Bukefalos 28 år!

Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Måste fråga igen, för jag förstår verkligen inte vad du försöker påstå. Så du tror att människor blir mindre sjuka bara de går till jobbet?

Jag tror de flesta blir mindre sjuka, lever längre osv osv. Bara de har ett jobb att gå till...
Finns nog inget som är så påfrestande som att gå arbetslös och måsta leva på bidrag ?
 
"Gå på bidrag", gissar du menar socialförsäkringen vi alla bidrar till genom skatteintäkter och som är ett grundläggande trygghetsnät i Sverige? Solidaritet kanske är ett begrepp du bör googla.
Jag har inte sagt att vi ska ta bort det.
 
Räknat på en årlig avkastning om 10 procent vilket är vad svenska börsen gett historiskt i runda slängar.

Hur ser din beräkning ut för att få ihop 1 miljon av 1 200 kr/år på 45 år? Jag inte ihop det. 10% avkastning under 45 år ger i min beräkning 73 gånger pengarna till slut.
 
Jag tror att en anledning att Vänsterpartiet vinner så stor mark är att Sveriges ekonomi går så bra nu. Så då kan man tro... att då är det väl läge att höja lite skatter , plocka från dom rika och ge till dom fattiga som Sjöstedt (AKA wannabe Robin Hood) så fint säger.
Men när lågkonjukturen kommer så tror jag det kommer att vara förödande för svensk ekonomi med Sjöstedt i rodret. Men dom som röstar tänker väl inte längre än näsan räcker.

Varför SD vinner så stor mark är en annan fråga. Men det kanske är för att folk känner sig otrygga eller för att man är så trött på sittande regering att man röstar på dom i protest.
 
Hur många är det som lever på avkastningen till sina aktier ? Jag har varit med i flera nyemissioner, bla läkemedelsföretag. Dessa företag behöver pengar för att finansiera sin forskning, forskning som kan hjälpa svårt sjuka barn , pengar som dom bla får från sina aktieägare. Sen tror jag de flesta har ett mål med sitt sparande. Tex , en bostad.

Det går inte att säga rakt av att ISK är vansinnigt mer fördelaktigt. Därför att du inte kan kvitta förlusterna med vinsterna. Börjar man dessutom beskatta ISK mera så försvinner definitivt fördelarna. Framförallt för små spararna.

Vi skattar redan på ISK. Högre skatt behövs inte.
Du missar poängen. Du skriver själv att folk behöver jobba. Vad är då syftet med att göra det mer fördelaktigt att handla med aktier än att jobba? Och vad gör att du tycker dig ha rätt att tjäna pengar mer eller mindre skattefritt? Varför är just aktieinkomster mer heliga än andra inkomster?
 
Alla skatter har den effekten.
Du skojar va?
Det var en felskrivning. Anser, tex skatter som gynnar folkhälsan i slutänden också gynnar ekonomin. Tex, skatt på tobak och alkohol. Finns säkert fler exempel. En sockerskatt tror jag också på...
..
 
Jag tror de flesta blir mindre sjuka, lever längre osv osv. Bara de har ett jobb att gå till...
Finns nog inget som är så påfrestande som att gå arbetslös och måsta leva på bidrag ?
Jag orkar.....

Om man är utrustad med en så kass kropp att man inte klarar att arbeta. hur gör man då?
Eller det helt enkelt inte finns jobb att söka för ens kompetens. Hur gör man då?
Om man har ett handikapp som gör det i stort sett omöjligt att klara - eller hitta - ett jobb. Hur gör man då?

Sverige har bland den lägsta andelen "enkla jobb" i världen. Dvs jobb som inte kräver någon särskild utbildning.

Klart att det är påfrestande "att gå på bidrag". Men vissa har inget val.

Du verkar leva i en egen bubbla.
 
Alla sparar ju efter sin egen förmåga. Men de som vänder på kronorna tror jag oftast är dom som inte kan sköta sin egen ekonomi eller lever över sina tillgångar. Man kanske köper cigaretter för 100 spänn i månaden istället för att lägga dom på ett en indexfond.

Det där är oerhört kränkande mot de som lever på marginalen. Skönt för dig som aldrig behövt vara i kontakt med riktig fattigdom, men därför ska du också låta bli att uttala dig om något som du inte har den minsta aning om.
 
Jag tror att en anledning att Vänsterpartiet vinner så stor mark är att Sveriges ekonomi går så bra nu. Så då kan man tro... att då är det väl läge att höja lite skatter , plocka från dom rika och ge till dom fattiga som Sjöstedt (AKA wannabe Robin Hood) så fint säger.
Men när lågkonjukturen kommer så tror jag det kommer att vara förödande för svensk ekonomi med Sjöstedt i rodret. Men dom som röstar tänker väl inte längre än näsan räcker.

Varför SD vinner så stor mark är en annan fråga. Men det kanske är för att folk känner sig otrygga eller för att man är så trött på sittande regering att man röstar på dom i protest.

Jag tycker också att Sjöstedt vid rodret vore vägen till katastrof. Likväl behövs ny beskattning på tillgångar och mindre skatt på arbete.

Har du någon uppfattning om hur ojämlikt tillgångar är fördelade?

Om ditt intresse är att bli antroposof finns det gott om medicinsk forskning som behöver donationer. Så slipper du bli beskattad alls faktiskt.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 434
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 517
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
731
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp