För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

hjarterdam

Trådstartare
Funderar på att köpa en till hund nästa sommar och har siktat in mig på två raser jag tycker är intressanta! Welsh corgi cardigan (den ska inte vara lika vass som pembroke?) och Shetland sheepdog. Min nuvarande hund är rätt vass så vill ha en lite lugnare.. Hade egentligen kunnat tänka mig en golden men vill inte ha en till stor hund ;)

Skulle gärna ha lite hjälp med ERA erfarenheter om de olika raserna.

Hunden i fråga ska kunna hänga med i stallet på nån ridtur, helst inte vara så skällig (är ju också en uppfostringssak). Har även funderat på lite utställning så småning om. Kommer även träna lydnad och kanske lite agility. Det får gärna vara lite "soffmodell" på den som gillar myyys. :grin:
Helt enkelt en tålig, positiv familjehund i liten förpackning.
Sen kan jag ju erkänna att jag är helt såld på blue merle färgen :angel:


Hur "tålig" är hunden?
Hur är temperamentet?
Är det någon skillnad temperamentsmässigt mellan tik och hane?
Hur mycket fäller den?
Sjukdomar/vanliga problem?
Hur lättlärd är den?
Andra åsikter om rasen?
Finns det någon annan ras du tror skulle kunna passa mig?


jag veet, ett helt år kvar till nästa sommar men ju mer info jag får om de olika raserna desto mer kött på benen har jag när jag ska kontakta kennlar. :)
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Tror nog att du vänt på det med pembroke och cardigan. Jag är uppväxt med pembrokes och de som familjen haft har varit otroligt mjuka och lättlärda! Fantastiskt roliga hundar! Smarta som tusan på både gott och ont ibland;)
Nåt man får passa sej för är att ge dem för mkt snask, blir lätt utan markfrigång:o
/LL
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Har inte mer erfarenhet av dessa hundar än att de shetland sheepdogs som jag träffat varit väldigt skälliga. Visst är det en uppfostringssak, men jag har träffat representanter från 3 eller 4 olika ägare som i övrigt haft bra pli på sina hundar men ändå inte lyckats så värst bra med att få bort skälligheten.

Innan jag blir påhoppad ;) så absolut är det även en individfråga och ja, det GÅR säkert att träna bort, men nu ville du ju veta erfarenheter ;) I övrigt är det en helfräck ras som jag nog tittat närmare på om jag kunnat tänka mig en långhårig hund.
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Glömde en sak! De fäller som satiken 2ggr om året. Vår familj har bara haft tikar, men de hanar jag träffat är lika trevliga.
Kollade med min mor angående vassheten, det är cardigan som har det ryktet. De är f-ö lite större än pembroke också./LL
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Sheltien är skällig, det är inget man kan sticka under stolen med. Men eftersom dom är framavlade att vakta egendom med skall så är det ju inte så konstigt. Dom har låg retningströskel för skall men självklart går det lära dom kommandot tyst. Men att gå bort att dom reagerar med skall på mkt är nog extremt svårt.
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Ang. vilken som är vassast av cardigan och pembroke så verkar det vara olika bud beroende på vem som får frågan. Troligen är väl ingen av dem särskilt vass. De är ju vallhundar, inga terriers. :angel:
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Corgi och Västgötaspets lär vara lika skälliga som sheltie - de är alla vallhundar med nära till skall.

Jag är själv inne på att skaffa en corgi. Jag gillar att de är rejäla hundar i behändigt format (stor hund med korta ben) till skillnad från sheltie. Västgötaspets har jag också kikat på, men där bevarar man aktivt vallanlaget och jag är inte intresserad av vallning.
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Funderar på att köpa en till hund nästa sommar och har siktat in mig på två raser jag tycker är intressanta! Welsh corgi cardigan (den ska inte vara lika vass som pembroke?) och Shetland sheepdog. Min nuvarande hund är rätt vass så vill ha en lite lugnare.. Hade egentligen kunnat tänka mig en golden men vill inte ha en till stor hund ;)

Skulle gärna ha lite hjälp med ERA erfarenheter om de olika raserna.

Hunden i fråga ska kunna hänga med i stallet på nån ridtur, helst inte vara så skällig (är ju också en uppfostringssak). Har även funderat på lite utställning så småning om. Kommer även träna lydnad och kanske lite agility. Det får gärna vara lite "soffmodell" på den som gillar myyys. :grin:
Helt enkelt en tålig, positiv familjehund i liten förpackning.
Sen kan jag ju erkänna att jag är helt såld på blue merle färgen :angel:


Hur "tålig" är hunden?
Hur är temperamentet?
Är det någon skillnad temperamentsmässigt mellan tik och hane?
Hur mycket fäller den?
Sjukdomar/vanliga problem?
Hur lättlärd är den?
Andra åsikter om rasen?
Finns det någon annan ras du tror skulle kunna passa mig?


jag veet, ett helt år kvar till nästa sommar men ju mer info jag får om de olika raserna desto mer kött på benen har jag när jag ska kontakta kennlar. :)

När det gäller corgi som jag har erfarenhet av så är det pemmen som är lite vassare än cardigan. Men även där handlar det om linjer. Vissa linjer är mer än andra. OBS ingen av dom är som en terrier men den ena har mer humör än den andre ;)


Hur "tålig" är hunden? Den är tålig som en brukshund

Hur är temperamentet? Helt ok inte skarp men med lite skärpa

Är det någon skillnad temperamentsmässigt mellan tik och hane? Nä inte mer än inom andra raser. Har båda hemma och ingen skillanad på hane och tik.

Hur mycket fäller den? Mycket när det är fällningstid annars som andra hundar

Sjukdomar/vanliga problem? Nix en mycket frisk ras

Hur lättlärd är den? Mycket på gott och ont. Den lär sig hyss lika snabbt som den lär sig det man vill den ska göra.

Andra åsikter om rasen? En helt underbar ras som jag varmt rekomenderar :love:

Det är en ras som har lätt för att skälla så det gäller att vara med från början och uppfostra valpen. Lätta att ha i flock ingen ovanligt att uppfödare har alla sina hundar tillsammans
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Jag har ju uppfattat att skillnaden mellan corgi och sheltie är att corgin är mera framåt och tuffare i skallen, shelties är mycket mjukare till sättet. Så uppfostringen av en corgi får man "mer" noggrann med eftersom de kan bli ganska starka om de lär sig att dra i koppel etc. då de har mer massa (däremot inte sagt att de är svåra att uppfostra, men jämfört med sheltie så är de "mer hund"). Snäpper bängligare att bära osv men inget som är helt omöjligt om man skaffar en pembroke, en cardigan däremot kan väga ganska mycket och blir lite som en stor hund fast som tar mindre plats. Sheltien är mycket lätt att frakta, lyfta och ha med sig vartsomhelst. De märks heller inte särskilt mycket och är lätta att ha med överallt.

Så främst är det lynnet som skiljer sig mellan raserna, corgin är "mera hund" på ett vis, de kan nog hitta på ganska mycket skit om man inte är steget före dem ;) och de ÄLSKAR folk så uppfostran är viktigt om man vill ha en lydig hund som inte kutar iväg överallt. Shelties är å andra sidan ganska enkla hundar, men mera veka vilket kan både vara en nackdel och en fördel, beroende på hur man ser det. Rasstandarden säger att de ska vara reserverade, vilket underlättar att träna hunden att vara lös, men även en främlingsvänlig "otypisk" sheltie är sällan svår att träna/hantera. Däremot är de inte "pang på" hundar (om inte det handlar om träning/tävling) som corgin är.


Annars är raserna lika skälliga. Lika friska/sjuka. Pälsvården lär skilja sig: en corgi kräver mindre pälsvård men fäller däremot strävare hår, en sheltie kräver borstning var/varannan vecka och fäller i klasar/tussar som kan borstas bort eller tas bort lätt(are).

Det rådet jag kan ge dig är att ÅK UT OCH HÄLSA PÅ HUNDAR :p Då kanske du inser vilken du tycker om mer. Det är ett svårt val, jag har själv stått där och valde sheltien istället för corgin p.g.a. jag har avelsambitioner som jag anser att corgin inte passar i för mig.
Jag tror däremot att du kommer att bli mycket nöjd oavsett vilken av raserna du väljer!
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

åhh, det är ju så svårt.. Tack för alla svar!
Har kollat på västgötaspetsen har jag också kikat på men det verkar som Trani nämnde att dem avlas fortfarande som vallhundar och jag får en uppfattning om att dem intresserar sig även för vilt?

Sen hur de är mellan Pembroken och cardigan blir jag helt virrig om vilken som är "vassast" :confused:
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Jag tycker det är lite missvisande att kalla dem vassa. De som vi haft (pembroke) har aldrig visat några som helst vassa tendenser. De är robusta och tåliga. Men vassa tycker jag inte passar in någonstans.
Försökte googla men hittade inget. Tror egentligen inte någon av dem är det De är MKT livliga om det är det som förväxlas med vass? De cardigans och pembrokes jag har träffat har alla varit trevliga glada hundar. Jag tycker dock för egen del att pembokes är sötare:)

/LL
 
Senast ändrad:
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Skall du ha en shettis så köp efter MHade föräldrar.
http://www.genetica.se/_mh_data/sheltie.pdf ser ju inte så bra ut alla gånger.
Fler o fler HD röntgar sina avelsdjur oxå.

Det som man får tänka på med MH-testade hundar är att de oftast kommer från kennlar som siktar in sig på ganska livliga arbetsmaskiner till shelties med tuff skalle. Och det innebär att hundarna inte riktigt är så som rasstandarden beskriver dem, på gott och ont. Jag personligen gillar mjuka shelties, som är lätta att arbeta med och inte kräver alltför mycket. Jag älskar att de är lättsamma och inte kräver mycket tillsägelser eller en överduktig hundförare för att de inte ska bli understimulerade och jobbiga. Men å andra sidan är det lätt att uppfödare har avlat mot det vekare, räddare hållet istället och det är svårt att gardera sig emot då få faktiskt gör MH. Då får man prata med sin uppfödare om deras syn på mentalitet, åka ut och träffa föräldrar, kullsyskon, släkt o.s.v. och försöka få koll på läget.

Angående HD röntgen så finns det få kennlar som gör detta "fullt ut"- dvs många gånger är tiken röntgad men inte hanen. Tips är att titta på hanarnas valpstatistik på avelsdata- vissa har även röntgade valpar så man kan få ett hum om vad de har ärvt ned. HD är ännu inget stort problem (ännu), därför röntgar man inte så mycket. Så risken att valpen man köper ska bli sjuk är väldigt liten, däremot vill JAG se att alla röntgar sina hundar så att det INTE blir ett problem i framtiden. Men där finns det ju strutsmentalitet bland uppfödarna må jag lova :cool:

Att hitta valp efter föräldrar som är HD-röntgade OCH MH testade är försvinnande liten. Det finns kanske ett 14-tal hanar som är det och mig veterligen används bara 4-5st i avel, som bäst..
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

åhh, det är ju så svårt.. Tack för alla svar!
Har kollat på västgötaspetsen har jag också kikat på men det verkar som Trani nämnde att dem avlas fortfarande som vallhundar och jag får en uppfattning om att dem intresserar sig även för vilt?

Sen hur de är mellan Pembroken och cardigan blir jag helt virrig om vilken som är "vassast" :confused:

Alltså vass är lite fel ord. Pemmen är den som är lite mer "på". Ex en pem kan du säga till 50 gånger och den testar ändå om du inte har ändrat dig :D

Det är helt enkelt en smaksam vilket du gillar. Jag känner pemmfolk som inte kan tänka sig en cardigan för att dom är för lugna i temperamenter för deras smak. Och cardiganfolk som tycker att pemmarn är för aktiva i humöret.

Sen finns det många som har både en pem och en cardigan och älskar båda raserna. Det bästa är att åka ut och träffa hundarna. Som ex på en utställning där du även har chansen att träffa många olika uppfödare.

Själv har jag både pem och cardigan.
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Kan bara meddela er om att det blir en corgi cardigan för mig! :)
Varit i kontakt med några uppfödare nu, är lite inne på en tik men velar fortfarande.
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Vill du inte ha en skällig hund, skaffa inte en Corgi. Jag sliter mitt hår över den lilla varelsen på min avatar. Det beror i och för sig på vad man har för referensram, men jag som är van vid hundar som knappt säger flaska och aldrig skäller i onödan tycker att corgi är sjukt skälliga. Nu när lilla damen börjar närma sig sju månader börjar skällandet ligga på en acceptabel nivå, men i början verkade det som jag inte gjorde annat än försökte få tyst på hunden. Och hon kan inte leka utan att skälla.

I övrigt är hon en väldigt go och charmig hund, men brukshund.....nä, det är hon inte. Snarare en behändig sällskapshund.

Och just ja, nu för tiden är Puffan väldigt gosig och vill gärna vara i famnen. Det ville hon dock inte som liten valp utan det har jag fått typ tvångsgosa fram.
 
Senast ändrad:
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Jag har ingen vidare erfarenhet av corgi, men har däremot en sheltie så kan väl svara lite kring den.

Hur "tålig" är hunden? Det beror lite på hur du menar med tålig? Min flänger med på det mesta.
Hur är temperamentet? En väldigt glad och okomplicerad hund. Vilket jag tycker verkar vara ett generellt drag hos sheltie. Min hane fungerar med alla hundar, och jag har träffat större sheltiegäng där alla hundar kunnat umgås utan problem. Glad i folk och utan skärpa.
Är det någon skillnad temperamentsmässigt mellan tik och hane? Jag vet inte, har bara haft hane.
Hur mycket fäller den? Viss pälsvård behövs ju. Jag vet inte riktigt om man skulle säga att han fäller mycket/lite. Men upplever hans päls som mer komplicerad än aussiens (som jag har erfarenhet av tidigare). Behöver borstas ibland för att hållas fräsch.
Hur lättlärd är den? Lättlärd!
Andra åsikter om rasen? Trevliga hundar, och som jag sa... okomplicerade. Däremot så skrev du att du inte ville ha en skällig hund, och där vill jag sätta upp ett litet varningens finger för sheltien... Visst, det är en uppfostringsfråga. Men... så är det ju med många andra beteenden också. Vill man absolut inte ha det, så finns det ju andra raser som kanske passar bättre. :)
 
Sv: För- och nackdelar mellan Welsh Corgi och Shetlands sheepdog

Min corgi skäller nästan aldrig :) Han är mer av en morrande typ för att markera när något händer, men jag kanske kommit lindrigt undan :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 277
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 384
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 738
Senast: Enya
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 666
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp