Bukefalos 28 år!

Förändringens vindar....

Jag vet inte vad det är för diskussion ni refererar till på ringen men har skummat igenom denna tråden och måste säga att det kanske stämmer på nationella och "nationella internationella" tävlingar att dressyrstammade hästar inte står sig i konkurrensen. Den biten handlar nog mer om ett ryttar och tränarproblem då man inte sitter på tillräckligt mycket kunskaper om sporten.

Det finns flera slagkraftiga och rejält dressyrstammade hästar i omloppsbana i internationell fälttävlan och som dessutom tagit medaljer i internationella mästerskap t.ex Bart L KWPN (United - Gribaldi) och Vira KWPN (Jazz - Whinny Jackson). Bart L tog OS-guld i Rio, EM brons i Blair och VM-brons i UVM 2013. Vira tog VM-brons i Caen 2014.

Waldano 36 Hann. (Wolkentanz - Bergkristall) har genomfört tre CCI4* sedan 2014 med placering i Pau och MER i samtliga tre starter.

Igår gled t.ex de dressyrstammade Dostojewskij KWPN (Diamond Hit - Noble Roi xx), Praestegårdens Leopold DWB (Londonderry - Temple Wind xx) och Qurt de Montplaisir SFA (Linaro - Flyinge Flamingo) genom terrängen i Boekelo. Prastegårdens Leopold stod för en av dagens relativt få dubbelnollor i terrängen.
Sen finns det ju absolut hästar där det blivit "fel" som hoppar hur bra som helst "trots" sin stamtavla;)
Men det underlättar för diskussionen om vi kan generalisera åtminstone lite, sedan finns det som sagt självklart undantag :)
 
Jo, det tycker jag. Min tanke var att det kanske ska finnas fälttävlansdressyrdomare som dömmer annorlunda mot dressyrdomarna. Eller om bedömningen görs om för att passa bättre.
Men då är det ju ingen skillnad? Alltså jag tror enbart dressyr-diskussionen handlar om att folk är för dåliga helt enkelt. För hur ska man kunna döma annorlunda?
Det är bättre att titta på de länder som faktiskt är bättre än oss. Vad gör de? Varför är de så mycket bättre?
 
Så ett ryttar och kanske framförallt tränarproblem då O_o
Ja men precis! Jag tror inte dödsolyckorna blir färre för att man tar bort dressyren. Även om ingen gjort en undersökning på dressyrstraff vs dödsolyckor.
Sen är det självklart så att vissa hästar passar sämre eller bättre för ft. Oavsett stam. Sen kanske man inte köper en dressyrstammad häst för fälttävlan. Och gör man det för att "bli bäst" i dressyren så måste det finnas tränare som ser att detta ekipage ska inte ut i terrängen, om de inte är mogna för det.
 
Men då är det ju ingen skillnad? Alltså jag tror enbart dressyr-diskussionen handlar om att folk är för dåliga helt enkelt. För hur ska man kunna döma annorlunda?
Det är bättre att titta på de länder som faktiskt är bättre än oss. Vad gör de? Varför är de så mycket bättre?
Tja, de länder som är bättre än oss, t ex Irland-England har enklare dressyrprogram generellt upp till 2*-igt. De ser också till att dressyren har mindre betydelse totalt.
Att vi är sämre generellt i dressyr stämmer inte, vi tränar mycket mer dressyr än t ex dessa länder medan de lägger MYCKET mera tid på terrängträning än vi. De åker ofta o hoppar småhinder i terräng i väldigt lugnt tempo, små kombinationer, upp o ned för små bankar, små diken, små stockar. Hästarna får aldrig fullständig fnatt som våra på terrängträning för det är vardag för dom. DET är nåt vi behöver ta efter.
 
Ja men precis! Jag tror inte dödsolyckorna blir färre för att man tar bort dressyren. Även om ingen gjort en undersökning på dressyrstraff vs dödsolyckor.
Sen är det självklart så att vissa hästar passar sämre eller bättre för ft. Oavsett stam. Sen kanske man inte köper en dressyrstammad häst för fälttävlan. Och gör man det för att "bli bäst" i dressyren så måste det finnas tränare som ser att detta ekipage ska inte ut i terrängen, om de inte är mogna för det.
Eller hur @Hippocampus man måste ju titta på och hitta hästar som är lämpade för fälttävlan och inte haka upp sig på stammen. Att det år 2016 fortfarande finns tränare som går omkring och tror att fullblodshästar inte kan hoppa skrämmer skiten ur mig! :nailbiting:
 
Fast det är det som är problemet. Tränarna tar inget ansvar för det är inget krav på dom.
Tränare måste vara proaktiva och hålla sig up-to-date med sporten. Det är många som anser att de inte har tid eller tar sig tid att åka ut och gå banor och eller besöka internationella tävlingar och se hur dagens moderna banor är konstruerade.
 
Tränare måste vara proaktiva och hålla sig up-to-date med sporten. Det är många som anser att de inte har tid eller tar sig tid att åka ut och gå banor och eller besöka internationella tävlingar och se hur dagens moderna banor är konstruerade.
Men framförallt här är de rädda om sina inkomster och avstår ofta från att komma med ett avrådande från att starta i en klass eller inte skriva på ett FT kort. Ryttare i dagsläget har en tendens att kassera en tränare om de inte får det medhåll de vill ha, gäller oftast inte de ryttare som verkligen vill ta sig nånstans utan mer "stora massan". Måste bero på "curlinggenerationens" inställning till att allt ska gå så himla lätt. Det är min egen uppfattning alldeles utan vetenskapliga belägg!:D
 
Ja, jag hann bara få notis om att nån skrivit men när jag gick dit var det borta.

Ok here it goes som jag minns det.. Och jag brukar ha bra minne.. @eventingmania

En unge tränar terräng för en tränare flera ggr som inte vill ge ut ft kortet då tränaren tycker det ser svajigt ut.. Föräldern tycker det är dags att ungen får kortet trots allt och kontaktar en tränare som föräldern känner men som inte sett ungen. Tränare 2 skriver ut kortet utan att ha sett ungen, tränaren är oxå en ledare för svensk ft. Ungen flyger av på någon framridning och får kontakta ambulansen där... Här minns jag vagt men ungen får tydligen starta sist ändå.. Själva inlägget tog upp vad vi utsätter våra (era) barn för. En tränare kom in och skrev i tråden och blev asförbannad och talade om att TS inte hade fakta klart för sig! Tränaren tog bort sitt inlägg och sen försvann tråden.
 
Läste också, tydligen lite felvinklat då en som pekades ut hade försökt stoppa att barnet fick starta, och det lät som om det var tvärtom. Vet dock ej om det var samma person som hade skrivit på kortet
 
Läste också, tydligen lite felvinklat då en som pekades ut hade försökt stoppa att barnet fick starta, och det lät som om det var tvärtom. Vet dock ej om det var samma person som hade skrivit på kortet

Hmm fast varför skriver man på kortet då samtidigt som man försöker stoppa ungen från start? ( om det var samma)? Och om det inte var samma, varför har man invändningar emot något man håller med om O_o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 694
Senast: IngelaH
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 131
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 767
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 258
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp