Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Nu har Flyinge kommit ut med sin priser för 2009.

Dom verkar ha hittat på något nytt system...

Betäck på avbetalning...

Vad tycker vi om detta?
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

De verkar ha frångått levande föl-avgift helt och hållet, åtminstone på de hinstar jag kollat upp.
Tror man att om stoägaren får låna pengar (till ränta förstås) så tycker man att det är helt ok med 90 dygns-avgift? Synd att deverkar ha missat att många valt deras hingstar för att slippa 90 dygns-avgift.

Personligen föredrar jag att betala för levande föl och är glad över att jag inte är intresserad av någon av Flyinges hingstar.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Jag hade en tanke på att använda flyingehingst för att slippa köra sto med föl utomlands,men med dom priserna (aktuelle hingsten höjd med 1000kr) så får det bli en danmarksresa till,i mitt fall så får jag den mycket mera meriterade pappan för ca 3000 mindre + billigare stationsavg.
Tycker inte man ska betäcka på avbet.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Har följt dom annonserna också. Ägaren är ju en rätt (ö)känd Bukefalist... :angel:

Sitter o letar unghäst själv (letar efter en -07'a) o undrar hur många som verkligen får sina sålda? Mestadels verkar det inte vara några höjdarstammar i den prisklassen (~50 000), och det kan man väl inte heller begära, men många stammar, får mig att undra vad uppfödaren velat få fram egentligen. "En allroundhäst"?
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Jag håller inte riktigt er alla i detta, utan jag skulle vilja vända på det och säga att hingst ägarna lämnar INTE tillräckligt med rabatt för ett meriterat sto.

Det skulle ha funnits en tre stegs modell, det hade varit drömmen.

En full avgift för icke meriterade och helt oprövade ston.

En 20 % rabatt för ston som har lämnat diplom avkommor, eller är lite tävlade.

Och 40 % rabatt för bra meriterade ston som även i avelsboxen varit bra.

Nu var detta bara ett exempel, men jag har en känsla av, för att få rabatt så krävs det oehört mycket utav stoet.

Så många hingst ägare får nog allt skärpa sig om man vill ha ston till sina hingstar.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Fast jag fattar inte varför det ska vara olika pris på samma vara?


Den som har ett finfint sto får väl även bättre betalt för avkomman, och tjänar sina pengar på det viset.
Halvbloden har väl över lag så låga avgifter ändå, så att få en eller ett par tusenlappar rabatt är väl inget att hänga upp sig på i det stora hela?
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

De verkar ha frångått levande föl-avgift helt och hållet, åtminstone på de hinstar jag kollat upp.
Tror man att om stoägaren får låna pengar (till ränta förstås) så tycker man att det är helt ok med 90 dygns-avgift? Synd att deverkar ha missat att många valt deras hingstar för att slippa 90 dygns-avgift.

Personligen föredrar jag att betala för levande föl och är glad över att jag inte är intresserad av någon av Flyinges hingstar.

Nu när man läser avgifterna verkar vara fler och fler hingstägare väljer 45 eller 90 dygnsavgift, det funkerar för våran del då vi fosterförsäkrar kommande fölet för några hundralappar, i jämförelse med dem tyska hingstar vi tittat på, dem med lite kvalitéer kostar 800 - 1300 euro ( om man inte tar typ Sir Donnerhall för 2000, eller hans far för 2500..) och den avgiften skall betalas INNAN man ens fått hem seminen!!
Tycker inte man skall låta snålheten för någon hundralapp upp eller ner bedra visheten, man vill ju ändå få ut bästa möjliga föl för att ev satsa på eller sälja på dem stona vi har. Samtidigt är det klart att om stoet eller lite mediokert så vill man kanske inte satsa för mycket eller.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Fast jag fattar inte varför det ska vara olika pris på samma vara?


Den som har ett finfint sto får väl även bättre betalt för avkomman, och tjänar sina pengar på det viset.
Halvbloden har väl över lag så låga avgifter ändå, så att få en eller ett par tusenlappar rabatt är väl inget att hänga upp sig på i det stora hela?

Det är en eloge för en hingst ägare att få meriterade ston, som har lämnat bra avkommor efter sig.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Vore jag hingstägare skulle jag med glädje lämna rabatt till riktigt meriterade ston..

Någon bättre marknadsföring av hingsten går knappast att få - både från den förhoppningsvis nöjda stoägaren och den levande reklam som den framgångsrika avkomman ger och som dessutom ger stort utslag i BLUP och andra värdeinstrument.


Och visst kan man emellanåt få ordentligt betalt för avkommor till sitt meriterade sto men det överskott som då uppstår skall bära en hel del mindre önskade kostnader i form av olyckor, skador, mindre lyckade avkommor också så ett eller annat tillskott för att täcka det värsta av förlusterna är nog ofta välkommet även i uppfödarleden..
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Fast jag fattar inte varför det ska vara olika pris på samma vara?

Men är det inte så även med M.M??
Ston som gått under 1.15 fick bättre pris..

Har i alla fall för mig att det var den hingsten..

AM
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Ja, det har han. Och det tackar vi givetvis för. ;)

Men jag anser ändå att det är lite fel. Om man vänder på det så är det ju så att de sätter ett pris på hingsten, och de med sämre ston för betala EXTRA mycket för att använda hingsten.

Jag har betydligt lättare för att förstå mängdrabatt.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Jag har betydligt lättare för att förstå mängdrabatt.

Jo, den rabatten är helt ok..
Men lite chansartad.
Om jag har en Super Arnie, en Varenne, en Tap In och en Egon lavec märr så tror jag inte att jag får lika bra avkommor med samma hingst på dessa olika ston. Det är väl att lägga äggen i samma korg.
VAd tror du?

Fast jag funderar lite vidare...inte riktat till dig CK

Om en hingst ger rabatt på meriterade ston..hmmm..blir det bättre avkommor?
Nä.

Hingsten kan ju vara en flopp med vissa blodslinjer.

Hingsten då? Någon nämnde att bästa reklam var att få bra märrar.

Då undrar jag en sak..är stoägarna dumma i huvudet?
Går dom med sin "super-märr" till hingst A bara för att den ger rabatt?
(Då gör man ett misstag)

Eller går dom med sin "super-märr" till en hingst som passar, skitsamma om det är rabatt eller inte?

För ett par tusen hit eller dit är ju helt ointressant om man ger sin in i aveln..eller?

AM
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Man kan ju nästan tro det.

Ja då är det illa :crazy:

Själv gör jag nog lite tvärtom.

Först kollar att stammarna passar något så när ihop.
Sedan kollar jag den exteriöra delen om dom kompletterar varann.
Vidare kollar jag hur avkommor efter just hingsten har gått.
Jämför med hur avkommor efter min märr har gått och vad jag inte skall betäcka med.

Sist kommer priset.
Och då väljer jag, från en lista med utplockade hingstar som stämde med ovanstående kriterier, vilket pris jag kan tänka mig att betala.

Förhoppningsvis så ska det bli lite rätt där.

Dom nya trendhingstarna är jag tveksam till. Om det inte är en sjuhävers och jag kan tänka mig att ungen blir säljbar direkt.
Vill hellre att andra gör bort sig innan jag gör det ;)

AM
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Jo, den rabatten är helt ok..
Men lite chansartad.
Om jag har en Super Arnie, en Varenne, en Tap In och en Egon lavec märr så tror jag inte att jag får lika bra avkommor med samma hingst på dessa olika ston. Det är väl att lägga äggen i samma korg.
VAd tror du?

Fast jag funderar lite vidare...inte riktat till dig CK

Om en hingst ger rabatt på meriterade ston..hmmm..blir det bättre avkommor?
Nä.

Hingsten kan ju vara en flopp med vissa blodslinjer.

Hingsten då? Någon nämnde att bästa reklam var att få bra märrar.

Då undrar jag en sak..är stoägarna dumma i huvudet?
Går dom med sin "super-märr" till hingst A bara för att den ger rabatt?
(Då gör man ett misstag)

Eller går dom med sin "super-märr" till en hingst som passar, skitsamma om det är rabatt eller inte?

För ett par tusen hit eller dit är ju helt ointressant om man ger sin in i aveln..eller?

AM


Varför skulle sto ägarna vara "dumma i Huvudet", står du och väljer mellan två hingstar som passar ditt sto blodsmässigt, vem väljer du, den med rabatt eller den som inte har det.
Det är dock dyrt att avla och jag hade inte sagt nej till ett par tusen.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Kan förstå missuppfattningen..:o

Mer riktat till dom som ger rabatt för att få fler märrar...

Anser dom, att stoägarna då går till den hingsten för att dom får rabatt??

Man lockar till sig stoägare som kanske då har ston som inte passar..

Förstår du nu?

AM
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Kan förstå missuppfattningen..:o

Mer riktat till dom som ger rabatt för att få fler märrar...

Anser dom, att stoägarna då går till den hingsten för att dom får rabatt??

Man lockar till sig stoägare som kanske då har ston som inte passar..

Förstår du nu?

AM


Visst gör jag det. Men ärligt talat hur många utav våra hingst ägare kollar om stoet passar sin hingst eller inte?
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Visst gör jag det. Men ärligt talat hur många utav våra hingst ägare kollar om stoet passar sin hingst eller inte?

Ja du. Ingen tyvärr.

Två gånger har jag läst nån form av vägledning.
-Passar bäst på långlinjerade ston..

Borde det inte begränsa ston bland nya hingstar?
Så får man kanske mer kvitto?

På travsidan kan ju flopparna verkligen bli flopp.
Full bok tre år i rad betyder 450 ston.
En hel del ungar hinner se världen innan man kommit på tabben..
Och då har fölavgiften kunna legat på 40 tusen eller mer..

Usch... det är ett elände att vara stoägare ibland.

AM
 

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 298
Avel Satt på skoj skull och räknade ihop var det kostar att göra ett föl. Från betäckning och fram till det är avvant (räknade på 6 mån)...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: Jerseyite
·
Avel Då jag nu står i valet och kvalet att betäcka mitt Escudo sto eller ej så lutar det åt att betäcka, men hingsten jag tänkt ut är ej...
2
Svar
25
· Visningar
2 928
Senast: Fredag
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 198
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp