än 200 000 kr så är du en dålig människa. I essens kostar det faktiskt lika mycket att föda upp en häst där du råkade välja fel hingst eller använde stoet som ändå aldrig gick att rida eller tävla, föle har dåliga vinklar eller riktigt dåligt psyke, de ska ändå kosta 200 000 kr att köpa.

Extra kommentar på din text, Vet inte vad du menar med en snäll ridlärare, det är ett yrke som vilket som helst annat och hen vill med säkerhet ha betalt för att hjälpa till med att utbilda en grön häst :)

Eh, nej. Menar du att en person som är anställd för att göra en sak per definition alltid är beredd att sälja sin fritid för att göra mer av samma sak? Ens ridlärare kan faktiskt mycket väl ha bättre saker för sig än att ta emot pengar för att hjälpa vartenda elev som kan behöva det. Jag skulle då inte ta det som självklart att min chef vill tjäna lite extra och fixa min deklaration en helg. Jag är inte ens hundra på att alla ridlärare jag haft hade varit just experter på utbildning från början av en grön häst. Vissa självklart, andra aldrig i livet.
 
Eller såhär. Hela debatten är ju att folk som vill rida lite klubbdressyr tydligen inte vill ha restprodukten av det här

https://www.hippson.se/hippson-tv/video-sa-ror-sig-ett-fol.htm

Men gärna en ridskoletyp Swb. Vilket anses sällsynt. Men de har inte heller råd att betala 400 000 för det. Inte högvakten, inte ridskolorna, inte Svensson. Men det är ju också ett problem för uppfödarna att inte kunna få avsättning för sin restprodukt och deras topprodukt i Sverige verkar inte sälja riktigt så bra utomlands eller bland svenska toppryttare att restprodukten kan gå ned tillräckligt i pris. Så det är en mismatch marknad. Vilket ju är bara typ vad Jens Fredriksson skrivit i sina artiklar.

(Och som sagt själv ska jag varken ha häst och är så gammaldags att jag tyckte dressyr var vackrare 1980- och uppskattar random 155+ smärta fyrbenta djur, och har en snäll och kunnig ridlärare som garanterat skulle hjälpa till, så jag är bara intresserad ur ett rent teoretiskt perspektiv. :D Men på något sätt är det ju mina vänner och bekanta som letar inriden häst för lite klubbtävling och gärna betalar långt över 50 000 som hon skäller stenhårt på här.)
 
Ibland känner jag att jag inte vill köpa av svenska uppfödare för de är bara "ett jävla gnäll" på köpare. Var och varannan månad är det någon uppfödare (som dessutom generellt säljer sina hästar till toppryttare) som klagar på att köparna inte vet vad det kostar. Men sälj inte då om du inte får ditt pris? Jag kan inte gå in till Volvo och säga att jag har inte råd med 400 000 krs bilen, kan jag få den för 100? Sälj din häst för det pris du vill ha?
 
Ok, du menar att det är lätt att bedöma vem som kan hjälpa mig rida in min gröna nyköpta häst? Det är bara att gå till telefonkatalogen och rycka ett namn ur det blå? Kontakter som sagt.

Om man inte tror att man kan göra detta, utbilda en häst själv och eller välja personer som utbildar ens häst, eller välja en person att skicka sin häst till för utbildning (forumet har en del trådar om misslyckat sådant) utan letar efter en inriden häst, styrbar i alla gångarter, så är man bortskämd. Ok.

-------

Jag har inte sagt att det är lätt eller enkelt, tvärtom. Vem har sagt att nån är bortskämd?
----

För tredje gången. Hur ska jag förklara så det går fram. Artikeln säger att billigare hästar får lida för sin billighet. Varför tycker du att ett random 155-170 500+ kg djur med fyra ben ska vara billigare än ett annat random 155-170 500+ kg djur med fyra ben? Uppfödarna säger ju att det kostar lika mycket att föda upp en Tinker som en Swb och att om du köper ett engelskt fullblod istället (vilket definitivt är den ras jag skulle föredra), en arabhäst, eller en PRE från ett annat land och det kostar mindre än 200 000 kr så är du en dålig människa. I essens kostar det faktiskt lika mycket att föda upp en häst där du råkade välja fel hingst eller använde stoet som ändå aldrig gick att rida eller tävla, föle har dåliga vinklar eller riktigt dåligt psyke, de ska ändå kosta 200 000 kr att köpa.

Men exakt och där ligger väl problemet. Den nöten är den svåraste att knäcka och jag vet för lite om det för att ha några starka meningar om just det problemet. Ett alternativ är att köpa en häst som är yngre eller mkt äldre. Men att få fram bra ridhästar i Sverige kostar mycket, då är vi eniga. Men om man har en mindre bra produkt kanske man måste sälja med förlust, jag har inte svaret på det.
--------


Eh, nej. Menar du att en person som är anställd för att göra en sak per definition alltid är beredd att sälja sin fritid för att göra mer av samma sak? Ens ridlärare kan faktiskt mycket väl ha bättre saker för sig än att ta emot pengar för att hjälpa vartenda elev som kan behöva det. Jag skulle då inte ta det som självklart att min chef vill tjäna lite extra och fixa min deklaration en helg. Jag är inte ens hundra på att alla ridlärare jag haft hade varit just experter på utbildning från början av en grön häst. Vissa självklart, andra aldrig i livet.

Jag frågade vad du menar med snäll ridlärare, inte så mkt mer. Självklart har man inget krav på att någon ska hjälpa en, om det är det du menar med snäll, att dom är villiga att hjälpa en mot betalning så är vi nog eniga där.
 
Jag frågade vad du menar med snäll ridlärare, inte så mkt mer. Självklart har man inget krav på att någon ska hjälpa en, om det är det du menar med snäll, att dom är villiga att hjälpa en mot betalning så är vi nog eniga där.
Ok ursäkta ordvalet. En ridlärare man litar på, som verkar kunna sin sak, och som man vågar gå fram till och fråga om hon kan hjälpa en mot betalning. Jag har haft många jag aldrig i livet skulle frågat även om de varit bra, och några jag aldrig i livet skulle vilja ha ridandes in min häst.
 
Vi kanske försöker stoppa en fyrkantig kloss i ett runt hål.

Det kanske är så att sverige är inte det lämpligaste landet att föda upp hästar i, både med tanke på uppstallningskostnader, foder, och kostnaden för arbete.

Det är liksom som att odla ananas i sverige och tycka att folk är snål om de inte vill betala tillverkningskostnaden.
Samtidigt är det ju lite synd, det är en ras som nästan försvunnit tydligen, våra svenska halvblod som många uppskattade finns inte mer? utan är mer av en svensk tråd av en europeisk dressyrras?

Det är nog såhär många gamla hästraser försvann, de framstod som så värdelösa i ögonblicket, man ser inte ens att det är en ras utan bara ett användningsområde som försvunnit i marknadsekonomin. Alla de bra stona i rasen går till hingstar av andra raser (Gotlandsrusset höll nästan på att gå åt en gång, de framstod nog som lika värdelösa ekonomiskt som svenskt halvblod gör nu, de uppskattades bara av vanligt folk? Ölandshästen dog ut (kanske finns spår kvar i Estland) Nordsvensken är utrotningshotad och vi har svensk kallblodig travhäst istället.) Kanske kommer någon om 100 år skriva om Svenskt halvblod att rasen dog ut 2030, eller dog den ut när de bytte namn till Swb? Nordsvensken har nog större chans för någon märkte när den var nära att dö ut och de försöker rädda den.

Kanske vore det en idé, försöka bevara den som en ras för ridskolor och högvakt och ridande polis som ett välgörenhetsprojekt för en utdöende ras. Det var väl där en gång Flyinge började, statligt bygga upp vårt halvblod med stöd. Nu är till och med namnet borta på rasen. Är det kanske där slutpunkten för den dras?
 
Senast ändrad:
Samtidigt är det ju lite synd, det är en ras som nästan försvunnit tydligen, våra svenska halvblod som många uppskattade finns inte mer? utan är mer av en svensk tråd av en europeisk dressyrras.

Det är nog såhär många gamla hästraser försvann, de framstod som så värdelösa i ögonblicket, man ser inte ens att det är en ras utan bara ett användningsområde som försvunnit i marknadsekonomin. Alla de bra stona i rasen går till hingstar av andra raser (Gotlandsrusset höll nästan på att gå åt en gång, Ölandshästen dog ut (kanske finns spår kvar i Estland) Nordsvensken är utrotningshotad och vi har svensk kallblodig travhäst istället.) Kanske kommer någon om 100 år skriva om Svenskt halvblod att rasen dog ut 2030.

Kanske vore det en idé, försöka bevara den om en ras för ridskolor och högvakt som ett välgörenhetsprojekt för en utdöende ras. Det var väl där en gång Flyinge började, statligt bygga upp vårt halvblod med stöd.

Fast det svenska halvblod vi känner som "svenskt" är ju (var) en häst som togs fram för militären. Det är inte alls särskilt konstigt att de inte längre finns kvar tycker jag.
 
Köper du en billig häst är det oftast på hästens bekostnad. Någon har kapat i kostnaderna för uppfödning, utbildning och djurvälfärd för att gå ihop när köparen ska gör ett ”klipp”. Ridsports gästkrönikör Anna Ozén funderar över bristen på "vanliga" ridhästar till rimliga priser - vad är egentligen ett rimligt pris utan att uppfödaren ska bryta mot djurskydds- eller arbetsmiljölagen?

Jag har inte ett dugg att göra med halvblodsuppfödning men jag antar att de billiga har 1, inte är efter någon av de dyraste hingstarna, 2, kan ha fått hovarna verkade under uppväxten men av en amatör. 3, gått på billigt bete en stor del av året. 4, ridits in av uppfödaren själv eller någon amatör som inte tagit betalt. 5, ofta har någon slags olat-blivit skrämd för något eller så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 474
Senast: Narcissa
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: tuaphua
·
Relationer Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn? I mitt fall är det hundar, jag fick inse tidigare att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
21 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp