För mycket grovfoder

S

Sesselja

Hörde idag att man på Island har ett urgammalt sätt för att se på hästar om de får för mycket grovfoder eller ej. Om hästen får för mycket så uppstår det, ett par timmar efter utfordingen, en svettring runt virveln som hästen har vid bakre låret. Är det någon som har hört talas om detta tidigare? Stämmer det? Är det någon som använder sig av denna metod istället för att analysera fodret?
 
Om hästen får för mycket... vad? Grovfoder? Jag har aldrig sett nån svettring, trots hästar som stått på fri tillgång. Och hur skulle man kunna se vad höt innehåller av det??
 
.... :confused:
Vet inte riktigt om det var FÖR mkt protein som hästen får i sej av grovfodret - dvs att den äter för mkt av det om det är bra näringsvärdena i dem, det va vad min märr fick sist hon stod hos en travtränare, såg ut som att hon just gått ett träningspass, men inte torkats därefter för svetten, och det var för att hon fått i sej TILLRÄCKLIGT med protein därav skall man då MINSKA lite på grovfoder-givan litegrann.

Kan det vara det du tänkte på??

//Carolrita
 
Har det att göra med värmeutvecklingen som uppstår när fodret jäser i grovtarmen?
Men det är aldrig negativt med mycket grovfoder!!

Ren spekulation: Om hästen får för mycket KRAFTFODER kan det smältas i grovtarmen (och inte i tunntarmen som det är avsett), och då kanske feljäsningen orsakar en tillfällig ökad värmeutveckling?

Och nej, jag skulle inte rekommendera någon att ersätta detta påstående med analys av grovfodret!!
 
Förmycket grovfoder...nä det har jag aldrig hört. däremot att man gärna svälter hästarna under vintern för annars får de spatt.... :devil:

Tokigheter kan man få höra...

Lena
 
Har å läst det. Inte för mycket grovfoder så utan för stor portion bara om jag fattade det rätt??? Att de skulle bli för mätta precis som vi människor kan bli om vi äter för mycket åt gången...
 
Har funderat lite på detta med grovfoder, sedan har jag kommit fram till att man kan VISST ge dem mycke, mycke grovfoder och UTESLUTA kraftfoder helt och hållet. Dom dör inte av att inte få kraftfoder,alls. OM näringsvärdena i grovfodret är så PASS bra, då kan de lika gärna äta enbart det. Det är väl för att de arbetas som man ska ge dem lite, lite kraftfoder.
Min märr äter pyttelitet kraftfoder, endast på kvällen, och hon har hösilaget som hon hellre äter, det får hon mängder av i hagen ändå och hon mår gott. Näringsvärdena är jättebra.
Det där med svettringar i bakre låret har jag ingen aning om, men det här med att hästarna kanske få nångång såna där som ser ut som mjäll på halsen eller nånstans på kroppen beror det oftast på att de har fått i sej tillräckligt med protein.
Vet inte om det är främst de hästar som ligger i hård träning. Några hästar har fått det, då man får minska lite men det är inte lika otäckt att ge dem mängd av grovfoder som kraftfoder --> koliktendenser.. fångtendenser..

//Carolrita
 
Har å läst det. Inte för mycket grovfoder så utan för stor portion bara om jag fattade det rätt??? Att de skulle bli för mätta precis som vi människor kan bli om vi äter för mycket åt gången...

Ja, det var precis så jag menade! Men det verkar inte som att svenskarna har hört talas om denna metod. :confused:
 
Kan ju tillägga att jag själv är lite tveksam till denna metod... :confused:
 
Att de skulle bli för mätta precis som vi människor kan bli om vi äter för mycket åt gången...

Då är det verkligen galet, för hästens magsäck blir aldrig full (eller tom, om inte hästen svälter). När magsäcken är fylld till en viss nivå så vandrar fodret vidare ut i tarmarna. Hästarna får alltså inte samma mättnadskänsla som t.ex människor.
 
Då är det verkligen galet, för hästens magsäck blir aldrig full (eller tom, om inte hästen svälter). När magsäcken är fylld till en viss nivå så vandrar fodret vidare ut i tarmarna. Hästarna får alltså inte samma mättnadskänsla som t.ex människor.

Är det därför hästar i princip kan fortsätta äta hur länge som helst?
 
Hästar har ingen mättnadskänsla som vi, nej. Därimot har de en liten manick som räknar tuggorna och efter ett x antal tuggor slutar hästen äta. Det har forskats mycket lite runt det här men så långt har man kommit i alla fall. :D
 
De äter inte hur länge som helst. 45-90 minuter är en "ätperiod", sen pausar de, men hur länge de pausar är olika. Längsta uppmätta SJÄLVVALDA uppehållet var 4 timmar.
 
"Manick som räknar tuggorna" :D om det vore så väl ändå. Den manicken finns definitivt inte i ett par av våra hästar.

Ang reaktionen efter att ha ätit för stor portion hö, har jag också hört talas om den från Island. Har inte upplevt det själv. Men har tänkt att det kanske ligger något i det för just det isländska höet är ju mega-proteinrikt. Vet två personer som på skoj tagit hem isländskt hö och analyserat och bägge proverna låg en bra bit övet 100 i prot/kg. Det ser ju inte heller riktigt ut som vårt hö utan som väldigt tunnstråigt örtrikt ängshö. Luktar otroligt gott.
 
[/quote]
Då är det verkligen galet, för hästens magsäck blir aldrig full (eller tom, om inte hästen svälter). När magsäcken är fylld till en viss nivå så vandrar fodret vidare ut i tarmarna. Hästarna får alltså inte samma mättnadskänsla som t.ex människor.


[/quote]

Har ingen aning, skrev bara vad det stod där jag läste det.
 
Har varit på en föreläsning där föreläsaren just berättade om detta. Det hade visst gjorts försök på hästar som fick äta men där man på något konstigt sätt fick ut maten när den hade passerat foderstrupen så att ingenting hamnade i magsäcken. Hästarna åt ändå bara ett visst antal tuggor innan de var nöjda, de hade ju bevisligen inte fått något i magen och kunde ju därför inte blivit mätta.
Vidare resonemang var att man aldrig ska ge "små mål" mat, alltså lite kraftfoder enbart. Då får hästen bara påbörja sin tuggprocess men det finns ju då inte tillräckligt att tugga. :crazy:
 
Tror som dig Moniq (och som någon annan var inne på också) att det har med proteinhalten i höet på Island att göra. De höga värdena de har där är ju onekligen ovanliga på hemmaplan.
 
Jamen själva mättnaden beror väl på mängden foder och inte näringsinnehållet!? En häst som äter tio kilo halm blir lika mätt som en som käkat motsvarande mängd hö! Mättnadskänslan bestäms av receptorer i magsäcken som känner av fyllnadsgraden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 586
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 084
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp