Förändringens vindar....

Varför tycker du det skulle ta död på sporten med stil? Jag vill inte ta bort rosetterna, så varför skulle de inte kunna tävla för rosett?

Jag vill ha kvar vinnare och placeringar osv, men jag vill att det ska bedömas med stilbedömning (utöver fel såklart) samt mot idealtid (mer poäng/mindre avdrag ju närmare idealtid du kommer). Kan inte se varför det skulle utesluta majoriteten av ekipage som nu startar 90 - 100 från att tävla för rosett, du får gärna utveckla?

Tycker dock gärna det kan kombineras med dina förslag. Och terrängen kan även med stil osv få högst utslag.
Kanske missförstod dig men bedömning med stil för mig innebär inte att man kan vinna "som vanligt". Tror inte på stilterräng i vanliga klasser utan själva tävlingsmomentet kan bestå som det är men för att det ska bli hoppning o terräng som avgör, vilket i mina ögon då per automatik gör att man inte väljer en dressyrhäst när man köper FT häst, så måste dressyren få minst betydelse.
 
Kanske missförstod dig men bedömning med stil för mig innebär inte att man kan vinna "som vanligt". Tror inte på stilterräng i vanliga klasser utan själva tävlingsmomentet kan bestå som det är men för att det ska bli hoppning o terräng som avgör, vilket i mina ögon då per automatik gör att man inte väljer en dressyrhäst när man köper FT häst, så måste dressyren få minst betydelse.

Ah. Nej jag menade att förutom den vanliga bedömningen så skulle klassen stilbedömas, och ju högre stilpoäng i kombination med felfritt ju högre chans att vinna.

T ex en felfri ryttare med 25 stilpoäng placerar sig före en felfri ryttare med 24 stilpoäng. En felfri ryttare med 24 stilpoäng placerar sig däremot framför en ryttare med 25 stilpoäng men 20 fel/straff.

Samma sak med idealtid, att det endera ges straffpoäng utefter hur långt från idealtiden du är, eller premieras med pluspoäng ju närmare du är. Vilket som ovan påverkar placering.

Med andra ord om du idag vinner 90 - och 100 klasser på låga straff från dressyren och en felfri banhoppning samt felfri terräng inom tiden, så kan du vinna precis lika mycket om du bara rider bra/ändamålsenligt och kan hyfsat hålla angivet tempo.

Jag har inget emot minska betydelsen för dressyren, men jag ser inte det ger säkrare ridning i terrängen faktiskt?
 
Ah. Nej jag menade att förutom den vanliga bedömningen så skulle klassen stilbedömas, och ju högre stilpoäng i kombination med felfritt ju högre chans att vinna.

T ex en felfri ryttare med 25 stilpoäng placerar sig före en felfri ryttare med 24 stilpoäng. En felfri ryttare med 24 stilpoäng placerar sig däremot framför en ryttare med 25 stilpoäng men 20 fel/straff.

Samma sak med idealtid, att det endera ges straffpoäng utefter hur långt från idealtiden du är, eller premieras med pluspoäng ju närmare du är. Vilket som ovan påverkar placering.

Med andra ord om du idag vinner 90 - och 100 klasser på låga straff från dressyren och en felfri banhoppning samt felfri terräng inom tiden, så kan du vinna precis lika mycket om du bara rider bra/ändamålsenligt och kan hyfsat hålla angivet tempo.

Jag har inget emot minska betydelsen för dressyren, men jag ser inte det ger säkrare ridning i terrängen faktiskt?
Aha, bra tänkt!

Jo det tror jag. Som det är nu så är det väldigt många som väljer en dressyrhäst, dvs dressyrstammad för att man har inte en chans annars. Det märks direkt när terrängen är lite svårare än normalt för de som "brukar" få placering med sina dressyrhästar åker ut direkt.
 
Aha, bra tänkt!

Jo det tror jag. Som det är nu så är det väldigt många som väljer en dressyrhäst, dvs dressyrstammad för att man har inte en chans annars. Det märks direkt när terrängen är lite svårare än normalt för de som "brukar" få placering med sina dressyrhästar åker ut direkt.

Ah, är det så så ja då är det ju än mer skäl att minska dressyrens inverkan. Jag ser av egoskäl gärna den tas bort, men det är nog inte bra för varken säkerheten i stort eller sporten som sagt
 
Vad är syftet med det? Att förhindra dödsolyckor? Finns det alltså en relation av bra dressyr och dödsolyckor? Ser man på FEIs statistisk så har antalet olyckor minskat på 10 år. Både på hinder och mellan hinder. Både rotation och icke-rotation. Färre hästar går omkull och färre ryttare ramlar av.
Det är statistiskt större chans att gå omkull i en 4* än 1*. Internationellt då.

Jag skulle vilja se ländernas nationella statistisk. Jag skulle vilja se exakt på vilka hindertyper dödsolyckor händer på, underlag, var på banan, tempo osv. Då kan vi börja se mönster eller icke-mönster.
Att ta bort dressyren tror jag är fel väg att gå. Jag tror det kan bli farligare ridning.
 
Nivån är ungefär som juniorprogrammen i dressyr! Någonstans mellan Msv B4-B5 dvs verkligen ingen hög nivå.. Men kraven är ju inte låga för en ft häst? Det ska ju bara vara ett lydnadsprov och ska det vara högre nivå, säg MsvA så behöver det komma in ännu mer samling och det är ingen bra idé!
Jag tycker ju dressyr är aptråkigt och hade gärna skippat den, framförallt i lägre klasser då det inte gynnar någon unghäst att gå dressyr innan hopprovet. Så mkt taskig banhoppning man ser på ft ser man aldrig någonannanstans och det beror inte bara på att ft ryttarna rider dålig hoppning! I de högre klasserna kanske From 1* tycker jag dressyren ska vara med!

Jag tycker att nivån är lagom som den är på dressyren, men jämfört med tävlingsdressyren är den låg. Alltså, det är inga orimliga krav som ställs på i ft-dressyren, det var bara det jag menade.
 
Jag har också svårt att tänka mig fälttävlan utan dressyr. Samtidigt är jag helt med på Lindas tanke. Det är för mycket dressyrhästar i dagens fälttävlan, speciellt i de lägre klasserna *-**-klasser.
Precis som på statistiken som visades så är det inte i ***-****-klasser som de flesta olyckor händer. Det är inte heller där bensprattelhäatarna finns.
Jag tror på att sänka dressyrens betydelse, egentligen borde alla tre grenarna väga lika tungt i slutresultatet 33 % var. Hur det ska räknas är en annan femma...

Att bensprattel premieras är en helt annan diskussion än dressyrens inverkan på slutresultatet.
Ft-dressyren ska ju vara ett lydnadsprov för ft-hästar och inte sträva efter att likna tävlingsdressyren. En tydlig, snygg ökad trav borde ge lika hög poäng oavsett hur mycket benen sprattlar. Tyvärr är det inte så i dag.
Dressyr i form av ett väl genomtänkt lydnadsprov tycker jag ska finnas, och ha ordentlig inverkan på slutresultatet. Programmet och framförallt bedömningen bör dock vara anpassade till hopp-avlade hästar och inte ge gratis extrapoäng till dressyrhästar.
 
Att bensprattel premieras är en helt annan diskussion än dressyrens inverkan på slutresultatet.
Ft-dressyren ska ju vara ett lydnadsprov för ft-hästar och inte sträva efter att likna tävlingsdressyren. En tydlig, snygg ökad trav borde ge lika hög poäng oavsett hur mycket benen sprattlar. Tyvärr är det inte så i dag.
Dressyr i form av ett väl genomtänkt lydnadsprov tycker jag ska finnas, och ha ordentlig inverkan på slutresultatet. Programmet och framförallt bedömningen bör dock vara anpassade till hopp-avlade hästar och inte ge gratis extrapoäng till dressyrhästar.
Tyvärr verkar det vara svårt även för många erfarna domare att bortse ifrån bensprattlet och fokusera på om hästen verkligen jobbar bakifrån och fram... Oavsett om det är "riktiga" krumelurhästar eller en ft-häst. :meh:
 
Tyvärr verkar det vara svårt även för många erfarna domare att bortse ifrån bensprattlet och fokusera på om hästen verkligen jobbar bakifrån och fram... Oavsett om det är "riktiga" krumelurhästar eller en ft-häst. :meh:

Jo, fast tack och lov kan hästar som Valegro sopa banan med den sprattlande konkurrensen!
Jag hoppas verkligen att dressyren kommer röra sig mot att premiera ryttare som Charlotte över flashigt hästmaterial på alla nivåer. Bara det att hon under ritterna ger hästen en snabb klapp på halsen vid flera tillfällen :love::love::love::bow::bow::bow:
 
Jo, fast tack och lov kan hästar som Valegro sopa banan med den sprattlande konkurrensen!
Jag hoppas verkligen att dressyren kommer röra sig mot att premiera ryttare som Charlotte över flashigt hästmaterial på alla nivåer. Bara det att hon under ritterna ger hästen en snabb klapp på halsen vid flera tillfällen :love::love::love::bow::bow::bow:
Öhh? Valegrohästar är väl det sista på jorden vi vill ha i fälttävlan och håller inte med om att dressyrprovet ska ha stor del i slutresultatet utan tvärtom, vi vill ju komma bort från att folk köper dressyrstammade hästar till fälttävlan då de inte är avlade för att tänka hinder.
 
Öhh? Valegrohästar är väl det sista på jorden vi vill ha i fälttävlan och håller inte med om att dressyrprovet ska ha stor del i slutresultatet utan tvärtom, vi vill ju komma bort från att folk köper dressyrstammade hästar till fälttävlan då de inte är avlade för att tänka hinder.

Läs inlägget jag citerade och svarade på.
Valegro var ett exempel på häst som vinner utan bensprattel. Hur du får det till att jag vill ha fler dressyrhästar är en gåta, särskilt eftersom jag i tidigare inlägg skrivit att dressyren borde utformas som lydnadsprov för hopphästar och inte premiera dressyrhästar.
 
Fast är det ett stort problem? Ja vissa proffs påstår det medan de själva sitter på dressyrstammade hästar. Sådant kan jag tycka är lite dubbelmoral, beroende på om de sitter på de som en tillfällig inkomst eller om de vill satsa på de.
Jag tycker inte att dressyrstammade hästar är så många, det är väl Viklund i första hand som sitter på sådana. Jag tittade igenom startlistan från Tågarp, väldigt få, tror jag hittade 3-4 stycken med "kända" dressyrpappor (H90,H100, 1*).

och igen, ser man ett mönster att bra dressyr innebär dålig terräng i dödsolyckorna? Eller ligger det helt andra saker bakom dödsolyckorna? För snabbt igenom utbildning, för snabbt igenom nivåer etc?
 
Fast är det ett stort problem? Ja vissa proffs påstår det medan de själva sitter på dressyrstammade hästar. Sådant kan jag tycka är lite dubbelmoral, beroende på om de sitter på de som en tillfällig inkomst eller om de vill satsa på de.
Jag tycker inte att dressyrstammade hästar är så många, det är väl Viklund i första hand som sitter på sådana. Jag tittade igenom startlistan från Tågarp, väldigt få, tror jag hittade 3-4 stycken med "kända" dressyrpappor (H90,H100, 1*).

och igen, ser man ett mönster att bra dressyr innebär dålig terräng i dödsolyckorna? Eller ligger det helt andra saker bakom dödsolyckorna? För snabbt igenom utbildning, för snabbt igenom nivåer etc?
Nej nej, det finns väldigt många Hippocampus!
Tyckte Lena Bredberg skrev bra i artikeln, lite olyckligt då att Tv4 väljer att ha med en dressyrstammad häst i morgon Tv när temat var olyckor! Blir lite motsägelsefullt mot Artikeln då.

Jag tror oxå att rätt riden dressyr gör att man rider bättre terräng men jag ser inte kopplingen till dressyrhästar i det hela faktiskt?
 
Jag fattar inte hur tävlingsdressyren ens kom med i bilden? Vi tävlar fälttävlan! Jag tycker hoppningen i tävlingsdressyren är på väldigt låg nivå faktiskt! ;)

Det var det tydligaste exemplet jag kom på där bra ridning sopar banan med flashiga gångarter. Varför skulle inte en bra dressyr- eller hoppryttare kunna vara en förebild för fälttävlansryttare? Både dressyr och hoppning ingår ju?
 
Det var det tydligaste exemplet jag kom på där bra ridning sopar banan med flashiga gångarter. Varför skulle inte en bra dressyr- eller hoppryttare kunna vara en förebild för fälttävlansryttare? Både dressyr och hoppning ingår ju?

Jo men dressyrsporten har väldigt väldigt lite med ft att göra. Det var det jag svarade på.
 
Fast är det ett stort problem? Ja vissa proffs påstår det medan de själva sitter på dressyrstammade hästar. Sådant kan jag tycka är lite dubbelmoral, beroende på om de sitter på de som en tillfällig inkomst eller om de vill satsa på de.
Jag tycker inte att dressyrstammade hästar är så många, det är väl Viklund i första hand som sitter på sådana. Jag tittade igenom startlistan från Tågarp, väldigt få, tror jag hittade 3-4 stycken med "kända" dressyrpappor (H90,H100, 1*).

och igen, ser man ett mönster att bra dressyr innebär dålig terräng i dödsolyckorna? Eller ligger det helt andra saker bakom dödsolyckorna? För snabbt igenom utbildning, för snabbt igenom nivåer etc?
Det är ett problem och blir ett ännu större problem när juniorer köper dressyrstammade hästar för att de annars inte har en chans. En dressyrstammad häst generellt har inte det i generna som krävs för fälttävlan, det är ju inget vi ens behöver fundera över. Sen kan ju de flesta normalbegåvade dressyrhästar hoppa 120, Petrus Kastenman sa alltid att: En kossa kan hoppa 120 stillastående! Men är det kossor vi vill släppa ut i terrängen? Är det säkert för ryttaren?

Du frågar efter statistik men jag känner att man får vara mer långsiktig än att titta på det som redan hänt. Fälttävlan måste på nåt sätt bli mer terränginriktat, och då säkra upp terrängen så gott det går, än dressyrinriktat.
 
Jag har inte påstått det heller?
Fast du svävar ut så att vi, kanske vi är tröga, har svårt att förstå att du hela tiden syftar på FT. Jag t ex, kan inte fatta varför man skulle ha en dressyr eller hoppryttare som idol om man villl bli bäst på fälttävlan?

Jag kan heller inte se hur det på nåt sätt ska premiera en bättre fälttävlanshäst att dressyren har stor inverkan på slutresultatet som du förordade och jag kan heller inte se hur en dressyrdomare skulle kunna döma ett program som på nåt sätt skulle premiera en hoppavlad häst.

Enda sättet, enligt min åsikt, att få mindre inverkan av dressyren är ju att det provet får mindre betydelse än de andra två på slutresultatet.
 
Fast du svävar ut så att vi, kanske vi är tröga, har svårt att förstå att du hela tiden syftar på FT. Jag t ex, kan inte fatta varför man skulle ha en dressyr eller hoppryttare som idol om man villl bli bäst på fälttävlan?

Jag kan heller inte se hur det på nåt sätt ska premiera en bättre fälttävlanshäst att dressyren har stor inverkan på slutresultatet som du förordade och jag kan heller inte se hur en dressyrdomare skulle kunna döma ett program som på nåt sätt skulle premiera en hoppavlad häst.

Enda sättet, enligt min åsikt, att få mindre inverkan av dressyren är ju att det provet får mindre betydelse än de andra två på slutresultatet.

Jag tror att det är bättre att ändra på programmet så att det verkligen blir ett lydnadsprov där god ridning och kommunikation med hästen premieras.
Fälttävlan ska ju gynna allsidiga hästar, och om dressyr/lydnad tas bort faller det ju.
Att bara ge det dysfunktionella dressyrupplägget som är idag lägre inverkan på slutresultatet löser ju heller inga problem i mina ögon.
Jag tror att det går att utforma dressyren till ett lydnadsprov där flashiga gångarter inte ger några fördelar och istället gynnar välridna, allsidiga hästar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 758
Senast: IngelaH
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 210
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 778
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 332
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Pivo

Omröstningar

Tillbaka
Upp