Fölmönstring

Re: Fölmönstring på Bollerup

Vad kul. Har du inget kort att sätta ut på henne? La en tråd tidigare om kort på föl här på avel.
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Börjar bli nervös nu, vi ska visa på söndag och min bebis är just nu så överbyggd så hon knappt kan trava :crazy:. Tror knappast det hinner rätta sig på fem dar?
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Jag visar mina två på lördag och jag är alltid nervös innan och hittar en massa brister på dem... :crazy: Nog för att föl ändrar sig snabbt, men 5 dagar är nog lite för lite. :)
Lycka till!
 
Jag visade min hingstunge idag på fm. Han är en welshcob och är E. Cippyn red Crusader och Ue. Brenhindy Taran Y Storm.
Han fick 88889=41 poäng.
Vi är jättenöjda över detta. :rofl:
 
Visade 2 av mina föl idag och ena mammas och mitt Welsh sto föl fick 87898=40poäng och shetlandshingstfölet fick 88788=39 poäng och de tyckte att han skulle vi spara .. Fast det shettisfölet som jag tyckte va finast fick ¨bara¨ 77788=37 poäng men jag är nästan hundra på att hon kommer att få bättre poäng nästa gång jag visar henne :banana: :banana:
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Lycka till i morgon (eller idag är det visst...). Jag visar mina två nästa helg. Vi får väl se om vi syns i Örebro igen :smirk:
Den ena av våra får nog inte så mycket poäng, men den andra tjejen hoppas vi lite på, fast hon verkar växa endel just nu, så vi får väl se...

/Ylva
 
Gick väl inte så kanon, men jag är nöjd ändå... Fölis fick 43p men med motivering att det var just för dagen, och det stämmer ju verkligen, eftersom hon annars har visat upp sig från en bättre sida hemma... Men så är det ju alltid :)
788776, galoppen var mest krumbukter så det blev ju svårt att se... :smirk:
Men hon är lika fiiiin för det!!! :love:
Jolie
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Jag visade mina två igår med oväntat resultat.

I efterhand känner jag att det var dumt att åka med Jarrahs hingstföl eftersom han växer mycket just nu och mest är hingstig. Han visade inget av sin fina gång och uppförde sig inte som jag ville. Slå med frambenen och bralla runt i galoppen samt slänga sig upp på Jarrah var mycket roligare. Han är ju ca 1½ månad yngre än Jarrahs föl brukar vara vid samma tid eftersom hon inte blev dräktig direkt förra året, så om ytterligare ett tag kommer han att var kalasfin, men det är ju då det... Klass 1 iallafall.

Stofölet e.SanQuinteroXX-Master däremot, ska vidare till championatet nästa helg, så vi får se hur det går där.

Jag hade ju förväntat mig resultatet det omvända. :)
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Ja, nu har vi också varit iväg. Lite besviken är jag faktiskt, det måste jag säga. Vi fick bara 42 p, 8 8 6 7 6 7. Även här var omdömet att det var en bedömning för dagen, att hon är inne i en växtfas etc (som jag ju visste och var förberedd på). Men att hon fick 6 på benen var ju lite väl klent.

Domarna dömde överlag lågt tyckte jag, när vi åkte vid startnummer 30 ungefär hade endast 1 gått vidare til championat och ett fåtal fått kl I.
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Hej!
Gissar att du var i Karlstad och visade. Vi var där och kikade, visst var det låga poäng, två stycken hamnade till slut i final. Flera ungar hade snygg sida tycker jag, det är ju också så att de flesta växer. Enligt muntliga kritiken verkar nästan alla föl ha samma kvalitér :confused:
OK, en snygg kille e. Di Caprio tog i alla fall hem BIS, 49 p.
Hälsningar Nina
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Grattis till att stofölet gick vidare till championatet!
Vad fick hon för poäng?
Så ni har uppdelat först fölmösnstring och sen championat. Hos oss här i Skaraborg kör de allt på en gång och sen går ju de över 48p vidare till Riksfölet.

Vårt stoföl med Master som morfar (e. Saigon) funderar jag också på hur stor idé det är att visa just nu, men å andra sidan ska hennes mamma stambokföras, så vi måste ju ändå dit med henne och det är ju nyttig träning.
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Ja då kan vi bilda klubb. Min fölunge blev totalt sågad. Trots att kritiken var bra så var poängen usla. Hon slutade på ynka 41p.
Jag har insett att jag aldrig mer kommer att visa så små föl (sju veckor)igen.

I mitt stilla sinne undrar jag rätt mycket över följande; Ben - Nöjaktigt korrekt - 7... Hur kan man få en sjua när man är "perfekt"???
Jaja... Vi får väl ta dem allihopa nästa år!!! :smirk:
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Ja, jag var i K-stad (nr 23). Mkt låga poäng generellt sett! Och jag sa precis som du när jag satt på läktaren: varenda föl får ju exakt samma kritik! Så här får man inte säga, men... Önskar jag hade haft ett hingstföl....

Men man får väl inte gräma sig. Jag kanske eg. kan räkna upp gångartspoängen ett snäpp eftersom hon rörde sig så dåligt för dagen, och då är det ju ok.

Sen hade vi världens tur på hemvägen; första stannade bilen i McDonaldskön, sen var vi en tiondels sekund från att tappa hjulet på släpet mitt på stora vägen. Så med den turen skulle jag nog ha kunnat ta 37 p :smirk:.
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Såg din bebis men vågade inte vinka :D. Jag håller med dig om att den blev väldigt snålt bedömd (ja, liksom alla andra då).

Min var tre månader men fick ändå bara en poäng mer än din... Nästa år är de 1 och då tar vi dem med storm!
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Åh... Vad tyckte du då?
Hon ÄR ju liten (och ser ut som en liten korv :love:), men jag tycker ändå att hon är jäkligt fin. Vad tyckte du om märren då?
Vad fick du för kritik på din? Och har du någon aning om vad den andra Bugatti-avkomman fick?
Det var inte jag som visade, utan jag satt på läktaren å lekte hästägare! :D Men jag önskar nästan att jag hade gjort det själv...
Men som sagt... Nästa år DÅ!
Men då visar jag henne deffinitivt hemma i Roslagen!
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Nu har jag inte pappret här, men det jag kommer ihåg:

liten, harmonisk

vackert huvud
väl ansatt ngt kort hals
lång manke
välmusklat kors

(hittills precis som alla andra :D)

sen tror jag

inåttåad fram
"hjulbent" (vet ej om hon skrev det i protokollet, det minns jag inte)
tät bak

gångarterna minns jag inte utlåtanden på men de var enbart positiva - och ändå så dålig poäng...

Min "granne" visade en Bugatti med 45 p iaf, det var nr 28. Inte säker på att de var så nöjda med det heller, jag hann aldrig prata med dem efteråt.

Visst, din bebis var liten, men det ska de ju ta hänsyn till! Sen att hon växer och kanske inte rör sig så bra är ju en annan sak. Märren minns jag tyvärr inte alls hur den såg ut :crazy:.
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Den andra Bugattin var äldre än din Corax, och riktigt snygg från sidan, den hade ju vuxit ut mer, mörk och läcker, men vad hjälpte det, 44 eller 45 p. Gångarterna minns jag inte sådär på direkten så det var kanske inte överväldigande.
Ta inte illa upp nu tjejer! I alla fall har jag en annan bild av hur en 41 poängs fölunge ser ut, så det så :mad:
Men usch, jag vet hur det känns. Hade ett stoföl en gång som jag tyckte var urfin, det var några år sedan innan fölmönstringen blivit så utbrett, istället för att domaren skulle komma hem åkte jag på championat i ett annat län, ja, hon var ju så fin.... tyckte jag men inte domaren....
fick uruselt. Men, alldeles innan jag gick in i ringen träffade jag en kille som är väl insatt i detta, har alltid hingstar igenom bruks etc. han tyckte också hon var fin och blev förvånad att hon fick så låga poäng "du skulle haft mycket mer på den där" var hans kommentar. Det jag säger nu har ingen som helst anspelning på helgens visning, var på en helt annan plats i landet, men har ändå förekommit. Ägaren till den ungen råkade vara ordförande i klubben och frågar därefter domaren "om ungen verkligen var så bra?" Domaren ler lite och svarar "litar du inte till mitt omdöme" KUL!
Hälsningar Nina
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Är din fölis efter Bugatti Hilltorp?
Tråkigt när de dömmer med så låga poäng :(
Annars har jag sett ett antal Buagetti avkommer som har fått höga poäng, så han verkar lämna bra efter sig. :)
Men det är som sagt inte alltid så lätt att visa de små liven. Det är ju för dagen det gäller så man ska ha en nypa tur också.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Valle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 184
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 144
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp