Bukefalos 28 år!

Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Jag antar att när du säger "vi måste" som om det var en bergfast och oomtvistad sanning, så menar du egentligen "jag tycker att vi måste"?

Jag är, som du förstått, tveksam till skatt på väldigt låga inkomster, och även till skatt på bidrag och pensioner. Jag skulle tycka att det vore bättre att känna "jag kan faktiskt försörja mig själv" än "jag är med och betalar skatt som alla andra, fastän jag sedan måste få tillbaka en del i form av bidrag". Det är mitt huvudsakliga argument för min ståndpunkt, jämte att det förefaller extremt irrationellt att först betala in skatt och sedan få tillbaka bidrag. Bättre att kvitta dem mot varandra och låta pengarna stanna där de är, tycker jag!

Vad gäller skatt på tillgångar sådär rent allmänt så är jag emot det. Skatt på avkastning - javisst! Skatt på att bara ha någonting - nja, tycker nog inte det! Här finns, anser jag, inte något generellt "vi måste", utan här får vi väl i så fall diskutera vad som är rimligt. Men jag tycker t.ex. att det är vettigt att arvsskatt, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt är avskaffade.

Måste är åsikt baserad på den extrema ojämna fördelning av tillgångar som är faktum idag. Alternativet är förmodligen revolution ( kanske rejält smärtsam och blodig) och det är inget önskvärt.

Arvsskatt och förmögenhetsskatt bör definitivt återinföras.
 
Måste är åsikt baserad på den extrema ojämna fördelning av tillgångar som är faktum idag. Alternativet är förmodligen revolution ( kanske rejält smärtsam och blodig) och det är inget önskvärt.

Arvsskatt och förmögenhetsskatt bör definitivt återinföras.

Du har en annan åsikt än jag, och det är inga problem med det, men du kan väl i alla fall framföra din åsikt som just det den är - en ÅSIKT, inte en absolut sanning?

Jag delar inte din analys att vi får revolution om de tillgångar som finns inte (medelst tvång?) fördelas annorlunda mellan människor, och det finns flera politiska partier i Sverige som inte heller delar den analysen. Hur har du förresten tänkt att det skall göras? Att beskatta vissa människors tillgångar gör ju inte att andra människors tillgångar ökar, bara att de förstnämnda får lämna ifrån sig lite?
 
Du har en annan åsikt än jag, och det är inga problem med det, men du kan väl i alla fall framföra din åsikt som just det den är - en ÅSIKT, inte en absolut sanning?

Jag delar inte din analys att vi får revolution om de tillgångar som finns inte (medelst tvång?) fördelas annorlunda mellan människor, och det finns flera politiska partier i Sverige som inte heller delar den analysen. Hur har du förresten tänkt att det skall göras? Att beskatta vissa människors tillgångar gör ju inte att andra människors tillgångar ökar, bara att de förstnämnda får lämna ifrån sig lite?

För mig är det självklar logik med flera historiska exempel, men visst är det också en åsikt.

Att beskatta tillgångar och fördela till de med störst behov jämnar ut skillnaderna mellan minst och mest förmögen. Är inte det ganska självklart?

Att inte beskatta tillgångar och låta ojämlikheterna skena ännu mer? Vart tror du det för oss i framtiden?
 
  • Gilla
Reactions: Sol
För mig är det självklar logik med flera historiska exempel, men visst är det också en åsikt.

Att beskatta tillgångar och fördela till de med störst behov jämnar ut skillnaderna mellan minst och mest förmögen. Är inte det ganska självklart?

Att inte beskatta tillgångar och låta ojämlikheterna skena ännu mer? Vart tror du det för oss i framtiden?
Tänker du längre än näsan ? Om alla ska ha lika stora tillgångar. Varför ska du då utbilda dig till läkare i massor av år tex ? Du behöver ju inte göra nåt men ändå får du endel av kakan....
 
Vi ska sänka skatterna. På arbete.

Vi ska införa/öka skatterna på tillgångar, där vi har ett unikt nollskattesystem som bidrar till skenande ojämlikheter.

Det blir ju ett nollsummespel. När vi arbetar så kan vi skaffa oss tillgångar. Beskattar vi dessa så kommer det också påverka ekonomin i negativ utveckling. Skatt som skatt vare sig det är på arbete eller tillgångar.
Ojämnlikheter är bättre att bekämpa med bättre skola och utbildning.
 
Det blir ju ett nollsummespel. När vi arbetar så kan vi skaffa oss tillgångar. Beskattar vi dessa så kommer det också påverka ekonomin i negativ utveckling. Skatt som skatt vare sig det är på arbete eller tillgångar.
Ojämnlikheter är bättre att bekämpa med bättre skola och utbildning.

Du fattar inte alls. Vet du hur ojämnt tillgångarna är fördelade?
 
Ok skulle skrivit tydligare att JAG tycker att det är självklart att betala skatt i ett välfärdssamhälle. Trodde det framgick att jag skriver min åsikt i ett diskussionsforum

Nu är det inte självklarheten att betala skatt som jag protesterade mot utan fördelningen av skatten. Du skrev att det var självklart att alla betalade samma procent vilket jag och många andra inte håller med om.
 
Seriöst, tror du att Vänsterns politik går ut på att beskatta alla utom de som är superrika eller?

Jag tror de gör bedömningen att de som har pengar över att investera även har lite över att betala skatt med, det innebär inte att de som är superrika inte behöver skatta.

Ja, det är precis vad dom gör. Dom ljuger.

Klart dom har pengar över att betala skatt. Bara för det behöver det inte betyda att vi ska beskatta alla som sparar pengar ? Det är redan surt beskattade pengar som sparas ??
 
Tänker du längre än näsan ? Om alla ska ha lika stora tillgångar. Varför ska du då utbilda dig till läkare i massor av år tex ? Du behöver ju inte göra nåt men ändå får du endel av kakan....

Hur kommer du till den slutsatsen. Bara för att man är för att fördela tillgångarna jämnare innebär det knappast att man inte har ett intresse av att arbeta som läkare eller att fördelningen ska göras till den grad att yrke/inkomst spelar någon roll.
 
Det är det jag tycker känns snett med vänsterns politik, att det liksom bestraffas att man sparar och jobbar. Det borde väl istället uppmuntras? :confused:
Tex bara för att man kommer över gränsen för statlig inkomstskatt behöver man ju inte vara stenrik som många verkar tro. Det kan ju handla om att man jobbar mycket, har två jobb och tex betalar av skulder eller sparar till en kontantinsats. Ska detta då straffas med förhöjd skatt?
 
Hur kommer du till den slutsatsen. Bara för att man är för att fördela tillgångarna jämnare innebär det knappast att man inte har ett intresse av att arbeta som läkare eller att fördelningen ska göras till den grad att yrke/inkomst spelar någon roll.

Hur många läkare skulle vi ha om du visste att vid ubildningens slut och när du går i pension skulle du ha lika stora tillgångar som fiskrensaren ?
 
För mig är det självklar logik med flera historiska exempel, men visst är det också en åsikt.

Att beskatta tillgångar och fördela till de med störst behov jämnar ut skillnaderna mellan minst och mest förmögen. Är inte det ganska självklart?

Att inte beskatta tillgångar och låta ojämlikheterna skena ännu mer? Vart tror du det för oss i framtiden?

Om vi tänker oss en tillgång i form av en fastighet eller ett företag så är det någon som äger det. Denna någon skall, tycker du, betala skatt bara för att hen har tillgången i sin ägo. Fine, det kan man ju tycka (även om jag tycker det är problematiskt i vissa fall - det blev ju t.ex. en del oönskade effekter av fastighetsskatten när gamla människor som fick taxeringsvärdet uppskrivet inte hade råd att bo kvar för huset var deras enda tillgång...).

Skattepengar kan man ju sedan använda fördelningspolitiskt och ex-vis betala ut bidrag till personer som av en eller annan anledning har det sämre ställt. Det tycker jag också att man inom vissa gränser skall göra. Däremot så gör ju inte olika bidrag att de personer som får bidraget i högre grad får några tillgångar av typen fastigheter eller företag. De får bidrag för att klara av sin vardag, försörja sina barn, ha tak över huvudet osv. Gott så, men det fördelar ju inte om ägandet av tillgångar det minsta lilla?

Så det jag undrade var hur du ville göra för att omfördela ägandet av tillgångar?
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 306
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 312
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
721
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp