Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Vänta va? Är det där en grej? O_o Hur blir det då med styrningen? Låser sig ratten eller vad händer? Känner att jag har så många frågor nu :D
Man får lära sig att bromsa med vänsterfot lägga i neutralen hålla motorn igång med högerfot :up:
Men jag rekommenderar det inte :p
Det är ingen grej och bilen var 79 års modell ingen hittade felet och jag hade inte råd med ny bil just då
 
Senast ändrad:
Man får lära sig att bromsa med vänsterfot lägga i neutralen hålla motorn igång med högerfot :up:
Men jag rekommenderar det inte :p
Det är ingen grej och bilen var 79 års modell ingen hittade felet och jag hade inte råd med ny bil just då
Aha, jag trodde ju att den skulle vara så och fick inte ihop det för normalt sett ska en ju bara gasa/bromsa med högerfoten i en automatväxlad bil :p :)

Nä det är inte en grej om det inte är fel på bilen _eller_ den har start/stoppfunktion.
Misstänkte det :) Start/stoppfunktion hade bilarna på körskolan men då stängdes motorn bara av när en stod helt stilla. Tex vid rödljus och liknande.
 
Ta manuell direkt! Automat känns otroligt begränsat när du ändå går igenom hela proceduren. Har själv knappt suttit i en automatväxlad bil, det är inte så vanligt som en kan tro.
Sambon köpte automat i somras (eller som jag säger handikapp bil :D ;):p:angel:) första gången jag skulle starta hade jag vänster foten på bromsen. - det är ett tag sedan du körde automat sa han. -jodå 44 år och typ 9 månader sa jag dvs jag har aldrig kört automat. Han trodde inte mig för någon gång har jag nog kört påstod han.
 
Ja en del brukar skoja om att automat är handikapp bil. Man klarar inte av en manuell... ;) ;);)
Jag kör automat, för under 6 år körde jag taxi manuellt.
Ok, vissa turister blev imponerade men annars dumheter av mig att håla på med oljevispen i alla år.
Nu låter jag automaten göra sin sak.
 
Jag personligen har redan fullt upp med att lära mig allt annat, jag kanske är lite "dum" men jag har så fullt upp med att bli säker och uppmärksam på vägen att jag känner att jag vill fokusera på det först av allt.
Men när vanan har kommit in och jag blivit en säker förare så kan jag tänka mig att lära mig växellådan också.

Edit: som svar till @Sel också.

Det är iofs rätt vanligt i Sverige numera, speciellt om en hyr bil. Men jag ser ändå ingen anledning att begränsa körkortet i onödan.

Jag känner lite krasst att om en inte kan koppla och växla tillsammans med sitt fordon ska man nog ta fler lektioner ändå. Jag menar inget ont, men det är verkligen inte svårt att köra med växellåda. Tycker tvärtom att det ger bättre "känsla" för bilen att själv välja när en ska växla upp eller ned. Särskilt om en senare vill köra med släp,

Vi har en automat och en med manuell vaxel lada pa garage infarten, och jag kor bada mycket frekvent. Trots att jag aldrig haft problem att ga emellan och att jag dessutom ar en yrkes shauffor numera kan jag lungt saga att jag definitivt skulle gjort som @Asko och tagit en sak i taget om jag inte kunde hora. Det maste var riktigt laskigt bara att framfora en bil om man inte kan hora nagot av trafik ljuden runt omkring.
 
Vi har en automat och en med manuell vaxel lada pa garage infarten, och jag kor bada mycket frekvent. Trots att jag aldrig haft problem att ga emellan och att jag dessutom ar en yrkes shauffor numera kan jag lungt saga att jag definitivt skulle gjort som @Asko och tagit en sak i taget om jag inte kunde hora. Det maste var riktigt laskigt bara att framfora en bil om man inte kan hora nagot av trafik ljuden runt omkring.
Jag hör dock trafiken, "bara" bra sämre än andra :D

Men jag har funderat på att jag har känt mig lite trögare än de flesta i ett antal år nu (lite typ av ett golden child som hamnat i verkligheten). Jag brukar vara mera uppmärksam än de flesta just pga min hörselskada, så det kändes lite ovant att höra att jag behövde bli mera uppmärksam.
Men jag får leva med min hjärna och dess begränsningar. Den får ta den tid den behöver och det den kan, det blir nog någon slags människa av mig också :D
 
Det där tycker jag bara är tramsigt.

Ja, verkligen. Jag har kort för manuell men föredrar automat. Varför lägga till en massa onödiga moment i körningen? Om man nu inte är väldigt bil/motor-intresserad. Men för mig som bara är intresserad av att ta mig från punkt A till punkt B så smidigt som möjligt är automat perfekt, särskilt eftersom jag bor i storstad med mycket stopp och köbildning.

Att man inte är sugen på att göra saker mer avancerade än vad de behöver vara betyder ju inte att man inte kan, om man vill. Och om man inte kan ser jag ingen skam i det heller. Två av mina närmsta vänner är trafikrädda, automat är en förutsättning för att de ens ska vilja köra. Färre moment - mer fokus på vägen.
 
Färre moment - mer fokus på vägen.

Fast för de allra flesta bilförare är inte växling något som tar bort aktivt fokus alls. Jag har inget emot automatväxlade bilar som koncept, vill helst aldrig ha någon själv, men inser att den dagen bilen är batteridriven så är valet borta. Det är begränsande att bara få köra en del av bilparken hos arbetsgivare, uthyrare, föreningar och kompisar - så min rekommendation är helt klart att ta ett "helt" B-körkort om man inte har goda skäl att begränsa det. Sen kan man köra automat så ofta det går ändå om man föredrar det.
 
Senast ändrad:
Ja, verkligen. Jag har kort för manuell men föredrar automat. Varför lägga till en massa onödiga moment i körningen? Om man nu inte är väldigt bil/motor-intresserad. Men för mig som bara är intresserad av att ta mig från punkt A till punkt B så smidigt som möjligt är automat perfekt, särskilt eftersom jag bor i storstad med mycket stopp och köbildning.

Att man inte är sugen på att göra saker mer avancerade än vad de behöver vara betyder ju inte att man inte kan, om man vill. Och om man inte kan ser jag ingen skam i det heller. Två av mina närmsta vänner är trafikrädda, automat är en förutsättning för att de ens ska vilja köra. Färre moment - mer fokus på vägen.

Vänder mig absolut inte emot det du skriver men känslan av att växlingen är ett extra moment tror jag absolut har att göra med att man inte kör så mkt. Vilket är helt ok såklart! Kör man bil flera mil varje dag så automatiseras moment som exv växling.

Har själv automat, har haft i flera år och skulle aldrig välja ngt annat av bekvämlighetsskäl. Men hade manuell bil i några år efter körkortet och känner mig aldrig osäker när jag kör manuellt för att det "sitter i ryggmärgen".
 
Jag har haft automat och vill verklige inte! Jag kör - och har alltid kört - mycket. Gillar att köra bil.

Automat är bara fånigt för mig. Jag lägger aldrig nån tankemöda på växelspaken, det bara händer. Och jag tycker at jag har mer kontroll med manuell.

Men det är jag det.
 
Fast för de allra flesta bilförare är inte växling något som tar bort aktivt fokus alls. Jag har inget emot automatväxlade bilar som koncept, vill helst aldrig ha någon själv, men inser att den dagen bilen är batteridriven så är valet borta. Det är begränsande att bara få köra en del av bilparken hos arbetsgivare, uthyrare, föreningar och kompisar - så min rekommendation är helt klart att ta ett "helt" B-körkort om man inte har goda skäl att begränsa det. Sen kan man köra automat så ofta det går ändå om man föredrar det.

Vill bara förtydliga att jag tycker att det är superbra att det går att begränsa kortet för de som verkligen behöver det - det gör trafiken mer inkluderande!
 
Fast för de allra flesta bilförare är inte växling något som tar bort aktivt fokus alls. Jag har inget emot automatväxlade bilar som koncept, vill helst aldrig ha någon själv, men inser att den dagen bilen är batteridriven så är valet borta. Det är begränsande att bara få köra en del av bilparken hos arbetsgivare, uthyrare, föreningar och kompisar - så min rekommendation är helt klart att ta ett "helt" B-körkort om man inte har goda skäl att begränsa det. Sen kan man köra automat så ofta det går ändå om man föredrar det.

Vänder mig absolut inte emot det du skriver men känslan av att växlingen är ett extra moment tror jag absolut har att göra med att man inte kör så mkt. Vilket är helt ok såklart! Kör man bil flera mil varje dag så automatiseras moment som exv växling.

Har själv automat, har haft i flera år och skulle aldrig välja ngt annat av bekvämlighetsskäl. Men hade manuell bil i några år efter körkortet och känner mig aldrig osäker när jag kör manuellt för att det "sitter i ryggmärgen".

Som ni säger, det är ju nötning som gäller för att bli en bra bilförare. Enda gången jag "tänkte" på att växla var i början när jag övningskörde, det är ju något jag gör automatiskt numera.

En annan viktig sak att komma ihåg är att när en väl tagit lappen är det enormt viktigt att fortsätta köra mycket. Det är som sagt en nötningsfråga att bli en bra förare. Mitt ex hade uppehåll med körningen pga universitetsstudier och jädrar vad rädd jag var när jag åkte med honom när han hade lånat en bil för att flytta. Pga ovana var han INTE en bra förare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 768
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vi, eller jag förresten, hunden fattar nog inte sånt, har gått och väntat på att det ska bli den 15-16 november sedan den 2/10. Eftersom...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp