Föräldrar och deras ungj*vlar!

Jag som trodde man slapp det problemet när man hade en stor valp, men tydligen inte :p

Själv blir jag nästan mer irriterad på vuxna. Alla barn vi har träffat har frågat innan dom börjat klappa och då hinner man ju förklara varför de inte får. Vuxna däremot frågar nästan aldrig, och så låter dom Selma bita i deras händer och kläder (som vi såklart kämpar med att få henne att sluta med..). Jag blir så arg. Speciellt när dom lockar på henne när man har henne kopplad och försöker lära henne att inte springa fram till folk och att inte dra i kopplet.. Går ju inte så bra då :mad:
 
men var är ditt eget ansvar? trots att hundarna blivit trakasserade vid flera tillfällen fortsätter du att lämna dom åt sitt öde. naturligtvis är det föräldrarna som borde ha koll på sina ungar, men hundarna är dina och det är du som har ansvaret att se till så inget händer dem. varför inte göra som de flesta andra (så kan du hälsa på dina päron även när det är varmt); lämna hundarna hemma?
 
Re: Hundägare som inte fattar...

Konstigt att endel människor tror att alla små hundar är barnvänliga.
Kontentan: Det finns gott om KONSTIGT folk!

Håller med! Har också en liten hund, som ser ut som en glad korv. Han är glad korv också, men ganska livlig och busig och han tycker att barn är lite underliga figurer så han kan nog upplevas som skrämmande av ett osäkert barn. Därför vill jag inte att kreti och pleti rusar fram för att klappa honom.
 
Jag anser att föräldrarna är det största problemet.
Har själv varit i ett otal "jobbiga" situationer med ena hunden som är osäker och inte tycker om främmande människor, stora som små.

Jobbigt är det när barnen är ensamma utan vuxens tillsyn.
Eller alla vuxna "jag har haft hund i över 30 år", (= jagärenhundexpertochjagskalösadinhundsproblempåbaraen10min),som är de läskigaste av alla.:crazy:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när de ska "hjälpa till", men så länge det inte skadar hunden eller gör saken värre på något sätt väljer jag det första.
 
Du har ju fattat helt fel!

Jag har ingenting emot barn som kan uppföra sig!

Barn som snällt kommer fram och frågar om dom får klappa den söta vovven. Eller som kan åka tåg eller buss utan att skrika okontrollerat för ingenting utan sitta på sitt säte och vara trevliga och söta!

Och då så kanske jag inte tänker på jättesmå barn som inte förstår! Då är det bara föräldrarna jag blir sur på! Men fyra fem sex sjuåringar som beter sig riktigt förjävligt och bråkar och ställer till! Då blir jag sur! Speciellt eftersom det inte går att säga till dem och föräldrarna inte bryr sig!
 
Det är mamman som gör fel.
En 2-3 åring har inte förstånd att förstå vad som händer om dom klappar fel hund.
Dom är inte mentalt utvecklade för att kunna förutse det.
Eller så kan det vara som min dotter som inte är så lättskrämd som glömmer obehaget till nästa gång.
Dom styrs rätt mycket av impulser fortfarande i den åldern.

Jag tycker det är lika irriterande med barn som går fram till hundar utan att fråga (där föräldrarna inte håller koll) som när lösa hundar kommer farande utan lov från den dom vill hälsa på (där deras ägare inte håller koll).
Det går på ett ut :p
Jag tycker dock att varken hundar eller ungar är :devil: för det.
Jag tycker mycket om båda sorterna :bump:
 
Varför kan du inte säga till barn i den åldern :confused:
Jag har inga problem med det :angel:
Jag har inte ens problem med att skälla ut barnen på gården om dom är elaka mot mitt barn precis som jag skäller ut mitt barn om hon är elak mot dom :p
Sedan är det vanligt att barn i dom åldrar du rablar upp beteer sig som små :devil: och det hör till utvecklingen ;)
Så sura du på men skyll inte på barnet (eller dennes förälder) om du inte vågar säga ifrån :smirk:
 
Varför inte barnavård för föräldrar ;)
Vett och etikett i vardagen och hur man sätter gränser + lära sig vad som är mitt och ditt och vad som är allmän egendom :p
Tycker jag hade varit bättre ide :banana:
 
:eek: :eek: :eek: Sicka föräldrar.
Inte undra på att barnen är som dom är :crazy:
Ni har ingen ni känner som ni kan anlita som hundvakt när ni vill till dina föräldrar :confused:
 
Jag försöker säga till! men det hjälper inte! Och jag har blivit kallad både kärringjävel och hora av pojkar i sexårsåldern då jag sagt åt dem något utan att föräldrarna bryr sig!!
 
Jag har aldrig blivit kallad för hora eller kärring.
Kroppsspråket är jättebra om man utnyttjar inte bara i hundars närhet utan även i människors speciellt barn :cool:
Jag har aldrig accepterat att barn gör vare sig mina djur eller mitt barn illa (jag är rättvis så vice versa gäller också).
Här tittar dom upp mot våran lägenhet innan dom hittar på saker som inte är tillåtet :D och då finns det "tykna" barn här men mot mig är dom inte "tykna" och det inte utan orsak.
Ditt problem är att du verkar se många barn som problem (ful baby tex) och det märker barnen och dom reflekterar dina känslor för så gör barn.
Dom läser ditt kroppsspråk (barn läser mer på kroppsspråk än vad vuxna gör) och tolkar därifrån.
Utifrån dina inlägg så lyser en stark ovilja mot barn (det är säkert till viss del en mognadsfråga) och barnen snappar upp det och går ialla kvickt till försvarsställning.
Själv är jag faktiskt oftast artig i min tillsägelse om än mycket bestämd i tonen och kroppspråket.
6 års ålder kallas för lilla tonåren och du förstår kanske varför ;)
Att sedan föräldrarna inte bryr sig är tyvärr något som barnet blir straffat för i det långa loppet och det är inte barnets fel att det beteer sig som det gör utan föräldrarnas som inte klarar av att sätta gränser :)
 
Tycker många här inne verkar förutsätta att alla människor är hundkunniga (?). Många bland oss har aldrig haft hund och har ingen aning om hur man beter sig bland dem. De tänker inte på att hundägaren kanske blir sur om de försöker klappa hunden som ser så snäll ut. Jag råkar ut för mängder av sådana människor då jag har en ras som ser lite rolig ut. De lockar och tjoar på hundarna, sträcker sig efter dem när man går förbi osv. Folk är helt enkelt okunniga och vet inte bättre. Skulle aldrig orka slösa energi på att bli arg :)
 
Fast man borde ju kunna tänka liite logiskt, eller hur? Även om man inte är hundvan? Att man inte går fram och klappar en främmande hund utan att fråga, är ju ganska självklart, speciellt med tanke på alla olyckor där barn har blivit bitna av hundar.
:)
 
He he, i och för sig. Fast folk idag verkar ha tappat förmågan att tänka efter lite när det kommer till djur :smirk:
 
Vi känner ingen i det samhälle vi bor. BVi bor 4 mil från mina föräldrar och mina hundar är inte vana att vara ensamma hemma. 1 timme går bra, men sen börjar dom yla/skälla (ja, jag försöker träna bort det)

Men som jag skrev kommer vi att sluta besöka mina föräldrara. Vi har inget annat val :cry:
 
Jag tar mitt ansvar. det finns ingen som helst lag på att man inte får ha sina hundar i bilen. Däremot så får man inte förstöra andras ägendom! (Vilket föräldrar inte verkar förstå) Jag lämnade hundarna i bilen i 10 min! Jag skulle bara gå in och säga åt min sambo att vi skulle åka och säga hej då till mina föräldrar.

Mina hundar är inte vana att vara ensamma hemma och den äldsta hunden har dåliga erfarenheter av att bli lämnad hemma (blev misshandlad av sin uppfödare då hon kissat och bajsat inne efter att ha varit ensam i 9 timmar(!)varje dag från det hon föddes till hon var 14 veckor) Hon är livrädd för att vara ensam och jag håller på att tränar bort det. Nu kan hon vara ensam hemma (med den andra hunden) i ca 1 timme utan problem. Men eftersom att mina föräldrar bor 4 mil bort så tar det ca 1 timme fram och tillbaka.
 
varför kan inte dina föräldrar hälsa på dig tills du vant hundarna vid att vara ensamma? och du, jag menar inte att barnen och föräldrarna har rätt på något sätt, men det är ditt, dock inte lagliga i den meningen, ansvar att skydda dina hundar mot obehagligheter.

angående ensamhetsträningen så vet du väl förhoppningsvis på ett ungefär hur man ska gå tillväga? jag hade inte det och fick en hund med separationsångest och enorm förstörelselusta. samma hund kan nu vara ensam så länge han kan hålla sig i princip, men det kommer jag aldrig utsätta honom för. men hur som helst är ledorden; tyck inte synd om hunden! lycka till! :)
 
Saken är den att mina föräldrars bil inte alltid är så mycket att lita på. Därför. Dessutom står mitt dräktiga sto (som ska föla när som helst) i ett stall som liugger 3 km från mina föräldrar, så jag brukar åka dit oxh äta när jag varit i stallet.

Jag vet hur man ensamtränar en hund (är uppväxt med hundar och har kontakt med flera bra instruktörer), men min äldsta hund är en sk. problemhund så allt tar längre tid. Speciellt när det gäller att vara ensam. Men vi tränar på.

:bump:
 
Med tanke på att det på fullaste allvar funnits folk som gått fram och skulle klappa älgko och främst dennes kalv och tro att det går bra så varför inte :crazy:
Alla har inte den excilenta förmågan att tänka logiskt :cool:
Dom är fler än man tror :angel:
Själv råkade jag omedvetet locka till mig en rottweiller tik en gång (såg mycket go och sympatisk ut).
Ägaren var bestört och sa att hunden aldrig brukar gå fram till främande människor, men jag förklarade att jag bjöd in hunden inom mina gränser med mycket små tecken och av bara farten.
Jag bad om ursäkt för att jag lockat fram deras hund (som var duktig på kroppspråk) och att det gick mer per automatik.
Lovade att jag nästa gång skulle ha större koll på mina kropsrörelse.
Hoppas jag lyckats skriva rätt nu för mina värk och sömntabletter gör det då minnsan inte lätt för mig :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 102
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 200
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 213
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 422
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp