”Föder vi upp fel hästar?”

Köper du en billig häst är det oftast på hästens bekostnad. Någon har kapat i kostnaderna för uppfödning, utbildning och djurvälfärd för att gå ihop när köparen ska gör ett ”klipp”. Ridsports gästkrönikör Anna Ozén funderar över bristen på "vanliga" ridhästar till rimliga priser - vad är egentligen ett rimligt pris utan att uppfödaren ska bryta mot djurskydds- eller arbetsmiljölagen?
 
Så det verkar inte fungera rent marknadsekonomiskt. (Att producera något kunderna 1. inte vill ha och 2. inte har råd med. Det hade ju varit lite rimligare att försöka sälja något de ville ha men inte hade råd med i alla fall.)

Men vad är det som inte fungerar?

Fy fan vad trög jag känner mig i den här diskussionen.
 
Fast att folk inte vill ha dem håller jag inte med om. Då skulle jag ha ett hundratal hästar här på gården :D. Det exporteras också massor av svenska hästar till andra länder. Se bara på de senaste fölauktionerna!

Våra "halvblodsston" är numera sporthästar med inriktning på gångarter eller hoppning. De jag tror du menar är i princip borta eller för gamla att avlas på. Den målinriktade aveln påbörjades redan på 80-talet.
Hmm folk verkar ju hävda att de rider sådana ibland. Men i så fall har det ju redan hänt.

Och om hästarna säljer bra så förstår jag inte varför det klagas på köparna.
https://www.tidningenridsport.se/foder-vi-upp-fel-hastar/
Och säljarna
https://www.tidningenridsport.se/na...star-som-bara-passar-fem-procent-av-ryttarna/
 
Men vad är det som inte fungerar?

Fy fan vad trög jag känner mig i den här diskussionen.
Jag med, jag begriper absolut ingenting faktiskt. Jag försöker bara förstå, det är väl därför jag skriver så mycket.

Detta är vad jag inte förstår.

https://www.tidningenridsport.se/na...star-som-bara-passar-fem-procent-av-ryttarna/

https://www.tidningenridsport.se/foder-vi-upp-fel-hastar/

Om det inte är några problem, varför har det här debatterats i flera år nu?
 
Jag med, jag begriper absolut ingenting faktiskt. Jag försöker bara förstå, det är väl därför jag skriver så mycket.

Detta är vad jag inte förstår.

https://www.tidningenridsport.se/na...star-som-bara-passar-fem-procent-av-ryttarna/

https://www.tidningenridsport.se/foder-vi-upp-fel-hastar/

Om det inte är några problem, varför har det här debatterats i flera år nu?

Det som är problemet (som jag ser det och som jag skrivit om flera gånger i den här tråden) är att många köpare vill ha svenskfödda kvalitetshästar till ett lågt pris. Och de finns oftast inte. Svenskfödda kvalitetshästar betingar ett högt pris. Det är alltså ett köparproblem, det är de som "gnäller" (usch vilket ord) och inte uppfödarna. Jag har både läst och lyssnat på Fredricson och Ozén och jag ser inte att någon av dem anser att uppfödarna klagar.

Problemet är för medelsvensson att ha råd.

Tycker det här också var en intressant reflektion: https://ridenews.se/avel/malin-myrman-en-vettig-hast-borde-kosta-over-200-000-kronor/. Hästar ÄR en lyxvara! Vill man ha en enklare häst att rida så finns det väldigt gott om dem, även i Sverige. Men en välutbildad, sunt uppfödd häst som är avlad för prestation kostar mer än de flesta har råd med.

Att det sen finns många utländska billigare hästar på marknaden förklaras nog enklast med att de har en så mycket större produktion än oss och då blir det också fler "restprodukter". Tyvärr är inte dessa alltid problemfria sett ur ett hållbarhetsperspektiv osv. Men visst kan man hitta en billigare ridhäst på så vis.
 
Det som är problemet (som jag ser det och som jag skrivit om flera gånger i den här tråden) är att många köpare vill ha svenskfödda kvalitetshästar till ett lågt pris. Och de finns oftast inte. Svenskfödda kvalitetshästar betingar ett högt pris. Det är alltså ett köparproblem, det är de som "gnäller" (usch vilket ord) och inte uppfödarna. Jag har både läst och lyssnat på Fredricson och Ozén och jag ser inte att någon av dem anser att uppfödarna klagar.

Problemet är för medelsvensson att ha råd.

Tycker det här också var en intressant reflektion: https://ridenews.se/avel/malin-myrman-en-vettig-hast-borde-kosta-over-200-000-kronor/. Hästar ÄR en lyxvara! Vill man ha en enklare häst att rida så finns det väldigt gott om dem, även i Sverige. Men en välutbildad, sunt uppfödd häst som är avlad för prestation kostar mer än de flesta har råd med.

Att det sen finns många utländska billigare hästar på marknaden förklaras nog enklast med att de har en så mycket större produktion än oss och då blir det också fler "restprodukter". Tyvärr är inte dessa alltid problemfria sett ur ett hållbarhetsperspektiv osv. Men visst kan man hitta en billigare ridhäst på så vis.
Ah men jag tror nog att många i tex 50 årsåldern som har hyggligt mycket pengar, rider på ridskola, barnen har flugit ut, (de är inte inne i ridbranschen) och vill ha en häst att tävla klubbtävlingar med nog missat att svenska kvalitets alroundhästar inte längre finns utan är numera är gångartshästar eller hopphästar.

Utan de letar efter det där som inte finns längre och råkar kalla det för svenskfödd kvalitetshäst av rent misstag (när de menar steget över nice brun ridskolehäst) och vill betala 150 000 för den inriden.
 
Ah men jag tror nog att många i tex 50 årsåldern som har hyggligt mycket pengar, rider på ridskola, barnen har flugit ut, och vill ha en häst att tävla klubbtävlingar med nog missat att svenska kvalitetshästar inte längre finns utan är numera är gångartshästar eller hopphästar.

Utan de letar efter det där som inte finns längre och råkar kalla det för svenskfödd kvalitetshäst av rent misstag (när de menar steget över nice brun ridskolehäst) och vill betala 150 000 för den inriden.

De där hästarna finns absolut men det är nog dem det är allra mest brist på i Sverige, särskilt detta året. Det gör ju tyvärr (för köparnas del) att priset inte sjunker utan tvärtom.
 
De där hästarna finns absolut men det är nog dem det är allra mest brist på i Sverige, särskilt detta året. Det gör ju tyvärr (för köparnas del) att priset inte sjunker utan tvärtom.
Vilket väl var problemet helt enkelt.

Men någon kunde ju rädda rasen (om den alltså inte redan är utdöd som du säger, men fryst sperma kanske) och föda upp den som man föder upp andra raser som inte är lika fina och dyra som Swb tänkte jag. Eftersom folk vill ha dem. Och kalla det, varför inte, Svenskt halvblod.

(Jens Fredriksson föreslår ju det men folk verkar tro att det inte går billigt)
 
Vilket väl var problemet helt enkelt.

Men någon kunde ju rädda rasen (om den alltså inte redan är utdöd som du säger, men fryst sperma kanske) och föda upp den som man föder upp andra raser som inte är lika fina och dyra som Swb tänkte jag. Eftersom folk vill ha dem. Och kalla det, varför inte, Svenskt halvblod.

(Jens Fredriksson föreslår ju det men folk verkar tro att det inte går billigt)
Uppfödning mer likt russen på Gotland kanske? Jag tror en del till en del är inne på det även av andra skäl som hållbarhet.
 
Uppfödning mer likt russen på Gotland kanske? Jag tror en del till en del är inne på det även av andra skäl som hållbarhet.
De hade ju tester i Skåne med unghästar och islandshästar blandat, intressant hur det faller ut. Vi har ju antagligen någorlunda med mark i Sverige.

(De har ju test med Gotlandsruss på SLU också som betesdjur året om för Rewilding.)

(Och många hästar verkar kunna gå ute dygnet om även på vintern, med vindskydd, ända upp i Stockholm och vissa hästar ska ju gilla uteliv.)
 
Har för mig att jag läste att ett Gotlandsrussföl kostar cirka 7-9000 kr, men jag vet inte vilken kostnadstäckning de har med den prisnivån.
 
Jag tycker de verkar jättehärliga och verkar älskade i sitt land. Tittar på videos av Absent! otrolig, vann mycket dressyr för 50 år sedan. Men de var ju extremt impopulära i Sovjet. Risken är väl att de till slut blir uppfödda som något slags söt uppvisningsras.

"Guldglänsande trädgårdstomtar" som en bekant till mig sa. Men det vore ju mardrömmen.
Än så länge används de mycket på galoppen i "hem"länderna och i Europa som lyxiga hobbyhästar eller till distans :)
 
Snälla, det blir så konstigt, det som i tråden kallas Hästar, är ju egentligen SWB, och möjligen svensk ridponny, det finns en hel mängd andra raser, där man kan fråga sig om det också finns ett motsvarande problem.

Hur är det, de som föder upp Gotlandsruss t.ex. upplever de att det är samma problem, med väldigt höga produktionskostnader, och köpare som inte vill betala vad det kosta att ta fram hästarna?

Araber?

Varmblodig travare?

Islandshäst?

New Forest?

Welsh (av olika typer)?

För att ta några exempel på hästraser...

Det blir lite konstigt, när man generaliserar till "häst/hästar", och egentligen endast avser en typ av häst, om det nu gör det.

Det blir liksom att alla de andra raserna och inriktningarna inte finns, eller inte har något värde...
Vilka uppfödare säger att det kostar lika mycket att föda upp t.ex. Tinker och Ardenner som SWB?

Står inte något om det i artikeln. Jag ser bara en till SWB uppfödare som har svårt att anpassa sig till marknaden, och som lever i det förgångna.

För mig är det obegripligt vad SWB uppfödare håller på med, eftersom tydligen allt är så dyrt.

KL

Jag föder själv upp en kallblodsras, och är inte i närheten av de kostnader som verkar vidhäftauppfödning av SWB.

Jag driver också ett mindre, men faktiskt relativt lönsamt lantbruksföretag där kvalitet och vass produktion är centralt.

Ett normalt föl kostar mig ca 10.000 - 12.000 kr, från betäckning till första levnadsårets slut. Ska jag ha en liten buffert för några extra veterinär besök, så får jag väl säga 12.000 - 15.000.

Då ingår språngavgift, vet koll av stoet/dräktighetskoll, foster och föl försäkring av stoet, försäkring av fölungen, verkning samt avmaskning, E-selen, samt ett extra förråd med "bra att ha om något strular prylar", t.ex. quick-fix.

Foder producerar jag själv, en stor rundbal grovfoder kostar 50-120 kr , men foderkostnaderna smetas ju ut på alla djur på gården, inte bara på hästarna. En individs andel grovfoder är lite svår att beräkna i pengar.
Strö, mest halm, kostar för hela gården ca 10.000 per år, och då är det inte hästarna som använder mest.

Ska en individ belastas av avskrivning på byggnader? Det blir väldigt konstigt anser jag.
Ska fölet/fölens belastas med kostnader som jag haft historiskt för dess mor? Det blir ännu mer konstigt.

Det som hittills är väldigt intressant i tråden, är att INGEN vågar berätta hur mycket det kostar att ta fram ett SWB föl, om exkluderar kostnaden för sperman.
Mitt tidigare exempel gällde islandshäst. Då var betäckningskostnaden 15'000, så tillkom resor till och från hingsten, uppstallning, ultraljud och allt sånt som är svårt att skippa. Stoet kostade ca 1100 kr/månad i foder, strö, verkning, försäkring osv. Efter att fölet är fött tillkommer ju vaccinationer, verkning, ID-märkning, registrering, försäkring. Så innan fölet vants av från mamman är jag ju uppe i ~50'000 hur jag än vrider och vänder på det.

Sen är det väl olika hur man räknar på stoets kostnader som en del i fölet. Under dräktighet och digivning tycker jag att det är fullt rimligt, men alla kanske inte gör så. Jag tog ett sto på foder i syfte att avla på, så för mig var det en självklarhet att räkna så.

Sen har fölet i fråga kostat drygt 20'000/år. Visserligen inhyrd på unghästbete, men det är marginellt dyrare än vad "självkostnadspriset" för stoet var.

Så för mig hade det verkligen inte påverkat märkbart med en billigare hingst, det hade varit småpengar i sammanhanget. Såklart det blir annorlunda om man har mycket egen mark "ändå" och "ändå" tar eget foder och annat, eller har storskalig uppfödning så man kan spara in pengar på att samtransportera ston och ha alla unghästar hemma, men majoriteten av uppfödarna gör det nog i mindre skala och då blir det ju dyrare.
 
Har för mig att jag läste att ett Gotlandsrussföl kostar cirka 7-9000 kr, men jag vet inte vilken kostnadstäckning de har med den prisnivån.
Osäker, var på deras uppsamling för ett par år sedan och det låg onekligen där ungefär vad jag minns. Men de verkar ju vara lite av en bisyssla minst sagt (och hyggligt älskade så de kanske inte behöver gå så mycket plus).
 
"Guldglänsande trädgårdstomtar" som en bekant till mig sa. Men det vore ju mardrömmen.
Än så länge används de mycket på galoppen i "hem"länderna och i Europa som lyxiga hobbyhästar eller till distans :)
Gah ja. Men de kan ju både hoppa och ridas i dressyr egentligen. Men det är ju det man oroar sig över, verkar som att viss arabuppfödning i USA börjar få kritik till exempel, att de ska gå den vägen.

Alltså jag vet ju att dressyrryttare antagligen tycker den här piaffen ser fördjävlig ut, men jag kan inte sluta titta runt 0,27 en papperspåse. (och akhal teke är ju "nerviga fullblod") (och på den tiden vann han OS)

 
Jag tycker som vanligt att diskussioner om detta blir helt bisarra. Det låter på en del som att alla SWB kostar flera hundra tusen och att alla dessutom är så högpresterande att vanligt folk inte kan rida dem. Det är långt från min verklighet.
Flera av mina kompisar (och jag själv) har SWB och ingen har betalat sådär mycket pengar. Det är lite lagom talangfulla och trevliga yngre hästar. Inga konstigheter och fullt normala köpebudgetar.
 
Gah ja. Men de kan ju både hoppa och ridas i dressyr egentligen. Men det är ju det man oroar sig över, verkar som att viss arabuppfödning i USA börjar få kritik till exempel, att de ska gå den vägen.

Alltså jag vet ju att dressyrryttare antagligen tycker den här piaffen ser fördjävlig ut, men jag kan inte sluta titta runt 0,27 en papperspåse. (och akhal teke är ju "nerviga fullblod") (och på den tiden vann han OS)


Som tur var var han hingst så linjen lever iaf vidare ;)
Och ja - de hoppar (vissa till och med riktigt bra. Samma med fälttävlan och dressyr). Funnits akhal tekéer på långa listan inför OS (för USA) osv osv :)

Jag tycker som vanligt att diskussioner om detta blir helt bisarra. Det låter på en del som att alla SWB kostar flera hundra tusen och att alla dessutom är så högpresterande att vanligt folk inte kan rida dem. Det är långt från min verklighet.
Flera av mina kompisar (och jag själv) har SWB och ingen har betalat sådär mycket pengar. Det är lite lagom talangfulla och trevliga yngre hästar. Inga konstigheter och fullt normala köpebudgetar.

Problemet är väl att uppfödaren inte fått tillbaka sina kostnader för de hästarna? Det var väl uppfödare som klagade?
Vem ska stå för värdeminskningen av en häst? Från kostnaden för uppfödning till försäljning för ett "rimligt" pris för en hobby.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 519
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 475
Senast: Narcissa
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: tuaphua
·
Relationer Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn? I mitt fall är det hundar, jag fick inse tidigare att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
21 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp