*klur klur* Synpunkter önskas.

QuickStar

Trådstartare
Då jag nu står i valet och kvalet att betäcka mitt Escudo sto eller ej så lutar det åt att betäcka, men hingsten jag tänkt ut är ej tillgänglig så nu måste jag ha en plan B, lite halv fort också eftersom jag tänkt åka nästa vecka.

HJÄLP!

*Avkomman ska vara säljbar.
*Hingsten får inte kosta mer än ca 6000-7000kr totalt helst inkl moms också :crazy: (mer kan var ok om det är lev föl istället för 90 eller 1 okt avgift.)
*Behöver ej vara godkänd i ASVH eller stå i Sverige.

Hon själv är en multitalang som tävlad bägge grenarna, mödernet är mer eller mindre rent dressyr men där det lagt på hoppeblod har de även hoppat.

Hingsten bör vara typförbättrare, inte lämna jättestort, dressyr eller hopp spelar ingen större roll men jag ser helst att den gör båda delarna.
Inte jättevass. Oprövad eller ej spelar ingen roll.

Mina egna förslag är;

Saigon - egna meriter, bra avkommor, många multitalanger dock gammal stam vilket min med har.

Magic Memphis - blir garanterat gul vilket brukar innebära ganska lättsålt

Satisfaciton - Rör han sig? Temperament? Hur är avkommorna?

Don Henrico- fux = inte min favorit färg.. ;) Sen är han över 170, lämnar han stort? Gillar dock xx-inslaget.



Har kollat alla Celles export hingstar men fastnar inte för någon annan i min prisklass.

Kom gärna med egna förslag och skjut gärna ner mina egna så jag kan stryka några... :angel:
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Jag tycker El Bundy verkar prisvärd, men eftersom han är Celle, har du säkert redan sågat honom:D
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Att han är sågad hoppas jag verkligen :eek:,inte så bra att betäcka med brorsan :angel::idea:
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

:rofl: äsch då, petitesser:D Missade att QS hade skivit lite stam på sitt sto:o
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Schockemoehle har endel finingar för 700 euro
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Denna hingsten hittade jag förra året och blev lite kär i (förutom namnet då;)). Väldigt intressant stam (Rousseau-Rotspon-Lauries Crusador xx) och vacker som en dag är han! Kostar 700 euro, men vet förstås inte hur det är med import.

Fiorano
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

av dina förslag så hade jag tagit Satisfaction :) tycker att det borde vara lättsålt :)

vad jag har hört så är det nerv i Stakkato avkommorna och sen är väl gången ej den bästa heller när det gäller det blodet?! har sett några fina avkommor efter Satisfaction :) och hade honom själv som alternativ till mitt Contender sto, men han fanns ej tillgänglig när hon skulle semineras så det blev Fighting Alpha i stället!

FA för övrigt har ett otroligt bra temperament som han nedärver till sina avkommor.

Andra alternativ som är "billiga": Carême, Lambourghini (endast levande fölavgift, fast han är väl inte kanske vad du har tänkt dig ;) ), Starkko, Turmalin, Warsteiner.
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Denna hingsten hittade jag förra året och blev lite kär i (förutom namnet då;)). Väldigt intressant stam (Rousseau-Rotspon-Lauries Crusador xx) och vacker som en dag är han! Kostar 700 euro, men vet förstås inte hur det är med import.

Fiorano

Sicket passande namn:D

Mia
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Fiorano; Vilken trevlig hingst! Fastnade även för Fabregas.. *tror* att Pape har EU station.

MFL; Jag gillar Satisfaction, han ligger nog lite i toppen faktiskt..
F.A har ju bra villkor, eller ja alla Askös har ju det.. :confused:

Hmm Carême har jag ju alltid gillat, måste nog glo lite mer på honom... Övriga går bort.. :angel:

Vad gäller El Bundy så hade jag gärna använt honom men kanske inte just på detta stoet... ;)
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Jag citerar vad det står om Satisfactions 70-dagarstest där han kom totalt 7:a: "At his performance test Satisfaction gained 8’s for character, temperament, willingness to perform, conformation and rideability at his performance test in 2002. He also scored 7’s for trot, canter and walk and natural jumping ability. For free jumping he gained 8.83."
Han har kanske ingen super gång, men OK för en hopphäst tycker jag, har man tur så slår även Calypso II igenom med sina gångartsgener. Jag har kollat lite på clipmyhorse där han tävlas, och där har jag sett att han travar över medel och lätt för att vara hopphäst.

Själv har jag haft turen på min sida hittills i år när det gäller "billig" betäckning, språnget med Satisfaction kostar 500 euro, sedan hade jag tur att få dräktigt på ett skick + seminkostnad såklart, men jämfört med andra år så blir det ett billigt år som det ser ut nu;) Jag har dock lite att ta igen från tidigare år när det gäller skick, men det är skönt när det fungerar, och jag hoppas nu bara att det håller i sig till 45-dagarskollen.
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Hmm ja nu står det mellan Magic Memphis (som alltid är med i matchen för jag gillar verkligen honom, får se om åsikten håller i sig när jag fått ut illbattingen i gammeltantens mage...) och Satisfaction av de som nämnts i tråden. De ligger dessutom i samma pris klass men jag vet ju att MM skick är dyrare än från resten av tyskland eftersom dom bor illa till.

Låter ju skönt att höra att du fick dräktigt på ett skick med S, det tyder ju på åtminstone ganska bra skick. ;)

Har dock fått ett par andra intressanta förslag som det ska forskas lite i också. :)
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Inte ens i närheten. Tror han kostar 5500 + 5500 eller 5000 + 6000kr eller nåt likande. EXKL moms.
Annars är det en trevlig hingst, men inte intressant i år.

:)
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

ajdå tittade på honom 2005 och då har jag i alla fall för mig att han låg i den prisklassen... :D
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Öh.. finns det så billiga hingstar som endast kostar 6000 - 7000 kr totalt? Som öht är något att hänga i julgranen?
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Ett ganska normalt pris på dom tyska och danska hingarna.Att dom blir dyrare i sverige beror på importören och svenska momsen.:devil:
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Men om TS frågar efter en hingst i en viss prisklass ink moms då stämmer ju inte de priserna mot vad TS vill ha.
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Sicket passande namn:D

Mia

Observera att jag hade namnet först;). Men det är faktiskt en hingst jag gärna hade använt. Stammen är jättehärlig och han hade 9.5 i ridbarhet! Attans att årets unge e Damino inte blev ett sto:p. Får bli Fiorano till Tetris i framtiden istället;).
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Men om TS frågar efter en hingst i en viss prisklass ink moms då stämmer ju inte de priserna mot vad TS vill ha.

Som det står i fösta inlägget sä vill jag helst ha en hingst för det priset inkl momsen men det är ej krav - Saigon kostar 7000kr + moms tex. (med rabatt)


Öh.. finns det så billiga hingstar som endast kostar 6000 - 7000 kr totalt? Som öht är något att hänga i julgranen?

För att ge några exempel;

Nygodkänd 3 åring i Tyskland med riktigt bra bruksprov - 450e
I Sverige kostar den billigaste jag hittar 7200kr + moms och då är den inte godkänd permanent eller gjort mer än vad man kräver på 3 års testet typ.

Beprövad trakehner hingst med fin fina resultat och hlp, 750e en annan för 450e.

Quando Quando är ju en hingst att hänga i julgranen han kostar 750euro om jag minns rätt. Brentano II och Escudo lika mycket som jämnförelse.

Så man får betydligt mer hingst för pengarna i Tyskland än här.... :grin:
 
Sv: *klur klur* Synpunkter önskas.

Förstår inte varför du :grin: åt mig?

Men dessa hingstar du nämner är de så lätt att sälja annat än till avelsexperter? om man ska vända sig till den stora marknaden dvs vanliga ryttare som letar häst efter hingstar de känner igen (om de ens tittar på det då är resultat mer intressant) så krävs det nog mer gångbara namn om man ska utgå från din ursprungsfråga.
 

Liknande trådar

Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 206
Senast: Ramona
·
Avel Hej! I vår ska mitt halvblods sto betäckas, om allt går väl blir det hennes första avkomma.. Spännande!:laugh: Nu vill jag ha lite...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 941
Senast: Charlottee
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 770
Senast: Molekyl
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp