Bukefalos 28 år!

Förändrad hund

Ceeciilia

Trådstartare
Hej!

Min hund (min bebis) har, enligt mig själv och min sambo, börjat uppträda väldigt konstigt. Jag har vanligtvis världens coolaste hund, stentuff i alla situationer och blir aldrig rädd. Han är med mig överallt och har även blivit mentaltestad med utmärkta resultat (ej skotträdd, ej tittig, ej skrämd, m.m).

Men de senaste veckorna har jag börjat märka av vissa konstiga beteenden. För att ge ett exempel: här om dagen stog han och kollade på ytterdörren med spända ögon och vaktande ställning för att i nästa sekund springa undan och gömma sig bakom mig i soffan med svansen rakt ner mellan benen (vilket jag ALDRIG sett honom ha). Och ingenting hade hänt! Inte ett ljud, ingenting rörde sig, ingenting! Det kom som ut från det blå, som om han såg någonting och blev jätterädd. Och detta är VERKLIGEN ingen hund man skrämmer. Ska tilläggas att detta har hänt flera gånger.

Ett annat exempel är att han, typ i stallet, ställer sig och skäller på ingenting. Han spänner ögonen i någonting (det ser verkligen ut som om han kollar på någon) och skäller för att hålla denna "någonting" borta. Det är som om ha ser något vi inte ser.

Hunden i fråga är en Hovawart på 10 år som jag har haft sen valp och han har aldrig uppvisat dessa beteenden innan. Och det är väl det som oroar mig.

Ska prata med veterinär imorgon men skulle vara skönt att höra om det är några fler som varit med om detta (och kanske få lite mer kött på benen inför ett vet.besök)?

Ska tilläggas att han, annars, mår prima, har jättebra värden Och är i sitt livs bästa form. Får fortfarande frågan om han är en unghund :)

Sorry för långt inlägg, men man blir lite orolig. Han är ju ändå min bästa vän och mannen i mitt liv.
 
Sv: Förändrad hund

Jag har egentligen ingen aning, men det kan inte vara så att han börjar se sämre?
 
Sv: Förändrad hund

Det har jag också funderar över, men har verkar se skarp i alla andra lägen. Det är lite skumt, vet ju om han har är gammal, men har är verkligen som en unghund i huvudet vilket gör det lätt att glömma.

Jag har själv ingen aning, tänker synen eller hjärnan, men det skulle vara skönt med någon annans åsikt.

Spåna gärna fritt, jag gillar att ha förslag med mig till veterinären! :)
 
Sv: Förändrad hund

Jag funderar på om det kam vara så att hörseln har blivit sämre? Kanske i kombination med ex sämre syn.

När min har haft rejäla öroninflammationer så har han betett sig märkligt till och från, som att han inte känner igen vissa ljud (eller att de är obehagliga) och ibland är det som om han inte kan hitta vart ljudet kommer ifrån och då blir han lite osäker och märklig.
 
Sv: Förändrad hund

Syn o hörsel som andra varit inne på, men även demens kan vara orsaken.

Håller med ovanstående.
Man kan nog dividera vad det kan vara i oändlighet, men bad jag förstått så är veterinärbesök inbokat?
Där bör ni (förhoppningsvis) få ett svar :)
 
Sv: Förändrad hund

Hej alla och tack för svar! Det uppskattad verkligen även om det är som ni säger, bara spekulationer.

Han har ej blivit behandlad med något fästingmedel och ingenting har förändrats i hans omgivning. Med andra ord är allt som vanligt. Jag ska ringa vet. idag och boka in ett besök för att komma till punkt med detta. Var bara nyfiken om det var någon annan som kanske kände igen sig i detta och vad era erfarenheter säger om detta beteende.

Förändringar på synen och i hjärnan var mina gissningar men hörseln hade jag ingen aning om. Intressant att det skulle kunna te sig på detta sätt pga öronen.

Som sagt, vet att det bara är spekulationer, men jag tycker det känns skönare att komma till veterinären med förslag själv om vad det kan vara, därför startade jag denna tråd.

Tack alla ni som orkar bry er om att svara, det värmer!
 
Sv: Förändrad hund

När min fick sådana konstiga rädselbeteenden så visade det sig vara borrelia, en lite medicin sedan var problemet borta.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 267
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 611
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 241
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp