Bukefalos 28 år!

Förändringens vindar....

Novali01

Trådstartare
En diskussion nu i FT ringen på fejan startad av Linda Algotsson där hon föreslår att slopa dressyren och istället införa tidshoppning för de högre klasserna och stilhoppning för de lägre.

Vad säger ni här?

Med tanke på Ungens o mina dressyrpoäng så är jag givetvis för en slopad dressyr....
 
Skämtar såklart men däremot är jag för det förslaget som jag hört både på Irland och i England, dvs att man på nåt sätt ska dra ned dressyrens betydelse i totala sammanräkningen. Dvs hopp och terräng får högre koeffcient än dressyrpoängen. Det främjar ju hopp och terränghästar som tar snabba kloka beslut och en "bensprattelhäst" får en mindre chans i de lägre klasserna. I de högre försvinner ju dressyrhästar per automatik då de oftast inte har det som krävs för att klara terrängen.
 
Det jag har gillat med terräng (och lite därför jag är sugen på att någon gång börja träna på allvar) är just att den är så allsidig. Tar de bort dressyren förlorar den sin allsidiga charm tycker jag.
Jag tänker lite spontant att stilhoppning kan man nog ha ändå och kanske istället för att slopa dressyren, finslipa den så att den passar bättre in i tävlingsprogrammet?
 
Jag tycker att dressyren ska vara kvar! Kanske den ska ha mindre betydelse genom att ändra straffpoängsberäkningen, men dressyren ska vara kvar. Som @RedHyuuga skriver är det en del av charmen.
Jag tycker nog att själva grejen med fälttävlan är att hästen och jag ska kunna genomföra alla dessa moment. Hästen och jag ska ha så stort förtroende och tillit till varandra så vi kan vara bra i dressyren, hoppning och terräng. Nu är jag nybörjare, men tror på att det går att ha hästar som är bra på alla moment. Hästar är inte helt dumma, inte min iaf. Han vet väldigt väl skillnaden på dressyrsadeln och hoppsadel och vad som förväntas av honom beroende på sadel och omgivning.
Och ska jag kasta in en brandfackla, så tycker jag att 20 straff för ett stopp i terrängen är mycket, i förhållande till att man får 4 straff för stopp på banhoppningen.
Gör alltså om hela straffberäkningssystemet istället.
 
Jag skulle bli mycket besviken om man tar bort dressyren, fälttävlan är ju liksom ridningens "triathlon" och hela poängen (som jag ser det) är att hästar och ryttare ska behärska alla 3 momenten...!

Förslaget låter inte hellre som att det skulle göra fälttävlan säkrare, om dressyren inte längre finns så måste man antagligen göra hoppningen och terrängen svårare för att utse en vinnare, eller så kommer tiden att bli avgörande. Känns inte direkt som en bra väg att gå.

Men jag håller med om att dressyrens betydelse kunde varit något mindre än vad den är i dag. Dock svårt i de lägre klassarna, där många är felfria i hoppning och terräng, så kanske stilhoppning faktiskt vore bra. Eller även stilterräng?
 
Kraven i fälttävlansdressyren är ju redan idag rätt så låga, här är Michael Jung som vann Badminton i år:
En trevlig och okomplicerad uppvisning av en välriden, lydig häst. Inget bensprattel eller annat.
Jag tycker att det är fullt rimligt att man inte ska kunna vinna en fälttävlan om man inte är bland de 5 bästa i dressyren. Och jag tycker att det är fullt rimligt att kräva att ett ekipage ska klara att göra en snygg uppvisning så som i filmen för att överhuvudtaget förtjäna en vinst i en stor tävling. Klarar man inte det så är ekipaget inte allsidigt, och det är ju hela poängen med fälttävlan.

Att det blir dressyren som avgör i låga klasser eftersom många är felfria i hoppningen och terrängen ser jag snarare som positivt. De flesta hästar kan man jaga runt en bana/terräng på en meter utan fel, men redan i LC tar det stopp om man inte rider ordentligt i dressyren. Det gör att ryttarna "tvingas" lära sig vettig grundridning innan de kan kvala till högre klasser, något som gynnar framförallt hästarna.
 
Jag har också svårt att tänka mig fälttävlan utan dressyr. Samtidigt är jag helt med på Lindas tanke. Det är för mycket dressyrhästar i dagens fälttävlan, speciellt i de lägre klasserna *-**-klasser.
Precis som på statistiken som visades så är det inte i ***-****-klasser som de flesta olyckor händer. Det är inte heller där bensprattelhäatarna finns.
Jag tror på att sänka dressyrens betydelse, egentligen borde alla tre grenarna väga lika tungt i slutresultatet 33 % var. Hur det ska räknas är en annan femma...
 
Nivån är ungefär som juniorprogrammen i dressyr! Någonstans mellan Msv B4-B5 dvs verkligen ingen hög nivå.. Men kraven är ju inte låga för en ft häst? Det ska ju bara vara ett lydnadsprov och ska det vara högre nivå, säg MsvA så behöver det komma in ännu mer samling och det är ingen bra idé!
Jag tycker ju dressyr är aptråkigt och hade gärna skippat den, framförallt i lägre klasser då det inte gynnar någon unghäst att gå dressyr innan hopprovet. Så mkt taskig banhoppning man ser på ft ser man aldrig någonannanstans och det beror inte bara på att ft ryttarna rider dålig hoppning! I de högre klasserna kanske From 1* tycker jag dressyren ska vara med!
 
Senast ändrad:
Jag har också svårt att tänka mig fälttävlan utan dressyr. Samtidigt är jag helt med på Lindas tanke. Det är för mycket dressyrhästar i dagens fälttävlan, speciellt i de lägre klasserna *-**-klasser.
Precis som på statistiken som visades så är det inte i ***-****-klasser som de flesta olyckor händer. Det är inte heller där bensprattelhäatarna finns.
Jag tror på att sänka dressyrens betydelse, egentligen borde alla tre grenarna väga lika tungt i slutresultatet 33 % var. Hur det ska räknas är en annan femma...

Nä givetvis ska terrängen väga mest! Helst ännu mer än idag! Annars får vi ju ännu mer dressyrhästar? Jag tycker det är svårt att skapa terrängmaskiner på dagens banor där dom bygger mer utslagsgivande än utbildande i dom lätta klasserna! Hästarna tappar fokus och framåtbjudning om man hela tiden ska svänga hit och dit och hästarna aldrig vet vart dom ska... Är förbannat trött på det!
 
Skämtar såklart men däremot är jag för det förslaget som jag hört både på Irland och i England, dvs att man på nåt sätt ska dra ned dressyrens betydelse i totala sammanräkningen. Dvs hopp och terräng får högre koeffcient än dressyrpoängen. Det främjar ju hopp och terränghästar som tar snabba kloka beslut och en "bensprattelhäst" får en mindre chans i de lägre klasserna. I de högre försvinner ju dressyrhästar per automatik då de oftast inte har det som krävs för att klara terrängen.
Det känns som det är just där i övergången det blir farligt. Det går bra med dressyrhästarna i de första klasserna och då fortsätter ekipaget upp i klasserna. Sedan blir det problem när det börjar krävas en kvick häst som kan "tänka själv". Då kommer olyckorna. Det är ju också därför dessa hästar oftast inte syns i de högre klasserna, någon självbevarlsedrift har ju ändå de ryttarna som har rutin nog att rida de klasserna:angel:
 
Nä givetvis ska terrängen väga mest! Helst ännu mer än idag! Annars får vi ju ännu mer dressyrhästar? Jag tycker det är svårt att skapa terrängmaskiner på dagens banor där dom bygger mer utslagsgivande än utbildande i dom lätta klasserna! Hästarna tappar fokus och framåtbjudning om man hela tiden ska svänga hit och dit och hästarna aldrig vet vart dom ska... Är förbannat trött på det!
Precis! Tar vi bort för mycket av hästarnas framåttänk och "egna vilja" när banorna blir för tekniska för tidigt? Har varken häst eller ryttare lärt sig att galoppera på och hitta flytet blir det väldigt svårt när det blir svårt "på riktigt" och grunden inte finns där så att säga. Det blir ju lite som att börja backa av på en häst som inte har ärlig bjudning när hindren blir högre = pannkaka helt enkelt.
Om ni hänger med på hur jag tänker? :angel:
 
Rent egoistiskt så "var skriver jag under för slopad dressyr???" ;)

Mer objektivt vore det synd att ta bort den, men känns vettigt dra ner dess betydelse lite. När det gäller lättare klasser anser jag de ska stilbedömas och gå på idealtid, rakt av och punkt. Då premieras säker ridning och man vinner inte på att "jaga runt" hästen eller rida snabbast.

Men det är jag det. Som mest troligt aldrig kommer komma till start i FT igen utan nöja mig med att träna och kursa. Pga dressyren. Mina nerver klarar inte tävla dressyr, det blir skit av det och taskigt mot hästen. (Hoppning går fint, där håller sig nerverna dels borta mkt mer och dels blir de som finns inte taskigt mot hästen)
 
Precis! Tar vi bort för mycket av hästarnas framåttänk och "egna vilja" när banorna blir för tekniska för tidigt? Har varken häst eller ryttare lärt sig att galoppera på och hitta flytet blir det väldigt svårt när det blir svårt "på riktigt" och grunden inte finns där så att säga. Det blir ju lite som att börja backa av på en häst som inte har ärlig bjudning när hindren blir högre = pannkaka helt enkelt.
Om ni hänger med på hur jag tänker? :angel:

Man kan bygga tekniskt på raka spår, där hästarna SER hindren! Det lyckas man med i England iallafall! Här ligger allt på böjt spår och hästarna ser inte vart dom ska.. Jag vill att när man hoppar in på en svårighet att hästen ska kunna läsa hela kombinationen och ta tag i sista hindret så den lär sig vad den ska göra! Inte som nu när man hoppar in på något och sedan måste slita tag i hästen och svänga 45 grader till nått hela tiden! Jag förstår tanken att bygga ett enkelhinder ur sväng innan man kommer till en svårare kombination för att få ner farten men sedan kan ju själva linjerna vara mer raka.. tom i coffins nu så är det böjt spår till nått sista hinder!
 
Tycker man förstå får se vilket/vilka mål man vill uppnå.

1. Mindre olyckor?
2. Mindre allvarliga olyckor?
3. Bättre ridning?
4. Enklare arrangemang?
5. Något annat?

Vad och på vilka nivåer är relevant?
 
Tycker man förstå får se vilket/vilka mål man vill uppnå.

1. Mindre olyckor?
2. Mindre allvarliga olyckor?
3. Bättre ridning?
4. Enklare arrangemang?
5. Något annat?

Vad och på vilka nivåer är relevant?

Säkra och utbildande rundor är för mig det självklara målet på den lättare nivån. Därför jag alltid tyckt den ska bedömas med stil mot idealtid. Ffa terrängen men gärna hoppningen med. Dvs 1-3 i ett.
 
Jag är inte alls med på att alla tävlingar på lätt klass nivå bara ska bedömas med stil? Hur tänker ni nu? DET kommer ta död på sporten om något då det bara är att kolla var de flesta starterna finns, jo i 90 klass följt av 100-klass. Många många stannar där o flyttar aldrig högre upp, tror vi skulle tappa mängder av dessa ryttare om de inte kunde tävla för en rosett. Idealtid är det ju redan i terrängen så det lönar sig inte att rida för fort heller.

Grunden för denna frågan var ju hur vi får sporten säkrare. För mig innebär det en förändring inom dressyren, kortare program där enbart ändamåls enlig form, takt och balans bedöms. Fler MIM hinder och rakare unghäst/nybörjar banor så framåt ridning främjas.
Bedömningen bör förändras så dressyren har minst betydelse i nån slags koeffcient räkning, terrängen ska ha högst betydelse och utslagsrätt.
 
Jag är inte alls med på att alla tävlingar på lätt klass nivå bara ska bedömas med stil? Hur tänker ni nu? DET kommer ta död på sporten om något då det bara är att kolla var de flesta starterna finns, jo i 90 klass följt av 100-klass. Många många stannar där o flyttar aldrig högre upp, tror vi skulle tappa mängder av dessa ryttare om de inte kunde tävla för en rosett. Idealtid är det ju redan i terrängen så det lönar sig inte att rida för fort heller.

Grunden för denna frågan var ju hur vi får sporten säkrare. För mig innebär det en förändring inom dressyren, kortare program där enbart ändamåls enlig form, takt och balans bedöms. Fler MIM hinder och rakare unghäst/nybörjar banor så framåt ridning främjas.
Bedömningen bör förändras så dressyren har minst betydelse i nån slags koeffcient räkning, terrängen ska ha högst betydelse och utslagsrätt.

Varför tycker du det skulle ta död på sporten med stil? Jag vill inte ta bort rosetterna, så varför skulle de inte kunna tävla för rosett?

Jag vill ha kvar vinnare och placeringar osv, men jag vill att det ska bedömas med stilbedömning (utöver fel såklart) samt mot idealtid (mer poäng/mindre avdrag ju närmare idealtid du kommer). Kan inte se varför det skulle utesluta majoriteten av ekipage som nu startar 90 - 100 från att tävla för rosett, du får gärna utveckla?

Tycker dock gärna det kan kombineras med dina förslag. Och terrängen kan även med stil osv få högst utslag.
 
Jag hävdar ju med en dåres envishet att de inte är de som är fartpundare som kommer dö utan de alltför noggranna, tantfega ryttarna som tagit bort initiativet hos hästarna.
Så ur en säkerhetsvinkel ser jag inte poängen med att endast ha stilbedömning i de lägre klasserna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 693
Senast: IngelaH
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 120
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 256
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp