”Föder vi upp fel hästar?”

Köper du en billig häst är det oftast på hästens bekostnad. Någon har kapat i kostnaderna för uppfödning, utbildning och djurvälfärd för att gå ihop när köparen ska gör ett ”klipp”. Ridsports gästkrönikör Anna Ozén funderar över bristen på "vanliga" ridhästar till rimliga priser - vad är egentligen ett rimligt pris utan att uppfödaren ska bryta mot djurskydds- eller arbetsmiljölagen?
 
Fast det svenska halvblod vi känner som "svenskt" är ju (var) en häst som togs fram för militären. Det är inte alls särskilt konstigt att de inte längre finns kvar tycker jag.
Exakt, en tålig uppskattad, härdig, hållbar häst med bra psyke som passade för militären, kunde dressyr, hoppning, testades i fälttävlan. Passar för ridande polis, för högvakt, för ridskolor, för dressyrtanter, hoppungar och gemene man. Dvs merparten av ridande befolkningen i Sverige.

Tydligen numera värdelös för dressyr eller hoppning på hög nivå dock.

Samtidigt som de nya dressyrhästarna får ganska mycket kritik för att vara känsliga, sköra, nerviga, kräva speciella ryttare. Restprodukten passar inte på ridskolan, högvakten, dressyrtanter, hoppungar och gemene man. Dvs merparten av den ridande befolkningen i Sverige.

Restprodukten är ratad av proffsen för den blev för skör, för nervig, för känslig för dem. Så då ska de för sköra, för nerviga, för känsliga av proffsen ratade hästarna ridas av ridskolebarn. Ridskolan/högvakten/polisen ska betala minst 200 000 kr för den för att inte kallas snål.

Det är ju precis så som Gotlandsrusset en gång nästan dog ut. Ändå så verkar folk vara chockade nu över att det nästan hände då och vara glada nu åt att man räddade dem. Sorg verkar finnas över Ölandshästen som man inte lyckades rädda. Självklart var ölandshästen en värdelös häst som inte längre hade ett syfte kvar för uppfödaren då, att den kunde haft ett syfte nu beaktades inte.

När den nästan dog ut så framstod den ju bara som en värdelös relik såklart, det var inte alls konstigt att den nästan dog ut annars hade det inte hänt.

Akhal Teke har ju också varit en värdelös häst en gång, inte konstigt att den skulle dö ut, gjord för långdistans, vem ville ha det? gick knappt att äta, för lite kött på benen.

Militären tenderar ta fram effektiva saker som funkar.
 
Senast ändrad:
Fast problemet är inte att de svenska hästarna är svåra att sälja. Problemet är att de svenska köparna inte har råd med dem.
Jag hade uppfattat det som att de inte vill ha dem men å andra sidan inte heller skulle haft råd med dem om de hade velat ha dem.

(Från Jens Fredrikssons artiklar och debatten)
 
Ok, du menar att det är lätt att bedöma vem som kan hjälpa mig rida in min gröna nyköpta häst? Det är bara att gå till telefonkatalogen och rycka ett namn ur det blå? Kontakter som sagt.

Om man inte tror att man kan göra detta, utbilda en häst själv och eller välja personer som utbildar ens häst, eller välja en person att skicka sin häst till för utbildning (forumet har en del trådar om misslyckat sådant) utan letar efter en inriden häst, styrbar i alla gångarter, så är man bortskämd. Ok.



För tredje gången. Hur ska jag förklara så det går fram. Artikeln säger att billigare hästar får lida för sin billighet. Varför tycker du att ett random 155-170 500+ kg djur med fyra ben ska vara billigare än ett annat random 155-170 500+ kg djur med fyra ben? Uppfödarna säger ju att det kostar lika mycket att föda upp en Tinker som en Swb och att om du köper ett engelskt fullblod istället (vilket definitivt är den ras jag skulle föredra), en arabhäst, eller en PRE från ett annat land och det kostar mindre än 200 000 kr så är du en dålig människa. I essens kostar det faktiskt lika mycket att föda upp en häst där du råkade välja fel hingst eller använde stoet som ändå aldrig gick att rida eller tävla, föle har dåliga vinklar eller riktigt dåligt psyke, de ska ändå kosta 200 000 kr att köpa.



Eh, nej. Menar du att en person som är anställd för att göra en sak per definition alltid är beredd att sälja sin fritid för att göra mer av samma sak? Ens ridlärare kan faktiskt mycket väl ha bättre saker för sig än att ta emot pengar för att hjälpa vartenda elev som kan behöva det. Jag skulle då inte ta det som självklart att min chef vill tjäna lite extra och fixa min deklaration en helg. Jag är inte ens hundra på att alla ridlärare jag haft hade varit just experter på utbildning från början av en grön häst. Vissa självklart, andra aldrig i livet.
Vilka uppfödare säger att det kostar lika mycket att föda upp t.ex. Tinker och Ardenner som SWB?

Står inte något om det i artikeln. Jag ser bara en till SWB uppfödare som har svårt att anpassa sig till marknaden, och som lever i det förgångna.

För mig är det obegripligt vad SWB uppfödare håller på med, eftersom tydligen allt är så dyrt.

KL

Jag föder själv upp en kallblodsras, och är inte i närheten av de kostnader som verkar vidhäftauppfödning av SWB.

Jag driver också ett mindre, men faktiskt relativt lönsamt lantbruksföretag där kvalitet och vass produktion är centralt.

Ett normalt föl kostar mig ca 10.000 - 12.000 kr, från betäckning till första levnadsårets slut. Ska jag ha en liten buffert för några extra veterinär besök, så får jag väl säga 12.000 - 15.000.

Då ingår språngavgift, vet koll av stoet/dräktighetskoll, foster och föl försäkring av stoet, försäkring av fölungen, verkning samt avmaskning, E-selen, samt ett extra förråd med "bra att ha om något strular prylar", t.ex. quick-fix.

Foder producerar jag själv, en stor rundbal grovfoder kostar 50-120 kr , men foderkostnaderna smetas ju ut på alla djur på gården, inte bara på hästarna. En individs andel grovfoder är lite svår att beräkna i pengar.
Strö, mest halm, kostar för hela gården ca 10.000 per år, och då är det inte hästarna som använder mest.

Ska en individ belastas av avskrivning på byggnader? Det blir väldigt konstigt anser jag.
Ska fölet/fölens belastas med kostnader som jag haft historiskt för dess mor? Det blir ännu mer konstigt.

Det som hittills är väldigt intressant i tråden, är att INGEN vågar berätta hur mycket det kostar att ta fram ett SWB föl, om exkluderar kostnaden för sperman.
 
Ibland känner jag att jag inte vill köpa av svenska uppfödare för de är bara "ett jävla gnäll" på köpare. Var och varannan månad är det någon uppfödare (som dessutom generellt säljer sina hästar till toppryttare) som klagar på att köparna inte vet vad det kostar. Men sälj inte då om du inte får ditt pris? Jag kan inte gå in till Volvo och säga att jag har inte råd med 400 000 krs bilen, kan jag få den för 100? Sälj din häst för det pris du vill ha?
Men Volvo-handlaren kan inte heller kräva av köparen att den ska betala 400 000 för Volvon med den skurna motorn, för det är vad det kostar att tillverka en Volvo. Eller kräva att den som varken vil ha eller behöver mer än en begagnad Skoda köper en Volvo för annars är hen både snål och fattig. Särskilt inte när man anser sig ha rätt att pracka på köparen bilen med den skurna motorn (=hästen som inte höll måttet för toppryttare eller exportmarknad)

Jag tycker att argumentationen från en bransch som så ofta utnyttjar sin arbetskraft är ganska osmaklig. Särskilt om det då inte är något problem att sälja SWB-hästar till de pris man vill få ut. Varför då gå ut och snyfta i media om ett icke-problem?
 
Vilka uppfödare säger att det kostar lika mycket att föda upp t.ex. Tinker och Ardenner som SWB?

Står inte något om det i artikeln. Jag ser bara en till SWB uppfödare som har svårt att anpassa sig till marknaden, och som lever i det förgångna.

För mig är det obegripligt vad SWB uppfödare håller på med, eftersom tydligen allt är så dyrt.

KL

Jag föder själv upp en kallblodsras, och är inte i närheten av de kostnader som verkar vidhäftauppfödning av SWB.

Jag driver också ett mindre, men faktiskt relativt lönsamt lantbruksföretag där kvalitet och vass produktion är centralt.

Ett normalt föl kostar mig ca 10.000 - 12.000 kr, från betäckning till första levnadsårets slut. Ska jag ha en liten buffert för några extra veterinär besök, så får jag väl säga 12.000 - 15.000.

Då ingår språngavgift, vet koll av stoet/dräktighetskoll, foster och föl försäkring av stoet, försäkring av fölungen, verkning samt avmaskning, E-selen, samt ett extra förråd med "bra att ha om något strular prylar", t.ex. quick-fix.

Foder producerar jag själv, en stor rundbal grovfoder kostar 50-120 kr , men foderkostnaderna smetas ju ut på alla djur på gården, inte bara på hästarna. En individs andel grovfoder är lite svår att beräkna i pengar.
Strö, mest halm, kostar för hela gården ca 10.000 per år, och då är det inte hästarna som använder mest.

Ska en individ belastas av avskrivning på byggnader? Det blir väldigt konstigt anser jag.
Ska fölet/fölens belastas med kostnader som jag haft historiskt för dess mor? Det blir ännu mer konstigt.

Det som hittills är väldigt intressant i tråden, är att INGEN vågar berätta hur mycket det kostar att ta fram ett SWB föl, om exkluderar kostnaden för sperman.

Ok då kommer min överslagsberäkning.

Hingstavgifter 10k
Veterinär och annat 10k (i samband med seminering)
Kostnader för stoet 10k (årligen, dvs foder, försäkring, strö osv)
Avskrivning på stoet 10k
Övriga kostnader fram till 6 mån ålder (verkning, försäkring, pass osv) 10k

Det gör 50k som moms ska läggas på i kostnader. Jag vill helst ha 60 plus moms för ett föl om jag ska vara nöjd, då gör jag plus på en normal fölunge dvs får lite för jobbet och säkrar i viss mån upp att det inte blir föl varje år.

Det är som sagt överslag och slår både upp och ner. Och ganska många föl kostar betydligt mer - det är ett resultat av marknaden.

Jag driver också ett lönsamt lantbruksföretag där det bara finns hästar som produktion.
 
Ok då kommer min överslagsberäkning.

Hingstavgifter 10k
Veterinär och annat 10k (i samband med seminering)
Kostnader för stoet 10k (årligen, dvs foder, försäkring, strö osv)
Avskrivning på stoet 10k
Övriga kostnader fram till 6 mån ålder (verkning, försäkring, pass osv) 10k

Det gör 50k som moms ska läggas på i kostnader. Jag vill helst ha 60 plus moms för ett föl om jag ska vara nöjd, då gör jag plus på en normal fölunge dvs får lite för jobbet och säkrar i viss mån upp att det inte blir föl varje år.

Det är som sagt överslag och slår både upp och ner. Och ganska många föl kostar betydligt mer - det är ett resultat av marknaden.

Jag driver också ett lönsamt lantbruksföretag där det bara finns hästar som produktion.
Tack för att du berättar!
 
Akhal Teke har ju också varit en värdelös häst en gång, inte konstigt att den skulle dö ut, gjord för långdistans, vem ville ha det? gick knappt att äta, för lite kött på benen.

Den himmelska hästen :love:
Som gjord för konungar och krig.
De hade för lite konungar i Sovjet bara.

(Men vem vill ha den idag? Och varför talas inte mer om genetisk mångfald?)
 
Vilka uppfödare säger att det kostar lika mycket att föda upp t.ex. Tinker och Ardenner som SWB?

Står inte något om det i artikeln. Jag ser bara en till SWB uppfödare som har svårt att anpassa sig till marknaden, och som lever i det förgångna.

För mig är det obegripligt vad SWB uppfödare håller på med, eftersom tydligen allt är så dyrt.

KL

Jag föder själv upp en kallblodsras, och är inte i närheten av de kostnader som verkar vidhäftauppfödning av SWB.

Jag driver också ett mindre, men faktiskt relativt lönsamt lantbruksföretag där kvalitet och vass produktion är centralt.

Ett normalt föl kostar mig ca 10.000 - 12.000 kr, från betäckning till första levnadsårets slut. Ska jag ha en liten buffert för några extra veterinär besök, så får jag väl säga 12.000 - 15.000.

Då ingår språngavgift, vet koll av stoet/dräktighetskoll, foster och föl försäkring av stoet, försäkring av fölungen, verkning samt avmaskning, E-selen, samt ett extra förråd med "bra att ha om något strular prylar", t.ex. quick-fix.

Foder producerar jag själv, en stor rundbal grovfoder kostar 50-120 kr , men foderkostnaderna smetas ju ut på alla djur på gården, inte bara på hästarna. En individs andel grovfoder är lite svår att beräkna i pengar.
Strö, mest halm, kostar för hela gården ca 10.000 per år, och då är det inte hästarna som använder mest.

Ska en individ belastas av avskrivning på byggnader? Det blir väldigt konstigt anser jag.
Ska fölet/fölens belastas med kostnader som jag haft historiskt för dess mor? Det blir ännu mer konstigt.

Det som hittills är väldigt intressant i tråden, är att INGEN vågar berätta hur mycket det kostar att ta fram ett SWB föl, om exkluderar kostnaden för sperman.
Jag vet inte någonting om hästuppfödning utan läser bara debatten och läste kommentarerna under på Facebook. Det lät på Swb uppfödarna som att det var totalt omöjligt att uppföda något slags fyrbent djur, även ponnies på 300-700 kr för mindre än de gjorde. Hur man än vände och vred sig.

https://www.tidningenridsport.se/foder-vi-upp-fel-hastar/

Så jag uppfattade den här texten
Köper du en billig häst är det oftast på hästens bekostnad. Någon har kapat i kostnaderna för uppfödning, utbildning och djurvälfärd för att gå ihop när köparen ska gör ett ”klipp”.

Som att det gällde alla typer av fyrbenta ridbara djur. Inte bara Swb.

Dvs antingen går man back eller så lider hästen, oavsett ras, storlek, och i viss mån ursprungsland.

Sedan vet jag såklart också att det finns billigare hästar, jag trodde inte unga galoppföl tex var så dyra (men jag erkänner, inte varit på sådan auktion sedan 90-talet). Så jag ville undersöka i grunden det hon skriver och veta mer helt enkelt, eftersom jag blev nyfiken.

Om det går att föda upp svenskt halvblod billigare än Swb så vore det ju en fantastisk sak för rasen! en räddning! Hoppas du har rätt och att någon gör det med svenskt halvblod.

En annan sak jag tänkte på var kommentarerna av språng som 15 000 kr hit eller dit och inte så stor skillnad. Om jag köpte häst skulle ju 15 000 kr hit eller dit faktiskt göra skillnad tror jag, folk verkar skilja mellan 185 000 kr och 200 000 kr ibland.
 
Senast ändrad:
Om det går att föda upp svenskt halvblod billigare än Swb så vore det ju en fantastisk sak för rasen! en räddning! Hoppas du har rätt och att någon gör det med svenskt halvblod.

Detta fattar jag inte. Vad menar du att ett "svenskt halvblod" är om det inte är en SWB?
 
Jag vet inte någonting om hästuppfödning utan läser bara debatten och läste kommentarerna under på Facebook. Det lät på Swb uppfödarna som att det var totalt omöjligt att uppföda något slags fyrbent djur, även ponnies på 300-700 kr för mindre än de gjorde. Hur man än vände och vred sig.

https://www.tidningenridsport.se/foder-vi-upp-fel-hastar/

Så jag uppfattade den här texten


Som att det gällde alla typer av fyrbenta ridbara djur. Inte bara Swb.

Dvs antingen går man back eller så lider hästen, oavsett ras, storlek, och i viss mån ursprungsland.

Sedan vet jag såklart också att det finns billigare hästar, jag trodde inte unga galoppföl tex var så dyra (men jag erkänner, inte varit på sådan auktion sedan 90-talet). Så jag ville undersöka i grunden det hon skriver och veta mer helt enkelt, eftersom jag blev nyfiken.

Om det går att föda upp svenskt halvblod billigare än Swb så vore det ju en fantastisk sak för rasen! en räddning! Hoppas du har rätt och att någon gör det med svenskt halvblod.

En annan sak jag tänkte på var kommentarerna av språng som 15 000 kr hit eller dit och inte så stor skillnad. Om jag köpte häst skulle ju 15 000 kr hit eller dit faktiskt göra skillnad tror jag, folk verkar skilja mellan 185 000 kr och 200 000 kr ibland.
Argh 300-700 kg inte kronor
 
Detta fattar jag inte. Vad menar du att ett "svenskt halvblod" är om det inte är en SWB?
I mitt tidigare inlägg slängde jag in att svenskt halvblod kanske om 50 år kunde stå som en utdöd ras bredvid Swb på wikipedia. Eftersom det är så mycket europeiska hingstar numera i de dyraste att de väl inte längre riktigt är gamla svenska halvblodet utan en del av den europeiska allmänna dressyrrasen.

Det var så Gotlandsrusset nästan försvann, man tog in annat blod och förbättrade dem tills de inte fanns några kvar nästan. Men nästan var gränsen. Man använde Gotlandsruss ston och importerade hingstar.

Så jag menar den där gamla hållbara bruna militärhästen med ok gångarter som tävlade dressyr i Sverige på 80-talet och fanns att hitta på ridskolan.
 
I mitt tidigare inlägg slängde jag in att svenskt halvblod kanske om 50 år kunde stå som en utdöd ras bredvid Swb på wikipedia. Eftersom det är så mycket europeiska hingstar numera i de dyraste att de väl inte längre riktigt är gamla svenska halvblodet utan en del av den europeiska allmänna dressyrrasen.

Det var så Gotlandsrusset nästan försvann, man tog in annat blod och förbättrade dem tills de inte fanns några kvar nästan. Men nästan var gränsen.

Jag fattar fortfarande inte. Svenskt halvblod är en "ras" vars grundstambok är SWB (det betyder Swedish Warmblood).
 
Den himmelska hästen :love:
Som gjord för konungar och krig.
De hade för lite konungar i Sovjet bara.

(Men vem vill ha den idag? Och varför talas inte mer om genetisk mångfald?)
Jag tycker de verkar jättehärliga och verkar älskade i sitt land. Tittar på videos av Absent! otrolig, vann mycket dressyr för 50 år sedan. Men de var ju extremt impopulära i Sovjet. Risken är väl att de till slut blir uppfödda som något slags söt uppvisningsras.
 
Jag fattar fortfarande inte. Svenskt halvblod är en "ras" vars grundstambok är SWB (det betyder Swedish Warmblood).
Ok men du har läst debatten om att hästarna som produceras inte riktigt är som de var? Det låter ju inte riktigt som samma häst? När folk pratar hingstar låter det ju som att det är finast att ta en hingst från Holland eller Tyskland?

Om du läste mitt inlägg slängde jag ur att det är kanske det datumet som kommer att stå som dagen då svenska halvblodshästen dog ut, när de bytte namn på den.
 
Ok men du har läst debatten om att hästarna som produceras inte riktigt är som de var? Att vissa säger att de är gångartshästar med väldigt fina steg, högt i blod och svåra att rida? Det låter ju inte riktigt som samma häst? När folk pratar hingstar låter det ju som att det är fint att ta en hingst från Holland eller Tyskland?

Ja att vårt svenska halvblod har utvecklats ganska snabbt har faktiskt inte gått mig förbi. Det jag inte fattade var distinktionen mellan svenskt halvblod och SWB.
 
Ja att vårt svenska halvblod har utvecklats ganska snabbt har faktiskt inte gått mig förbi. Det jag inte fattade var distinktionen mellan svenskt halvblod och SWB.
Jo exakt, jag tänkte att man kanske inte kan se vad som håller på att hända i nuet, men man kan se det om man ser tillbaka på det. Att man inte såg att Ölandshästen försvann, inte märkte det förrän flera år senare. Den bara utvecklades snabbt och sedan var den plötsligt inte Ölandshäst längre, sista stona dog och inga hingstar från rasen hade använts på flera år än så?

Hände ras efter ras i olika länder för något 100 år sedan. Man märker det långt senare.
 
Jo exakt, jag tänkte att man kanske inte kan se vad som håller på att hända i nuet, men man kan se det om man ser tillbaka på det. Att man inte såg att Ölandshästen försvann, inte märkte det förrän flera år senare. Den bara utvecklades snabbt och sedan var den plötsligt inte Ölandshäst längre, sista stona dog och inga hingstar från rasen hade använts på flera år?

Man kan nog ha ganska skilda filosofiska uppfattningar om det där. För egen del tycker jag det är ganska sunt att vi utvecklas och producerar sånt vi vill ha och behöver. Sen är Sverige ett högkostnadsland på många vis och det för med sig både för- och nackdelar. Som jag skrivit om i en tidigare tråd på samma ämne för inte alls så länge sen så ger det nog också att vi producerar dyrare hästar för en köpstark marknad, lite som Volvo som jag hänvisat till i tråden innan.
 
Man kan nog ha ganska skilda filosofiska uppfattningar om det där. För egen del tycker jag det är ganska sunt att vi utvecklas och producerar sånt vi vill ha och behöver. Sen är Sverige ett högkostnadsland på många vis och det för med sig både för- och nackdelar. Som jag skrivit om i en tidigare tråd på samma ämne för inte alls så länge sen så ger det nog också att vi producerar dyrare hästar för en köpstark marknad, lite som Volvo som jag hänvisat till i tråden innan.
Absolut och det är ju bra, och det är ju exakt precis så som raserna försvann.

Sedan verkar ju folk ändå uppskatta att vissa räddades? Gotlandsruss, och sörja att vissa dog ut Ölandshäst.

Sedan verkar folk i allmänhet inte verkar vilja ha de där hästarna. Och proffs i synnerhet inte verkar vilja importera det till sitt land. Vilket gör köpare och säljare sura på varandra och startar debatt i pressen.

Men måste vi använda våra halvblodsston till det? Kan vi inte dela rasen?
 
Absolut och det är ju bra, bortsett från att folk i allmänhet inte verkar vilja ha det. Och proffs i synnerhet inte verkar vilja importera det till sitt land. Men måste vi använda våra halvblodsston till det? Kan vi inte dela rasen?

Fast att folk inte vill ha dem håller jag inte med om. Då skulle jag ha ett hundratal hästar här på gården :D. Det exporteras också massor av svenska hästar till andra länder. Se bara på de senaste fölauktionerna!

Våra "halvblodsston" är numera sporthästar med inriktning på gångarter eller hoppning. De jag tror du menar är i princip borta eller för gamla att avlas på. Den målinriktade aveln påbörjades redan på 80-talet.
 
Man kan nog ha ganska skilda filosofiska uppfattningar om det där. För egen del tycker jag det är ganska sunt att vi utvecklas och producerar sånt vi vill ha och behöver. Sen är Sverige ett högkostnadsland på många vis och det för med sig både för- och nackdelar. Som jag skrivit om i en tidigare tråd på samma ämne för inte alls så länge sen så ger det nog också att vi producerar dyrare hästar för en köpstark marknad, lite som Volvo som jag hänvisat till i tråden innan.
Så det verkar inte fungera rent marknadsekonomiskt. (Att producera något kunderna 1. inte vill ha och 2. inte har råd med. Det hade ju varit lite rimligare att försöka sälja något de ville ha men inte hade råd med i alla fall.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 525
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 476
Senast: Narcissa
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
1 933
Senast: tuaphua
·
Relationer Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn? I mitt fall är det hundar, jag fick inse tidigare att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
21 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp