Bukefalos 28 år!

Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Det är bra... till en viss gräns. Jag har sett alltför mycket dumheter pga ovana/osäkerhet på vägarna och anser verkligen inte att det är en rättighet att ha körkort. Det är en förmån som kommer med en hop skyldigheter.

Edit: Och nämn inte ens släpvagn... fy f-n på återvinningen under sommaren när alla som inte kan köra med släp ska dit! Helt livsfarligt :banghead:
Eller EPA med hästsläp. Eller EPA-lastbilar.
 
Att ha körkort för manuell ökar ju också utbudet av bilar som en kan köpa också samt att det blir lättare att låna bil av kompisar etc. Helt ärligt fattar jag inte varför en inte tar körkort för manuell direkt, det är inte speciellt komplicerat. Det är ju ett antal generationer som klarat det alldeles utmärkt.

Jag förstår inte heller. Det är inte växlandet som är komplicerat. Det är att hålla koll på trafiken och komma ihåg trafikregler samtidigt och placera sig rätt osv. Växlandet är enkelt.

Jag förstår inte alls poängen med att ta körkort för bara automat. Om man bara har tillgång till automatare för övningskörning hemma är det väl bara att ta några lektioner med manuell tills man fattat växlandet. Kan man resten så går ju växlandet snabbt att lära sig.

Sen hade jag gärna haft en automatare. Det är oerhört bekvämt i stadskörning och när man hamnar i köer! Men jag skulle inte vilja vara begränsad till automatare.
 
Jag uppskattar numera verkligen automat i stadsmiljö men de tog lite tid att vänja sig. På landet spelar det ingen större roll då man inte växlar överdrivet ofta då.

Samtliga bilar jag kan köra i jobbet är numera automater och har varit ett bra tag.

Hemma har vi en automat (Elbil, VW ID3, otroligt skön att köra) och en manuell (V70, diesel). Tror både jag och mannen föredrar att köra ID3 i vardagen. V70:n används mest för längre resor och vid hundträning och är skön att köra men lite mer otymplig.

Jag har flera gånger funderat på hur långt fram i tiden det ens kommer vare relevant att ta körkort för manuella bilar. Jag tvivlar på att vi kommer ha en manuellt växlad bil att övningsköra med när vår dotter som nu är 3 ska börja övningsköra om 13 år. Har man inte en manuell att träna med hemma så känns det som om det kommer krävas oerhört många fler lektioner innan man kan köra upp för ett körkort på manuell bil.

Varför oerhört många fler? Man kör väl hemma med sin automatare och lär sig allt annat som har att göra med bilkörning. Vilket typ 99% av allt man måste kunna (trafikregler, placering, var man har bilen, lära sig hantera trafiken runt en, parkera osv). Sen kan man ta några lektioner på körskola med manuell när man kan de andra 99%. Hur många beror på hur lätt man har för att lära sig och hur bra ens föräldrar varit på att lära ut bilkörning.
 
Jag förstår inte heller. Det är inte växlandet som är komplicerat. Det är att hålla koll på trafiken och komma ihåg trafikregler samtidigt och placera sig rätt osv. Växlandet är enkelt.

Jag förstår inte alls poängen med att ta körkort för bara automat. Om man bara har tillgång till automatare för övningskörning hemma är det väl bara att ta några lektioner med manuell tills man fattat växlandet. Kan man resten så går ju växlandet snabbt att lära sig.

Sen hade jag gärna haft en automatare. Det är oerhört bekvämt i stadskörning och när man hamnar i köer! Men jag skulle inte vilja vara begränsad till automatare.
Det är enklare att lära sig köra bil med automat. Det är det som är poängen. För många är det mer värt än ett större utbud bilar. Att köra manuellt är inte svårt när man kan, men det tar ett tag att komma till den sortens överinlärning.
 
Varför oerhört många fler? Man kör väl hemma med sin automatare och lär sig allt annat som har att göra med bilkörning. Vilket typ 99% av allt man måste kunna (trafikregler, placering, var man har bilen, lära sig hantera trafiken runt en, parkera osv). Sen kan man ta några lektioner på körskola med manuell när man kan de andra 99%. Hur många beror på hur lätt man har för att lära sig och hur bra ens föräldrar varit på att lära ut bilkörning.
Det låter i mina öron som det mest utmanande sättet att lära sig manuellt att lägga till det som ett sista steg snarare än att försöka sträva mot överinlärning från början. Då blir det ju verkligen ett onödigt extramoment som komplicerar saker. Sen är det verkligen inte alla som lär sig med hjälp av föräldrar.
 
Jag förstår inte heller. Det är inte växlandet som är komplicerat. Det är att hålla koll på trafiken och komma ihåg trafikregler samtidigt och placera sig rätt osv. Växlandet är enkelt.

Jag förstår inte alls poängen med att ta körkort för bara automat. Om man bara har tillgång till automatare för övningskörning hemma är det väl bara att ta några lektioner med manuell tills man fattat växlandet. Kan man resten så går ju växlandet snabbt att lära sig.

Sen hade jag gärna haft en automatare. Det är oerhört bekvämt i stadskörning och när man hamnar i köer! Men jag skulle inte vilja vara begränsad till automatare.

Nu är det ju så att det finns folk som tycker växlingen är komplicerad? Man kan inte utgå från sig själv och säga att alla är likadana.
 
Det är enklare att lära sig köra bil med automat. Det är det som är poängen. För många är det mer värt än ett större utbud bilar. Att köra manuellt är inte svårt när man kan, men det tar ett tag att komma till den sortens överinlärning.

Men växlingen kan omöjligt vara mer än 1% av allt man måste kunna för att vara lämplig att köra bil. Trafikregler, hålla koll på trafiken runt sig, placering av bilen, få en känsla för bilen, parkering osv är såå mycket mer komplicerat än växlingen! I min värld är växlingen en så yttepytteliten del av bilkörningen så jag känner att om den lilla grejen är skillnaden som stjälper så kanske man inte bör köra bil? Undantaget de som av fysiska anledningar behöver en automatare.
 
Men växlingen kan omöjligt vara mer än 1% av allt man måste kunna för att vara lämplig att köra bil. Trafikregler, hålla koll på trafiken runt sig, placering av bilen, få en känsla för bilen, parkering osv är såå mycket mer komplicerat än växlingen! I min värld är växlingen en så yttepytteliten del av bilkörningen så jag känner att om den lilla grejen är skillnaden som stjälper så kanske man inte bör köra bil? Undantaget de som av fysiska anledningar behöver en automatare.

För dig ja.
 
Det låter i mina öron som det mest utmanande sättet att lära sig manuellt att lägga till det som ett sista steg snarare än att försöka sträva mot överinlärning från början. Då blir det ju verkligen ett onödigt extramoment som komplicerar saker. Sen är det verkligen inte alla som lär sig med hjälp av föräldrar.

Jag tycker att det låter som ett rationellt sätt att lära sig köra bil om ens föräldrar bara har automatare men man vill ha manuellt körkort.
 
Men växlingen kan omöjligt vara mer än 1% av allt man måste kunna för att vara lämplig att köra bil. Trafikregler, hålla koll på trafiken runt sig, placering av bilen, få en känsla för bilen, parkering osv är såå mycket mer komplicerat än växlingen! I min värld är växlingen en så yttepytteliten del av bilkörningen så jag känner att om den lilla grejen är skillnaden som stjälper så kanske man inte bör köra bil? Undantaget de som av fysiska anledningar behöver en automatare.

I din värld, ja. Det finns andra världar. Där rädslan för motorstopp och liknande kan ta fokus från resten.
 
Det är enklare att lära sig köra bil med automat. Det är det som är poängen. För många är det mer värt än ett större utbud bilar. Att köra manuellt är inte svårt när man kan, men det tar ett tag att komma till den sortens överinlärning.

Jag fattar överlag inte hur det kan vara så svårt att förstå att människor är olika, lär sig på olika sätt, gillar olika, prioriterar olika. Så länge man inte utgör trafikfara är man varmt välkommen i trafiken och det finns både de som är för osäkra och de som har hybris som skapar farliga situationer.

Det är väl jättebra att alla inte kör bil jämt, hur skulle det se ut med miljön då. Då är ju automat ett jättebra alternativ för sällan-bilister som känner att det underlättar. Eller de som kör ofta och gillar det. De som kör asbra manuellt, ja, grattis? Eller alltså jag förstår egentligen inte debatten.
 

Ja, för mig som är ute och kör i trafiken så är det oerhört viktigt att de andra som är ute och kör har tillräckligt bra multitaskingförmåga. Och om någons multitasking är så dålig att det faller vid växlandet så känner jag att det är obehagligt att möta dessa förare i trafiken. Som någon annan i tråden redan skrivit: Det är ingen mänsklig rättighet att få köra bil. Det är ett ansvar och ett privilegium man ska ta på största allvar. Och låta bli om man inte är en tillräckligt bra förare.

Jag har inget emot automatare. Jag skulle gärna ha en själv. Det är väldigt bekvämt i stadskörning och när man hamnar i köer.
 
Om man ska ha båda eller bara automat beror ju lite på vilken typ av bilägande man vill ha också. Räknar man med att alltid serva bilen på en dyrare märkesverkstad (ett krav om man köper en bil med garanti) där de har automatväxlade lånebilar eller vill man kunna fixa bilen på vilken verkstad som helst, även den lilla billiga verkstaden där det bara finns gamla manuella lånebilar? Jag har körkort för manuell men föredrar givetvis automat pga att det är så smidigt, speciellt när man sitter i bilkö... Men jag är glad att jag kan köra manuell när bilen är på verkstad och det bara finns manuella lånebilar att tillgå. Efter att jag tagit körkort körde jag inte manuell bil på närmare 10 år vilket gjorde att muskelminnet till koppling och växling försvann en del. Så när jag väl köpte ny bil och den råkade vara manuell så fick jag vackert träna upp mig igen. Men under de åren jag bara körde automat och ansåg mig ha glömt hur man kör manuell och därmed inte vågade, så kände jag mig ofta rätt begränsad när bilen var på verkstad och jag inte kunde köra de manuella lånebilarna som erbjöds utan sambon fick hämta mig, inte optimalt. Jag tycker att om man har möjligheten att ta körkort för båda så ska man göra det för sin egen skull, sen kan man välja vilken bil man vill köra sen, men man kommer inte vara begränsad den dagen man är tvungen att köra något annat.
 
Kan man hitta detta faktum någonstans? Jag som bromsat både automat och manuell i skarpt läge gör ungefär likadant i båda, högerfoten trampar först och vänsterfoten strax därefter (även om den då inte träffat någon pedal utan bara golvet i automat)
Har ingen länk eller dylikt. Läste om det i en broschyr när jag var på mobilitetstest med min ena son inför körkortstillståndstest. Frågade sen testledaren om det verkligen gjorde så stor skillnad i trafiken och hen sa absolut, forskning visade tydligt att det gav extra tid vid en händelse.
 
Att få motorstopp vid panikbromsning är normalt inte farligt för övrigt (även om det såklart går att tänka ut scenarios där det ÄR farligt) så man ska helst tänka bort kopplingen en stund och bromsa och styra istället.
Det är i princip är omöjligt att tänka bort momentet trampa på kopplingen. Det är det som tar tiden. Tjuvstopp har inget med det att göra.
 
Ja, för mig som är ute och kör i trafiken så är det oerhört viktigt att de andra som är ute och kör har tillräckligt bra multitaskingförmåga. Och om någons multitasking är så dålig att det faller vid växlandet så känner jag att det är obehagligt att möta dessa förare i trafiken. Som någon annan i tråden redan skrivit: Det är ingen mänsklig rättighet att få köra bil. Det är ett ansvar och ett privilegium man ska ta på största allvar. Och låta bli om man inte är en tillräckligt bra förare.

Ja vi andra i tråden som också är ute och kör i trafiken älskar såklart dåliga förare. Särskilt när jag har dottern i bilen, då bara älskar jag farligt osäkra förare.

Nej men allvarligt, alla här anser väl att man ska vara en tillräckligt bra förare om man ska ge sig ut. Det säger väl ingen emot? En del av oss anser kanske bara inte att det har så mycket med förmågan att köra manuell att göra eller inte. Nu har jag kört automat i tre år så jag skulle nog inte ge mig ut i tung trafik med manuell hur som helst, det har inte med multitaskingförmåga att göra utan vana och muskelminne. Jag hade nog velat värma upp lite igen. Det innebär inte att jag är en kass förare i min automat.
 
Ja, för mig som är ute och kör i trafiken så är det oerhört viktigt att de andra som är ute och kör har tillräckligt bra multitaskingförmåga. Och om någons multitasking är så dålig att det faller vid växlandet så känner jag att det är obehagligt att möta dessa förare i trafiken. Som någon annan i tråden redan skrivit: Det är ingen mänsklig rättighet att få köra bil. Det är ett ansvar och ett privilegium man ska ta på största allvar. Och låta bli om man inte är en tillräckligt bra förare.

Jag har inget emot automatare. Jag skulle gärna ha en själv. Det är väldigt bekvämt i stadskörning och när man hamnar i köer.

Men om man inte får tiden att öva, hur ska man då kunna bli den där supertrygga föraren där dragläget automatiskt hittas på en millisekund i alla bilar?

Jag har faktiskt aldrig träffat en person i mitt IRL-liv som varit oförstående till att det tar tid att få in känslan i använda höger och vänster pedal exakt rätt. Jag har haft körkort i många år nu, och jag tycker ändå att det kan kännas lite olika i olika bilar. Och har även åkt med andra som haft körkort måååånga fler år än jag, som råkat på motorstopp när vi ska iväg i en rondell/korsning, "hoppsan, inte van vid bilen" brukar det mumlas då.

Jag fattar verkligen inte hur du inte kan förstå att växlingen kan vara ett "extra moment" för andra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 264
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 912
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vi, eller jag förresten, hunden fattar nog inte sånt, har gått och väntat på att det ska bli den 15-16 november sedan den 2/10. Eftersom...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp