Bukefalos 28 år!

Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Därför att tillväxt betyder större och större. Det betyder ju för samhället större grupper att försörja. Vi blir äldre och äldre. De finansiella systemen som finns idag kommer inte att hålla. Det är det som sker nu. Det finns inget robusthet i systemen, det spekuleras bara. Ekonomisk tillväxt betyder ökad konsumtion, uttag på naturresurser. Ökad fattigdom, ökad migration för var ska dessa människor som vi mer priviligierade tar av, ta vägen? Jo, de kommer ju till oss. Sen snurrar allt fortare och fortare. Vi blir fler, fler att försörja osv.
Vad är alternativet ? Antingen föder vi färre barn eller så ökar klyftorna. I många rika länder minskar populationen medan dom ökar kraftigt i fattiga. Så hur vill du ha det ?
 
Alla skatter hämmar den ekonomiska utvecklingen och det i sin tur andelen jobb. Om inte tillräckligt med personer som kan jobba har arbete så blir det mindre pengar till välfärden.
Och varför ska folk jobba om de kan leva på avkastningen från sina aktier? Hur skapar det mer jobb, tänker du?

Det är ju inte så att skatt på kapitalvinst är något nytt, när jag började handla med aktier låg den på 30%. Sen kom ISK och det är vansinnigt fördelaktigt ekonomiskt. Tycker du att det är rimligt att man betalar lägre skatt på pengar man tjänar genom aktier än på ett arbete?

Det är ju inte pengarna du sparat du skattar på, det är din inkomst. Oavsett varifrån den kommer.
 
Förslaget beskattar alla sparare
Dvs, man tar en procent eller kaka (nallar) från våra sparkonton. Personer som kan och är duktiga på att spara. De allra flesta kan spara faktiskt.
Nej de allra flesta kan inte spara, inte något större belopp åtminstone. Det är en hel del som vänder och vrider på varje krona, klart de kanske skulle kunna spara en hundring varannan månad eller liknade (för att tvingas ta ut dem till jul eller för att betala tandläkarräkningen) men lever man på marginalen så är det inte prio ett. Och det är knappast hugget i sten att avgiften blir från första kronan.
 
Missbrukare uteliggare och andra som står utanför samhället, socialbidragstagare, låginkomsttagare med barn, de fattigaste pensionärerna.
En del med sjukpenning, sjukpension också, jag vet inte om det är 5 eller 25% av Svenskarna men det lär ligga någonstans där beroende på hur man räknar.
 
Och varför ska folk jobba om de kan leva på avkastningen från sina aktier? Hur skapar det mer jobb, tänker du?

Det är ju inte så att skatt på kapitalvinst är något nytt, när jag började handla med aktier låg den på 30%. Sen kom ISK och det är vansinnigt fördelaktigt ekonomiskt. Tycker du att det är rimligt att man betalar lägre skatt på pengar man tjänar genom aktier än på ett arbete?

Det är ju inte pengarna du sparat du skattar på, det är din inkomst. Oavsett varifrån den kommer.

Hur många är det som lever på avkastningen till sina aktier ? Jag har varit med i flera nyemissioner, bla läkemedelsföretag. Dessa företag behöver pengar för att finansiera sin forskning, forskning som kan hjälpa svårt sjuka barn , pengar som dom bla får från sina aktieägare. Sen tror jag de flesta har ett mål med sitt sparande. Tex , en bostad.

Det går inte att säga rakt av att ISK är vansinnigt mer fördelaktigt. Därför att du inte kan kvitta förlusterna med vinsterna. Börjar man dessutom beskatta ISK mera så försvinner definitivt fördelarna. Framförallt för små spararna.

Vi skattar redan på ISK. Högre skatt behövs inte.
 
Nej de allra flesta kan inte spara, inte något större belopp åtminstone. Det är en hel del som vänder och vrider på varje krona, klart de kanske skulle kunna spara en hundring varannan månad eller liknade (för att tvingas ta ut dem till jul eller för att betala tandläkarräkningen) men lever man på marginalen så är det inte prio ett. Och det är knappast hugget i sten att avgiften blir från första kronan.

Om du sparar 100 kronor per månad i en billig indexfond kommer du efter cirka 45 år ha sparat ihop till 1 miljon kronor.

Alla sparar ju efter sin egen förmåga. Men de som vänder på kronorna tror jag oftast är dom som inte kan sköta sin egen ekonomi eller lever över sina tillgångar. Man kanske köper cigaretter för 100 spänn i månaden istället för att lägga dom på ett en indexfond.
 
Om du sparar 100 kronor per månad i en billig indexfond kommer du efter cirka 45 år ha sparat ihop till 1 miljon kronor.

Alla sparar ju efter sin egen förmåga. Men de som vänder på kronorna tror jag oftast är dom som inte kan sköta sin egen ekonomi eller lever över sina tillgångar. Man kanske köper cigaretter för 100 spänn i månaden istället för att lägga dom på ett en indexfond.

Vad räknar du med för avkastning per år då?
 
Men de som vänder på kronorna tror jag oftast är dom som inte kan sköta sin egen ekonomi eller lever över sina tillgångar. Man kanske köper cigaretter för 100 spänn i månaden istället för att lägga dom på ett en indexfond.

Men snälla, du har ju uppenbarligen ingen aning om hur det är att leva på försörjningsstödsnivå (obs! skriver "nivå", behöver inte vara just försörjningsstöd). När man gör det under längre tid (några månader går oftast bra, men sen när saker börjar gå sönder osv blir det svårare) behöver man "vända på kronorna" även om man inte röker, dricker etc.
 
Men snälla, du har ju uppenbarligen ingen aning om hur det är att leva på försörjningsstödsnivå (obs! skriver "nivå", behöver inte vara just försörjningsstöd). När man gör det under längre tid (några månader går oftast bra, men sen när saker börjar gå sönder osv blir det svårare) behöver man "vända på kronorna" även om man inte röker, dricker etc.

Det är väl bättre att vi skapar fler jobb genom sänkta skatter istället för att folk ska behöva leva på försörjningsstöd ?
 
Om du sparar 100 kronor per månad i en billig indexfond kommer du efter cirka 45 år ha sparat ihop till 1 miljon kronor.

Alla sparar ju efter sin egen förmåga. Men de som vänder på kronorna tror jag oftast är dom som inte kan sköta sin egen ekonomi eller lever över sina tillgångar. Man kanske köper cigaretter för 100 spänn i månaden istället för att lägga dom på ett en indexfond.

Herregud, snälla åk på ett studiebesök i verkligheten...
 
Orkar inte med skattediskussionen, men jag syftar inte på folk som är arbetslösa utan folk som är sjuka.

Fler som jobbar ger större skatteintäkter, färre sjuka och mer pengar till välfärden. Framförallt behöver folk arbeta för att kunna samla ihop pensionspengar. Högre skatter och mer bidrag skapar färre jobb och nedgång i den ekonomiska utvecklingen. Vad är det som är svårt att greppa ?
 
Fler som jobbar ger större skatteintäkter, färre sjuka och mer pengar till välfärden. Framförallt behöver folk arbeta för att kunna samla ihop pensionspengar. Högre skatter och mer bidrag skapar färre jobb och nedgång i den ekonomiska utvecklingen. Vad är det som är svårt att greppa ?
Är man för sjuk för att arbeta så är man det oavsett hur många jobb det finns och oavsett hur mycket man vet att man borde jobba och hur bra det vore om man kunde det. Vad är det som är svårt att greppa?
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 434
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 524
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
731
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp