Bukefalos 28 år!

Förarvek på engelska?

Jag har funderat mycket på det här genom åren och alla hundratals BCs jag tränat med, och alla förare jag försökt förklara det för...

För mig har det varit en hjälpsam metafor att tänka på det som en nätverksuppkoppling; dataöverföringen är vad som händer i hundens huvud, pingtiden är hur lätt vi kan påverka det och olika hundar har olika överföringskapacitet. En bra relation mellan hund och förare ska vara som en bra wifi-uppkoppling. Kommandon ska gå in på en gång men utan att ta upp så mycket bandbredd att hunden slutar jobba.

En hund med låg samarbetsvilja, hög drift och "hård" skalle lägger all sin bandbredd på jobbet, och det ska till en erfaren hacker för att tränga in i dataströmmen för att hävda lite datakraft åt vad föraren vill. Pingtiden blir för hög för att det ska bli ett funktionellt arbete!

En hund med hög will to please ger mer plats åt förarens vilja. Om den har stor bandbredd kan den ha massor av will to please (låg ping) och ändå hög dataöverföring, men om den har lägre bandbredd upplever vi den som mjuk - överföringen upphör när vi kopplar in oss.

Träningen går ut på att hjälpa hunden använda sin bandbredd på rätt sätt, att ha en procent vigd åt oss men aldrig mer än vad de lägger på jobbet (När vi pratar vallning. När jag går i city vill jag ha nästan hela processorn för mig själv!)

En bra beskrivning tycker jag!
För hur hunden upplevs och tränas beror ju liksom på flera olika faktorer, inte bara om hunden är vek eller hård.

Mycket bra beskrivning!
Och jag som inte har någon koll på hur datorer, internet, bredband m m funkar blev helt yr i huvudet av att försöka fatta vad som menas.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 207
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 506
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp