Bukefalos 28 år!

Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Om du inte ser nivåskillnaden på att tillgångar ska skattas mot ditt påhittiga "men hästar då, ska vi inte skatta på dom?!" så kan jag bara beklaga.

Detsamma.
Vänstern vill ju att alla ska dela på alla tillgångar iprincip. So whats the difference ? En häst är en tillgång.
 
Ja, men bättre att höja den skatten då.

Det finns ingen specifik hästskatt, den går under samma regler som alla andra varor, blir det skatt på häst blir det mer skatt på häst blir det mer skatt på leksaker, kläder, mobiltelefoner mm. Det lär inte gynna låginkomsttagare.
 
Det finns ingen specifik hästskatt, den går under samma regler som alla andra varor, blir det skatt på häst blir det mer skatt på häst blir det mer skatt på leksaker, kläder, mobiltelefoner mm. Det lär inte gynna låginkomsttagare.

Och högre skatt på ISK gör det ?
 
Vad effekterna blir av en skatteförändring är en komplex fråga. Tittar man enbart på skatteförändringen som faktor så är det korrekt att det hämmar tillväxt och ekonomisk utveckling men man måste ju även ta med i beräkning vad dessa pengar sedan används till och då blir det inte lika enkelt. Används det för att förbättra utbildningskvalitet så skulle det kunna bli ett netto+ trots den hämmande direkta effekten eller t.ex. ett sådant skyddsnät att folk "vågar". Att bara titta på skatternas direkta effekt är ganska oärligt för att bedöma effekten.
 
Du har mer pengar i fickan om 45 år än om du spenderar 100 kr i månaden på godis eller cigaretter iaf...
Sen kanske du har råd med nya vinterskor om du sparar istället för att gå i dina gamla slitna...
Ditt inlägg fullkomligt osar människoförakt.

Varför tror du att fattiga människor prioriterar godis och cigaretter?

Hörde för många år seedan en förtvivlad småbarnsmamma på radio. Hon sa att folk käckt sa åt henne att baka för det blir billigare.
- ja, när jag får råd att köpa mjöl.

Jag har gjort besök i den världen. När jag levde på bönor jag kokade själv och svamp för att det var billigaste sättet att få i mig proteiner. När en liter mjölk behövde ransoneras. I helskotta heller att jag skulle kunnat lägga undan en hundralapp. Och då var det ändå ett begränsat år. Men ett nyttigt år
 
Man blir inte friskare av att jobba heller. Friskare blir man av vård, tid och rehabilitering. I bästa fall. Det kan rent av vara olämpligt att jobba när man är sjuk.

Ja.
Men det kan också vara lämpligt att inte vara (helt) sjukskriven även när man är sjuk.

Friskare - eller mindre sjuk - kan man faktiskt bli av sociala kontakter och kontakter med arbetslivet.
Det finns ganska mycket forskning som visar att det inte är till fördel för den enskilde att stå utanför arbetslivet en längre tid, även för den enskilde som har symtom på sjukdom.
Om man har en psykisk sjukdom så finns det faktiskt inte forskning som visar att man blir friskare av tid.
 
@Hero Jag kan trösta dig med att hästförsäljning som går med vinst ska skattas, precis som aktievinster och annan inkomst. Så kan du släppa det. :)

Inte nödvändigtvis, nej.
Om jag säljer en av mina hästar för 70000kr, så skattar jag inte på det, nej.
Eftersom jag inte har mina hästar på företag utan som privatperson.
 
Ja.
Men det kan också vara lämpligt att inte vara (helt) sjukskriven även när man är sjuk.

Friskare - eller mindre sjuk - kan man faktiskt bli av sociala kontakter och kontakter med arbetslivet.
Det finns ganska mycket forskning som visar att det inte är till fördel för den enskilde att stå utanför arbetslivet en längre tid, även för den enskilde som har symtom på sjukdom.
Om man har en psykisk sjukdom så finns det faktiskt inte forskning som visar att man blir friskare av tid.
Ja, jag fick då aldrig vara helt sjukskriven. Men när jag skulle upp från 25% till 50% så blev jag sängliggande efter två veckor. Då ville jag bara dö.
 
Inte nödvändigtvis, nej.
Om jag säljer en av mina hästar för 70000kr, så skattar jag inte på det, nej.
Eftersom jag inte har mina hästar på företag utan som privatperson.
Även privatpersoner ska skatta på försäljningsvinster om de faller under sånt som ska beskattas. Dock är det ju sällan man går med vinst på den typen av försäljningar, eftersom man får räkna bort inköpspris och kostnader (ex foder och sånt). Företagare betalar moms, vilket är annorlunda, eftersom det inte baseras på vinsten utan läggs på hela summan och i praktiken är det ju konsumenterna som betalar den, eftersom momsen läggs på varans pris.
 
Självklart ska alla betala skatt i förhållande till sin inkomst. Jag tycker att en procentuell skatt är rättvis, som vi har nu. På så sätt får ju de som tjänar mer betala mer skatt då deras inkomst är större. 30% av låt säga 50 000 är ju betydligt mer än 30% av 5 000. Däremot tycker jag personligen att det är orlimligt att begära att vissa personer även ska betala en högre procentuell skatt. Det borde självklart vara samma för alla!
På samma sätt tycker jag att det är märkligt att beskatta besparingar. Det är väl bra att folk tar ansvar för sin ekonomi. Vad folk gör med sina pengar är väl deras ensak. Det ska inte straffas om ngn väljer att spara istället för att konsumera tex. Sen har jag förståelse för att vissa inte har möjlighet att spara, men det gör liksom inte per automatik att den som sparar ska straffas för det.
 
Ja.
Men det kan också vara lämpligt att inte vara (helt) sjukskriven även när man är sjuk.

Friskare - eller mindre sjuk - kan man faktiskt bli av sociala kontakter och kontakter med arbetslivet.
Det finns ganska mycket forskning som visar att det inte är till fördel för den enskilde att stå utanför arbetslivet en längre tid, även för den enskilde som har symtom på sjukdom.
Om man har en psykisk sjukdom så finns det faktiskt inte forskning som visar att man blir friskare av tid.
Problemet är att det är så svårt att skriva regler som fungerar i alla situationer och handläggare som inte har möjlighet att bortse från regler när situationen kräver det. Försäkringskassan var inne ett tag på att maken borde säga upp sig från sitt eget företag för att jobba med något annat på 25% i väntan på operation som skulle återställa honom till fullt arbetsför i sitt företag. :crazy: Samtidigt kan det finnas andra som skulle må väldigt bra att komma ut de där 25% för att få en socialkontakt. Maken å sin sida längtade tillbaka till jobbet för att få vara ifred, folk kom och var sociala i en aldrig sinande ström. ;) Nu bestämde sig läkarna för att göra operationen tidigare än vad de hade sagt från början och sen kunde han långsamt trappa upp till heltid på sitt jobb igen.
 
Och högre skatt på ISK gör det ?
Men alltså, skatten på ISK följer statslåneräntan. I år har den legat på 0,45%. När ISK introducerades låg den på 0,5%, ett par år senare var den uppe på över 0,6%. Det som gjorts är att istället för att öka räntesatsen med 0,75 procentenheter för att få fram scablonintäkten så ökas den nu med 1 procentenhet. Att regeringen var in och petade från början över huvud taget berodde på minusränta.

Här har vi ett jättefint exempel från Avanza:
98AA4831-A2FA-4645-80EB-C8A5072B74B4.jpeg

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html

Det är ändå mer pengar det räknas på än vad en riktig låginkomsttagare skulle ha möjlighet att sätta undan. Men det är ett bra exempel. Skatten där blir 63 kr för det året. Det motsvarar skatten som betalas in när du köper ett klädesplagg för 315 kr. Tror du på allvar att det är skatten på ISK som försvårar livet för låginkomsttagare?
 
Självklart ska alla betala skatt i förhållande till sin inkomst. Jag tycker att en procentuell skatt är rättvis, som vi har nu. På så sätt får ju de som tjänar mer betala mer skatt då deras inkomst är större. 30% av låt säga 50 000 är ju betydligt mer än 30% av 5 000. Däremot tycker jag personligen att det är orlimligt att begära att vissa personer även ska betala en högre procentuell skatt. Det borde självklart vara samma för alla!
På samma sätt tycker jag att det är märkligt att beskatta besparingar. Det är väl bra att folk tar ansvar för sin ekonomi. Vad folk gör med sina pengar är väl deras ensak. Det ska inte straffas om ngn väljer att spara istället för att konsumera tex. Sen har jag förståelse för att vissa inte har möjlighet att spara, men det gör liksom inte per automatik att den som sparar ska straffas för det.
Fast är det någon som tycker man ska beskatta besparingar? Det är ju beskattning av kapitalvinst det handlar om, även om ISK rent praktiskt utgår från tillgångarna snarare än vinsten. En person som bara vill ha pengarna ”liggande” sätter dem ju knappast på ett ISK-konto, utan på ett vanligt bankkonto och de flesta andra får lägre skatt med ISK än med ett aktiekonto. Så var är bestraffningen för att spara? Vi måste ju kunna skilja på spara och investera, där det senare alltid är en risk.
 
Ditt inlägg fullkomligt osar människoförakt.

Varför tror du att fattiga människor prioriterar godis och cigaretter?

Hörde för många år seedan en förtvivlad småbarnsmamma på radio. Hon sa att folk käckt sa åt henne att baka för det blir billigare.
- ja, när jag får råd att köpa mjöl.

Jag har gjort besök i den världen. När jag levde på bönor jag kokade själv och svamp för att det var billigaste sättet att få i mig proteiner. När en liter mjölk behövde ransoneras. I helskotta heller att jag skulle kunnat lägga undan en hundralapp. Och då var det ändå ett begränsat år. Men ett nyttigt år

Jag har också varit där. Bodde förvisso i en skrubb på 15 kvm i Stockholms innerstad men hade en hyra på 750:- inkl el så billigare tak över huvudet gick nog inte att hitta. Vet hur det är att inte ens ha en hundring kvar och det är en vecka kvar tills man får nya pengar, vet hur det är att försöka sova för att inte känna sig så plågad av hungern, och jag har verkligen lärt mig att koka soppa på en spik.
Själv hade jag fördelen att kunna skaffa mig en utbildning som alltid skulle behövas på arbetsmarknaden men alla har inte den möjligheten.
 
Självklart ska alla betala skatt i förhållande till sin inkomst. Jag tycker att en procentuell skatt är rättvis, som vi har nu. På så sätt får ju de som tjänar mer betala mer skatt då deras inkomst är större. 30% av låt säga 50 000 är ju betydligt mer än 30% av 5 000. Däremot tycker jag personligen att det är orlimligt att begära att vissa personer även ska betala en högre procentuell skatt. Det borde självklart vara samma för alla!
På samma sätt tycker jag att det är märkligt att beskatta besparingar. Det är väl bra att folk tar ansvar för sin ekonomi. Vad folk gör med sina pengar är väl deras ensak. Det ska inte straffas om ngn väljer att spara istället för att konsumera tex. Sen har jag förståelse för att vissa inte har möjlighet att spara, men det gör liksom inte per automatik att den som sparar ska straffas för det.
Man kan tycka vad man vill om hur mycket vem ska betala, men att det skulle vara självklart är väl att ta i. För mig innebär självklart något som "alla" håller med om.

Jag håller med om att det kan tyckas märkligt att beskatta besparingar, när det gäller ISK så är det inte besparingar man beskattar utan investeringar. Man är delägare i ett företag genom aktier eller fonder (som äger aktier) och får potentiellt inkomst av investerat kapital.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 434
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 517
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
731
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp